Saturday, August 31, 2019

Kenangan dengan Bapa Kemerdekaan

CATATAN KENANGAN

KENANGAN: Saya menemu ramah
Tunku Abdul Rahman  tahun 1986.  
HARI ini genaplah 62 tahun negara kita Malaysia Merdeka. Setiap kali tiba detik dan tanggal ini negara akan mengadakan upacara khas mengingati detik bertuah itu.

Setiap warga negara yang setia dan sayangkan negara ini juga tidak terkecuali ikut sama menyambut dan meraikan detik bersejarah itu dengan pelbagai cara dan aksi.

Mengingati kemerdekaan itu adalah tanda dan bukti kasih sayang kita kepada negara.

Friday, August 30, 2019

Pintas piagam ta'awun siyasi Pas - Umno dengan rombakan kabinet

RENUNGAN JUMAAT

SAYA tidak sedia untuk mengulas panjang berhubung kata-kata (kenyataan) Dr Mahathir Mohamad yang mahu mengambil tindakan (pecat) terhadap Ketua Operasi dan Strategi PPBM, Rais Hussin (foto) sebagai tepat ataupun satu kenyataan bersifat peringatan.

Atau apakah kenyataan - tindakan dicadangkan itu menunjukkan Dr Mahathir sebagai PM yang sudah tidak relevan?

Bagaimana pun ramai terkejut dan tidak sangka reaksi Mahathir kepada kenyataan berupa prediction dikeluarkan Rais itu, yang berpendapat sekiranya PH gagal menunaikan janjinya dalam manifesto PH akan kalah sekiranya diadakan pilihan raya dalam masa terdekat, (esok).

Monday, August 26, 2019

Mencurigai masa depan Amanah

ANALISA

WALAUPUN penubuhan Parti Amanah Negara (Amanah) lahir dari permainan politik "labelisme" dalam Pas, dan ia bukan satu tindakan boleh menguatkan politik ummah, tetapi ia terpaksa ditubuh kerana mereka yang dinafikan (dilabelkan) sebagai anti Islam itu kalah tidak dapat menerima kekalahan mereka secara berkumpulan.

Mereka pula masing-masing mempunyai semangat juang yang kuat untuk memperjuangkan Islam yang mereka yakini. Mereka memilih Pas sebagai wadah kerana mempercayai kepada kesyumulan parti itu berbanding dengan parti-parti Melayu lain khasnya Umno.

Friday, August 23, 2019

Gubal akta persenda Jalur Gemilang - Aziz

REAKSI

Dr Abd Aziz Bari
MEMANDANG sikap setengah warga negara ini yang lemah ilmu sivik dan golongan cenderong politik pula suka memainkan isu remeh temeh (tetapi memberi impak tertentu, boleh mencetuskan kontroversi) seperti mana isu pemasangan Jalur Gemilang terbalik, elok kalau kerajaan mengambil kira cadangan dikemukkaan oleh Exco Perak Dr Ab Aziz Bari agar diwujudkan akta khas berkaitan tatcara pemasangan bendera kebangsaan.

Menurut Abd Aziz, akta yang dicadang itu boleh menjelaskan mengenai kaedah pemasangan bendera, termasuk bentuk, warna dan cara-cara memasangnya dan juga tindakan atau hukuman dikenakan ke atas pelakunya.

Wednesday, August 21, 2019

Mengenali ciri-ciri pemimpin haprak

ULASAN

SEMASA berucap menggulung konvensyen Kepemimpinan Berhikmah, baru-baru ini terluncur gesaan oleh Anwar Ibrahim agak menolak pemimpin Melayu haprak

Menurut Kamus Dewan;  Haprak, membawa maksud kata-kata makian untuk seseorang. Ia tidak mempunyai pengertian khusus, mengenai cacian itu tetapi berbentuk umum. Haprak itu membawa konotasi buruk, kotor, cemar dan busuk, tidak berguna.

Kata-kata itu bersifat hembuan untuk menggambarkan betapa buruknya sesuatu itu dan kalau ia rangkaikan dengan pemimpin bermakna pemimpin itu tidak boleh dipakai.

Tuesday, August 20, 2019

Belasungkawa untuk Utusan Malaysia yang belum mati

SUSUPAN PETANG

SEBELUM Manghrib tadi saya cuba menghubungi bekas wartawan kanan Utusan Malaysia semata-mata untuk mengetahui perkembangan akhbar berbahasa Melayu kedua tertua (52) selepas Berita Harian (62) itu untuk mengetahui macam mana nasibnya.

Apakah ia akan tidak diterbitkan esok seperti mana digembar gempurkan. Malangnya, sosok yang saya hubungi tidak mengangkat panggilan saya.

Monday, August 19, 2019

Isu Zakir, penganjur juga perlu disiasat

SUSUPAN MALAM

Zakir terperangkap dalam
mainan politik pandir.
KENYATAAN Dr Mahathir Mohamad mengenai Zakir Naik yang memberi gambaran pendakwah itu tidak boleh bercakap soal politik dan menyerahkan kedudukannya kepada siasatan polis, menunjukkan PM itu tidak akan membela Zakir atas alasan persaudaraan Islam atau untuk menyelamatkan dia daripada dikenakan tindakan dibawah undang-undang negaranya, India.

