Sunday, July 27, 2014

Perhatian & selamat hari raya

PERHATIAN                                                                                         

Ramai pembaca atau penjengok blog Merah Tinta hendak berkongsi pendapat, memberi penjelasan, pandangan atau pun mengkritik pandangan dan sikap saya. Tidak menjadi hal. Saya akan layan dan publishkan komen-komen anda dengan syarat ia bertanggungjawab dan menggunakan bahasa yang cantik. 

Tata bahasa dan nahu tak betul tak mengapa asalkan tidak kesat. Blog saya bukan standard sangat tetapi ia bukan blog kaki lima yang boleh dimasukkan apa saja. Seboleh mungkin saya menjaga mutu dan wibawa blog saya hatta komen dari penjenguk.

Jadi kalau anda inginkan idea dan pandangan anda, atau kritikan anda ke atas tulisan saya atau diri disiarkan untuk dibaca oleh penjenguk lain cubalah menulis dengan baik, insya-Allah tulisan anda akan dilayan. SELAMAT HARI RAYA AIDIFITRI MAAF ZAHIR DAN BATIN. Wassalam Mso. [wm.kl.2:52 pm 27/07/14]

Nasib Pakatan Rakyat biarlah hanya ilusi saya

CATATAN AKHIR RAMADHAN                                                   

Berterus teranglah dengannya.
Ramadhan Kareem telah pun di kemuncak dan akan meninggalkan kita untuk setahun lagi. Insya-Allah kita menemuinya kalau dizininkan Allah. Kehadirannya disambut penuh kegembiraan dan pemergiannya memberi harapan besar kepada kita semoga amal ibadat yang dikerjakan disepanjangnya diterima Allah s.w.t. dan dapat meningkatkan darjat kita sebagai insan digezetkan sebagai mulia.

Moga-moga darjat kita sebagai insan mulia bertambah, kita pun lebih mengenali diri kita sendiri menjadi kita yakin dengan kehidupan ini dan tidak pula gusar untuk kembali menghadap-Nya. Itulah yang diharapkan pada setiap kali Ramadhan menjelma.

Sepelalu Ramdhan 1435/2014 kali ini ia memberi bekas kepada politik negara. Seolah-olah Ramadhan berlalu begitu cepat kerana sedih dengan perkembangan dalam politik tanah air sehari dua ini yang memuncak pada 10 malam-malam terakhir?

Saturday, July 26, 2014

Abdul Hadi yang membingungkan

ULASAN MALAM                                                                                

Kenyataan Abdul Hadi Awang yang dilaporkan Bernama hari ini sesuatu yang menyedihkan tetapi ia bukanlah sesuatu yang memeranjatkan. Pendirian songsang yang diambil Abdul HAdi berhubung politik Anwar Ibrahim bukan pertama kali berlaku.

Abdul Hadi: Sangat mahir fikh politik?
Hari ini Abdul Hadi dilaporkan menyokong Khalid Ibrahim terus menjadi MB Selangor. Kenyataan yang bertentangan dan bercanggah sekaligus menempelak Anwar Ibrahim yang ingin menukarkan MB Selangor dengan menamakan isterianya Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Ulah-ulah sebegitu, percanggahan dan nada tidak seirama beliau dengan Anwar sudah kerap berlaku. Penerimaan Pas kepada Anwar sejak Abdul Hadi menerajui Pas tidak selendik dan seindah zaman Fadizil Mohd Noor menjadi presiden. Mungkin perkelidahan atau percanggahan Pas dengan Anwar tidak akan berlaku kalau pemikiran dan siasah Fadzil dihayati.

Friday, July 25, 2014

Khalid boleh tubuh parti baru untuk bukti kekuatannya

SEUSAI SUBUH                                                                                    

Abdul Khalid Ibrahim tampaknya tidak gerun dengan tindakan PKR untuk memecatnya dari kerusi MB. Keputusan pimpinan PKR yang telah menamakan Dr Wan Azizan Wan Ismail sebagai penggantinya tidak dihiraukan langsung. Sebaliknya Khalid dengan cara dan stail politik "lembu kenyan"nya terus melawan keputusan PKR. Keadaan Khalid kini tak ubah seperti kera yang makin mengemaskan dakapan pada pohon yang digoyang dari bawah.

