Thursday, July 30, 2020

Usaha rampas kerajaan Warisan Sabah gagal, DUN bubar

NOTA PETANG

PEMBUBARAN DUN Sabah menyelamatkan kerajaan Shafei daripada ditumbangkan seperti mana kerajaan PH di peringkat Persekutuan. 

Kemelut politik Sabah meruncing sehari dua ini apabila Musa Aman berjaya mendapat sokongan beberapa orang Adun untuk bersamanya menumbangkan kerajaan Wairsan. Beberapa orang Adun termasuk daripada PKR, DAP dan Warisan dikatakan telah bersetuju untuk berpaling tadah dan bersama Musa Aman. 

Musa yang pernah mengangkat sumpah sebagai Ketua Menteri selepas Piraum lalu, kemudian dinafikan oleh Shafei mula menggerakkan agenda merampas kerajaan Warisan sebaik sahaja beliau dibebaskan daripada kesemua 47 pertuduhan pengubahan wang haram apabila selepas kerajaan PH ditumbangkan. 

Wednesday, July 29, 2020

Apakah keputusan besar Umno menurut Zahid?

SESUDAH SUBUH

PRESIDEN Umno Ahmad Zahid Hamidi dalam reaksi awalnya setelah Najib Razak dijatuhi hukuman penjara 72 tahun dan denda RM240 juta, Umno akan membuat keputusan besar. Bunyi macam ada mesej penting di sebalik kata-kata Zahid itu. Apa? 

Orang mula berteka teki, mentafsir dan menanti kata-kata Zahid dengan pelbagai tafsiran dan adunan perasaan. Ada juga meragui kenyataan Zahid itu dan mencongak sebesar manakah keputusan besar itu? Besar betis, besar paha atau pun sebesar kelingking.

Tuesday, July 28, 2020

Pas akan jadi parti besar kalau bergabung dengan Amanah

SESUDAH SUBUH

Khalid Samad.
MENARIK unjuran dibuat oleh Khalid Samad [foto] tentang keupayaan dan kejayaan Pas yang lebih besar dalam pilihan raya lalu sekiranya dalam pilihan raya lalu Pas kekal dalam Pakatan Rakyat (PR) dan tidak berpecah sesama sendiri.  

Menurut Khalid kalau Pas tidak meninggalkan Pakatan Rakyat (PR),  tidak mustahil parti agama itu memperolehi lebih 40 kerusi parlimen dan harapannya untuk meletakkan suara Melayu 2/3 di parlimen sudah tercapai.

Unjuran itu berdasarkan sekiranya dicampurkan kerusi milik Pas (18) dengan kerusi milik Amanah (11), Pas akan mempunyai 29 kerusi di mana angka itu boleh bertambah hingga 40 apabila ada beberapa kerusi kalau tidak berlaku pertarungan sesama sendiri di antara Pas dengan Amanah kerusi itu akan menjadi milik Pas atau Amanah.

Friday, July 24, 2020

RUU 355 Pas perlu usahakan elak ditanam di Jirat

ULASAN

DALAM satu forum di Dewan Perniagaan Cina di Petaling Jaya dua tiga tahun lepas, dimana saya sebagai salah seorang ahli panel diajukan pertanyaan oleh seorang peserta berkenaan Hukum Hudud Pas. Penaya itu bertanya sejauh manakah ilitizam Pas untuk melaksanakan Hukum Hudud. 

Tuesday, July 21, 2020

Demam pilihan raya sudah dirasai, tetapi ia tidak Oktober

ULASAN

GEJALA menunjukkan demam pilihan raya bakal terjadi sudah mula dirasai. Sudah ada tanda-tanda kecil berupa rumours mengenai Piraum ke-15. Konon ia akan diadakan dalam tempoh terdekat secara mengejut. Tarikh paling awal Oktober dan kerap disebut, tiga bulan sahaja lagi?

Ada alasan kenapa tarikh itu disebut. Kononnya untuk mengelakkan berlaku petaka yang boleh menyebabkan kerajaan PN jatuh tergolek apabila Bajet 2021 dibentang nanti ia tidak mendapat undi secukupnya.

Apa yang berlaku dalam proses pelantikan speaker baru-baru ini dijadikan indikator bahawa kerajaan PN dan Muhyiddin dalam keadaan demam tidak kebah. Pengosongan jawatan speaker untuk memecat Mohamad Ariff yang diusulkan perdana menteri diterima dengan kelebihan hanya dua undi sahaja 111 - 109.

Monday, July 20, 2020

Cita dan kata Said Nursi termakbul, Hagia Sophia jadi Masjid semula

Hagia Sophia kini berstatus masjid. Foto MSO 2017.
SESUDAH SUBUH

TANGGAL 10 Julai 2020 lalu umat Islam di seluruh dunia disapa khabar gembira dan salam "kemenangan" apabila Hagia Sophia telah kembali berstatus sebagai masjid kembali.

Keputusan itu dibuat oleh Mahkamah Tinggi Turki yang membatalkan deklarasi Hagia Sophia sebagai sebuah Muzium sebelum ini.

