Sunday, July 29, 2018

Menemui Hafizuddin di New Delhi...

CATATAN PERJALANAN

Masjid Burhnia wali diselamatkan dengan
dibangunkan Madrasah Tahfiz dan Akademik.
DI NEGARA kita khususnya dalam kalangan ahli dan pemerhati politik berpolemik mengenai istilah atau perkataan Hafizuddin, apabila perkataan itu disebut oleh Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dr Mujahid Yusof dalam ucapan sulungnya kepada kaki tangan kementeriannya di Jabatan Perdana Menteri.

Sunday, July 22, 2018

PKR - jangan perebutan jawatan timbul keretakan

PANDANGAN

Dr Wan Azizah bukan sahaja harus bijak, tetapi
perlu tegas demi partinya.
PARTI Keadilan Rakyat (PKR) akan mengadakan pemilihan pemimpin pada pertengahan Ogos ini dengan sistem e-voting yang pertama kali. Pemilihan melalui talian ini adalah pertama kali dilakukan, dan PKR mendahului parti-parti lain yang masih membuat pilihan secara manual.

Menurut Setiausaha Agung PKR Saifuddin Nasution Ismail 900,000 ahli PKR dari seluruh bahagian di seluruh negara akan terlibat dengan proses pengundian e-voting itu. Tampaknya PKR melangkah ke depan sebagai parti yang maju. Tetapi ada juga pihak yang meragui akan kesuksesan pemilihan itu. Apakah proses pemilihan melalui internet itu lancar, dan paling penting telus tanpa menimbulkan sebarang masalah?

Friday, July 20, 2018

Harap Pas kekal sebagai pembangkang yang sihat

SOROTAN PARLIMEN

Tuan Ibrahim berucap membahas titah ucapan di Raja.
ANTARA ucapan Ahli Parlimen yang ditunggu-tunggu di sidang penggal pertama parlimen ke 14 yang sedang berlangsung kini, ialah ucapan daripada wakil Kubang Kerian, Tuan Ibrahim Tuan Man yang juga Naib Presiden Pas.

Kenapa ia menjadi tumpuan, kerana beliau pertama kali melangkah ke dalam dewan dan bersuara di parlimen. Sebagai orang baharu berkedudukannya pula sebagai pemimpin Pas masa depan, tentu beliau diberi tumpuan dan menanti-nanti sesuatu yang lain bakal ditampilkan.

Tuesday, July 17, 2018

Kabinet Dr Mahathir sudah penuh, tetapi ada cakap-cakap di Kelantan?


ULASAN

DENGAN lima anggota Senator mengangkat sumpah seorang sebagai menteri dan empat sebagai timbalan menteri lengkap sudah, kabinet kerajaan Pakatan Harapan. Lima senator yang dilantik menjadi anggota kabinet itu ialah, Pengerusi Hindraf P Waythamoothy sebagai menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Senator Liew Ching Tong sebagai Timbalan Menteri Pertahan, Senator,Marzuky Yahaya Timbalan Menteri Luar, Senator Raja Kamarul Bahrin Raja Ahmad, sebagai Timbalan Menteri Kerajaan Tempatan dan Perumahan dan senator Dr Razdi Jidin sebagai Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi.

Monday, July 16, 2018

Sidang pertama parlimen ke 14 bermula dengan kekecohan?

SUSUPAN PETANG

Mohamad Ariff Mohd Yusuf Speaker ke 9.
SAYA percaya ramai yang menanti sidang parlimen ke 14 yang bermula hari ini dengan penuh minat dan bersemangat. Apa yang mereka harapkan sepanjang sidang kali ini biarlah berjalan penuh tertib, profesional dan kesemua 222 orang ahli dewan dapat menjalankan tugas mereka dengan baik.

Ada beberapa signifikan kenapa keadaan itu timbul. Pertama, kerana inilah dalam masa 60 tahun, Malaysia bertukar kerajaan daripada kerajaan Perikatan (UBN) kepada kerajaan pembangkang - Pakatan Harapan. Dalam dewan hari ini lebih 100 orang anggota dewan beralih blok dari kiri ke kanan, dan dari kanan ke kiri.

Saturday, July 14, 2018

Harap MPI tidak kekesampingkan wartawan media sosial

SUARA DARI SUDUT

MALAM tadi telah berlangsung majlis Malam Wartawan Malaysia 2018 dan Penyampaian Anugerah Kewartawanan Malaysia 2017. Majlis tahunan ini dianjurkan oleh Institiut Kewartawanan Malaysia (IPM) dengan kerjasama Petronas. Pada majlis ini wartawan diraikan disamping diberi anugerah kepada wartawan yang dipilih dari berbagai kategori yang ditetapkan.