Khalid tidak perlu gentar.
Kenyataan dan pendirinnya menjelaskan dia tidak akan akur dan menyerlahkannya kian egois. Khalid semacam mendapat keyakinan tinggi. Alasannya mudah sahaja, dia mendapat sokongan rakyat Selangor dan dimasa sama cuba memberi tahu rakyat dalam konotasi politiknya bahawa Sultan menyebelahinya. Dua sokongan itu menjadikan dia egois dan enggan mematuhi konsensus parti.

Keengganan Khalid dan keghairahan (keseronokan) membantu rakyat menerusi jawatan MB, meletakkan Selangor dalam krisis yang sangat membimbangkan. Kemelut Selangor juga menyebabkan rakyat Selangor serabut perut dan sedih. Bagi mereka yang mahu melihat kerakusan kerajaan UBN musnah dan diganti dengan kerajaan baru (Pakatan Rakyat), hampa apabila kerajaan Pakatan Rakyat juga berkecamukan.

Thursday, July 24, 2014

Ahmad perlu semak penstrukturan GLC dan rombak badan parti

SAPA KELANTAM                                                                           

Ahmad: jaga jangan kebaikan diinjak-injak.
Kerajaan Kelantan dibawah pimpinan AhmadYaakub telah mengemaskinikan struktur kepimpinannya dengan melantik atau mengisi beberapa jawatan penting dalam syarikat kerajaan (GLC) di negeri berkenaan. Penyusunan GLC ini merupakan antara langkah diambil Ahmad demi memartabatkan kerajaan yang ditinggalkan oleh Nik Abdul Aziz Nik Mat, sekaligus untuk mencerminkan rupadiri kerajaan pimpinannya.

Penyusunan struktur kerajaan oleh seseorang MB adalah perkara lazim dan ghalib apabila berlaku pertukaran tampuk kepimpinan. Pertukaran itu dibuat untuk memberi kesan pentadbiran yang lebih positif dan efeksyen lagi. Mungkin pegawai atau penasihat politik atau penjawat jawatan di GLC atau perbadanan sebelum ini bertindak cemerlang, tetapi pegawai itu terpaksa ditukarkan untuk mensesuai dengan stail dan inspirasi MB baru yang ada ilham tersendiri dan demi mencapai tahap kejayaan lebih cemerlang lagi. Kata orang sekali bah sekali pasir pantai berubah.

Majlis Presiden setuju MB Selangor ditukar

KENYATAAN MALAM                                                                        

Mesyuarat majlis pimpinan Pakatan Rakyat yang diadakan semalam telah bersetuju dengan cadangan parti Keadilan (PKR) untuk membuat pertukaran Menteri Besar Selangor dan mencalonkan Dr Wan Azizah Wan Ismail sebagai bakal MB.

Perkara itu dijelaskan dalam kenyataan bersama ditanda tangani Penasihat Umum PKR, Anwar Ibrahim, Timbalan Presiden Pas Mohamad Sabu dan Setiausaha Agung DAP Lim Guang Eng.

Dengan persetujuan itu bermakna Pakatan sudah mendapat konsensus untuk menerima cadangan Keadilan memecat Khalid dan diganti dengan Wan Azizan. Khalid Ibrahim tidak perlu berklu klik lagi untuk mempertahankan diri bagi menerus menjadi MB.

Tuesday, July 22, 2014

Azizah MB Selangor, jangan tersangkut?

SELEPAS SUBUH                                                                             

Malam tadi PKR telah memutus dan memuktamadkan Presiden PKR Dr Wan Azizan Wan Ismail dinamakan sebagai bakal MB Selangor untuk menggantikan Abdul Khalid Ibrahim. Keputusan itu diumumkan Penasihat Umum PkR Anwar Ibrahim setelah pimpinan PKR mengadakan mesyuarat.

Apakah Azizah akan catat sejarah?
Dengan pengumuman itu bererti siapa bakal mengganti Khalid sudah selesai. Sebelum ini nama timbalan presiden PKR Mohamed Azmin Ali juga disebut-sebut sebagai pengganti Khalid. Ketetapan PKR itu suatu yang bijaksana dan perlu dihormati. Semua pihak dalam PKR hendaklah akur dengan keputusan itu.

Penamaan Wan Azizah itu dilihat sebagai untuk meredakan keadaan dan bagi merapatkan saf kepimpinan dalam PKR yang sebelum ini agak kalut sedikit gara-gara Khalid enggan mematuhi kehendak parti. Diharap selepas ini PKR akan dapat suntikan semangat baru dan keyakinan hidup yang lebih bertenaga.

