Friday, January 30, 2015

Pas dan Umno umpama ketam dalam bakul

BICARA JUMAAT                                                                                           

Empat hari saya meninggalkan laman blog tanpa mengisinya dengan sebarang catatan kerana berada di luar negara, ada beberapa penjengok setia menghantar pesan bertanya kenapa dan apa jadi dengan saya. Ada yang bersinikal apakah saya juga sudah jadi persis Zainuddin Maidin?

Yang pertama ada dalam fikiran mereka, apakah saya sakit. Tidak, saya masih sihat dan sengaja tidak mahu mengisinya atau cuba mengisinya dari luar sana walaupun boleh berbuat demikian. Sesekali biarlah saya merihat dan menggamit idea yang lebih baik daripada menulis bahan-bahan seperti terisi sebelumnya.

Dalam beberapa pertanyaan yang ditimbulkan, banyaknya pastilah mengenai politik. Mengenai hubungan dan masa depan parti-parti dalam Pakatan Rakyat, khasnya bagaimana kesudahan kahwin tanpa ijab antara Pas dengan DAP serta PKR. Pergaduhan mulut antara beberapa pemimpin Pas dengan DAP menjadikan ada orang bingung dan menjadi gila. Apakah selepas ini akan ada "cina buta" sekali lagi di antara keduanya?

Sunday, January 25, 2015

Pas Kedah meletak kerja untuk kembali berkuasa

JIWA AHAD                                                                                                      

Inisiatif Pas Kuala Kedah mengadakan Kenduri Rakyat kelmarin dengan "memadah" presiden Pas Abdul Hadi Awang sebagai tetamu istimewa adalah satu langkah baik ke arah menguraikan kekusutan kecil yang berlaku dalam Pas Kedah dewasa ini dan juga antara presiden Pas itu dengan Phahrolrazi Mohd Zawawi.

Abdul Hadi, Phahrolrazi makan semeja.
Majlis itu juga menampakkan ada kesimpulan baru yang diambil oleh Pas Kedah dan ianya perlu disokong oleh semua orang.

Tidak syak lagi majlis seumpama itu boleh mengeratkan hubungan sesama ahli dan penyokong Pas Kedah dan juga sesama pemimpin. Ianya juga tentu dapat membangkitkan semangat dan mengeratkan ukhwah ahli dan penyokong Pas Kedah untuk mempedulikan Kedah, selepas mereka "terkanyak" dengan kekalahan dalam pilihan raya umum lalu sehingga hilang kerajaan negeri.

Friday, January 23, 2015

Apa salahnya kalau Anwar berkerjasama dengan Najib

SUSUPAN PETANG                                                                                         

Ada orang tidak senang kalau Anwar Ibrahim berkerjasama dengan Najib Razak terutamanya dalam menangani kritikan Dr Mahathir Mohamad terhadap pentadbiran kerajaan kini. Katanya kerjasama itu mungkin membawa hasrat tersirat dan ada timbal balik (quid pro quo). Tanggapan itu suatu prejudis dan kebimbangan bermerit.

Hasrat (timbal balas) itu tidak disebut secara nyata hanya diramalkan mungkin melibatkan kerjasama mengurangkan tekanan Mahathir ke atas Najib dan isu-isu tertentu yang mengurangkan impak. Baginya kerjasama itu menguntungkan Najib dan juga Anwar. Kenapa tidak disebutkan sahaja kerjasama Anwar - Najib itu bagi menyelamatkan Anwar ke penjara? Mungkin tidak sampai hati, kok?

Keputusan rayuan kes lewat membabitkan Anwar akan diumumkan (mungkin) selepas Tahun Baru Cina. Tidak siapa dapat menafikan Anwar cemas menanti keputusan berkenaan walaupun beliau konfiden akan bebas kerana beliau arif mengenai senario dirinya dalam pertuduhan itu. Bertolak dari itu tidak pelik kalau Anwar sedia bekerjasama dengan Najib orang yang berkuasa ke atas negara ini dewasa ini.

Dialog hati ke hati untuk satukan Umno, Pas hanya retorik

BACAAN JUMAAT                                                                                         

Semalam berlangsung perbincangan dari hati ke hati mencari solusi dan juga iktibar selepas bencana Bah Emas yang menimpa Kelantan. Perbincangan itu melibatkan dua pemimpin kanan Pas dan Umno Kelantan. Pas diwakili Timbalan Menteri Besar (TMB) Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah (Nik Amar) manakala Umno diwakili oleh Ketua Penerangannya Md Alwi Che Ahmad. Manakala bekas MP Kok Lanas Abdullah Ahmad bertindak sebagai moderator.

