Friday, April 30, 2010

Khutbah Luar Masjid

Disco Rimba Merebak di Beberapa Dearah Di Kelantan?

HIBURAN merupakan fitrah dalam kehidupan. Sesiapa pun mahukan hiburan dan memerlukan hiburan. Hiburan adalah makanan batin. Islam sendiri tidak menghalang hiburan. Tetapi hiburan itu mestilah menempati syariah dan membawa maksud dakwah kepada manusia. Hiburan yang boleh memberi kesegaran jasmani dan rohani.
Kalau hiburan kering dengan unsur-unsur dan peranan demikian ia merupakan hiburan yang batil dan akan membawa kemudaratan.

Peringkat awal Pas memerintah Kelantan segala bentuk hiburan bertentangan dengan syariah, yang mendedahkan kepada maksiat diharamkan. Segala konsert terbuka tidak dibenarkan diadakan. Larangan ini menyebabkan timbul sunggutan secara senyap oleh penggemar hiburan hedolisme.

Bukan itu saja, persembahan permainan tradisional Mak Yong, Dikit Barat dan Wang Kulit juga tidak dibenarkan pada awalnya. Larangan ini menimbulkan polemik dan kritikan oleh budayawan dan peminatnya. Tetapi kelonggaran akhirnya diberi, persembahan permainan tradisional itu dibenarkan selagi ia tidak mempunyai unsur-unsur kurafat dan maksiat.

Misalnya larangan persembahayan wayang kulit yang mempunyai jampi dan mentara bersifat pemujaan roh dan benda, demi menjaga kerjernihan iman dan jiwa rakyat Kelantan.
Dikir Barat yang tidak mencampurkan lelaki dan perempuan dihalalkan. Bagaimana pun penyanyi dikir barat dari kalangan perempuan diharamkan. Tetapi anihnya CD atau VCD nyanyian dikir barat oleh perempuan bebas dan berlambak di jual di pasar-pasar dalam negeri Kelantan.

Seperti dijelaskan tadi peringkat awal larangan ini menimbulkan masalah. Ketegasan dalam hal ini menimbulkan masalah kepada pencari dan pendahaga hiburan. Ia menjadi masalah bila mana tidak ada hiburan alternatif yang disediakan. Perkara ini disedari oleh pihak berkuasa negeri Kelantan maka hiburan alternatif dibenarkan seperti persembahan nasyid kontempopari, atau persembahan dari penyanyi jantan hatta penyanyi rocak dibolehkan.

Atas kelonggaran dan sebagai menyediakan hiburan alternatiflah maka johan Akademi Fantasia, Asmawi Ani dibawa ke Kelantan. Kedatangan Mawi memecah kebisuan berhubung hiburan sejak Pas memerintah Kelantan.

Boleh dikatakan Mawi telah merintis jalan memberi hiburan alternatif di Kelantan. Selepas kedatangan Mawi – yang juga boleh dipertikaikan kejernihan bentuk hiburannya, ia diikuti oleh beberapa penyaanyi jantan lain yang dikatakan sudah berubah dan insaf untuk mendekati Islam.

Serentak itu juga artis yang bertudung dan tidak menjolok mata datang ke Kelantan dan bertemu denghan Tok Guru Nik Aziz. Nik Aziz juga turut memberi sokongan dengan sedia menghadir ke majlis kelolaan mereka seperti merasmikan peremis perniagaan artis berkenaan.
Exco Kelantan juga tidak malu-malu untuk duduk semeja dengan artis popular menjadi pujaan sejuta jantan untuk minum pagi atau menyampaikan cederamata kepadanya.

Semua hiburan itu masih terkawal dengan baik. Kerajaan Kelantan masih dapat menjaga dasar dan mempertahankan polisi hiburannya berteraskan kesedaran dan keinsafan insan.
Persembahan atau konsert masih berjalan dalam suasana tertib walaupun limpahan yang berlaku kadang-kadang menyebabkan masalah pencampuran lelaki dan perempuan tidak dapat di atasi. Contohnya limpahan dalam konsert Jom Heboh anjuran TV3 baru-baru ini. Tetapi itu bukan kehendak kerajaan negeri tetapi berlaku tanpa diminta. Jadi kerajaan negeri tidak berdosa dalam hal ini. Syukran!

Tetapi apakah pihak kerajaan negeri tahu mengenai satu wabak baru yang sedang menunas di Kelantan ketika ini. Wabak yang dimaksudkan itu ialah Disco Rimba sedang berkembang dan membiak tanpa ada kawalan. Buat masa ini ia aktif di tiga buah daerah di negeri itu; Pasir Mas, Tanah Merah dan Tumpat. Katanya kawasan yang menjadi tumpuan ialah di Dun Bukit Tuku, Gual Periok dalam parlimen Rantau Panjang, dan Dun Chetok dalam parlimen Tanah Merah.

Disco rimba ialah majlis tari menari ala dico dan ronggeng atau joget lambak. Ia diadakan di kawasan-kawasan terpencil dan sunyi di kawasan disebutkan tadi ataupun di laman rumah yang jauh dengan orang ramai. Kegiatan ini digerakkan oleh sebuah kumpalan yang namanya seolah-olah mencerminkan sebuah badan kesenian tradisi Kelantan.

Budaya ala-ala hipis kampuag ini katanya sudah lama berjalan. Sejak lebih dua tahun lalu. Mereka yang menjadi pelanggangya ialah golongan veteran, dan remaja yang suka berpeleseran dan dahagakan hiburan jahiliah. Tetapi apa yang mengejutkan kanak-kanak juga turut sama dilihat dalam majlis berkenaan. Apakah mereka dibawa ataupun dijadikan umpan?

Beberapa keping gambar yang dipaparkan ini menjelaskan akan keliaran dan kejahlian serta penglibatan kanak-kanak dalam majalis berkenaan.

Untuk menganjurkan disco rimba ini ia tidak memerlukan perkakas IT yang moden dan canggih. Ia cukup sebuah kaset dan pembesar suara. Peralatan lain ialah dua buah lampu kalimatan digantung ditiang kayu. Pengelolanya akan menyediakan wanita untuk dijadikan pasangan menari dan berjoget dengan bayaran seringgit dua. Mana-mana pelanggang atau pengujung yang ada pasangan boleh membawa pasangan masing-masing.
Waktu operasinya ialah menjelang tengah malam dan hingga ke dini hari. Untuk mengadakan kegiatan ianya dibuka kepada sponsor dengan dikenakan bayaran RM500 untuk satu malam. Orang tertentu termasuk yang dikatakan mempunyai kuasa politik dikatakan turut menjadi sponsor kepada kegiatan ini.

Tidak dapat dipastikan apakah kegiatan disco rimba ini ada dalam pengetahuan wakil rakyat atau pun tidak. Sekiranya ia diketahui wakil rakyat dan mereka mendiamkan saja, betapa keji dan menyesalkan. Sekiranya mereka belum mengetahuinya dengan pendedahan ini bolehlah wakil rakyat, penghulu, penyelia mukim, ataupun mana-mana pihak membuat intipan untuk membenteras kegiatan ini.

Kerajaan Kelantan juga jangan melengah untuk mengambil tindakan bagi membenteraskan kegiatan ini. Dengan membiarkan lebih lama, menjadikan ia berkembang ke daerah lain pula dan akan timbul persepsi di kepala orang ramai kegiatan berkenaan dibenarkan. Sekiranya majlis agama, polis ataupun Ngo-Ngo anti maksiat takut untuk mencegahnya saya cadangkan supaya pihak Istana Kelantan sendiri menggambil tindakan mengenai kegiatan ini.

Apa lagi Pemangku Raja, Tengku Muhammad Faris Petra sekarang ini begitu mengambil berat kepada hak-hal keakhiratan, maka wajar kalau Tuanku turut bertitah menasihat supaya kegiatan ini dihentikan ataupun kerajaan Kelantan dapat menyediakan satu mekanisme bagaimana untuk menjadikan kegiatan haram dan maksiat seperti disco rimba itu ditukar kepada kegiatan halal dan diredhai Allah. Apa yang penting semua pihak kena menyedari bahawa hiburan adalah fitrah bagi mahluk yang hidup! [wm.kl. 11:15 am 30/04/10]

Thursday, April 29, 2010

Mata Merenung Hati Meraba

Pas Tidak Bangsat Untuk Kumpul RM4 Juta

ISU terbaru di Kelantan kini ialah mengenai pengakuan seorang bloger yang beliau ada menerima RM4 juta untuk belanja operasi perang saraf melanyak Umno dan bekas PM, Abdullah Badawi dalam masa tiga tahun. Perbelanjaan sebanyak itu ialah bagi menjamin kerajaan Pas Kelantan kekal.

Bagi saya isu itu isu terpencil yang tidak perlu diberikan perhatian besar. Akhbar yang memainkan isu berkenaan juga seolah tidak ada modal lain untuk memburukkan kerajaan Kelantan terpaksa mengutip sampah sarap dalam blog-blog tertentu untuk terus memburukkan Pas dan kepimpinan kerajaan Kelantan.

Kata orang kerana tak ada model besar dan konkrit, maka modal angin pun boleh digunakan. Kepada saya isu RM4 juta itu adaah modal angin yang tidak ada asasnya. Ia adalah pengakuan bloger tersebut saja dan tidak ada dokumen mengenai penyelewengan atau penggunaan wang haram dalam membelanjakan membelian peralatan operasi perang saraf itu dikemukakan.

Saya sedikit merasakan pelik apabila bloger itu membuat pendedahan dan beliau meminta orang lain menyiasat. Kenapa beliau tidak mendedahkan maklumat yang beliau ada. Apakah maknanya ini semua? Hanya beliau saja yang mengetahuinya.

Apabila bloger berkenaan mengakui dia tidak mempunyai wang sebanyak itu, (untuk membiayai operasi saraf itu) ia menjelaskan ada motif senyap di sebalik pengakuan itu. Bagi orang waras tentu tidak merasakan pengakuan itu pelik, kerana apabila beliau bekerja dengan sebuah kerajaan negeri, tentulah wang itu akan disediakan oleh pihak lain demi kepentingan dan kelangsungan kerajaan berkenaan. Masakan Pas mahukan beliau mencari wang sendiri untuk kepentingan Pas?

Sekiranya benarlah bloger berkenaan menerima peruntukan sebanyak RM4 juta, ia bukan menjadi kesalahan pun. Bahkan wajar kalau wang itu digunakan untuk tujuan yang betul untuk kepentingan Pas atau sesiapa saja yang berusaha untuk mengekalkan kerajaan Pas. Malahan orang Pas boleh angkat jempol kepada mana-mana individu atau pihak yang menyediakan wang berkenaan kerana ia adalah untuk kebaikan parti itu. Tepatlah menghabiskan wang seberapa banyak untuk mempertahankan sebuah kerajaan.