Sunday, July 20, 2014

Tengku Razaleigh yang tidak pernah berdendam..

CATATAN                                                                                            

Tengku Razaleigh disayangi pengundinya. Foto 2013.
Malam tadi untuk kesekian kalinya saya beriftar Ramadhan di rumah Tengku Razaleigh Hamzah. Alhamdulilah saya termasuk dalam senarai tetamu Ramadhannya. Hampir setiap tahun sejak lebih 10 tahun lalu saya diundang berbuka dan berterawih di rumahnya. Hanya kalau saya kebetulan tidak ada dalam Malay sahaja, saya akan absen majlis penuh bahagia dan berkat itu.

Sepanjang Ramadhan menjadi amalan Tengku Razaleigh mengundang rakan-rakan dan kerabatnya berbuka di rumahnya. Sebagai seorang pemimpin politik dan pernah menjadi jemaah menteri, beliau mempunyai ramai kawan dari berbagai golongan, politician, bisnesmen, korporat dan rakan-rakan sosial lain seperti ketua-ketua Ngo, penulis dan pemerhati politik.

Saturday, July 19, 2014

Tragedi MAS: Najib sudah layak letak jawatan PM

BARAH SUKMA                                                                                   

Tragedi menimpa negara apabila pesawat Mas MH17 yang membawa 295 penumpang dan anak kapal ditembak jatuh dan berkecai sesuatu yang tidak mungkin terlupa dan akan tercatat dalam buku sejarah selama-lamanya. Ia akan menjadi trauma kepada setiap orang yang akan terbang melintasi di ruang udara negara yang sedang berkonflik.

Najib perlu ambil risiko.
Bagi negara pula kemalangan yang berlaku 17 Julai 2014 itu dilihat sebagai kemalangan berganda, kerana empat bulan sebelum ini pesawat MH370 bersama 239 penumpang dan anak kapal hilang tidak dapat dikesan hingga kini.

Kejadian itu adalah rekod dalam sejarah penerbangan dunia belum pernah berlaku dimana-mana dan dialami mana-mana negara tragedi udara bersambungan. Makanya kejadian malang itu memberi signifiken yang sangat penting kepada pemimpin nombor satu negara ini, kerana kebetulan dua kejadian malang mega itu berlaku semasa beliau berkuasa sebagai PM.

Friday, July 18, 2014

Kemalangan menimpa MH17 perlu dipikul bersama

TAZKIRAH JUMAAT                                                                        

Sehingga kini belum dipastikan apakah sebenarnya yang berlaku terhadap pesawat Boieng 777 milik Malaysia Airlines (Mas) MH17 yang dilaporkan terhempas di Grabovo Ukraine kira-kira 50km dari sempadan Russia. (Kita berharap masa yang diambil untuk menuntaskan hal ini tidak berpanjangan dan berkelok-kelok seperti kasus MH370). Belum ada kenyataan rasmi mengenai kedudukannya dari mana-mana negara atau pihak apakah ia benar ditembak atau pun terhempas kerana masalah lain?

Gambaran persamaan pesawat IL-96 dan MH17.
Namun majoriti daripada maklum antarabangsa menunjukkan persawat itu ditembak. Ada tiga pihak yang mungkin terlibat melakukan perbuatan sadis itu; Ukraien, puak pemisah pro-Russia dan Russia?

Laporan menyatakan pesawat MH17 yang membawa 280 penumpang berama 15 anak kapal dari Amsterdam ke Kuala Lumpur itu diterhempas di sempadan 50km dari Ukraie - Russia. Awal pagi tadi Mas telah membuat kenyataan rasmi mengesahkan jumlah penumpang dan telah mengenal pasti identiti para penumpang.

Wednesday, July 16, 2014

Sekali lagi Anwar terkhilaf dalam percaturan politik

ULASAN MALAM                                                                           

Anwar dirundung malang.
Khalid Ibrahim hari ini telah membuat kenyataan muktamad yang beliau akan kekal menjadi MB Selangor sehingga tamat penggal parlimen ke-13. Kenyataan Khalid itu juga merupakan kunci menutup pintu permasalahan di sekitar dirinya yang diasak agar turun takhta MB.

Bagi saya kenyataan Khalid itu bukan main-main. Kenyat
aan itu dibuat dengan penuh sedar dan yakin. Saya percaya beliau sudah mendapat petunjuk baru (moral support yang tinggi) membolehkan beliau membuat keputusan itu. Sekaligus kenyataan Khalid itu menggambarkan dia membelakang dan tidak mempedulikan sesiapa sahaja yang mendesaknya berhenti termasuk Anwar Ibrahim, Dr Wan Azizah atau Azmin Ali dan lain-lain.

