Wednesday, December 30, 2020

Menabik Ladin dengan Tabik

ULASAN ANTOLOGI PUISI

Saya sudah memiliki dua naskah Tabik.
SEPANJANG malam tadi saya telah santap antologi puisi ketiga sahabat saya Othman Aladin atau Ladin Nuawi. Ada senonimas saya dengan Ladin ini. Saya ada puisi Lembu (1979) beliau ada puisi Kerbau. Ternyata puisi Kerbau lebih popular dan menjadikan Ladin seperti hari ini, gagah dan terus menanduk dan "menebuk" dalam dunia puisi. 

Saya, sang Lembu yang lahir awal dari Kerbaunya, berundur awal mencari arah baru setelah melihat rumput kehidupan perlu berubah dan diubah. Pengunduran saya tepatnya, uzlah bukan murtad puisi tetapi menyimpang langkah lebih yakin dan berani dalam hidup. Menurun lembah juang yang lebih curam, politik. Walaupun tersenggang dari buana puisi tetapi tetap mengikuti dari jauh bersama kesibukan tersendiri.

Monday, December 28, 2020

Tiga koalisi politik pada Piraum ke-15?

RENCANA KHAS 

KERUNTUHAN kerajaan PH telah meninggalkan kesan psikologi yang tinggi kepada rakyat dan juga sesetengah orang yang sedang mengecapi madu daripada kerajaan itu. 

Mereka adalah terutamanya para ahli Parlimen yang pertama kali menjadi anggota kabinet. Apabila kerajaan itu hilang mereka jadi frust menungging dan gelepar mengenangkan sesuatu yang hilang dari diri mereka. 

Thursday, December 24, 2020

PERHATIAN

SUSUPAN PAGI

SAYA mempunyai alasan dan hujah sendiri kenapa dikatakan hanya empat buah parti sahaja yang relevan dan layak untuk dianggotai seterusnya disokong bagi menjadi tonggak kerajaan. 

Parti-parti itu ialah Umno, Pas, Keadilan dan DAP. Alasan saya hanya parti ini ada asas dan teras yang kukuh penubuhannya. 

Wednesday, December 23, 2020

Jadilah sesumringah Anwar dalam menanti harapan

 NOTA PERJUMPAAN

Saya menghadiahkan buku terbaru
saya kepada Anwar.
 
KELMARIN saya mengunjungi Anwar Ibrahim di pejabatnya di Petaling Jaya. Kunjungan itu disertakan sama oleh Adun Tebing Tinggi Perak, Dr Abd Aziz Bari yang juga Ketua Pembangkang DUN Perak. 

Sebenarnya saya jarang membuat kunjungan terhadapnya. Kunjungan kelmarin itu bolehlah dianggap sebagai rasmi, kerana kami tidak bercakap sambil berdiri atau sekadar berpapasan di jalanan cuma atau santai di warkop. 

Saturday, December 19, 2020

Kecelaruan dalam PH, buka jalan PKR bergerak sendiri

ULASAN MINGGU

Sesekali cuba beri Mat Sabu duk
di tengah pula. Foto: Portal.
KETIKA parti-parti kerajaan (PN) sedang mengatur langkah memantapkan perpaduan dan mengemaskan kedudukan dengan penubuhan Majlis Presiden, lain pula yang terjadi kepada PH. Ada suasana tidak kondusif berlaku dalam PH ketika ini apabila dilihat sebagai bercakaran pendapat sesama sendiri. 

Apa yang menyelubungi PH kini membimbangkan kerana ia berpotensi ia akan retak seterusnya membawa belah. 

Saya anologikan situasi ketiga komponen dalam PH kini, PKR, DAP dan Amanah sedang mengalami kesakitan; darah tinggi, jantung dan kencing manis. Penyakit tiga serangkai. 

Tuesday, December 15, 2020

Iktibar daripada kegagalan untuk tolak Bajet

SUSUPAN MALAM


Muhyiddin dan the geng berdoa selepas
Bajet diluluskan.
DENGAN lulusnya Bajet 2021 hari ini setelah diadakan undi belah bahagi 111 sokong 108 tolak dan seorang berkecuali, maka tamatlah senipol
(sinema politik) untuk rampas kuasa dan menjatuhkan Muhyiddin Yassin dari kerusi perdana menteri menerusi Bajet 2021. 

Usaha secara insentif yang mula digerakkan awal bulan Disember berakhir hari ini dengan penuh kedukacitaan bagi penonton senipol yang menanti dengan harapan ia berakhir secara happy ending. 