Menurut pengakuannya seperti mana dipetik akhbar, RM4 juta dibelanjakan dalam tempoh tiga tahun. Ooo... bukan tiga bulan! Ini bererti kira-kira RM1.3 juta setahun. Jumlah itu adalah hama dalam perbelanjaan untuk melawan sebuah parti gergasi seperti BN. Tentunya bloger itu bukan berkerja seorang diri. Tentulah ianya dibantu oleh beberapa orang staf. Jadi RM1.3 kalau dibahagikan kepada beberapa orang staf berapalah sangat untuk satu tahun. Itu belum termasuk untuk sewaan bangunan, pembelian peralatan dan kos-kos lain.

Saya sedikit pun tidak pelik kalau wang sebanyak itu digunakan. Kerana peruntukan untuk perang saraf di pihak Umno lebih besar daripada itu. Angkanya mungkin bernilai ribuan kali ganda dari jumlah itu. Apalah nak hebohkan peruntukan RM4 juta? Cara berfikir ini samalah dengan cara mempersoalkan pembelian sebutir kek kepada Tok Guru satu masa dulu.

Saya nak tanya apakah bagi sebuah parti yang mempunyai ahli lebih 1 juta, yang terdiri dari berbagai bidang dan profesional susah untuk mendapatkan wang sebanyak itu untuk dimanfaat bagi kepentingan mereka. Saya rasa kalau Pas Kelantan nak cari bukan saja RM4 juta, malahan RM40 juta pun boleh. Ahli Pas terkenal sebagai mereka yang ikhlas dan komited dengan parti dan dermawan.

Buka saja 'jabil' atau tadah kopiah duit akan melimpah masuk. Untuk jihad dan agama mereka sanggup menghulurkan seberapa banyak yang mampu sampai kering wang dalam poket. Pernah saya lihat sendiri dalam satu ceeramah perdana di stadium Sultan Muhammad ke-IV tahun 1990 (ketika itu bloger berkenaan belum pun lagi bergelewat di Kelantan) wang punggutan derma dari orang ramai malam itu dipikul dalam guni!

RM4 juta saya rasa kalau tadah guni dalam cermaha Pas di stadium atau di mana-mana pelusuk pun akan boleh dicari. Jadi janganlah cuba hendak memberi bayangan berlaku rasuah atau pengambilan wang haram oleh mana-mana pihak untuk tujuan perang saraf itu. Pas adalah berbeza dengan Umno dan parti lain. Walaupun Pas memerlukan wang untuk membiayai jentera partinya, saya yakin ia dari sumber yang sah dan halal. Ahli dan pemimpin Pas masih belum tergamak untuk melakukan rasuah untuk membiayai projek parti.

Kebanyakan ahli Pas masih dapat membezakan antara ular dengan belut atau babi dengan badak!

Jadi dalam hal ini tidak guna cabar mencabar. Kalau bloger berkenaan merasakan wang itu wang haram, kenapa beliau sedia mengambilnya? Kenapa beliau bersubahat selama tiga tahun menguruskannya? Kalau beliau juga sedia mengambilnya bermakna dia juga sedia bersubahat dengan wang gelap itu. Apa hukumanya bersubahat dengan kejahatan? Celakalah jawabnya.

Janganlah sesudah kita menelan buah yang pahit untuk mengalas perut yang kosong kita menyangka orang mengkhianati kita lalu kita mencercanya sebagai mengkhianati kita. Buruk sangatlah kalau kita menyerang orang yang memberikan kita rezeki untuk anak dan isteri kita.
Kalaupun kita tahu dia jahat tetapi kejahatan itu jangan di pamerkan di billborad untuk tontonan orang lain, cakaplah dengan baik. Juga kalau kita tahu wang itu rasuah tetapi kita tetap juga memakannya maka ternyata kita lebih hina dan bangsat dari orang yang memberi wang itu kepada kita.

Mengenai isu RM4 juta saya rasa bukan nawaitu bloger itu hendak dedahkan dan memburukan orang tertentu. Beliau sekadar menjelaskan keadaan apabila ada tuduhan buruk ke atasnya. Baginya wajar untuk membela diri, termasuklah membuat pengakuan yang meragukan itu.

Seperkara lagi orang yang membangkit dan menyentuh diri bloger berkenana juga kurang bijak. Janganlah kita mudah membuat tuduhan terehadap apa-apa yang didedahkan. Adakalanya ia sengaja membuat provokasi dengan tujuan yang tidak terlihat oleh kita. Dalam keadaan ini kalau kita memberi reaksi, maka buruklah padahnya dan dia hanya akan ketawa gembira. Itulah yang didingininya. Dalam hal ini semua pihak harus bijak.

Kepada Mustapa yang meminta Pas Kelantan mendedahkan dari mana sumber wang itu tidak payah dilayan. Yang pastinya RMN4 juta bukan dari royalti Petroleum Kelantan yang disembunyi dan disekat oleh Mustapa. Mustapa tidak payah risau tentang itu. Ia juga bukan dari wang kontraktor yang mendapat projek buat sekolah atau Maktab Sains Mara di Kelantan. Sesiapa juga jangan cuba meletakkan Pas Kelantan sebagai haprak untuk mengumpulkan dana sebanyak itu sehingga terpaksa melakukan rasuah. Jangan!

Perjuangan Pas perjuangan leluhur bagi ahli dan penyokongnya. Ahli Pas bukan seperti ahli Umno. Ia berbeza. Ahli Pas sedia mengimfakkan harta untuk perjuangan manakala ahli Umno senantiasa mencari peluang kebendaan dari partinya. Perbezaan ini hendaklah difahami sebaik-baiknya.

Dana RM4 juta itu kalau pun benar, ia adalah wang yang diambil dari sumber sah dan halal untuk manfaat perjuangan. Kalau ia dari sumber rasuah sudah lama ada pemimpin Kelantan didakwa oleh SPRM. Tidak salah kalau kita leburkan untuk perjuangan, sebaliknya salah kalau wang disimpan untuk kepentingan diri. Dan dalam politik sekular yang diamalkan di negara ini hari ini apalah salahnya kalau sehelai dua dari jumlah RM4 juta itu termasuk dari wang tumbuk rusuk! [wm.kl. 7:45 pm 29/04/10]

Celoteh Murai 68

Apabila Suara Selentia Tidak Didengari Belatuk Kepala Merah

BUKAN main lagi Selantia dengan suara gagah perkasanya meminta supaya kerajaan burung Belatuk kepala merah menangguhkan segala projek untuk masyarakat Cina. Gesaan itu dibuat apabila Salentia mengetahui orang Cina tidak menyokong bekas komponen partinya dalam pilihan raya kecil Hulu Selangor, Ahad lalu. Selantia cukup kesal dengan sikap orang Cina itu.

Baginya orang Cina yang tidak menyokong BN adalah mereka yang tidak tahu berterima kasih dan tidak perlu ditolong. Baginya mereka perlu dipajam. Mulanya Murai terangkat ekor juga mendengar gesaan Selantia itu. Sekali padang ada benarnya juga pandangan berkenaan.
Iyalah kalau oerang tak sokong kita buat apa kita bermurah hati dengan mereka?

Tetapi bila mengenangkan negara ini majmuk dan orang Cina juga pernah menyokong parti itu, terasa cadangan itu tidak masuk akal. Ia berbau perkauman saja. Cadangan atau tindakan itu tidak ubah seperti perangai budak saja. Budak kalau bergaduh begitulah jadinya. Kalau dia berikan sesuatu kepada kawannya bila bergaduh dia akan ambil balik. Sebab itu ada istilah buru siku dalam politik Melayu.

Bukan itu saja semua kisah-kisah semasa bersama lalu didedah. Teruknya ada yang sanggup mengaku menerima itu dan ini dari kawan, walaupun pendeahan itu memburukkan imejnya sendiri.

Selantia sepatutnya tidak bersikap begitu. Dia harus buat kajian dulu kenapa orang Cina tidak menyokong parti yang pernah dianggotainya itu. Orang Cina tidak macam orang Melayu, akan dengar apa saja kokokan Selantia, walaupun suaranya huduh dan menakutkan.

Tidak sampai 72 jam Selantia membuat gesaan itu si Burung Belatuk kepala merah menyampaikan bantuan untuk sekolah Cina di Rasa, tempat berlangsungnya pilihan raya berkenaan. Sekali lagi tercongek ekor Murai membaca laporan itu. Apa sudah jadi?

Murai membuat kesimpulan mudah sahaja, gesaan Selantia tadi langsung tidak didengari oleh si Belatuk kepala merah. Ini bermakna suara Selantia itu tidak ada nilai sedikitpun kepada burung Belatuk kepala merah. Apa yang dapat Murai rasanya, bantuan dan kempen Selantia untuk membantu calon parti Belatuk itu tidak bermakna sama sekali. Mungkin juga kehadiran Selantia di tempat itu tidak pun dijemput si Belatuk, tetapi saja-saja pandai datang sendiri saja.

Sebab kalau Selantia dipanggil Belatuk, tentu Balatuk akan mendengar gesaan Selantia itu. Kalau pun nak beri juga tetapi tunggulah sebulan dua, sebagai menghormati suara selantia itu. Tapi bila tidak sampai 72 jam selepas gesaan itu Belatuk terus beri bantuan itu ini bermakna suara Selantia itu tidak pun diengar dan dihormati Belatuk.

Tetapi Selantia tidak merasa apa dengan tempelakkan itu. Begitulah kalau muka sudah jadi tebal setebal tayar lori. Toreh dan gurilah dengan pisau atau parang ia tidak akan merasa pedih lagi. begitulah juga kalau kita hanya ada suara tetapi tidak ada kuasa, suara kita akan jadi seperti beduk pecah saja, berbunyi tetapi iramanya tiada.

Murai: Tidak pernah merasakan kicauan Murai lebih baik dari siulan Serindik.

Ulasan Perlantikan Senator

Habuan Kepada Yang Berjasa!

SEMALAM Najib Razak telah menyampaikan replika cek sebanyak RM3 juta kepada sekolah Cina di Rasa. Hulu Selangor. Penyampaian itu dibuat di Putrajaya. Pemberian wang itu sebagai melunasi janji beliau semasa kempen pilihan raya kecil Hulu Selangor untuk membantu sekolah Cina di situ.

