Wednesday, May 31, 2017

Sivarasa akan menulis surat penjelasan kepada Sultan Selangor

KENYATAAN

Saya baru menerima kenyataan media oleh Ahli Parlimen Subang Sivarasa Rasiah berhubung laporan berita tentang kehadirannya di masjid An Nur yang telah menjadi isu. Untuk adil saya menyiarkan sepenuhnya kenyataan ahli Parlimen berkenaan yang di sepanjang perhatian saya beliau merupakan seorang berkarektor yang baik dan bertanggungjawab.

Perbahasannya di dalam parlimen menggambarkan beliau seorang wakil rakyat yang bersopan santun dan sangat menghormati peraturan-peraturan Dewan dan mengekalkan dirinya sebagai seorang pengamal undang-undang yang profesional.

Berikut adalah kenyataan media beliau yang dihantar menerusi email saya:

Elok pasang papan tanda "masjid ditutup kepada kafir" di Selangor

ULAS ISU

Sivarasa berucap dalam masjid?
Di minggu pertama Ramadhan ini isu paling hangat yang berbara dalam telaga poltik ianya mengenai kunjungan atau keberadaan Ahli Parlimen Subang R Sivarasa Rasiah dalam sebuah masjid di Selangor untuk menyampaikan bantuan kepada umat Islam. Tindakan Sivarasa itu dikecam oleh setengah umat Islam yang lain,

Ia juga dilihat menjadi serius apabila ada dakwaan bahawa Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah yang mempunyai kuasa terhadap institusi agama di negeri itu marah atau dalam bahasa rajanya sebagai murka dengan tindakan Sivarasa itu.

Alhamdulilah saya sudah kembali berblog

CATATAN KEMBALI

Bersama rakan jemaah sebelum berlepas pulang.
Selama 13 hari blog ini sepi tanpa sebarang pengeposan apa-apa maklumat. Seperti mana yang dimaklum dan janjikan, insya-Allah mulai esok blog ini kembali untuk bersama para penjengok sekalian membicarakan isu-isu semasa politik negara. Saya sekali lagi memohon maaf atas "kekosongan" dan kesepian blog ini selama tempoh itu yang mana mungkin ada yang terpedaya apabila membukanya kerana tiada bahan baharu.

Thursday, May 18, 2017

Selamat menyambut Ramadhan Karem.

PEMAKLUMAN

Untuk beberapa hari mulai hari ini 18 Mei, hingga 30 Mei 2017 blog ini mungkin tidak ada kemasukan baharu (posting). Pohon kemaafan banyak kepada penjengok yang terus mengintai blog ini. Terima kasih juga atas sokongan dan kepercayaan anda.

Insya-Allah blog ini akan di update mulai 1 Jun hadapan. Sehubungan itu saya mengambil kesempatan selamat menyambut ketibaan Ramadhan 1438 kepada semua penjengok sekalian. Semoga segala amal ibadat kita di sepanjang bulan Mulia itu nanti dan selepasnya akan diterima Allah penuh dengan keberkatan.

Wassalam. [klia.kl. 8:50 am 18/05/17]

Wednesday, May 17, 2017

Operasi "Anjing" di Kelantan bakal makan diri

SESUDAH SUBUH

Semalam Pengerusi Amanah Kelantan, Wan Abdul Rahim Wan Abdullah (foto) mendedahkan apa dinamakan Operasi Gonggong berlaku di Kelantan. Menerusi operasi ini jelasnya, ada orang Umno meminda pengundi dari satu kawasan ke kawasan lain untuk memastikan kemenangan.

Kawasan yang terlibat atau akses dengan operasi ini ialah kawasan yang berkedudukan 50 : 50 bagi Umno menenangi kerusi-kerusi parlimen berkenaan.

Menurut Wan Rahim terdapat sekurang-kurang enam kawasan terlibat dengan operasi "anjing" ini. Kenapa saya kata Operasi Gonggong ini operasi "anjing" ialah kerana yang suka menggongong ialah anjing, dan anjing sejenis binatang yang dikenal sebagai tamak haloba.