Friday, July 17, 2020

Pas berhak menerajui PN memimpin Piraum ke 15

PANDANGAN

PARTI politik tertua selepas Umno adalah Parti Islam se Malaysia (Pas). Pas ditubuhkan pada tahun 1951 kira-kira selepas lima tahun Umno wujud. Umno ditubuhkan tahun 1951 dalam kobaran asap dan laungan Merdeka. Demikian juga penubuhan Pas untuk membebaskan negara dari cengkaman penjajah.

Cuma bezanya, Pas dilahirkan dari rahim Umno, setelah berlaku perbezaan pendapat di kalangan pemimpin Umno dengan biro agamanya yang diketuai oleh Ahmad Puad. Pertelingkahannya kerana tidak sependapat mengenai kerjasama di antara kaum ekoran mewujudkan Perikatan. Manakala Umno lahir hasil kongres Melayu pertama di Kampung Baru, Kuala Lumpur.

Wednesday, July 15, 2020

Cabaran Saifuddin terbaik buat Pas

ULASAN

Saifuddin ketika berucap di parlimen.
CABARAN yang dilontarkan oleh wakil Kulim - Bandar Baru (Saifuddin Nasution Ismail) semasa berucap membahas titah ucapan Yang DiPertuan Agong di parlimen petang tadi agar Pas membawa RUU 355 ke parlimen adalah satu cabaran yang perlu dilihat dari perspektif positif bukanya bersifat politik semata-mata.

Cabaran itu patut disambut baik oleh mereka yang menjadikan RUU 355 sebagai agenda perjuangan dan politik mereka, yakni Pas.

Monday, July 13, 2020

Speaker parlimen Malaysia di era normal baru

ULASAN

Mohamad Ariff Mohd Yusuff speaker cemerlang.
MENGULAS apa yang berlaku di hari pertama sidang parlimen hari ini, khususnya mengenai usul dikemukakan oleh Perdana Menteri Muhyiddin Yassin (Pagoh) untuk mengosongkan kerusi speaker yang disandang oleh Mohammad Ariff Mohd Yusuff, mencatat beberapa perkara baru yang boleh disebut sebagai sejarah hanyir dalam demokrasi Malaysia.

Saturday, July 11, 2020

DAP perlu rubah dan melakukan pengorbanan

PENDAPAT

SEMUA orang mengakui antara alat propaganda sakti digunakan oleh pembangkang ketika itu (Umno dan Pas) untuk meretakkan kerajaan PH kemudian menumbangkannya ialah DAP.

Senjata propaganda itu dengan memomokkan DAP sebagai parti huduh dan jahat dengan agenda yang boleh menggugat kelestarian agama dan bangsa.

DAP diletakkan sebagai pesalah jenayah yang perlu dihukum dibawah Kanun Keseksaan 302, mati mandatori ditali gantung.

Tanggapan buruk dan huduh kepada DAP ini menjadi masalah besar buat parti itu sendiri dalam usaha menjadikan ia sebuah parti diterima rakyat berbilang bangsa untuk menjadi pemerintah.

Wednesday, July 8, 2020

Sidang parlimen bermula 13 Julai ini pasti hangat

ULASAN MALAM

SIDANG parlimen 13 Julai ini tentu menjadi perhatian umum. Sidang berkenaan adalah sidang kedua penggal ke tiga parlimen 14 dan merupakan sidang pertama selepas sidang pembukaan 18 Mei lalu dibawah kerajaan Perikatan Nasional.

Sidang pertama (pembukaan) yang mulanya dicadangkan berlangsung dalam tempoh panjang tetapi diadakan sekerat hari sahaja semata-mata untuk mengelakkan parlimen terbubar dengan sendirinya. Pendemik Covid-19 dijalankan alasan memendekkan sidang.

Keadaan itu wujud ekoran berlaku pertukaran kerajaan daripada Pakatan Harapan (PH) kepada PN.

Sunday, July 5, 2020

Politik Malaysia macam Lego

SESUDAH SUBUH

BERMULA dengan tragedi rampasan kuasa atau penggulingan kerajaan sendiri pada 25 Februari lalu politik Malaysia jadi cacamerba. Bersimpang siur dan porak peranda, tidak tahu hujung pangkal. Sudah tidak ada hukum dan undang-undang lagi. Demokrasi sudah jadi tidak bermoral "bercapuah" dengan najis jahiliah.

Moral dan peraturan bukan lagi satu perkara yang dipatuhi, dihormati dan dibanggai lagi.

Friday, July 3, 2020

Bukan sahaja PH, PN juga belum tentu arah

ULASAN

VETERAN Umno yang dilihat yakin dan tegar dengan idealisme asal Umno sebagai pejuangan bangsa Shahrir Abd Samad (foto) tidak begitu percaya dengan pembentukan kerajaan PN kini terutamanya kepada Muhyiddin Yassin sebagai perdana menteri apabila beliau mempertikaikan keputusan dibuat Umno dan Pam menyokong dan menamakan Muhyiddin sebagai PM selepas Piraum ke -15 kelak.

Menurut Shahrir yang juga Ketua Umno Bahagian Johor Bahru, Umno dan Pam sepatutnya menyelesaikan dahulu bagaimana mekanisme gabungan UBN dengan Pas menerusi PN dan bersama Bersatu dan lain-lain itu.

Apabila beliau melontar kepentingan itu bermakna beliau menolak Muhyiddin sebagai perdana menteri dan tidak bersetujuan dengan ketetapan diambil.