Tuesday, December 31, 2019

Selamat tahun baru, terima kasih

PERUTUSAN

Salam tahun baru 2020.
ESOK kita akan melangkah ke tahun baru 2020. Ini bererti blog Merah Tinta sudah memasuki tahun ke 13. Alhamdulilah saya masih dapat bertahan untuk mengisi blog ini pada saat sudah ramai blogger meninggalkan dunia blogging kerana lebih minat dan mudah ke media sosial lain, khasnya Facebook, Twitter, Instagram  dan lain-lain.

Ternyata sejak kewujudan pelbagai media sosial, blog kurang diberi perhatian. Antara sebab kerana penulisan dalam blog agak rumit dan bersungguh tidak semudah media sosial lain, Fb, Twitter atau Instagram yang rengkas dan boleh ditulis dimana-mana dan dalam keadaan apa sahaja.

Saturday, December 28, 2019

MCA dan DAP terus sekata dalam hal kepentingan bersama

ULASAN

TINDAKAN Polis membatalkan kongres Jawi yang dirancangkan Dong Jiao Zong di Kajang hari ini adalah tepat dan perlu dihormati semua pihak tanpa menimbulkan apa-apa persepsi buruk. Polis mendapat perintah daripada Majistret Syahrul Sazly Md Sain agar membatalkan kongres dijangka dihadiri 1,000 perwakilan dari berbagai pertubuhan Cina itu. 

Menurut Ketua Polis Daerah Kajang, ACP Ahmad Dzaffir Mohd Yussof polis mengambil tindakan itu demi keselamatan awam dan sudah tentu bagi mengelak tindakan daripada pihak yang kurang senang dengan maksud kongres itu diadakan. 

Tentu pihak polis ada maklumat dari risikannya dan punya tafsiran sendiri berhubung kongres itu jika ia diterus seperti mana dirancangkan. 

Thursday, December 26, 2019

Pesta mangga seluruh dunia dirancang adakan di Kelantan

ULASAN

Sebahagian usahawan yang menerima sumbangan
masing-masing bergambar bersasma Husam.
LEMBAGA Pertanian Kemubu (Kada) merancang untuk mengadakan festa dan karnival pertanian bertaraf dunia pada tahun 2020.

Festival itu merupakan julung-julung kali akan dianjurkan oleh Kada, yang diadakan sempena Kada diambang 50 tahun.

Saturday, December 21, 2019

KL Summit 2019 gagal tetapi berjaya mengirim motif tersendiri

ULASAN 

Dr Mahathir bergambar bersama Dr Wan Azizah,
dan Anwar berlatarkan prop sidang Kemuncak KL 2019.
NIAT yang baik itu kalau pelaksanaannya tidak baik atau sambutannya tidak memuaskan ia tidak membuahkan hasil yang diharapkan. Tidaklah ia merugikan tetapi tidak menguntungkan.

Begitulah perihal Sidang Kemuncak KL 2019 (KL Summit 2019) yang mula berlangsung 19 Disember dan akan berakhir hari ini.

Friday, December 20, 2019

Najib tidak perlu pun bersumpah laknat

SUSUPAN SUBUH

Najib sedang melakukan sumpah laknat menafikan
terlibat mengarahkan Azilah bunuh Altantuya. 
[kemaskini]  Walaupun sumpah laknat dilakukan Najib Razak tidak dapat menyelesaikan tuduhan dan dakwaan yang beliau terlibat dalam episod pembunuhan Altantuya, tetapi nampaknya Najib lakukan juga. 

Selepas Jumaat tadi Najib melafazkan, WALLAHI, WABILLAHI, WATALLAHI, mengakui dia sedia dilaknat Allah sekiranya dia terlibat dalam pembunuhan wanita Mongolia itu seperti didakwah dalam SD Azilah Hadri. 

Thursday, December 19, 2019

Dinsman tanya "Dr Mahathir" mau apa lagi?

SEPINTAS 

Si bapak (Dinsman) memulang tanya kepada anaknya
(Dr Ayudez Zuraina) kau juga mau apa?
TAHUN 80an (awal) Dinsman atau nama sebenarnya Che Samsudin Osman muncul dengan sajak panjang ditulis khas dan istimewa buat Dr Mahathir Mohamad berjudul "Puisi panjang buat Dr Mahathir," .

Sajak ini dibaca pada malam Teater Elit bersama Dr Mahathir Mohamad sebagai perdana menteri ke 4 ketika itu. Teater Elit adalah pimpinan Dinsman bersama dua lagi rakan, Allahyarham Ajikik dan Sotong Umar Rs.