Sebelum ini belum sampai 48 jam diistyharkan menang, Kamalanthan telah menyampaikan cek RM1,000 kepada 30 bekas peneroka Felda Sungai Buaya yang tidak sempat menerimanya semasa kempen baru lalu.

Juga sebagai melunasi janji pilihan raya. Semasa kempen Najib berjanji akan memberi pampasan kepada bekas peneroka itu sebanyak RM50,000 tiap seorang. RM1,000 diberikan sebagai deposit. Yang lebihnya akan diberikan dalam bentuk bank deraf. (Diharap baki itu akan diterima peneroka dalam masa terdekat dan bukan ‘gombalan’ saja!).

Pelunasan hutang janji pilihan raya itu menunjukkan Najib bukan pembohong. Janjinya adalah janji berisi. Tentulah rakyat gembira dengan apa yang dilakukan itu. Rakyat tidak akan peduli apakah pemberian dan janji itu meyalahi peraturan atau tidak, yang penting mereka mendapat habuan. Rakyat hendak makan dan nak rasa, bukan rakyat nak dengar cerita. Rakyat tidak suka tenggelam dalam retorik.

Sekiranya Najib terus mengamalkan sikap sebegini ia boleh memberi kesan kepada Pakatan Rakyat, terutmanya orang Melayu yang mudah cair bila diberikan seringgit dua. Tetapi tidak dengan masyarakat Cina yang ambil tetapi akan mengigit jari orang yang memberi! Tak salah, kerana itulah politik! Sejak dulu lagi saya melihat politik orang Cina bijak tak macam politik orang Melayu. Apa yang berlaku mereka akan untung. Umpama naik perahu karam di depan mereka menyelam karam di belakang mereka berenang!

Berbicara bak melunasi janji atau memberi habuan ini, bukan saja rakyat di Hulu Selangor mendapat nikmat dan tuah dari Najib. Tetapi beberapa individu lain juga turut sama menerima habuah dan bahagian masing-masing. Najib kini sedang melunasi janji dan memberi penghormatan orang yang menyokongnya tanpa sangat mengira jasa mereka kepada nusa dan bangsa.

Apakah habuan itu kerana janji atas sesuatu yang dilakukan oleh individu ini atau individu ini yang menagihnya sebagai gaji atau upah, tak kisah. Yang penting selepas berlalu pilihan raya kecil Hulu Selangor Najib kini menyampai hadiah dan imbuhan.

Antara mereka yang mendapat ‘penghargaan’ dari Najib ialah Presiden Mubarak, Abu Zahar Ujang, yang dilantik menjadi Yang Dipertua Dewan Negara, Timbalan Presiden MIC, Palanivel dan bekas Ketua Angkatan Muda PKR, Ezam Mohd Noor yang dilantik menjadi senator bersama dua yang lain.

Selalunya mereka yang dilantik menjadi senator adalah mereka yang cemerlang dari berbagai bidang profesional. Seorang tokoh yang berpengalaman dan ada kebolehan. Apakah keistimewaan orang-orang ini dilantik menjadi senator. Apakah ia bermeritkan kepada ketokohan mereka ataupun kerana apa?

Saya tidak mahu merendahkan mereka. Kesemuanya ada kelebihan dan kehebatan masing-masing. Tetapi jika hendak dilihat bukan saja mereka berempat atau bertiga yang hebat, tetapi masih banyak dalam Umno dan setia dengan Umno juga layak untuk menjadi ahli senet.

Malahan mereka yang lain lebih lama dan besar jasa mereka. Tetapi kenapa mereka?
Inilah yang menjadi pertanyaan atas dasar dan merit apa mereka dipilih? Penyegeraan perlantikan mereka ini juga menyebabkan ada tuduhan mereka telah berjasa besar kepada Najib dan bukan kepada negara, bangsa dan agama.

Perlantikan senetor adalah kuasa mutlak Najib Razak sebagai Perdana Menteri. Beliau bebas untuk melantik sesiapa saja dan dari bidang apa saja. Perlantikan itu tidak boleh dipertikaikan, kerana itu kuasa prerogatif Najib sebagai PM. Tetapi begitu pun ia tentu ada meritnya.

Siapa dia Abu Zahar Ujang? Dan apakah jasa besar beliau kepada negara dan Najib dalam konteks ini? Sudah pasti ada sesuatu yang istimewa buat Najib untuk melantik Najib.

Saya akan mendedahkan satu perisitwa yang berlaku dua tahu lalu menjelang saat permilihan kepimpinan dalam Umno. Satu pertemuan di KLCC di pejabat Dr Mahathir Mohamad telah diadakan. Dalam pertemuan ini hadir beberapa bekas pemimpin Umno yang skeptikal dengan Abdullah Ahmad Badawi menjadi perdana menteri.

Pertemuan itu membincangkan mengenai cara untuk menjatuhkan Abdullah. Ia diadakan selepas Najib yang kelihatan penakut untuk mencabar kedudukan Abdullah sebagai perdana menteri. Perjumpaan itu telah mengambil konsensus untuk meregukan Tengku Razaleigh Hamzah untuk melawan rejim lemah Abdullah Ahmad Badawi. Tengku Razaliegh akan bertanding merebuat jawatan presiden manakala Muhyiddin, sebagai Timbalan Presiden.

Katanya, Abu Zahar mengetahui konsesus ini telah memaklumkan kepada Najib. Makluamt itu menyebabkan Najib gelabah dan tergesa-gesa memanggil ahli keluarganya dan juga penyokong setianya bagi membincang konsesnus itu. Selepas mendapat maklumat itu kata Najib telah mengubah sikap bersedia untuk mencabar Abdullah Badawi.

Walhasilnya apabila Najib menggerakkan jentera perang sarafnya akhirnya menyebabkan Abdullah Ahmad Badawi terpaksa membuat pengumuman berundur. Dengan itu juga konsesus untuk meregukan Tengku Razaleigh dengan Muhyiddin tidak menjadi.

Apakah kerana jasa itu maka Abu Zahar diberi penghormatan dengan melantiknya menjadi Yang Dipertua Dewan Negara? Kalau benar ini bermakna pemilihan Abu Zahar bukan kerana jasa dan kecemerlangannya sebagai seorang tokoh politik tetapi kecemerlangannya kerana telah menyelamatkan Najib Razak dari ditentang oleh Muhyiddin dan Tengku Razaleigh.

Bagaimana pula dengan perlantikan Ezam Mohd Noor? Apakah Ezam telah memberi jasa dan bantuan besar kepada Najib atau lebih besar dari Abu Zahar? Saya rasa tidak payah saya ulas panjang mengenai perlantikan Ezam ini. Ezam bukan saja pantas menjadi ahli parlimen atau ahli dewan negara, tetapi jauh dari itu. Bagi saya Ezam seorang yang mempunyai telent untuk jadi pemimpin di masa depan. Ia terserlah sejak menjadi pemimpin muda Keadilan lagi.

Apabila beliau keluar Keadilan dan menyertai Umno, beliau tidak habis-habis menyerang bekas bosnya. Ezam tidak sangat mengkritik dasar parti PKR yang disertainya, tetapi beliau membelasah Anwar Ibrahim. Di samping belasah Anwar beliau memuji Najib sebagai seorang yang bijak. Hanya dengan menggunakan kredik yang dibuat Anwar kononnya mengatakan Najib sebagai seorang bijak, Ezam menjadikan modal untuk memuji Najib.

Itulah jasa Ezam yang saya lihat sehingga beliau diangkat menjadi senator. Ertinya jasa dan kelebihan Ezam bukan pada yang lain tetapi pandai memuji dan mengkosmetikkan imej Najib. Ia ditambah dengan kritikan tidak henti-henti terhadap bekas bosnya. Mungkin atas ketrampilan itulah maka Ezam dikira Najib wajar berada di senat untuk terus mengguilap Najib sebagai seorang perdana menteri yang bijak. Kalau itulah dasar pemilihan Ezam ini bermakna Ezam akan menambahkan satu lagi rubber stam di dewan negara.

Pada saya, baik kepada Abu Zahar Ujang atau Ezam Mohd Noor, perlantikan mereka oleh perdana menteri adalah tepat. Stail politik negara ini, seseorang itu akan dikatakan hebat dan cemerlang seseorang mampu menggilap seseorang yang menjadi ketuanya. Dan ketuanya pula akan menjadi cerah mata untuk melihat orang-orang yang boleh menjaga maruah dirinya, kepentingan peribadinya, walaupun seseorang jasanya kepada agama dan negara masih belum sampai secupak.

Jadi kepada mana-mana orang dan individu yang ingin menjadi senator atau menteri, jangan tumpukan sangat berbuat jasa kepada agama dan negara, ia tidak akan dinilai untuk diangkat menjadi anggota senat, sebaliknya berlumbalah untuk berjasa kepada perdana dan membina kilang ampu yang besar dan lebih canggih. Sesiapa yang dapat menaikan imej perdana menteri ataupun menyelamatkan perdana menteri dari ditimpa musibah, mereka akan dinilai dan akan diberi habuah berupa pangkat dan jawatan serta merta. [wm.kl 5:30 pm 29/04/10]

Wednesday, April 28, 2010

Susupan Petang

Zaid Kemuka Petisyen Dan Saman Utusan

HARI ini Zaid Ibrahim telah mengumumkan dalam sidang akhbar di rumahnya di Tropicana Petaling Jaya, Selangor akan membuat bantahan terhadap keputusan pilihan raya kecil Hulu Selangor Ahad lalu. Beliau akan mefailkan petisyen meminta mahkamah mengistyharkan pilihan raya itu terbatal dan tidak sah. Serentak itu juga beliau menjelaskan akan saman Utusan Malaysia kerana melebelkan beliau sebagai kaki botol.

Kata Zaid, pihaknya mempunyai bukti kukuh berhubung dengan penyelewengan yang berlaku pada pilihan raya berkenaan. SPR didakwa tidak menjalankan tanggungjawab atau gagal melaksanakan tugas mereka dengan adil dan saksama. Utusan Malaysia pula telah menggambarkan beliau sebagai seorang kaki botol.

Kata Zaid tindakan mahkamah itu adalah untuk memastikan keadilan terjamin dan beliau tidak mahu pihak tertentu melakukan sewenang-wenangnya tanpa menghormati lunas undang-undang semata-mata kerana ingin menang.

Ketika ditanya apakah beliau akan mengambil tindakan kepada bloger yang turut melebelkan beliau sebagai kaki botol, Zaid menjelaskan; bloger tidak payahlah, biarlah Utusan saja.

