Saturday, September 29, 2018

Pirake Port Dickson catat perarakan calon terbesar

CATATAN JAUH

TIDAK seperti biasa, kali ini saya tidak turun menjenguk proses penamaan calon Pirake Port Dickson walaupun membabitkan Anwar Ibrahim.

Seperti di tiga Pirake lalu di Selangor saya juga tidak pergi. Hambatan usia mungkin menjadi penyebabnya, selain merasakan pilihan raya itu tidak mustahak.

Tetapi berbeza dengan di Port Dickson, ia penting kerana pilihan raya itu untuk membawa Anwar mencapai cita-citanya dan cita-cita kita bersama, Anwar untuk jadi PM.

Tuesday, September 25, 2018

Media jangan sampai salah gunakan lesen kebebasan

REAKSI 

SUDAH lama cadangan untuk mewujudkan Majlis Media Malaysia (MMM) yang bertindak menjadi badan perangka peraturan, pemantau atau penggubal tata tertib media di Malaysia. Hari ini cadangan majlis ini ditimbulkan semula sejajar dengan pembentukan kerajaan baharu, kerajaan Harapan.

Sudah pasti kewujudan MMM itu untuk menjamin peranan dan tanggungjawab media adalah untuk menjaga kepentingan rakyat demi negara dan tidak diperalat oleh pihak tertentu, dalam kes ini orang politik. Pembentukan MMM juga bagi meletakkan profesion media itu ditempatnya yang sewajar.

Bercakap dan menghurai mengenai hal ini A Kadir Jasin yang kini merupakan Penasihat Media dan Komunikasi Perdana Menteri meluahkan pandangannya. Menurutnya kerajaan baharu akan memberi jaminan kepada media massa untuk bebas dan tidak ada lagi istilah  ada “wahyu”  atau arahan daripada orang politik, atau suara ghaib mengarahkan editor melalukan itu ini dan membuat ini dan itu. Ertinya media akan diberi kebebasan mutlak.

Monday, September 24, 2018

Umno dan Pas saling angkat bendera putih kepada Anwar?

ULASAN MALAM

DUA parti pembangkang terbesar negara yang sebelum ini mendendangkan mereka akan menjadi penghalang kepada kerajaan Harapan, nampaknya awal-awal lagi telah mengaku kalah dan menunjukan mereka tidak mempunyai kekuatan untuk berhadapan dengan kerajaan PH.

Dua pembangkang itu yang menggelarkan mereka 1 Pembangkang Malaysia, ialah Umno dan Pas. Kedua parti itu masing-masing menyatakan tidak akan ikut sama bertanding di Pirake P123 Port Dickson yang dijadualkan pada 13 Oktober hadapan.

Ulang tahun ke 3 Amanah, hebat tetapi cacat

KRITIK SIKIT

SAYA pulang awal dari Temerloh semalam tanpa menunggu acara kemuncak sambutan ulang tahun ke - 3 Parti Amanah Negara pada sebelah malamnya.

Sebahagian hadirin di acara pembukaan majlis.
Acara pada sebelah malam lebih kepada hiburan untuk masyarakat berada di pinggir bandar. Ada bacaan sajak, ada nyanyian dan ada lagu saduran irama dikir barat oleh penyanyi “Anak Tupai”, Halim Yazid.


Budak-budak dan orang kampung suka dengan majlis seperti itu.

Wednesday, September 19, 2018

Husam sifatkan tindakan Mustapa langkah waras

JELANG SUBUH

PENGERUSI Pakatan Harapan (PH) Keantan Husam Musa menyifatkan tindakan ahli Parlimen Jeli dan Adun Air Lanas Mustapa Mohamed meninggalkan Umno sebagai langkah semula jadi yang tepat bagi pemimpin yang waras.

Sambil mengalu-alukan langkah itu, menurut Husam, PH perlu membuka laluan kepada ahli parlimen bukan PH lain yang boleh dikategorikan positif serentak dengan membanteras MP yang telah terbukti merosakkan negara.

Dalam kenyataan sebagai mengulas tindakan Mustapa itu, Husam juga menyifatkan tindakan itu sebagai pembersihan ke atas salah laku pentadbiran lalu yang perlu digiatkan untuk meyakinkan rakyat bahawa PH menuju laluan  betul dalam memenuhi aspirasi rakyat.
 positif.

Tuesday, September 18, 2018

Mustapa pula keluar Umno

TERKINI HANGAT

Status FB saya selepas minum pagi bersamanya.
AHLI Majlis Tertinggi Umno yang juga Ahli Parlimen Jeli dan Adun Air Lanas, Mustapa Mohamed telah mengumumkan keluar daripada parti tersebut yang dianggotainya sejak 40 tahun lepas.

Mustapa mengeluarkan kenyataan media malam ini mengumumkan tindakan mengejutkan itu.

Antara alasan diberikan Mustapa, kenapa beliau keluar Umno kerana melihat defisit kepercayaan dan imej parti semakin sukar dan tidak ada tanda-tanda bahawa rakyat berbilang bangsa dan agama untuk kembali menyakini perjuangan Umno.

Monday, September 17, 2018

3 Tahun pencapaian Amanah membanggakan

HUT AMANAH

Presiden Amanah pertama, Mohamad Sabu.
SEMALAM satu detik dan tanggal yang bersejarah buat rakyat negara ini khasnya mereka yang cinta dan sayangkan Malaysia. Semalam adalah tarikh penubuhan Persekutuan Malaysia, majlis sambutannya diadakan di Sabah.