Format anugerah ini dibuat berdasarkan kepada penilaian kepada kategori yang ditetapkan oleh pihak penganjura. Kali ini sebanyak 20 kategori dipertandingkan, antaranya Infografik Terbaik, Kartun Editorial Terbaik, Laporan Berita Cemerlang, Laporan Radio Terbaik, Laporan Portal Terbaik, Foto Esei Cemerlang dan Kewartawanan Panyiasatan Cemerlang.

Sebanyak 349 penyertantaan atau pun bahan-bahan yang diterima oleh pihak penganjur untuk diadili pada tahun ini. Nilai hadiah tertinggi diberikan sebanyak RM30,000 yang dinamakan Hadiah Kajai, mengambil sepena nama pelopor wartawan Melayu, Rahim Kajai.

Thursday, July 12, 2018

Pamerkan senarai harga barangan yang turun

SUSUPAN PAGI

DALAM menanti terlaksananya semua janji-janji kerajaan Harapan dalam tempoh 100 hari apa yang ditunggu dan dirundui oleh rakyat ialah penurunan harga barangan keperluan, khasnya barang seharian. Bagi rakyat bawahan penurunan harga barang lebih afdal daripada mereka berselfie dengan menteri atau penjawat-penjawat baharu dalam kerajaan. 

Pembersihan dilakukan dalam kerajaan, memecat lantikan politik, atau kajian sama ada projek  keretapi laju (SHR) ke Termasik dan ERL ke Pantai Timur sama ada hendak diteruskan atau ditangguhkan dialu-alukan, tetapi pelaksanaanya kedua subjek itu tidak begitu dirindui dan diharapkan rakyat berbanding dengan penurunan harga barangan. 

Soal harga barang lebih terdesak untuk diatasi kerana ia memberi kesan langsung kepada kesenangan rakyat. 

Tuesday, July 10, 2018

Pemerkasaan PH Kelantan perlu disegerakan

CADANGAN

Husam, Kamaruddin, Wan Rahim
dan Abd Aziz pemimpin PH Kelantan.
RAKYAT amnya dan para ahli dan pendokong Pakatan Harapan di Kelantan tidak perlu bergundah gulana memanjang apabila tidak ada seorang pun wakil dari negeri itu dilantik menjadi anggota kabinet Dr Mahathir Mohamad.

Hakikat bahawa semua calon PH di Kelantan kalah perlu diterima. Adalah wajar kalau Dr Mahathir tidak segera melantik mana-mana individu ke dalam kabinetnya seawal pelantikan individu lain sebagai mewakili negeri-negeri, dan kelewatan itu  diterima sebagai "hukuman".

Tuesday, July 3, 2018

Penangkapan Najib ulang sejarah luka bangsa

ULASAN PILU

MULAI esok rakyat Malaysia akan berhadapan dengan satu lagi gelora sejarah yang mengaitkan langsung dengan bangsa Melayu. Sejarah dimaksudkan itu ialah apabila bekas Perdana Menteri, Mohd Najib Razak akan didakwa di mahkamah atas pertuduhan menyalahgunakan kuasanya.

Najib dibawa ke SPRM.
Najib ditangkap di rumahnya di Langgak Duta hari oleh pasukan khas SPRM. Waktu ini Najib berbaju lokap sedang ditahan dalam lokap SPRM di Putrajaya.

Sebelum ini negara sudah melalui detik sejarah getir apabila bekas TPM, Anwar Ibrahim didakwa di mahkamah atas tuduhan hampir sama menyalahgunakan kuasanya sebagai TPM. Tuduhan ke atas Anwar Ibrahim itu berakhir beliau dijatuhi hukuman penjara selama beberapa tahun.

Sunday, July 1, 2018

Ulasan pemilihan Presiden: Umno sama dengan Pas

ULASAN

KEGUSARAN saya terhadap Tengku Razaleigh Hamzah menjadi kenyataan apabila beliau sekali lagi tewas untuk merebut jawatan presiden Umno semalam. Tengku Razaleigh seorang veteran Umno yang selalu membuat kesilapan politik, mendapat hanya 30 bahagian (20,462) undi, ianya separuh daripada undi dicapai Khairy Jamaluddin sebanyak 61 bahagian atau 32,592 undi.

Jika dicampur undi atau bahagian menyokong Razaleigh dengan Khairy ia separuh sahaja daripada bahagian atau undi capai Zahid Hamidi, sebanyak 99 bahagian dengan jumlah undi sebanyak 39,197 undi.

Secara mudah boleh disimpulkan bahawa separuh ahli Umno tidak tertarik dengan tawaran dan jaminan perubahan atau reform yang hendak dilakukan, sebaliknya mahu kekal dalam paradigma lama parti. Kedudukan menjadikan Umno subjektif, di antara boleh ke depan atau pun mengecut ke belakang.