Khalid juga tidak peduli kepada amaran diberikan oleh DAP berhubung kedudukannya. Begitu juga beliau tidak peduli kepada desakan beberapa orang Pas Selangor. Dia juga merasa selesa selepas berjaya mengeruhkan suasana hubungan parti-parti PKR menerusi gelagaknya.

Khalid juga berhak merasa kesal bila dia dimarahi

REAKSI                                                                                               

Berikan Khalid jelas maksudnya.
Semalam ketenangan dan kesyahduan Ramadhan terusik dengan ulah Sultan Selangor yang telah menegur dan menyatakan kekesalan terhadap ahli Parlimen Shah Alam, Abdul Khalid Samad yang dianggap biadap apabila cuba hendak menghapuskan kuasa Majlis Agama Islam Selangor (Mais) yang dibawah naungan baginda.

Sultan Selangor itu mengaggap Khalid sebagai biadap dan tidak memahami perlembagaan tubuh kerajaan Selangor dimana kewujudan Mais adalah sebagai badan penasihat kepadanya dalam bidang agama.

Khalid dan banyak orang terkejut dengan sikap Sultan Selangor itu. Apakah wajar seorang Sultan selepas tertubunnya Persekutuan Malaysia perlu bersikap begitu? Mungkin juga dengan telatah Sultan itu menyebabkan Khalid kesal kerana apa yang difahami oleh Sultan itu daripada cadangannya telah disalah tafsir ataupun diambil fahaman dari luar konteks kenyataannya.

Tuesday, July 15, 2014

WARIS menggabungkan bekas penuntut Malaysia di Sumatera

PERNYATAAN                                                                                    

Benarlah sesuatu itu terdakap kemas dalam tangan Tuhan. Semuanya atas kehendak dan keizinan-Nya belaka. Selagi Dia tidak membuka kepalan-Nya kita tidak akan mendapati apa yang dihajati. Dan setelah Dia mengizinkan sesuatu itu akan terjadi dengan mudahnya. Kun fayakun.

Logo Waris keratan yang padu.
Demikianlah yang boleh disimpulkan dengan kewujudan WARIS, Warga Almuni Repbulik Indonesia Sumatera yang mengumpulkan bekas-bekas penuntut Malaysia di Sumtera khasnya periode akhir 70-an hingga 80-an. Tanggal 12 Julai lalu secara rasmi WARIS terlembaga apabila mesyuarat pertama penajanya berjaya diadakan di Kota Bharu Kelantan dan nama WARIS dimasyhurkan.

Sehubungan itu WARIS telah didaftarkan dengan ROS dan kini menanti kelulusan rasminya sebagai sebuah Ngo sosial yang sah mengikut Perlembagaan. Kewujudan WARIS ini mungkin sejarah kerdil dalam senarai Ngo negara ini, tetapi ia membawa besar pengertian dan natijahnya kepada para penuntut Malaysia di Sumatera. WARIS juga akan menjadi wadah bukan sahaja untuk menghimbau zaman-zaman perih, mengheret dada bagi sesetengah penuntut, tetapi wadah masa depan.


Friday, July 11, 2014

Jangan ulangi peristiwa 1977 menimpa Kelantan di Selangor

MENYELAMI SEJARAH                                                                  

Entah azimat dan takar apa yang Abdul Khalid Ibrahim pakai untuk mengemaskan kedudukannya sebagai MB Selangor tidak diketahui. Mungkin takar Jawa atau Banjar? Tampaknya beliau liat dan leet macam "tahi beruk" untuk berundur walaupun ada tekanan berterusan. Bahkan dia kelihatan confident dengan sokongan yang diterimanya. Mungkin juga ada sokongan atau kata-kata jaminan secara senyap daripada pihak lebih berkuasa?

Khalid dalam satu majlis dengan Umno.
Dengan cara yang diambil sekarang oleh mereka yang mahu menurunkannya tidak mungkin Khalid bermurah hati untuk meninggalkan Bangunan Sultan Abdul Aziz. Kerusi MB bukan banyak, hanya 13 buah sahaja, termasuk kerusi Ketua Menteri Melaka, Pulau Pinang, Sarawak dan Sabah. Jadi adalah "kuliha"nya untuk Khalid merasa sayang dan terus berbulan madu dengan kerusi berkenaan tanpa mempedulikan hiruk pikok di luar. Jawatan MB juga boleh menjadi pelindung atau insuran kepada hutangnya sebanyak RM70 juta?