Saturday, May 13, 2017

PKR tidak pernah khianati prinsip tahalul syiasi - Anwar

KENYATAAN

Penasihat Umum KeADILan, Anwar Ibrahim menegaskan bahawa partinya sesekali tidak mengkhianti prinsip tahalul syiasi dan menganggap tuduhan itu sebagai satu yang tidak adil dan tidak wajar kepada partinya.

"Saya mengulangi kenyataan Presiden KEADILAN bahawa KEADILAN tidak pernah mengkhianati prinsip tahaluf siyasi semenjak terbentuknya muafakat politik walaupun ada pihak yang mentohmah KEADILAN dengan tohmahan yang tidak adil dan tidak wajar," katanya dalam satu kenyataan rengkas mengulas tindakan parti agama memutuskan hubungan politik dengan Keadilan.

Thursday, May 11, 2017

Usul tahaluf syiasi menjerat Azmin Ali?

ULASAN AWAL

Majlis Syura Ulama (MSU) parti agama (Pas) petang ini telah mengumumkan hasil sidang mereka bahawa usul memutuskan tahaluf syiasi dengan PKR diterima. Ertinya MSU telah mengerjakan tugasan mereka. Institusi itu membuat keputusan dari konteks keselarasannya dengan perlembagaan parti agama itu yang berlandaskan al Quran dan al Hadith.

Nampak berhati-hati benar Pas untuk memutuskan hubungan dengan PKR.

Walhal kalau hendak diikutkan semangat perlembagaan dan organisasi, (cara berorganisasi) usul itu sepatut tamat apabila muktamar ke 63 di Kompleks Pas Kota Sarang Semut, Kedah baru lalu menerima sebulat suara usul agar hubungan politik Pas dengan PKR diputuskan. Tetapi ia dibawa kepada MSU untuk membuat perincian dari sudut hukum hakam. 

Yang sedikit memelikkan MSU mengembalikan pula usul berkenaan kepada Jawatankuasa kerja Pas. Ertinya jawatan kuasa eksekutif Pas akan mengambil tindakan susulan. Memahami apa dijelaskan oleh Setiausaha MSU, Nik Muhammad Zawawi Salleh ketika mengumumkan perkara itu hari ini, eksekutif Pas akan membuat keputusan dengan mengambil kira "maslahat" rakyat dan kerajaan.

Tuesday, May 9, 2017

Warkah Mimpi Yang Terganggu - buat Abdul Hadi Awang

SURAT TERBUKA
Dengan hormat agung,
Mengunjungi Al Fadhil Tuan Guru Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang.
Presiden Parti Islam seMalaysia (PAS), di tempat.

السَّلاَمُ عَلَيْكُمْ وَرَحْمَةُ اللهِ وَبَرَكَاتُهُ

Syukur saya ke hadrat Allah swt kerana taufik dan hidayat, sir dan tajalli-Nya dapat saya siapkan surat ini yang dituju kepada Tuan Guru Presiden PAS, Datuk Seri Haji Abdul Hadi Awang. Izinkan saya membahasakan dirinya sebagai "Ayah Chik" pada sepanjang membicarakan isi surat ini.

Sebelum memulakan bicara dihamparkan sebidang doa panjang agar Ayah Chik diberikan kesihatan dan kesejahteraan oleh Allah swt serta dipelihara segala jasa pengorbanan perjuangannya menjadi pahala merenjisi lalu ke Jannah. Diberkati segala doa dan munajak Ayah Chik yang tidak pernah letih mengangkat tangan memohon keampunan dan kesejahteraan kepada sekalian kita hamba di Malaysia ini.

Demam pilihan raya di Kelantan mulai merebak

CATATAN PERJALANAN

Bendera Amanah megah berkibar.
Minggu lepas saya berada di Kelantan empat hari, bermula 26 hingga 29 April 2017. Jarang saya ke Kelantan mencecah tiga malam. Paling-paling lama pun dua malam. Selepas menemui ibu, merasa masakan, melihatan tanamannya di belakang rumah atau bermanja dengannya serta bertanya khabar waris warah saya akan balik ke Kuala Lumpur bergelumang dengan dunia rutinan saya.