Zakir Naik dikehendaki oleh kerajaan India atas beberapa kesalahan salah satunya melakukan aktiviti pengubahan wang haram.

Hanya ada 100 naskah sahaja lagi.

PERHATIAN

Saya antara penulis kerdil yang membuat prediction mengenai perjalanan politik Anwar Ibrahim sejak 30 tahun lampau. Bagi mereka yang mengikuti penulis saya secara istiqamah dapat menilai sendiri apa yang saya ramalkan mengenai tokoh ini. 

Saya bukan menulis dengan emosional tanpa melihat kepada realiti dan bukti. Saya menulis bukan apa sahaja yang saya dengar, tetapi saksi sendiri dan adakalanya langsung terlibat. 

Thursday, August 15, 2019

Jika sayangkan Zakir gunakan dia dengan baik

SESUDAH SUBUH

WALAUPUN keberadaan Zakir Naik (foto) di negara ini kurang disenangi oleh sesetengah pihak kerana kasus yang dihadapinya, tetapi atas dasar peri kemanusiaan dan persaudaraan Islam ia boleh diterima.

Apa lagi kerana nyawanya terancam jika beliau diiring pulang ke negara asalnya, India, menjadi tanggungjawab kita untuk melindungi dan menyelamatkannya.

Melindungi nyawa seseorang atau golongan termasuk (minoriti) termasuk dalam salah satu juzu digariskan dalam Maqasid Syariah.

Friday, August 9, 2019

Buku baharu sudah siap

SELINGAN

Saya sedang autograf buku yang dipesan. 
Buku terbaharu saya, PENJARA BUKAN PUSARA: Anwar Ibrahim PM Yang Didambakan telah pun siap dicetak dan sedia untuk diedarkan. Bagi mereka yang menempah untuk tawaran istimewa precetak Insya-Allah anda akan dapat menerima buku masing-masing mulai Rabu ini. 

Untuk cetakan pertama ini buku ini tidak akan dipasarkan di kedai terbuka dan jualan on line sahaja, itupun kadar cetakan terhad.

Terima kasih kepada mereka yang sudi memiliki buku ini semoga ia memberi manfaat. Dan kepada mereka yang berhajat untuk memilikinya boleh WhatsApp kepada saya di nombor 019 233 6996 atau nombor 013 233 6776 untuk mendapat keterangan lanjut.
Atau boleh juga berhubung menerusi email: <msomalaysia@gmail.com. [wm.kl.9:55 pm 09/08/19]

Thursday, August 8, 2019

Tiga MB kerajaan PH panas punggung

Trio bermasalah.
SUSUPAN PETANG

TIGA Menteri Besar panas punggung, bukan kerana api tetapi kerana haba dan larva politik yang bergerak di bawah bumi tadbiran mereka. MB itu, Amiruddin Shari (Selongor), Sharuddin Jamal (Johor) dan  Ahmad Faizal Azumu (Perak).

Wednesday, August 7, 2019

Menteri kecil berfikirlah yang besar?

ISU KONTROVERSI

PARA anggota kabinet kerajaan Pakatan Rakyat (PH) yang dibina oleh Dr Mahathir Mohamad sebagai Perdana Menteri selepas 9 Mei 2018 lalu berlumba-lumba untuk menunjukkan kebolehan dan dalam masa sama untuk mencari populariti menerusi portfolio masing-masing.

Mereka mahu menunjukkan kemampuan dan kelayakan masing-masing sebagai menteri. Kemampuan mereka itu penting, kerana akan memberi gambaran mereka berjaya menjadi menteri seperti mana diharapkan oleh rakyat atau sebaliknya.

Thursday, August 1, 2019

PERHATIAN

BUKU INI MUNCUL KETIKA POLEMIK
APAKAH MAHATHIR AKAN SERAH JAWATAN
PM KEPADA ANWAR.

TAWARAN precetak buku baru saya PENJARA BUKAN PUSARA: Anwar Ibrahim PM Yang Didambakan, untuk 100 naskah dikhaskna kepada rakan-rakan media sosial telah pun ditutup hari ini setelah naskah itu habis ditempah semalam.

Bagaimana pun saya rasa tidak adil untuk para penjenguk blog ini yang lewat menerima tawaran ini, justeru saya membuka peluang untuk para penjengok dengan menambah 55 naskah lagi.

Kepada sesiapa yang ingin memilikinya bolehlah membuat tempahan dengan berpandukan kepada iklan disertakan. Terima kasih kepada anda yang memberi sokongan kepada buku-buku saya selama ini. [wm.kl.8:00 am 05/08/19]

BUKU BARU DALAM KEMARAAN

SUSUPAN SUBUH


TIDAK ada saat paling gembira bagi seorang penulis apabila kerja-kerja penulisan dan pengeditan bukunya sudah selesai. 

Apabila buku sudah dihantar ke percetakan, ia seperti berada dalam tempoh seperti isteri tercintanya dibawa masuk ke labouroom untuk bersalin. 

Penulis bagaikan sang suami yang ternanti-nanti penuh debaran akan tangisan bayinya.