Friday, December 11, 2020

Pas perlu belajar memahami adat Raja-Raja Melayu

SUSUPAN PETANG

Tiga Adun Pas buat sidang media
minta ampun. Foto BH.
PASCA peristiwa terpelantingnya Ahmad Faizal Azumu sebagai MB Perak dan pelantikan Saarani Mohamad sebagai MB baru menarik dan kesan di sebaliknya bukan sesuatu yang boleh diambil ibrah daripadanya. 

Ia membabitkan soal penghormatan dan memahami adat istiadat dengan Raja. Telah berlaku sedikit sikap kurang ajar di balik kejadian itu yang sepatutnya tidak berlaku. 

Thursday, December 10, 2020

Zahid undurlah, usah jahanamkan Umno

ULASAN MALAM

Wak sila berundurla...
ESOK Adun Kota Tampan Saarani Mohamad dijangka akan mengangkat sumpah sebagai MB Perak yang baru. Khabarnya Sultan Perak, Raja Nazrin Shah sudah memberi perkenan ke atas pelantikan itu. Sehubungan itu kemelut politik di Perak selama tujuh hari dikira khalaf, berakhir.  

Menanti kemelut politik di Perak berakhir berpeluh dan berkeringat juga dahi orang politik. Tetapi tidak dengan saya, sebab sudah mangli dengan dunia politik ini, apa lagi di Perak. 

Perak mencatat sejarah negeri di Semenanjung yang berpolot dan bercepuah dengan daki-daki dan noda politik busuk, jatuh menjatuh dan guling mengguling.

Tuesday, December 8, 2020

Kerajaan baru Perak masih belum ditubuh

POLITIK PERAK 

PERKEMBANGAN politik di Perak masih menjadi tanda tanya, bagaimanakah rupa bentuk kerajaan baru yang akan ditubuh nanti. Persoalan masih bermain dalam kepala, siapakah yang akan menjadi MB baru Perak selepas Ahmad Faizal Azumu ditumbangkan menerusi undi percaya, Jumaat lalu. 

Umno yang dituduh mendalangi kerja menjatuhkan Faizal alias Peja sudah tentu berkehendakkan jawatan itu. Nama Adun Tampan yang juga Pengerusi Umno Perak Saarani Mohamad disebut-sebut akan menjadi MB. 

Saturday, December 5, 2020

Kejatuhan Faizal tanpa perancangan?

LAPORAN LEWAT 

Faizal Azumu
ditumbangkan dengan
undi percaya.
SEBELUM Maghrib tadi saya bercakap dengan Adun Tebing Tinggi yang juga merupakan Ketua Pembangkan dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Dr Abd. Aziz Bari menerusi telefon untuk mendapat sedikit maklumat dan mengetahui apa sebenarnya yang berlaku dalam Dun Perak semalam khususnya mengenai peristiwa menyebabkan Ahmad Faizal Azumu jatuh "berdebak" dari kerusi MB apabila usul undi percaya terhadap kalah dengan nisbah 10 sokong dan 48 menentang. 

Geli dan lucu dengar penjelasan Aziz Bari mengenai kemelut politik di negeri Yeop itu kerana katanya apa yang berlaku di DUN Perak sesuatu yang tidak dirancang secara kolektif dan tidak ada pelan sedemikian rupanya. Pihak pembangkang tidak mengetahui terlebih dahulu mengenai usul tersebut sehingga boleh menyebabkan Faizal jatuh.

Thursday, December 3, 2020

Kegagalan tolak Bajet kenapa salahkan Anwar?

REAKSI 

RAMAI yang kecewa dan marah apabila pembangkang (PH) gagal untuk menumbangkan kerajaan PH pada 26 November lalu menerusi undian menolak Bajet 2021 di parlimen. 

Saat pembentangan Bajet itu telah dijadikan detik yang dinantikan untuk melihat dendam terhadap PN terbalas, sebaliknya apa diharap tidak jadi kenyataan dan menjadi anti klimaks pula yang mengejutkan banyak orang.

Tuesday, December 1, 2020

Balada seorang penulis buku politik

KHAS 

Jual buku secara on line di rumah.
PAGI ini dihubungi moderator televisyen popular sdr Dahlan Maamor. Beliau mencadangkan untuk mengadakan slog bagi membicara dan memperkatakan buku terbaru saya, KEMENANGAN YANG DIKHIANATI, BIPOLAR POLITK OT95 (Kronologi Kejatuhan Kerajaan PN) di PVC Tv.  

Tampaknya Dahlan berminat untuk mengetahui penghuraian mengenai peristiwa akhir Februari itu, kejatuhan kerajaan PH berusia 22 bulan yang disebabkan angkara "pengkhianatan", dimana tragedi itulah menjadi tema buku saya ke - 54 kali ini.