 Saya tidak betah di Kelantan akhir-akhir ini. Semacam sudah hilang keseronakan yang ada selama ini. Kelantan seakan tidak berseri lagi, bau wangi cempaka suntingan Cik Siti Wan Kembang seakan sudah sirna entah ke mana. Terasa juga diri terasing. Keadaan itu menyebabkan berada di negeri itu penuh dengan kesunyian dan keterkilanan.

Saturday, May 6, 2017

Lubang besar Pas hampir siap?

KABINET PAS

Umpama perjalanan rombongan membawa anak teruna (pengantin) menuju ke pelamin untuk dipersandingkan, semakin lama ia semakin dekat menghampiri pelamin yang dibina bersebelahan kamar tidur. Pembawa bunga manggar dan penjunjung pulut kuning dan segala macam barangan (mahal hantaran) atas "par" juga bersemangat mengiringi perjalanan pengantin.

Mustapa dibuang ke laut.
Tuan Ibrahim bersedih?
Kompang juga semakin rancak dibunyikan. Tum tum tum... bertalu-talu diselang dengan tepuk tangan bergemuruh. Dibantu pula dengan cuaca dan suasana yang "ceria-mera" sekali. Perjalanan sang pengantin lurus dan lawas tiada tersekat-sekat lagi apabila setelah segala onak dan duri menghalang jalan laluan sudah ditebas tebang dan dibuang lempar jauh.

Friday, May 5, 2017

Syukur blog Merah Tinta genap satu dekad

CATATAN 10 TAHUN BLOG MERAH TINTA

Tanggal 17 April lalu genap 10 tahun blog Merah Tinta ini dibangunkan dan menemui anda penjengok sekalian. Dalam tempoh itu saya telah membuat 5,502 posting atau catatan dalam berbagai topik sosial, budaya dan politik berserta dengan ribuan keping gambar. Paling ketara ialah mengenai topik hal ehwal politik negara.

Sebenarnya blog ini bukan sahaja berkisar kepada catatan sInggungan isu-isu politik, tetapi ia mencakupi sosial, budaya, perjalanan - advanture ke setiap pelusuk dunia, peristiwa dan sebagainya. Selebihnya juga merupakan catatan peribadi kehidupan sosial saya sendiri.

Wednesday, May 3, 2017

Kedudukan kerajaan Selangor tunggu Azmin balik

TITIK MALAM

Abdul Hadi Awang
Penerimaan usul tahaluf syiasi, pemutusan hubungan politik Pas dengan PKR di muktamar Pas telah menimbulkan berbagai spekulasi. Semua ia memberi kesan negatif kepada Pakatan Harapan (PH), terutamanya mengenai kedudukan kerajaan Selangor yang secara relatifnya didokong oleh tiga buah parti PKR, DAP dan Pas campur dengan dua Adun Pas yang dianggap "khianat" dan menyertai Amanah.

Sejak usul berkenaan diluluskan secara sebulat suara oleh para perwakilan muktamar Pas ke 63 di Kedah, WhatsAap saya diterpai pelbagai pertanyaan dan juga maklumat. Setengah maklumat itu sudah beredar di media sosial sehinggakan memaksa pihak tertentu memberi penjelasan.

Keikhlasan dan ketulusan seorang Mahfuz

PENGAMATAN

Mahfuz tegur pemimpin kerana dia sayangkan Pas.
Saya mengangkat kedua belah tangan, tabik hormat kepada Mahfuz Omar bagi menyatakan kekaguman dan penghormatan kepada ahli Parlimen Pokok Sena itu atas sikap berani, ikhlas dan jujur yang ada kepadanya selaku pejuang politik.

Mengikuti ucapannya dalam ceramah di Kota Bharu malam tadi, bagi saya Mahfuz bukan sahaja berjiwa besar tetapi telah memperhambakan dirinya 100 peratus untuk merealisasikan cita-cita perjuangan yang ditarbiahkan kepadanya selama ini menerusi parti agama itu.