Friday, December 13, 2019

Ahlan wasalan kepada Zainal Azman ke MOA

SUSUPAN PAGI

AGAK terlewat sedikit tetapi masih belum terlanjur untuk ucap selamat datang ahlan wasalan kepada Zainal Azman Abu Seman (foto) yang menjadi Ketua Setiausaha (KSU) baru di Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani (MOA).

Kemasukan atau penempatan Zainal ke situ selepas bekas KSU Sallehhuddin Md Hasan di"sayornara"kan dari MOA dengan sedikit kontroversi.

Bekas KSU itu adalah KSU era kedua Dr Mahathir jadi PM yang paling menonjol dan popular berbanding dengan KSU lain. Di awal penampilannya dahulu saya pernah mengesani hal ini bilamana kerap melihat beliau tampil bersama menteri tidak kira di darat dan di lautan, dalam negeri waima di luar negeri dalam hampir semua acara dihostkan menteri.

Thursday, December 12, 2019

3 tahun mendatang tempoh mencabar bagi Amanah

ULASAN

Mat Sabu dan Salahuddin terus diberi kepercayaan
untuk memimpin Amanah.
TIADA perubahan besar berlaku dalam barisan kepimpinan Parti Amanah Negara (Amanah). Hampir 90% mereka yang sebelum ini berada dalam saf kepimpinan parti itu kekal atau terus diberi tanggungjawab untuk menguruskan dan menjana parti untuk tiga tahun mendatang.

Bermula dari dua jawatan tertinggi, presiden dan timbalan presiden kekal kepada Mohamad Sabu dan Salahuddin Ayub, ia diikuti dengan pengisian beberapa jawatan eksekutif parti yang dibentuk malam tadi terdiri daripada muka tula (sama).

Monday, December 9, 2019

Apabila doa masih belum dimakbul

ULASAN RASA

SEJAK meletusnya pergeseran membawa perang "ADIKABANG" antara Azmin Ali dengan Anwar Ibrahim kemudian mewujudkan dua kumpulan dalam Parti Keadilan Rakyat (PKR), ramai orang berdoa, mengangkat tangan bermunajat memohon agar pergeseran itu segera selesai.

Kewujudan dua kem yang saling bertentangan dan membina empayar untuk menunjukkan kekuatan bukan sesuatu yang baik tetapi merupakan malapetaka.

Sunday, December 8, 2019

Menyoroti tiga persidangan Umno, Amanah dan Keadilan

ULASA SIDANG

Abdul Hadi mengibarkan bendera Umno.
PERHIMPUNAN agung Umno (PAU 2019) sudah lengsai lewat petang semalam setelah bersidang selama tiga hari, bermula 5 Disember. Tinggal lagi Keadilan dan Amanah yang akan menyudahkan kongres dan konvensyen masing-masing hari ini atau lewat petang ini.

Konvensyen Amanah yang berlangsung di IDCC Shah Alam dianggap telah selesai apabila proses pemilihan pemimpinnya sudah beres. Agenda penting dalam konvensyen itu ialah agenda memilih pemimpin.

Tuesday, December 3, 2019

Anwar tidak setuju tuduh pegawai kerajaan sabotaj

SUSUPAN PETANG

PRESIDEN Keadilan Anwar Ibrahim tidak setuju dakwaan ada pegawai awam yang sabotaj kerajaan.

Katanya persepsi itu mungkin timbul bila mana ada segelintir pegawai kerajaan yang gagal menunjukkan kebersamaan mereka dengan kerajaan, atau berlaku kekeliruan tetapi ia tidak menggambarkan tuduhan itu ianya berlaku secara menyeluruh.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pandangan seorang tetamu di majlis di rumahnya malam Ahmad lalu yang melahirkan kebimbangan kepada tanggapan buruk terhadap pegawai kerajaan dan meminta Anwar mengatasinya.

7 Perkara perlu dibangkit dalam persidangan Keadilan dan Amanah

ULASAN

KONVENSYEN Nasional Amanah dan Kongres Keadilan yang akan berlangsung minggu depan (6 hingga 8 Disember) perlu dimanfaatkan sebaik mungkin oleh para perwakilan bagi menyuarakan apa-apa yang mereka tidak puas hati khasnya berkaitan pengurusan parti dan juga perjalanan kerajaan PH.

Kongres atau konvensyen itu tidak boleh dianggap sebagai formaliti dan tanggungjawab berorganisasi untuk memenuhi kehendak perlembagaan semata-mata, sebaliknya perlu dilihat lebih penting daripada itu. Ia adalah forum yang diadakan setahun sekali.

Membincang dan merancang hala tuju dan masa depan parti sangat mustahak dibuat dalam persidangan berkenaan.