Dialog untuk menyatukan Pas - Umno?
Abdullah adalah pendokong fahamaan sekular dan sosialisme yang pernah menjadi master mind dalam Umno khususnya di perjabat Perdana Menteri diera Tun Razak. Beliau juga pernah ditahan dibawah ISA kerana menganuti fahaman kuminis. Dari mana jerung pun bekas Setiausaha Politik Tun Razak ini lebih suka kalau Kelantan diperintah Umno secara total.

Dialog dari hati ke kalbu itu dianjurkan oleh surat khabar Sinar Harian di mana baru-baru ini taukehnya melemparkan cadangan agar Pas dan Umno bergabung membangunkan Kelantan. Penerbit akhbar berkenaan Hissamuddin Yaakob melihat kedua parti itu wajar berada dalam satu saf dengan menubuhkan kerajaan bersama. Beliau merasakan ia suatu keterdesakan kerana Kelantan ketinggalan selama 40 tahun.

Thursday, January 22, 2015

Bermukim di kampung Pupuk, Aring Gua Musang

CATATAN BANJIR                                                                                          

Menyaksi video atau gambar serta membaca catatan-catatan yang dipos mengenai kesangsaraan mangsa Bah Emas di Kelantan untuk meneruskan kehidupan mereka terutamanya bagi mereka yang hilang tempat berteduh apabila rumah mereka hanyut atau musnah, tidak sama dengan kita menghayati sendiri akan kesusahan mereka terpaksa alami kini.

Melihat gambar lumpur dan selut menyimban seluruh kawasan bah tidak sama dengan hadir sendiri merasai bagaimana berdepan dengan keadaan itu. Bila menjejaki kaki ke kawasan itu kita akan diterpa angin menyemakkan lubang hidung. Tubuh kita akan diterpa debu-debu kering yang menerbitkan seribu jenis aroma berterbangan hilir mudik mengikut aluran angin menjadikan kita sangat tidak selesa berada di situ.

Wednesday, January 21, 2015

Hentikan cerita karut mengenai Tokguru

KENYATAAN                                                                                                   

Berbagai varsi berita mengenai kesihatan Tokguru Nik Aziz Nik Mat, 84 yang kini berada di wad ICU Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM) Kubang Kerian. Untuk pengetahuan saya baru balik dari Kota Bharu dan semalam sempat menziarahinya di wad 2 Delima.

Maulana Munzair (tengah) diruang menunggu wad ICU.
Semasa menanti di ruang menunggu sempat saya mendapat malumat mengenai perkembangan Tokguru daripada keluarganya termasuk adiknya, besan dan menantunya.

Keadaan semasa saya mengunjunginya agak membimbangkan kerana beliau berada dalam separuh sedar. Tangan dan kakinya tidak dapat digerakkan. Ketika itu tidak dibenarkan sesiapa melawatnya kecuali keluarga terdekat. Selain itu hanya dibenarkan meninjau dari balik langsir.

Friday, January 16, 2015

Misi bencana alam MPN PKR Kedah bantu Kelantan

AKTIVITI                                                                                                           

Rombongan misi bencana alam MPN PKR Kedah.
Penderitaan dan kesengsaraan rakyat Kelantan khususnya mereka yang diuji langsung oleh Allah dengan musibah "Bah Emas"; hilang rumah tangga dan harta benda turut mendapat simpati daripada misi bencana alam Parti Keadilan (PKR) Kedah.

Misi bencana alam Kedah yang dibentuk menerusi MPN negeri berada di Kelantan selama empat hari untuk membantu membersih kesan-kesan pasca banjir dan juga menyampaikan bekalan makanan, pakaian dan keperluan lain.

Thursday, January 15, 2015

Zahid dedah mekanisme pentadbiran negara

ULASAN MALAM                                                                                           

Selepas didesak bertalu-talu oleh pemimpin Pakatan Rakyat berhubung tindakan Menteri Dalam Negeri Ahmad Zahid Hamid menulis surat kepada Biro Siasatan Persekutuan (FBI) yang disifatkan sebagai untuk membela raja judi Paul Phua, akhirnya hari ini menteri berkenaan bersuara.

Zahid kurang bijak. 
Dalam satu sidang akhbar khas hari ini Zahid menjelaskan beliau mempunyai kuasa untuk menulis surat berkenaan atas kapasiti beliau yang bertanggungjawab ke atas keselamatan negara. Alasanya menteri-menteri KDN sebelum ini membuat perkara yang sama.

Dalam penjelasan Zahid itu katanya dia memberi tahu pihak FBI yang tidak ada kongsi gelap K14 Triad di Malaysia dan Paul Phua bukan ahli kongsi K14 Triad di negara Malaysia. Memahami penjelasan Zahid itu menunjukkan Paul Phua adalah seorang kongsi gelap K14 Triad.