Tuesday, May 2, 2017

PAS perlu ambil pengajaran dari kehadiran angin ribut

MUKTAMAR PAS KE 63 

Ucapan penggulungan oleh Presiden Pas, Abdul Hadi Awang, satu detik yang sangat ditunggu-tunggu tetapi sayang tidak dapat atau sempat diikuti oleh saya dan orang lain juga yang mengikuti muktamar berkenaan menerusi siaran langsung streamyx itu. Tiba-tiba sahaja talian streamyx  terputus apabila saat untuk mendengar ucapan presiden itu tiba. Saya harap ia bukan sabotaj sebaliknya kelemaan dihadapi parti itu kerana kemiskinannya?

Sebahagian khemah expo dibaham ribut.
Jadi tidak dapatlah saya membuat ulasan atau sorotan ucapan penanggulungan Abdul Hadi itu. Untuk mengelak kejadian berulang diharap Pas lebih bersiap di masa akan datang sesuai dengan "kematangan" usianya 63 tahun. Secara berseloroh saya menyarankan agar Pas mengadakan muktamar di tempat "selamat" dan lebih selesa seperti di Dewan Merdeka di masa-masa akan datang, apabila parti itu sudah menguaai Malaysia kelak. Parti itu patut menggunakan kesempatan daripada hubungan baiknya dengan Umno dewasa ini.

Monday, May 1, 2017

Nasaruddin Hassan gagal rebut kerusi naib presiden

SENGGANG MASA

Muktamar parti agama (Pas) ke 63 akan berakhir sekejap lagi. Ketika ini muktamar dihentikan seketika sementara menunggu ucapan penggulungan oleh presiden Pas Abdul Hadi Awang kerana gangguan masalah teknikal. Seperti mana diumumkan oleh pengerusi tetap penghawa dingin dalam dewan muktamar itu tidak berfungsi kerana masalah eletrik.

Suasana dalam dewan muktamar menjadi panas menjadikan para muktamirin tidak selesa. Penghawa dingin tidak berfungsi semasa wakil muslimat membuat ucapan penangguhan. Pengerusi membuat pengumuman muktamar dihentikan sementara kerja membaik pulih penghawa dingin selesai.

Sebebelum itu, keputusan pemilihan telah diumumkan dimana Nasaruddin Hassan, gagal meraih salah satu daripada tiga kerusi naib presiden. Kerusi itu kekal kepada tiga penjawat sebelum ini, Idris Ahmad, Mohd Amar Nik Abdullah dan seorang lagi, lupa nama. Nasaruddin hanya mendapat 478 undi berbanding Idris 1,062, Mohd Amar 950.

Untuk jawatankuasa pusat ahli Parlimen Pasir Mas yang baru ini jatuh tergolek di laman sendiri dalam perebutan jawatan naib Yang Dipertua Pas Pengkalan Chepa menang dengan undi terbanyak. Kemenangan itu boleh jadi kerana undi simpati atas kekalahan yang memalukan beliau sebelum ini.

Ulasan penuh mengenai muktamar ke 63 ini akan saya postkan paling lewat tengah hari esok. [wm.kl.4:01 pm 01/05/17]

Pas sudah siapkan lubang besar untuk menimbus dirinya

MENURUN BULAN

Muktamar parti agama ke 63 yang sedang berlangsung di Kedah adalah kemuncak kepada pencapaian BN khasnya Umno untuk menghancurkan parti compingannya yang ditubuh tahun 1951 itu.

Usaha Umno untuk memporak perandakan Pas sememangnya bermula sejak lama dahulu, tetapi usaha itu lebih kepada memelihara Pas untuk menjaga kepentingannya.

Sebelum ini Umno menjadikan Pas laksana sebagai "monyet" atau "kera" untuk memanjat nyiurnya sahaja. Mana-mana nyiur tinggi digunakan "Pas" untuk gugurkan manakala nyiur rendah dipetik dengan tangan.