Dalam pada itu beliau juga mengumumkan PKR akan menubuhkan kelab penyokong PKR di peringkat antarabangsa. Ianya akan di lancarkan di London pada Julai depan. Rakyat Malaysia yang berada di luar negara boleh menyertainya. Peranan kelab ini menjelaskan kepada dunia tentang perjalanan proses pilihan raya di negara ini yang tidak adil, katanya.

Tindakan Zaid itu diharap akan membuka perkembangan baru dalam politik negara ini. Dengan kedudukan beliau sebagai seorang peguam yang dikenali ramai serta mempunyai kenalan dengan peguam senior mungkin beliau mampu memberi kseedaran kepada pihak-pihak tertentu terutamnya Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Tindakan itu dilihat bukan sangat beliau kecewa dengan kekalahan pada Ahad lalu tetapi lebih kepada ingin memberi pengajaran kepada pihak tertentu supaya tidak menggunakan kuasa sewenang-wenangnya bagi memanipulasikan keadaan kerana inginkan kemenangan.

Mengenai perkara yang menjadi bantahan Zaid, ianya akan diumumkan oleh peguamnya minggu depan. [wm.kl. 6:15 pm 27/04/10]

Tuesday, April 27, 2010

Puisi

PUISI SEBAK BUAT SAHABAT

Sahabat,
apa yang kau pandang itu benarlah, cermin
yang tidak tahu berbohong
atau petah berauta bicara persis kenalan-kenalan politik kita
ia setia memantulkan cerita
mencabar kita menafsir rahsia makna kehidupan
kenapa kau harus risau padanya?

Ia kadangkala mentertawakan kita
mengejek kita... gurau sendanya berlebihan
saat kau menghitung barisan tulang rusuk
ia tersenyum, apabila ego Adam seorang kau patah serta merta.

Usah kau persoal tentang makan dan minum
yang tidak bisa mengembalikan kesasan kau seperti ritu
kenapa kau harus risaukan,
perjalanan hidup kita tetap ke depan sejak dari mula
kekadang kita kelelahan mengejar masa yang hilang.

Sahabat
Jangan kau bermadah demikian rupa
menanya isteri dan anak-anak, memikirkan masa mengasingkan cinta.
hiba dan sebak hati ini;
bukan kau, aku dan sesiapa pun satu hari akan membuka genggam meleraikan salam duniawi antara kita untuk beristirehat di makam masing-masing.
usah berduka hiba,
kehilangan ini hanya sementara
atas iman dan takwa, cinta sejati menanti kita di nirwana-Nya.
insyaAllah atas nama suami dan isteri kita akan bersanding dipelamin abadi.

Sahabat
tidakkah kau pernah melewati Arafah
menjamah puncak Rahmah?
padang luas itu senantiasa memarakkan api cinta Adam dan Hawa
di puncak Rahmah itu tempat diijab ikrar sehidup semati sejoli .
Tidakkah kau pernah bermukim di Muzalifah,
melepaskan penat, merenung tulus ke dalam mata antara manusia
kemudian bergiring tangan menuju ke Jamrah
mencampakkan kehinan di Jamrah Ula
menghempaskan amarah di Jamrah Usta
dan melontarkan dosa di Jamrah Aqabah
seusai itu kita lalu memotong rambut menandakan, berkorban
mensucikan diri seluhurnya.

Sahabat
tutuplah buku puisi keresahanmu kerana ia sangat merobek atmajiwaku.

MSO
Wangsa maju,
Seusai Subuh,
26 April 2010.

Monday, April 26, 2010

Eksklusif Tengah Hari

Zaid Akan Bantah Keputusan Pilihanraya Hulu Selangor Di Mahkamah?

ZAID Ibrahim kemungkinan akan membantan keputusan pilihan raya kecil Hulu Selangor yang berakhir semalam di mahkamah. Ini berikutan berlakunya rasuah secara meluas dalam pilihan raya berkenaan.

Antara bentuk rasuah dilakukan selain pemberian bantuan kerajaan kepada rakyat semasa proses pilihan raya berlaku ialah pemberian wang ringgit melalui agen-agen BN.

Maklumat sedang dikumpul seberapa banyak yang boleh berhubung dakwaan berkenaan. Zaid juga dijangka akan mengadakan sidang akhbar esok berhubung tindakan yang akan diambil. Dalam pilihan itu Zaid kalah ditangan Kamalanantha dengan kekurangan undi sebanyak 1,725. Beliau mendapat 23,272 undi manakala Kamalanathan mendapat 24,997. Sebanyak 731 undi yang ditolak.

Sehubungan itu juga satu panel terdiri dari kalangan penguam terkemuka akan dibentuk untuk merangka satu memorandum untuk dihantar NGO hak asasi manusia dan pencinta demokrasi tulen di seluruh dunia. Memorandum itu menjelaskan kepincangan berhubung proses perjalanan pilihan raya di negara ini yang dikatakan berat sebelah, tidak ada dan memperalatkan jentera kerajaan.

Memorandum ini bakal menjadi dokumen baru untuk digunakan oleh para pendokong demokrasi tulen bagi mengkritik perjalanan pilihan raya di negara ini. Ia juga nanti akan digunakan oleh Bersih - sebuah badan bertindak dan memperjuangkan pilihan raya bersih dan telus yang pernah berarak menggegarkan negara beberapa tahun lalu.

Sekiranya memoranum ini menjadi kenyataan inilah tindakan pertama secara profesional diambil bagi mempersoalkan kepincangan perjalanan pilihan raya dan demokrasi di negara ini yang dikatakan pincang dan tidak berlaku adil kepada parti pembangkang.

Petisyen ke atas pilihan raya Hulu Selangor dan memorandum itu dilihat bakal memberi tekanan baru kepada kerajaan agar berlaku telus dan adil dalam setiap pilihan raya. [wm.kl. 2:25 pm 26/04/10]

Susupan Tengah Hari

Mana Setiakawan Pas Dalam Pakatan

SEJAUH manakah kemantapan dan keakraban parti-parti dalam Pakatan Rakyat? Hubungan ini sering kali dipersoalkan oleh pihak UBN tetapi dinafi keras oleh Pakatan Rakyat. Apabila ada pemimpin UBN mengatakan ikatan Pakatan Rakyat longgar, caca merba atau tidak kukuh, maka pemimpin Pakatan Rakyat akan menafikan sekeras-kerasnya. Mereka akan mengatakan tuduhan itu sengaja untuk memecah belahkan Pakatan Rakyat.

Dari apa yang dapat disaksikan malam tadi, ternyata apa yang dikatakan itu benar. Bahawa setia kawan dan keakraban kalangan pemimpin Pakatan Rakyat tidak begitu padu dan kukuh. Kepaduan mereka tidak sampai ke tulang hitam. Kepada saya persahabatan dalam PKR adalah persahabatan 'serba salah'.

Malam semalam semasa PKR membawa para pendokongnya ke mini stadium untuk menenangkan perasaan selepas kalah, tidak ada seorang pun pemimpin Pas di pentas ataupun turut tampil dalam upacara itu. Ke mana mereka? Ataupun media massa tersalah lapor? Harap mana-mana pemimpin Pas yang turut berada di petas atau dalam mini stadium tetapi tidak terjangku oleh wartawan dapat memaklumkan kepada saya untuk tidak mneimbulkan fitnah mengenai hal ini.

Beberapa berita yang dibaca baik cetak atau protal di internet tidak menyebut seorang pun nama pemimpin Pas di pentas mini stadium itu selepas kekalahana itu. Kenapa? Kenapa? yang ada ialah pemimpin PKR, dan DAP. Antara pemimpin PKR yang ada ialah Mohamad Azmin Ali, Sivarasah, Norida Kamaruddin dan Fauziah Salleh. Manakala pemimpin DAP, Lim Kit Siang.

Mungkin tidak perlu semua perlu berada di mini stadium itu. Tetapi cukup kalau seorang pemimpin tertinggi mewakili Pas sebagai menandakan bahawa Pas juga turut bersimpati dengan kekalahan calon PKR. Benar Zaid bukan calon Pas, tetapi Pas kena ingat Zaid adalah calon Pakatan Rakyat.

Mungkin Mursyidul Pas Nik Abdul Aziz tidak perlu hadir kerana beliau uzur. Begitu juga dengan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang. Tetapi pemimpin seperti Nasharudin Mat Isa, Sallahuddin Ayub yang sihat belia harus ada di pentas kekalahan. Jangan hanya menanti dan menunggu masa untuk panjat pentas kemenangan saja. Anda harus menunjukkan semangat setia kawan dan sikap gentlemen yang tinggi. Malu kepada Lim Kit Siang dan tirulah perangai dia berpolitik.

Saya berani menegaskan kalau Zaid menang akan berbaris orang Pas berebut kerusi untuk duduk di depan. Tentu akan ada Mustapa Ali, Nasharuddin Mat Isa, dan silap-silap Abdul Hadi Awang juga akan diusung sama.

Suasan dan realiti ini diperhatikan oleh orang ramai. Orang akan mempersoalkan keadaan ini. Dengan apa yang berlaku itu ia boleh menambah dan mengurangkan semangat sokongan mereka. Mungkin bagi yang tidak tajam pengamatan tidak merasakan apa-apa sebab, kalau sudah kalah balik sajalah.

Dalam politik dan apa saja perjuangan untuk mencari rakan setia sangatlah suasah. Rakan akan datang tanpa diundang apabila saat kemenangan dan pembahagian ghanimah. Rakan dan kawan akan menghilang bila saat kekalahan dan harta ghanimah sudah dibahagikan dan berkurangan. Medan perjuangan akan dinggalkan saat asap dan puing-puing kekalahan memenuhi runag. Kenapa? Di sinilah kelemahan dan ia perlu diperbetulkan di masa akan datang. Baik saat menang dan saat kalah semua pemimpin hendak bertanggungjawab. [wm.kl. 12:10 t/hari 26/04/10]

Foto Hari Mengudi Hulu Selangor

Yang Tersambar Lensa Kamera Saya

DALAM membuat tinjauan untuk melihat suasana hari pembuangan undi di pilihan raya kecil Hulu Selangor semalam, 25 April saya sempat merakam suasana dan gelagat di beberapa buah pusat pembuang undi. Banyak!

Dalam ruang terbatas dan tenaga terhad ini saya postkan beberapa keping saja untuk tatapan dan cenderamata untuk penjenguk setia blog ini.

Sebenarnya ada beberapa perkara menarik pada hari berkenaan yang memerlukan kupasan untuk menjadi iktibar kita semua. Kita, terutamanya mereka yang mencintai demokrasi ala pilihan raya. Pada saya ada anjakan yang perlu dibuat untuk masa datang dan saya yakin anjakan ini dapat dilakukan oleh generasi adik dan anak-anak saya.