Wednesday, July 9, 2014

Muhyiddin bergilir dengan Mahathir tekan Najib

ULASAN MALAM                                                                                

Muhyiddin pernah khianat Pak Lah?
Saya sengaja menanti dan melihat ulasan berhubungan kenyataan TPM Muhyiddin Yassin yang membayangkan peristiwa 13 Mei akan berulang sekiranya berlaku ketegangan kaum. Menurut Muhyiddin ketegangan kaum kemungkinan berlaku apabila ada kenyataan yang menghina orang Melayu dan agama Islam.

Kemungkinan itu katanya berdasarkan senario ke belakangan ini dimana isu agama sering diperdebatan sehingga ada yang menimbulkan kontroversi.

Gara-gara itu katanya menyebabkan dia tidak bisa lelapkan mata."Saya sendiri sebagai TPM setiap malam sebelum tidur memikirkan macam mana hendak uruskan negara. Ada orang hantar SMS kepada saya, apa hendak jadi dengan Melayu, kenapa Islam dihina dan hal-hal yang sama," katanya dipetik.

Tuesday, July 8, 2014

Ada dua puak bersembahyang dalam satu masjid di Kelantan?

ULASKATA                                                                                          

Dukacita sungguh apabila membaca berita mengenai kejadian sembahayang dua puak di dalam sebuah masjid di Kampung Banggul Stol dalam darah Pasir Mas. Macam bertewas rebana pulak. Menurut laporan media kejadian sembahyang dua puak itu berlaku kerana kedua-dua pihak tidak menyakini mengenai fahaman antara satu sama lain.

Puak depan sujud, puak belakang duduk antara sujud.
Satu puak dikatakan bertarikat (Tarjani) manakala satu puak lagi terdiri daripada penduduk kampung. Tarikat berkenaan dibawa balik oleh salah seorang anak pengasas masjid berkenaan bernama Yahya Zakaria. Allahyarham Zakaria Ismail pernah menjadi ahli Parlimen Rantau Panjang tahun 1974 - 1978 dan Adun Meranti tahun 80an.

Puak yang bertariqat mendirikan sembahyang dibahagian hadapan manakala puak satu lagi dibahagian belakang. Perpecahan akibat fahaman ini katanya berlaku sejak tahun 2010 lagi dan memuncak sampai tahun 2012. Manakala ketegangan itu menyerlah apabila sejak 3 Julai lalu berlaku sembahyang dua puak semasa sunat terawih dan solat fardu.

Khalid kena sedar dirinya bermasalah

SEUSAI SUBUH                                                                                   

Semalam heboh dalam media massa sosial kononnya Abdul Khalid Ibrahim akan meletak jawatan sebagai MB Selangor. Sebuah berita menyatakan Khalid akan menghadap Sultan untuk menyerahkan surat peletakan jawatannya. Pekerja media lalu sibuk menjejaki Khalid apabila mendapat maklumat itu. Khalid diekori ke mana sahaja untuk mendapat pengesahan.

MB bermasalah.
Ternyata maklumat itu salah dan tipu. Khalid sendiri tergelak mendengar berita berkenaan. Sesetengah orang mengecam mereka bertanggungjawab menyebarkan berita fitnah itu. Sebuah NGO Umno juga turut sama mengecam dan meminta Presiden PKR Dr Wan Azizah Wan Ismail mengambil tindakan tegas mengekang fitnah dalam partinya.

Terselamatlah Khalid semalam daripada melepaskan jawatan Menteri Besar. Sekurang-kurangnya beliau boleh berseronok sehingga menjelang hari raya. Masih boleh mengadakan rumah terbuka atas nama MB, mengundang para sahabat atau penyokongnya yang berkempen atau menjadi menager kempennya dalam pemilihan PKR dengan wang rakyat yang diperuntukkan kepadanya itu.

Saturday, July 5, 2014

Apakah keputusan Pas mengenai isu MB Selangor?

MELONTAR RASA                                                                                

Khabarnya esok Pas Pusat akan mengadakan pertemuan dengan Pas Selangor untuk membincang mengenai isu MB Selangor Abdul Khalid Ibrahim yang kini ditekan agar melepaskan jawatan itu. Pas akan mendengar maklum balas daripada Pas Selangor mengenai apa yang berlaku sekarang ini. Mungkin juga Pas Pusat akan membincangkan ketetapan atau cadangan Pas Selangor berhubung isu MB.