Tanggal keramat itu menjadi signifikan kepada sebuah parti politik kerana ia berkongsi hari dan tarikh penubuhannya. Semalam juga adalah hari ulang tahun Parti Amanah Negara, (AMANAH). Sambutan HUT AMANAH akan diadakan di Temerloh 22 September ini.

Thursday, September 13, 2018

Pas perlu memuktamadkan kerjasama dengan Umno

PANDANGAN

Kemesraan pemimpin Umno dan Pas di Pirake.
PARTI agama (Pas) akan mengadakan muktamar tahunan bermula esok 14 September bertempat di Terengganu. Seperti selalunya muktamar Pas akan menjadi perhatian. Muktamar ini adalah pertama kali selepas Pas yang membentuk Gagasan Sejahtera yang tidak kesampaian untuk menguasai Malaysia dalam pilihan raya umum lalu.

Kapal GS karam sebelum diturunkan ke air lagi, apabila sebuah parti gabungannya menarik diri saat pilihan raya berlangsung.

Tuesday, September 11, 2018

Majlis Maal Hijrah 1440 PH Kelantan meriah

LAPORAN KEJAUHAN

Husam sedang menyampaikan ucapan.
MAJLIS sambutan sempena kedatangan tahun baharu Hijri 1440 anjuran Pakatan Harapan (PH) Kelantan hari ini meriah bila mana lebih 2,000 hadir.

Majlis itu berlangsung di Kubang Kerian, Kelantan. Empat ekor lembu dan seekor kerbau ditumbangkan untuk kenduri majlis berkenaan. Semua pemimpin PH Kelantan turut sama hadir.

Monday, September 10, 2018

Mesej KSN ke arah Malaysia baharu

ULAS PANDANG

KENYATAAN sulung KSN baharu Ismail Bakar perlu diambil perhatian serius dan terbuka oleh semua pihak khasnya penjawat awam untuk memastikan institusi itu berada di garis tepat dalam membawa aspirasi kerajaan Harapan untuk membangun negara.

Seruan Ismail itu bukan sahaja tertuju dan perlu dihadam oleh kakitangan awam kerajaan sahaja, sebaliknya semua entiti baik langsung atau tidak yang bertanggungjawab membangun negara ini. Ini termasuk juga kepada pemimpin atau pentadbir, organisasi sokongan, pertubuhan bukan kerajaan (NGO), badan-badan parti politik dan sebagainya.

Ismail memberi peringatan bahawa zaman penjawat awam perlu menurut membuta tuli telah berlalu dan tidak lagi perlu terbuai dengan mimpi masa lampau. Apa yang perlu dilakukan penjawat awam concern bagi mendepani cabaran dunia tanpa sempadan, yang mana setiap penjawat awam perlu menjadi pemimpin yang mampu berfikir secara kritis dan kreatif, bukan hanya menjadi seorang pengikut.

Wednesday, September 5, 2018

Pas dan Umno serta rakyat Kelantan perlu manfaatkan Husam

ULASAN PAGI

Mereka masih relevan bersatu untuk bangunkan Kelantan.
PELANTIKAN Husam Musa, 59 sebagai ahli Dewan Negara (Senator) membawa erti bukan sahaja kepada parti-parti gabungan Pakatan Harapan (PH) tetapi turut sama memberi erti kepada rakyat Kelantan secara amnya. Walaupun beliau dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong namun beliau tidak boleh diasingkan dengan Kelantan sebab negeri itu tanah kelahirannya. Sedikit sebanyak pelantikan itu ada hubungan dengan Kelantan.

Monday, September 3, 2018

Husam kembali ke Parlimen merindui gemanya 14 tahun lalu

ULASAN

Husam Musa mengangkat sumpah sebagai
Ahli Dewan Negara.
AGAK lama juga Husam Musa melalui perjalanan politiknya dalam keadaan berkelana dan kesunyian. Ada kalanya ia menyedihkan. Ia bermula apabila beliau dipecat daripada parti agama (Pas) secara tidak adil pada 23 April 2016. 

Pemecatan itu memberi pantulan, anggapan buruk terhadap beliau sebagai bersalah oleh parti itu. Orang Pas yang taksub dan bersujud sawi dengan pucuk pimpinan mereka, menerima pemecatan itu dengan meletakkan kesalahan seratus peratus kepadanya.

Husam dilihat sebagai seorang pendosa. Pun begitu beliau sedia menerima apa jua yang dijatuhkan kepadanya tetapi apa yang mengilankan tindakan itu tidak syarie.

Saturday, September 1, 2018

Tugas KSN sama berat dengan tugas PM

SUSUPAN SUBUH

BESAR harapan yang rakyat letakkan ke atas bahu Ketua Setiausaha Negara (KSN) yang baharu Dr Ismail Bakar (foto). Peralihan jawatan itu daripada Ali Hamsa sebelum ini dilihat peralihan yang tepat dan sangat kena pada masanya serta sesuai dengan aspirasi kerajaan Harapan.

Beberapa kelemahan dan kecacatan dalam perkhidmatan awam yang berlaku di era Ali Hamsa hendaknya dapat ditangani dengan sempurna dan profesional oleh Ismail. Ismail perlu mengembalikan kredibiliti pegawai awam sepenuhnya.

Mengambil kira kenapa Ali Hamsa tidak disambungkan kontraknya sehingga tahun 2020 walaupun PM sebelum ini sudah mengeluarkan surat persetujuan dan mendapat perkenan Agong, tentulah kerana ada kesalahan dan kecacatan besar dilakukan oleh mantan KSN itu. Tentu ada sesuatu yang dihidu oleh PM baharu Dr Mahathir Mohamad akan kegagalan Ali Hamsa.