InsyaAllah dalam kesempatan lain saya akan kupasan. - MSO.

Salah satu kain rentang yang dipsang di lokasi pilihan raya, pada saya ia tidak relevan.

Sivarasa masuk ke kawasan pengundian di Serendah dengan menundukkan muka ke bumi!

Polis trafik antara entiti yang mempunyai tugas besar menjamini lalu lintas berjalan lancar demi mengsukseskan demokrasi!

Dua wanita Melayu separuh abad ini menjadi perayu undi untuk Kamalananthan.

Pengarah Pilihanraya PKR, Fauziah Salleh memperkatakan sesuatu kepada petugas dan pengawal pusat mengundi PKR di Serendah.

Dua generasi baru menjadi perayu undi kepada PKR. Mereka dahagakan kebenaran dan keadilan!

Dalam panas terik terjumpa dengan Muhammad Agus Yusuf penganalisa politik dari menara gading.

Bergambar dengan petugas PKR di pusat mengundi di Bukit Teratai. Sebahagiannya adalah rakan FB saya.

Apabila PKR kalah inilah saja pengubat hati sdr Rushdan, bergambar berlatar belakangkan billboard orang yang disanjungi dan kasihinya.

Kumpulan orang baju merah (bukan petak-petak merah) yang menjadi geng provokasi di pusat-pusat pengundian.

Hulu Selangor Dalam Ulasan

Kemenangan di Hulu Selangor Bukan Ukuran Sebenar

KATA pepatah Melayu biduk lalu kiambang bertaut. Pilihan raya kecil Hulu Selangor sudah jadi 'arwah'. Ia sudah berlalu meninggalkan seribu kenangan, pahit manis suka dan duka. Secara muktamad pilihan raya itu memberi kemenangan kepada calon BN, Kamalanthan yang mendapat 24,997 undi manakala calon PKR, Zaid Ibrahim 23,272. Majoriti sebanyak 1,725.

Atas semangat demoksrai tulen marilah kita menerima hakikat itu, dan mengucapkan tahniah kepada Kamalanthan dan BN atas kemenangan itu dan marilah pula kita meminta supaya PKR dan Zaid Ibrahim bersabar menerima kekalahan itu dengan penuh redha setelah memaklumi tentang kerenah politik yang bersendikan kepada 4C.

Kepada penyokong dan ahli parti pula hendaklah bermahasabah diri. Mencari di mana punca apa kelemahan diri dan apakah sebab kalah. Selepas menemuinya perbetulkan, insyaAlah dalam perlawanan akan datang akan menang.

Lipat dan simpan bendera parti sebaik mungkin untuk dibuka semula bila ada medan perlawanan. Jangan bila sudah kalah mencarikan dan 'keronyok' bendera, meninggalkan bendera terus tercegak atas paksinya dibiarkan lusuh dan buruk ditelan hujan dan panas. Sikap itu sikap tidak bertanggungjawab dan mereka yang tidak berjiwa besar dan pejuang tulen. Sekali kalah, ayuh... bangkit melangkah memburu sejuta kemenangan. Ingat di sebalik kekalahan ada kemenangan yang kita kadang-kadang lupa untuk mengsyukurinya.

"Kalau kamu bersyukur nescaya Aku akan tambah nikmatnya,"

Kepada BN kemenangan itu bukan sesuatu yang besar sangat dan boleh dicanangkan kepada seluruh dunia. Pastinya Barrack Obama tidak akan merasai apa-apa perubahan drastik terhadap Malaysia atas kemenangan BN itu. Mungkin, Obama tidak pun tahu bahawa di sebuah kawasan di Hulu Selangor sedang berlansgung pertaruhan menantukan maruah dua orang manusia Najib Razak dan Anwar Ibrahim.

Pihak kalah bukan mengalami kekalahan semuanya. Kerana dalam kekalahan itu ada hikmah yang terselit untuk direnungi kemudian buat perubahan. Memahami dan menerima kekalahan itulah sebenarnya kemenangan.

Tidak dapat tidak BN akan melaungkan kemenangan itu kerana kelebihan, kecanggihan dan juga kerana tema 1 Malaysia yang mendasari pilihan raya itu diterima rakyat. Benarkah begitu? Najib Razak dan ulasan-ulasan di pihak BN mula menyimpulkan konklusi begitu. Kalau ia benar, kepada saya penerimaan itu hanya oleh 2,018 orang sahaja, iaini dikutip dari angka penambahan undi BN berbanding dengan undi diperolehi oleh Palanivel 2008.

Malahan kemenangan itu tipis berbanding dengan sasaran dibuat Muhyiddin Yassin untuk mendapat mojoriti 6,000 itu. Mereka yang masak dan matang dengan politik tidak gembira dengan angka itu, kecualilah peminat politik baru lepas sekolah menengah. BN boleh mendabik dada kalau majoritinya lebih 3,000 iaini separuh dari apa yang disasarkan.

Najib perlu ingat masih banyak lagi yang belum menerima slogan 1 Malaysia. Dalam konteks pilihan raya itu rakyat Cina jelas menolak 1 Malaysia. Ini berdasarkan kepada lonjakan pengundi Cina yang dianggar 75 peratus ke atas menyokong PKR alias Pakatan Rakyat. Persoalan lain, apakah Najib tidak mengira penerimaan itu disebabkan undi dipengaruhi dengan kebendaan agar menerimanya? Umum tahu jumlah yang dibelanjakan BN untuk membeli undi baik secara legal dan ilegal di dalam pilihan raya berkenaan.

Juga kemenangan di Hulu Selangor itu bukan kemenangan 1 Malaysia tetapi kemenangan Umno yang memimjam secara paksa dan perkosa calon MIC Kamalanthan.

Dan sekiranya benar dakwaan Zaid pengundi dibeli malam dan siang, itu bermakna penerimaan terhadap 1 Malaysia itu selepas pengundi dituba dengan wang ringgit, janji projek dan sebagainya. Penerimaan itu tentu juga kerana aksi provokasi yang menjadikan rakyat kampung menjadi kecut perut dan terpaksa memilih 1 Malaysia.

Sesungguhnya Najib tidak perlu selesa dengan hakikat yang dicerminkan dalam pilihan raya itu terhadap slogan 1 Malaysia. Apa lagi pengundi Hulu Selangor yang rata-rata dari kalangan rakyat yang tidak bebas pemikirannya, tidak bebas pergerakannya untuk membuat keputusan sendiri. Misalnya mereka yang yang berada dalam empat gugusan Felda adalah sebahagian besarnya mereka yang telah lama disuntik dengan pelali angguk dan terima saja apa yang ada.

Realiti ini boleh diperhatikan kepada aliran pengundian di mana peti undi dari gugusan Felda saja yang sarat dengan undi BN manakala peti undi dari luar berkedudukan hampir sama rata manakala peti undi yang dimonopoli China dan di peti undi kawasan bandar dikuasi oleh PKR. Kesimpulan mudah dari keadaan ini BN masih disokong oleh orang kampung, manakala Pakatan Rakyat disokong oleh orang bandar atau celik IT.

Persoalan mengenai Felda dan orang Melayu yang bernostalgia, bilakah mereka akan berubah? Merujakan saya apabila Orang Asli yang dianggap primitf dalam serba serbi tetapi kali ini menunjukkan mereka juga ingin kepada perubahan, beralih angin dari terus hanya menerima janji yang disumpitkan oleh BN kepada perubahan yang ditawarkan Pakatan Rakyat. Apakah Orang Asli akan mengalami tamadun kedua berbanding dengan orang Melayu tradisi?

Begitu juga Najib tidak boleh berbangga dengan kemenangan itu kerana ianya kerusi PKR sebelum ini dan Selangor adalah kerajaan. Kalau itulah alasan maka Pakatan Rakyat juga boleh berbangga seperti Najib itu kerana Pakatan Rakyat menerusi Pas berjaya merampas kerusi UBN di Kuala Terengganu dulu, dan negeri itu asalah negeri diperintah UBN.

Keseluruhan ini, dalam cacatan ringkas saya ini, saya melihat pilihan raya di Hulu Selangor itu walaupun PKR kalah tetapi kekalahan itu tidak membunuh semangat ahli dan para penyokongnya. Seperti mana kata Kahlid Ibrahim, kekalahan di Hulu Selangor itu membolehkan PKR menjadi titik tolak kepada kemenangan akan datang. Yang jelas dan nyata Zaid masih dapat mempertahankan sokongan rakyat kepada PKR tidak berubah.

Zaid sendiri dalam ucapan selepas kekalahan, berharap semoga rakyat Hulu Selangor akan menerima Pakatan Rakyat di masa akan datang. Kekalahan Zaid itu juga tidak memalukan dan masih bermaruah kerana beliau bukan kalah di gelanggang sendiri, tetapi kalah di rantau orang. Iya, sejauh mana kuat dan gagahnya kita bila berada di rantau orang , bila berlawan tentulah tepok soraknya dan sokongannya akan lebih kepada pihak lawan. Kekalahan di rantau orang lebih mulia dari menang dalam geluk dengan meminjamkan lambang orang lain.

Pada saya, dalam keadaan dagang tetapi masih tetap berjaya menjaga undi yang diperolehi Dr Zainal Abidin Ahmad (Allahyarham) 2008 dulu, ia adalah satu kejayaan yang boleh dibanggakan. Tahniah sekali lagi kepada Kamalanathan dan syabas buat Zaid dan PKR kerana dapat mempertahankan sokongan Pakatan Rakyat di negeri kawasan Hulu Selangor. [wm.kk. 9:30 am 26/04/10]

Sunday, April 25, 2010

Selamat Kembali Hulu Selangor 13

Pulang Untuk Turun Kembali Dalam Medan Juang

KUALA KUBU BARU kini mulai dtinggalkan oleh para penyokong Pakatan Rakyat. Yang datang dari Utara bergerak untuk pulang ke Utara, dari Selatan akan pulang ke Selatan, manakala dari Timur akan pulang ke Timur. Yang datang dari Selangor mereka akan pulang ke rumah berihat setelah bertungkus lumus selama lebih seminggu di Hulu Selangor dalam rangka memancing rakyat untuk melakukan perubahan.

Perjalanan penyokong di Utara, Selatan dan Timur tidak semeriah sewaktu datang semasa hari penamaan calon. Kalau semasa datang untuk meraikan calon mereka penuh bersemangat, bersorak sorai dan melaungkan takbir Allahuakbar. dengan penuh yakin akan menggapai kemenangan. Tetapi perjalanan pulang malam ini dalam keadaan lemah longlai dan hilang semangat. Mungkin ada yang lemah jantung dan malas untuk bergerak pulang.