Hadi perlu tunjukkan setiakawan.
Perkembangan yang berlaku di Selangor mutakhir ini tidak berapa baik dan mencemaskan. Ia lebih mencemaskan daripada ketiadaan air akibat banyak empangan takungan kekeringan disebabkan fenomena alam.

Semuanya berasas kepada soal Abdul Khalid yang tidak mahu berundur daripada kerusi MB walaupun beliau diminta berbuat begitu. Mesej-mesej politik yang dihantar kepadanya terutamanya dari partinya sendiri dipandang sepi oleh MB itu.

Friday, July 4, 2014

Tidak perlu masjid bercirikan China di Kuala Lumpur

KRITIK                                                                                              

Menurut Menteri di Jabatan Perdana Menteri Jamil Khir Bahrom kerajaan UBN akan membina sebuah masjid bercirikan seni bina Islam China di Kuala Lumpur sebagai simbol hubungan diplomatik antara Malaysia dengan China yang sudah wujud sejak 40 tahun lampau.

Inilah masjid Beijing di Rantau Panjang Kelantan.
Katanya idea untuk membina masjid itu "terilham punjangga" oleh Najib Razak semasa melawat China baru-baru ini.

Mungkin cadangan dan idea Najib itu dilihat hebat dan super class oleh orang Umno seluruh Malaya. Para pengkagum pentadbiran Najib pula akan memuji dan memuja ianya sebagai hebat.

Pembinaan masjid bercirikan budaya Islam China itu juga dilihat sebagai satu balasan Malaysia kepada China diatas budi baik China memberi pinjaman sepasang Panda baru-baru ini.

Thursday, July 3, 2014

Isil: Kenapa ulama Pas membisu?

REAKSI TENGAHARI                                                                      

Cadangan oleh Pengerusi Lujnah Antarabangsa Dewan Pemuda Pas, Raja Ahmad Iskandar al-Hiss, agar ulama seluruh dunia duduk dan berbincang bagi menentukan kedudukan apakah kumpulan gerakan Negara Islam Iraq dan Jajahannya (Isil) boleh diterima atau tidak, begitu "melambung dan jauh" sangat. Walaupun cadangan itu bernas tetapi rasanya ada semacam kecacatan dan tidak berapa relevan dengan cadangan itu.

Raja Ahmad Iskandar al Hiss
Molek sangat kalau ada fatwa berhubung dengan gerakan Isil itu untuk dijadikan panduan oleh umat Islam apa lagi mereka yang bersimpati dengannya dan ingin menzahirkan sokongan secara peribadi. Hari ini kedudukan Isil itu kabur dan mengelirukan.

Ada pihak yang sanggup mati untuk berjihad bersamanya, manakala ada pihak lain mentertawakan sebagai ianya satu perbuatan bodoh dan tidak masuk akal. Yang jelasnya pemimpin kerajaan dan pro kerajaan, dengan jelas menolak penyertaan mana-mana pihak dengan jihad Isil.Dr Mahathir seperti biasa dengan menggunakan logik akalnya mempersendakan, dengan berkata mereka yang berjihad dengan Isil itu sebagai orang hendak masuk syurga dengan membunuh orang lain?

Tuesday, July 1, 2014

Mahathir terus tekan Najib

ULALSAN MALAS                                                                            

Banyak pihak bercakap mengenai ketidakwajaran pemansuhan Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) dan juga cadangan untuk menggantikan Akta Hasutan 1948 dengan satu akta baru. Masing-masing tidak setuju dengan pemansuhan itu dan berpandangan pemansuhan akta itu memburukan keadaan negara misalnya bertambahnya kejadian jenayah.

Antara orang yang mempertikai dan melahirkan rasa kurang senang dengan cadangan memansuhkan Akta Hasutan 1948 ialah bekas PM Dr Mahathir Mohamad. Katanya penghapusan itu boleh menyebabkan keadaan negara huruhara. Katanya apabila akta itu ditiadakan ia memudahkan untuk orang melakukan hasutan.

Sependapat dengan Mahathir ialah bekas IGP Musa Hassan. Katanya kalau akta itu dihapuskan dikhuatiri asas perpaduan dan keharmonian masyarakat selama ini menjadi sasaran orang tidak bertanggungjawab.