Kejutan dengan kekalahan calon PKR, Zaid Ibrahim dengan kekurangan lebih 1,500 (1,725) undi dalam keadaan tidak terduga menjadikan sesetengah penyokong hilang semangat. Mula sebelum menjelang malam semuanya bersemangat dan yakin PKR akan menang. Apa lagi terdengar desas desus kemenangan itu dengan majoriti besar.

Mereka kebanyakan membuat andaian melalui pandangan mata kasar dan bukan firasat politik ternyata tertipu oleh keyakinan sendiri. Parahnya juga mereka mempercayai kepada analisa dan kajian badan-badan NGO yang profesional. Saya dari awal lagi tidak mempercayai analisa dan dapatan badan berkenaan kerana ia dibuat dengan penuh akademik dan bukan berdasarkan pengalaman.

Bagi mereka yang mempercayai kepada berita dan tidak tahu membaca riak dan alun ombak politik tentu akan merasa kecewa dan terkejut dengan kekalahan itu. Tetapi mereka yang membaca dan tidak mudah terpengaruh dengan psywar akan terperagah dengan apa yang berlaku.

Lemah gumulai seluruh tubuh badan. Mata, kepala, kaki, tangan dan segala anggota badan yang lengguh dan lemah selama berkempen, menjadi semakin lemah dan longlai apabila menerima berita sedih kekalahan.

Tetapi duhai para pejuang sejati, pulanglah ke rumah masing-masing dengan tenang dan penuh keinsafan. Jangan mudah mengaku kalah dengan kekalahan. Kalah sekali bukan bermakan kalah selamanya. Kekalahan adalah ujian dan Allah hanya menguji orang-orang yang beriman dan sabar saja.

Hakikatnya PKR tidak kalah atau apa-apa perjuang tidak boleh diiktiarfkan kalah kalau perjuangan itu menentang kemungkaran dan untuk menegakkan kebenaran. Perjuangan sejati bukan kemenangan tetapi masih mampu meneruskan perjuangan dalam keadaan ditekan dan ditindas oleh lawan itulah kemenangan dalam perjuan gan. [wm.kl.8:50 pm 25/04/10]

Ke Pusat Penjumlah Undi

Penjumlahan Undi Sudah Bermula

[kemaskini dari masa ke sesama] 8: 01 Keputusan tidak rasmi dari SPR mengatakan PR kalah dengan majoriti lebih 1,500 (1,725). Ini menejutkan. Seperti mana diduga sekiranya peratus undi melebihi 75.87% ia menyebabkan kedudukan tegang. Bagaimana pun tunggulah keputusan dari SPR sekitar jam 9:30 malam.

7: 25 Sehingga kini dari hampir separuh keputusan liar dari
pusat mengundi melaporkan PKR mendahului BN dengan majoriti 1,000 undi. Keputusan ini disahkan oleh Bilik Gerakan Peribadi.

6: 45 KEPUTUSAN liar dari beberapa peti undi telah mula diketahui. Kedudukan setakat jam 6:45 menunjukkan PKR mengatasi BN dengan kelebihan 500 undi. Keputusan liar ini tidak boleh dijadikan petunjuk sahih apa lagi untuk mengatakan PKR akan memenangi pilihan raya ini.

KIRA-KIRA setengah jam tadi kesemua pusat pengundian pilihan raya kecil Hulu Selangor tlah ditutup. Jumlah peratus keluar mengundi kira-kira 72%. Jumlah ini dikita rendah dan gagal mencapai sasaran SPR sebanyak 85%.

Penjumlah undi di pusat-pusat pengundian sedang rancak dijalankan. Selepas ini peti-peti undi akan dibawa ke pusat pengiraan undi di Kuala Kubu Baru. Agen parti politik kedua-dua, sibuk membuat perhitungan awal mengenai berapa jumlah undi yang diperolehi masing-masing. Bilik gerakan parti juga dijangka mengetahui kedudukan tidak rasmi. Sejam dua lagi para petugas yang dapat menghidu kekalahn akan mulai meninggalkan Hulu Selangor, manakala yang menang akan berasak ke pusat pengiraan undi.

Ketika ini juga berbagai ramalan analisa disebarkan. Daripada lima agensi yang membuat analisa, kesemuanya berpihak kepada PKR ada mengatakan PKR mengatasi BN antara 51% hingga 56%.


Apapun ramalan dan kajian rambang ini bertentang dengan kenyataan Muhyiddin Yassin mengatakan BN akan menang besar dengan majoriti 6,000 undi.

Seperti mana saya katakan awal pagi tadi jumlah peratus mengundi 72% itu menyebabkan kedudukan kedua pihak dalam 50 - 50. Sama ada BN atau PKR menang ianya dalam skala kecil di bawah 500 undi. Sebalik kalau PKR menang lebih 1,000 atau BN diumumkan pemenang inilah apa yang saya katakan kejutan yang tidak terjangka.

Saya percaya penganalisa kini sedang membuat analisa mengenai peratus mengikut etnik.
Laporan akan bersambung. [*** kl 5:20 pm 25/04/10]

Dari Lokasi

Suasana pengundian tidak rancak. Pengundi seakan takut untuk keluar. di kawasan Cina tidak serancak dan sehebat sambutan ceramah. Apakah ada ugutan pada masyarakat Cina? Sementara undi lokaliti Melayu agak memberangsangkan. Senario semalam berubah secara drastik.[12.00 pm 25/04/10]

Di Serendah belum sampai 30 peratus keluar mengundi. Cina dan India ramai keluar manakala Melayu pula berkurangan. Ada semacam protes dari undi Melayu. Di sini perayu undi BN melebihi perayu undi PKR nisbah 10 : 3.Di Batang Kali berlaku pertengkaran dan pemuda BN roboh barung PKR. Di Sungai Buaya ada empat buah trak kedudukan sama nisbah 10 : 3. [1.00 pm 25/04/10]

Di peti undi Ulu Bernam berlaku perbalahan dan tumbuk menumbuk antara penyokong PKR dan BN sampai berdarah mulut dan bengkak dahi. Kedua-dua Melayu. Penyokong BN dari Gombak. [1.40 pm 25/04/10]

Sehingga jam 2 petang ini sebanyak 59 peratus keluar mengundi. Dianggarkan sekitar 25 persen lagi akan keluar lewat petang ini. Sekiranya peratus keluar mengundi melebihi 75 menyebabkan kedudukan PKR tergugat. Ada kencenderungan peratus undi Cina yang dijangka berpihak kepada PKR sebanyak 75 peratus sebelum ini akan berkurang sekitar 75 peratus saja. Ada juga kemungkinan pengundi luar akan di bawa masuk. [2.50 pm 25/04/10]

Angka dan Kata-Kata Hulu Selangor 12

Kemenangan Boleh Bertukar Tangan

PENGUNDIAN sedang berlangsung. Apa yang yang boleh dilakukan kini hanya menunggu sehingga pengundian tamat jam 5:00 petang nanti. Cuaca dilaporkan baik dan memberi peluang kepada pengundi keluar mengundi dengan selesa dan tenang. Sehingga tengah malam tadi sampai ke saat ini tidak ada apa-apa kejadian yang tidak diingini berlaku.

Kalaupun ada sedikit yang tidak senang, apabila ada dakwaan mengatakan Orang Asli dari dua buah kampung cuba dihalang dari keluar mengundi. Adalah diharap polis akan menyelesaikan kes ini kalau ia benar berlaku.

Selain itu ada juga laporan mengatakan bas membawa pengundi dari luar kelihatan di Ampang Pecah. Sejauh mana kebenarannya masih boleh dipertikikan.

Startegi sulit BN seperti mana dibimbingi PKR, iaini pemberian wang, ugutan dan sebagainya tidak berlaku. Bukan bermakna tidak ada pemberian wang, tidak ada usaha atau rasuah politik lain dilakukan BN. Kalau melihat kepada kesungguhan Najib Razak, Mahathir Mohamad yang mahukan BN menang, tidak mustahil ada strategi jahat tersembunyi. Selalunya BN sering kali mengubah strategi dan juga tektik pada setiap pilihan raya kecil.

BN tidak pernah kekal dengan modus operandi sama untuk meraih undi. Apakah ia berlaku kali ini dan hanya tidak terkesan? Ada juga desas desus mengatakan BN akan menggunakan tentera untuk memastikan kemenangan. Dari maklumat yang diterima BN sangat bergantung kepada bantuan tentera. Macam mana bentuk dan caranya ia tidak disebut dan dijelaskan.

Semalam menurut laporan risik tentera, PKR masih mengatasi BN. PKR dikatakan mendahului BN dengan 42% berbanding dengan BN 38%. Manakala menurut maklumat itu sebanyak kira-kira 15 hingga 20% yang tidak dapat dipastikan menyokong pihak mana. Kumpulan yang belum menyatakan sikap inilah menjadi penentu.

Untuk melihat senerio pilihan raya ini sila lihat kepada 'kajian andaian' seperti mana berikut. Dari sini anda akan dapat membuat telahan sendiri berpandukan apa yang saya amati ini dan juga kesimpulan ringkas saya.

1. Jentera kempen: Jentera kedua-dua pihak seimbang. Dari segi poster dan bahan kempen BN mengatasi PKR. Bagaimana pun pada hari kedua, ketiga dan keempat kekuatan BN begitu menyerlah. Sebaliknya dari segi kekuatan kempen dan semangat pada hari ke kelima, keenam dan ketujuh PKR mengatasi BN sekitar 2% hingga 3% sahaja.

2. Jumlah kehadiran ceramah: ternyata berpihak kepada PKR. Mana-mana ceramah PKR mendapat sambutan hangat. Ceramah dua malam terakhir adalah bingkasan yang merangsangkan. Tetapi perlu diingat lebih 3/4 mereka yang hadir adalah orang luar dan juga pelancong politik. Keadaan ini tidak menjadi ukuran konkrit untuk PKR mengatakan mereka mengatasi BN dalam hal ini.

3. Calon: Zaid Ibrahim lebih popular dari Kamalanathan. Ternyata calon BN kali ini tenggelam terus. Kalau pemilihan dibuat berdasarkan calon PKR akan menang mudah. Isu arak, kuda dan sebagainya tidak memberi kesan secara menyeluruh, malahan serangan kecang BN menimbulkan simpati kepada Zaid dari kalangan atas pagar.

4. Sokongan: PKR mendapat sokongan padu dari rakan mereka DAP dan Pas dan pelancong politik. Sebaliknya BN berpecah di mana yang mendokong hebat Kamalanthan ialah Umno. BN juga tidak mendapat sokongan padu dari MCA. Seperti PKR tidak menaruh kepercayaan penuh kepada MIC, begitu dengan BN meragui akan undi MIC akan berpihak kepada mereka lebih 60%, ini kerana Kamalanathan bukan calon MIC.

5. Senjata sulit: Dalam hal ini PKR tidak mempunyai senjata sulit, di mana BN sudah mesti ada senjata sulit yang tidak dapat dikesan. Saya menganggarkan sekitar 3,000 hingga 5,000 BN sudah mendapat undi tunai hasil dari pemanipulasi senarai pengundian, undi pos dan undi polis dan tentera. Undi cash ini dikira mengancam kedudukan PKR.

6. Peluang kemenangan bergantung kepada peratus keluar mengundi. Sekiranya peratus keluar mengundi di bawah 65% ini bermakna PKR akan menang besar, mungkin melebihi 1,000 majoriti. Sebaliknya kalau peratus 70% hingga 80% menjadikan keadaan 50 - 50 tetapi dijangka masih berpihak kepada PKR tetapi dengan majoriti kecil. Sebaliknya kalau peratus keluar mengundi mencecah 85% ke atas kedudukan PKR agar membimbangkan dan tidak mengejutkan kalau PKR kalah. Kalau kemenangan tetap juga berpihak kepada PKR ini sesuatu mengejutkan.

7. Nilai tambah untuk PKR dalam hal ini bergantung kepada seramai mana pengundi saluran 3 dna 4 orang-orang muda keluar mengundi. Kalau saluran 1 dan 2 yang keluar mengundi mengatasi saluran 3 dan 4 ini memberi peluang kepada BN.

Yang pastinya dalam pilihan raya Hulu Selangor ini dijangka ada kejutan yang sukar untuk dipercayai tetapi ianya haus diterima kerana itulah politik. [wm.kl. 9:30 am 25/04/10]

Foto Larut Malam Hulu Selangor 12

Banding Dengan Akal Bukan Dengan Luncai!

APA yang paling saya kesal dalam hidup ialah apabila orang tidak mempercayai apa yang kita kata dan orang yang tidak mahu menerima hakikat kebenaran yang nyata. Saya juga menyesali kalau keadilan dan kebebasan yang kita amalkan ditolak dengan rasa sentimen mentah dan sama sekali tidak berpegang kepada kebenaran.

Seorang penjenguk (mungkin masih mentah) mempersoalkan angka yang saya berikan mengenai 'kehebatan' himpunan terakhir BN di Taman Bunga Raya. Cara dia mengomen seperti mahu menuduh saya memfitnah dan tidak adil dalam memberi gambaran berhubung perkara itu.

Angka saya berikan dalam himpunan BN itu sekitar 3,000. Tidak mungkin dalam ruang sempit begitu ia mampu memuatkan jumlah 10,000 atau ribu-ribu, ribu-ribu dan ribu-ribu. Sebuah protal bebas hanya menyebut angka itu sekitar 2,000 sahaja. Ini bererti saya telah memberi bonus 1,000 kepada BN.

Sebenarnya perbahasan ini membuang masa saja. Tetapi saya sengaja menjawab untuk menjelaskan bahawa masih ada penjenguk yang bersifat sebegini, yang tidak pernah berterima kasih kerana dapat membaca laporan dan catatan percuma dari blog saya.

Mungkin catatan dan kata-kata boleh dimanipulasikan. Di sini saya memuatkan gambar di sekitar himpunana itu seperti mana yang disiarkan dalam blog tegar menyokong BN. (Maaf kerana saya menyedutnya). Saya tidak mahu berhujah panjang apa lagi dengan penjenguk-penjenguk otak kemetok yang belum matang. Saksi dan nilailah sendiri dengan akal intelektual dan bukan dengan akal Luncai. Saya rasa Pak Pandir, Pak Kador, Lebai Malang dapat menilainya walaupun dengan kebodohan tradisi mereka terhadap apa yang ada.

Kepada sesiapa yang memilih gambar lebih besar dan lebih ramai tentang himpunan itu bolehlah dikirimkan untuk dipostingkan di sini! [wm.kl. 9:10 am 25/04/10]

Pandangan dari jauh pentas himpunan terakhir BN di Taman Bunga Raya.

Pandangan skrin besar (berukur 100 kaki kali 1,000 kaki? yang disediakan untuk memberi peluang orang ramai menantap wajah Mahathir.

Pandangan dekat skrin yang memaparkan wajah Mahathir.

Skrin lebih besar memaparkan wajah Najib. Mungkin saiz skin ini 5,000 kali 10,000 kaki.

Pandangan dari dekat skrin memaparkan wajah Najib.

Foto Larut Malam Hulu Selangor 11

Himpunan Besar Pakatan Rakyat Menutup Tirai Perjuangan

INI adalah gambar larut malam perhimpunan penutupan tirai kempen PKR di stadium Kuala Kubu Baru malam tadi yang dikirimkan Zamzarina. Sayang saya tidak dibekalkan gambar himpunan terakhir BN di taman Bunga Raya, Bukit Sentoasa, kalau tidak ia boleh dijadikan perbandingan. Gambar ini khusus kepada penyokong Pakatan Rakyat dan dilarang keras bagi penyokong BN. Tanpa prejudis dipersembahkan beberapa keping foto berkenaan.

Tok Guru Nik Aziz, Khalid Ibrahim dan Zaid Ibrahim di pentas utama.

Sekali lagi anak Tun Ghabar Baba, Tamrin tampil di pentas Pakatan Rakyat. Apakah Umno berani untuk memecat Tamrin kerana turut menyokong Pakatan?

Dari satu sudut di stadium mini Kuala Kubu Baru.

Dari sudut lain di tempat yang sama.

Kalau jumlah penyokong ini diambil kira, sudah pasti calon PKR Zaid Ibrahim akan menang.



Sampai Dari Hulu Selangor 9

BN dan PKR Sudah Menamatkan Kempen Masing-Masing

KEMPEN rasmi dan tempoh yang dibernar untuk pilihan raya kecil Hulu Selangor sudah pun tamat kira-kira dua jam lalu. Kedua pihak telah memerahkan keringat dan idea sehabis-habisannya malam ini. Dua himpunan besar yang menjadi penamat kepada kempen diadakan kedua-dua belah pihak.

BN mengadakan himpunan 1 Malaysia di perkarangan flat Taman Bunga Raya di Bukit Sentosa. Himpunan ini menampilkan bekas Perdana Menteri, Dr Mahathir Mohamad, Najib Razak, Muhyiddin Yassin. Semua pemimpin BN berhimpun di program penamat ini.

Untuk menyaksikan sendiri kehebatan himpunan 1 Malaysia ini saya memasuki ke taman berkenaan. Kebetulan waktu saya masuk MC membuat pengumuman kedatangan mantan Perdana Menteri, Mahathir Mohamad. Terdengar tepukan tetapi tidak begitu bergemuruh sangat.

Sekejap kemudian berderau motosikal yang membawa bendera dacing berwarna biru gelap. Hampir semua penunggangnya terdiri dari anak-anak muda remaja. Mereka mengiringi kedatangan Najib. Suasana seperti biasa tidak berlaku kesesakan lalu lintas. Apa yang bising ialah bunyi motor-motor pengiring Perdana Menteri yang saya percaya dari kumpulan mat rempit.

Jumlah yang datang tidak dapat di pasti. Pentas di adakan di laman flat berkenaan, bukan di atas tanah lapang ataupun stadium. Jumlah mereka yang hadir kurang dari 3,000 orang. Mustahil dalam ruang seluas itu ia dapat memuatkan orang berjumlah 10,000. Mungkin ini kerana flat berkenaan terkenal dengan kubu kuat Pas sejak lama sebelum ini. Kedatangan seramai itu dikira sudah cukup berbaloi buat BN, apa lagi mereka adalah kebanyakannya pengundi.

Selepas berputar di taman berkenaan saya keluar dari Bukit Sentosa menuju ke Rasa. Dari bandar Rasa menghala ke Kuala Kubu Baru (KKB). Di KKB bertempat di stadium mini berlangsung himpunan Pakatan Rakyat sebagai menamatkan majlis kempen mereka di situ.

Himpunan di stadium itu akan menampil Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat. Nik Aziz dijangka akan memberi amanat dan pesanan terakhir kepada orang ramai khasnya pengundi.

Dalam perjalanan ke KKB telah ada inform mengatakan keadaan jalan ke KKB sudah sesak. Kira-kira 10 km sebelum masuk ke bandar KKB , jalan jalan sudah jam. Masa lebih satu jam diambil untuk sampai ke simpang memasuki KKB. Kereta terpaksa diparking di luar dan orang ramai terpaksa berjalan kaki sejauh lima kilometer ke stadium.

Katanya sejak jam 8:00 malam lagi kesesakan berlaku di bandar KKB. Orang ramai semua tertumpu ke situ untuk mengikut himpunan terakhir itu. Himpunan di KKB mungkin tidak dapat menambahkan undi PKR melainkan dapat membangkitkan semangat penyokongnyha saja. Kerana tidak munasabah pengundi yang berada nun jauh di Kelumpang atau pun Ulu Bernam sanggup untuk datang ke KKB.

Himpunan tadi melibatkan semua pemimpin tertinggi Pakatan Rakyat. Selain Nik Aziz turut hadir antaranya, Karpal Singh, Lim Guan Eng, Anwar Ibrahim dikhabarkan turut berada sama. Anwar sendiri terpaksa mengambil masa lebih sejam untuk masuk ke stadium kerana kesesakan di bandar KKB.

Alhamdulilah selepas keduanya menamatkan kempen tidak ada kejadian buruk dilaporkan dan dalam pengetahuan saya. Suasana malam ini tenang. Cuma di jalan-jalan tertentu kedengaran ngauman suara motosikal pembawa bendera biru pekat yang membingitkan telinga. Biarlah suasana tenang dan semangat muhibbah semua pihak akan berterusan esok.

Sementara itu setelah kempen kedua pihak tamat, berbagai rumusan dan telahan dibuat mengenai siapakah yang akan menang besok. Berbagai rumusan dibuat dan ada yang bersifat psywar untuk melemahkan semangat antara satu sama lain. Berbagai angka yang dikeluarkan, kononnya kedudukan terkini 52 PKR 48 BN, ada yang mengatakan PKR tertinggal lebih 5% dan ada juga yang berterus terang sukar untuk meramalkan siapakah akan menang.

Penilaian berbagai itu menyebabkan orang ramai jadi bingung dan menyakitkan kepala. Saya tidak mempercayai kepada apa yang diramal dan dianalisis baik oleh badan rasmi ataupun tidak. Pada saya semua ramalan itu hanya ramalan saja yang mungkin tepat atau meleset.

Esok saya akan mengemukakan ulasan dan analisa saya sendiri berdasarkan pengalaman dan apa yang dilihat, didengar dan dirasa. Tunggulah saya akan membuka pintu firasat saya esok mengenai keputusan pilihan raya Hulu Selangor yang akan melabuh tirainya kurang dari 15 jam dari sekarang. [wm.kl. 2:00 am 25/04/10]

Saturday, April 24, 2010

Sambaran Kamera Saya Hulu Selangor 9

Cerita-Cerita Yang Tersembunyi di Sebalik Gambar

DALAM perjalanan meninjau suasana pilihan raya Hulu Selangor semalam saya sempat merakam beberapa keping gmbar khas untuk penjenguk blog ini. Kebanyakan gambar ini dirakam sekitar kawasan gususan Felda Sungai Tengi, Sungai Tengi Selatan dan Seoharto. Semoga gambar tidak seberapa ini dapat menebus 'kekosongan' semalam kerana blog ini tidak terisi.

Saya percaya ramai penjenguk yang menunggu pengisiannya semalam. Tatapi apalah boleh dilakukan dengan kudrat hanya sebatang kara, saya berusaha semampu mungkin untuk memberi maklumat dan laporan untuk anda budiman. Namun tetap ada hari-hari yang tidak terisi kerana kedaifan diri. Gamabr ini ada berunsur candid dan tafsirlah sendiri.


Sebuah kereta kancil yang ditemui Kuala Kubu dipenuhi dengan gambar Tok Guru Nik Aziz.

Sebuah rumah asal untuk kediaman peneroka di Felda Seoharta. Mungkin empunyanya sengaja tidak mahu merombak atau mengubahnya kerana ingin terus bernostalgia.


Perangai biasa yang berlaku dalam pilihan raya, penurapan segera mana-mana jalan yang ronggak dan lompong. Semoga penurapan ini untuk kesenangan pengguna dan bukan untuk membeli undi.

Papan tanda besar memaparkan calon PKR Zaid Ibrahim yang dibangunkan berhampiran masjid. Semoga perubahan akan berlaku dan perubahan yang baik itu akan kekal.

Mungkin bila semangat terlebih inilah yang akan berlaku. Bendera yang dibawa boleh menganggu pemanduan yang boleh mengundang kecelakaan.

BN mendirikan papan tanda mempamerkan gambar sejarah ceramah Perikatan. Mungkin golongan tua yang terlibat dengan sejarah ini akan sebak dan menangis melihat papan tanda ini. Satu kebijaksanaan!

Pemandangan di pekan Gesir, Hului Bernam di tempat ini terdapat bilik gerakan Pemuda Pas, bilik gerakan PKR dan markaz BN.

Jalan laluan Zaid masih berduri!

Umno cuba menghalang Tok Guru Nik Aziz di Hulu Selangor. Tapi ternyata tidak berjaya bila sejak semalam Tok Guru sudah bermukim di Kuala Kubu Baru.

Letih Malam Hulu Selangor 8

Semangat Pakatan Rakyat Bangkit Kembali

[diperkemaskan] MALAM ini adalah malam paling bererti bagi saya sepanjang mengikuti ceramah PKR di pilihan raya kecil Hulu Selangor. Bagi saya kalau PKR kalah pun ia tidak mengilankan. Apa yang berlaku malam ini satu hadiah atau cenderamata paling bermakna buat saya sendiri. Saya percaya kepada orang lain juga terutamanya penyokong Pakatan Rakyat dan setiap mereka yang ingin melihat perubahan yang dijanjikan Pakatan Rakyat.
Apa yang berlaku malam ini adalah satu bingkasan yang menakjubkan.

Malam ini bertempat di Sungai Buaya, ceramah PKR yang diuruskan oleh Angkatan Muda Keadilan (AMK) mencatat rekod sebagai majlis paling berjaya, berkesan dan penuh dengan semangat. Keyakinan semua orang juga bertambah bahawa PKR akan menang. Kejayaan malam ini juga sebagai membayar kelemahan dan kesuraman yang meredahkan beberapa puluh jam lalu!

Kehadiran malam ini dianggarkan lebih 10,000. Padang seluas pandang bola di dalam sebuah taman perumahan di situ penuh sedak. Di kiri jalan, belakang dan hadapan padang berkenaan juga penuh sesak.
Di jalan besar untuk masuk ke taman itu juga berbondong-bodong dengan orang ramai, kecil besar, tua muda, lelaki dan perempuan. Pemandangan tidak ubah seperti di masjidi Haram di Makkah selepas usai solat waktu.
Kereta memenuhi kiri jalan sepanjang lebih satu km.
Keadaan itu seolah-olah majlis meraikan pra kemenangan!
Kalau majlis berkenaan adalah majlis BN sudah tentu akhabr dan tv akan merekodkan kehadirannya melebih 20,000. Tetapi saya tidak suka menambahkan angka. Saya lebih suka memberi gambaran angka sebenarnya walaupun mungkin ada yang tidak bersetuju dan merasa kurang senang dengan sikap ini.

Sekiranya laporan dalam blog atau media pro pembangkang menyimpulkan orang yang hadir pada majlis malam ini 15,000 saya bersetuju dan angka itu bukan palsu. Tetapi untuk adil saya tidak mahu mencatat demikian.
Kenapa? Kerana mungkin 3/4 daripada jumlah itu adalah pemerhati luar, namun apa yang jelasnya bahawa semangat rakyat untuk melihat kerajaan BN runtuh berkobar-kobar di jiwa orang ramai. Tepukan dan sorakan bergemuruh apabila ucapan penceramah mengusik hati dan perasaan hadirin.

Mungkin tidak salah kalau dikatakan berdasarkan perkembangan malam ini bahawa pintu untuk Zaid Ibrahim melangkah masuk ke parlimen kini sudah mulai terbuka perlahan demi perlahan dan akan membuka luas pada keesokkannya sekira suasana malam ini berterusan sehingga ke hari mengundi.

Suasana malam ini merubah sama sekali senario beberapa malam lalu yang boleh dianggap sebagai redup dan kabur. Semangat orang ramai dan para petugas jentera PKR juga naik dengan tiba-tiba. Ada yang sudah bersiap membungkus tikar bantal untuk pulang esok, membatalkan semula niat apabila merasai dan melihat perubahan mendadak malam ini.

Kenapa malam ini saya mengatakan malam yang cukup melegakan, (saya percaya bukan saja saya tetapi pemerhati lain juga) kerana kesemua pemimpin tertinggi PKR turut sama berada di pentas dan mendampingi Zaid Ibrahim. Keempat-empat pemimpin PKR yang sebelum ini saya tandai di dalam kepala dan tercari-cari wajah mereka semuanya ada kecuali seorang, Mustapa Kamil Ayub. Bagaimana pun Mustafa dilaporkan pada masa sama beliau berada di Hulu Berenam.

Saifuddin Nasution Ismail, Mohd Azmin Ali dan Shamsul Iskandar Md Akin turut berada di pentas dan masing-masing menyampaikan ceramah. Barisan ini diperkuatkan dengan kedatangan Ketua Pemuda DAP, Pengerusinya Lim Kit Siang. Mengejutkan juga pada majlis itu diumumkan kemasukan bekas ahli parlimen MCA ke dalam PKR dan beberapa orang anak muda dari Negeri Sembilan.
Bukan itu saja majlis malam ini juga bertambah bererti lagi apabila anak bekas Timbalan Perdana Menteri, Tun Ghabar Baba, Tamrin Ghafar turut sama berada di pentas. Selain Tamrin beberapa rakan seangkatannya dalam Umno turut sama hadir memberi sokongan moral kepada Zaid Ibrahim. Mereka berada dalam kelompok orang ramai.

Meskipun Tamrin tidak bercakap tetapi penampilannya sudah cukup memberi mesej kepada rakyat. Sebaik Anwar menyedari kehadiran Tamrin dan mengumumkannya, orang ramai bertepuk tangan mengalu-alukan kedatangan Tamrin. Walaupun Tun Ghabar sudah meninggal tetapi dengan kehadiran warisnya itu menunjukkan bahawa semangat Tun Ghafar bersama Pakatan Rakyat.

Dengan kehadiran hampir semua pemimpin tertinggi dan semangat yang ditunjukkan orang ramai malam ini seolah ceramah PKR sudah berada di kemuncak. Dan malam ini seperti malam penutup sebelum para penyokong menanti untuk merayakan kemenangan pada Ahad ini.

Pada mulanya Tok Guru Nik Aziz dijangka akan bersama dalam majlis berkenaan. Tetapi kerana beliau keletihan kehadirannya dibatalkan. Seperti mana dijanjikan MB Kelantan itu telah memasuki Hulu Selangor petang tadi. Mulanya beliau dijangka menyampaikan kuliah Maghrib di masjid al Rahimiah, Kuala Kubu Baru tetapi dibatalkan kerana ada larangan keras agar masjid tidak digunakan untuk berpolitik. Apa yang Tok Guru boleh lakukan dalam masjid itu hanya bersujud saja.

Selepas mendirikan solat jemaah Maghrib beliau ke sidang akhbar bersama Zaid Ibrahim kemudian menyampaikan ceramah di Kampung Rasa.

Disebabkan keletihan beliau minta menuzurkan diri dari hadir di Sungai Buaya. Kemalangan itu sedikit mengecewakan hadirin. Bagaimana pun petang esok Tok Guru akan ke Felda Sungai Tengi dan malamnya akan berceramah di stadium Kuala Kubu Baru. Apakah ceramah beliau bakal mengegarkan stadium? Sama-samalah saksi sendiri dan sama-samalah mengaminkan doa Tok Guru untuk kemenangan rakyat.

Kesimpulannya dari pengamatan malam ini, semangat dan prestasi PKR juga meningkat mandadak. Saya berani mengatakan graf PKR naik mencanak malam ini. Sekiranya semangat dan momentum malam ini dapat dipertahankan dan tidak ada kejahatan-kejahatan lain dari BN yang luar biasa, sudah pasti keputusan pilihan raya Hulu Selangor yang tidak sampai 48 jam itu akan mengejutkan ramai pihak. [wm.kl. 1:15 am 24/04/10]