Wednesday, January 14, 2015

Tabung bencana banjir dilancar: Peruntukan RM1.4 billion belum mengalir

ULASAN MALAM                                                                                           

Ahmad akan lancar tabung bencana banjir.
Mulanya semua orang berasa lega apabila mendengar kata jaminan daripada kerajaan Pusat yang akan "kelih" dan mempedulikan musibah banjir di Kelantan akan dibantu sepenuhnya. Pengumuman oleh Timbalan Perdana Menteri Muhyiddin Yassin, peruntukan RM50 juta untuk negeri-negeri dilanda banjir sebagai bantuan awal kewangan kepada mangsa banjir membuka siri kata-kata janji lemak itu.

Apabila Perdana Menteri, Mohd Najib Razak balik dari bermain golf dengan Barack Obama di Hawaii beliau menambahkan peruntukan RM500 juta untuk membantu mangsa banjir dan program pemulihan di negeri-negeri terlibat.

Angka diberikan Najib dan Muhyiddin itu ditambah pula oleh kenyataan penuh bunga-bungai daripada Timbalan Menteri Kewangan II, Ahmad Maslan, yang mengatakan sebanyak RM800 juta telah diperuntukan untuk membantu mangsa banjir, meyediakan logistik, bekalan makanan dan juga pembersihan rumah dan peremis tercemar.

Tuesday, January 13, 2015

MB kerajaan bergabung tenaga dengan MB swasta

PANORAMA POLITIK                                                                                     

Benarlah kata hukama sesuatu takdir itu ada rahmat dan hikmatnya dan Tuhan tidak sengaja menjadikan sesuatu itu tanpa ada maknawinya. Hanya mereka yang bermata halus dan hati bersinar sahaja dapat melihat hikmat dan rahmat disebalik apa yang berlaku itu termasuk juga musibah.

MB Kerajaan dan MB swasta bergabung tenaga.
Misalnya gara-gara musibah banjir yang melanda Kelantan, hari ini kerinduan dan kedahagaan rakyat Kelantan khasnya ahli dan penyokong Pakatan Rakyat untuk melihat dua pemimpin Pas Kelantan, Ahmad Yaakob dan Husam Musa bergabung tenaga dan tampil di tengah masyarakat terlerai apabila mereka sama-sama turun membersihkan pasar Kuala Krai yang teruk dibaham banjir.

Kemunculan mereka berdua sangat dinanti-nangtikan oleh rakyat yang cintakan kedamaian dan sayangkan Kelantan. Kehadiran kedua mereka bolehlah dianggap sebagai satu kombinasi dua sosok utama dalam menghadapi musibah banjir yang maha dahsyat itu.

Rahmat banjir Kelantan selamat daripada bayar RM800 juta

KENYATAAN                                                                                                   

Takiyuddin Hassan
Kerajaan negeri Kelantan hari ini tentu merasa lega apabila Mahkamah Persekutuan tidak memberi kebenaran kepada sebuah syarikat pembalakan, Timber Mine untuk merayu keputusan Mahkamah Rayuan menolak keputusan Mahkamah Tinggi Kota Bharu mengarah kerajaan negeri membayar ganti rugi saman bernilai RM800 juta kepada syarikat berkenaan.

Syarikat Timber Mine sebuah syarikat dari Singapura telah menyaman kerajaan negeri Kelantan berhubung pertikaian mengusahakan pengeluaran balak membabitkan kawasan seluas ratusan ekar di Hulu Kelantan di antara kerajaan negeri dengan syarikat berkenaan semasa kerajaan negeri dibawah pemerintahan Pas bersama Umno (BN).

Zahid Hamidi perlu letak jawatan

ULASAN PAGI                                                                                                 

Apakah Zahid bertindak sendiri?
[terkini] Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK) Nik Nazmi Nik Amad bersama naib AMK Fahmi Fadzli akan membuat laporan polis terhadap Zahid Hamidi berkenaan surat beliau kepada FBI pada petang ini, demikian menurut satu email yang dikirimkan kepada blog ini. 

Persoalannya beranikah polis menyiasat bos mereka?  


Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin kata dia tidak tahu menahu surat yang ditulis oleh Zahid Hamidi kepada Biro Penyiasatan Persekutuan FBI yang bertujuan menjelaskan raja judi (bela) Paul Phua yang ditahan oleh pihak berkuasa Amerika Syarikat. Kerana itu menurutnya surat Zahid itu tidak dibincang dalam kabinet.

Monday, January 12, 2015

Tidak wajar Zainuddin marah marah The Star

SENANDUNG MALAM                                                                                   

Zainuddin marahkan The Star.
Bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Melayu, Zainuddin Maidin mengecam sebuah akhbar kerabat Umno, The Star kerana dianggap menjalankan kempen secara halus dan jahat untuk melaga-lagakan orang Islam dan menanamkan semangat bencikan Islam dan Melayu di kalangan rakyat berbilang kaum di negara ini.

Menurutnya kempen itu berselindung di sebalik bahasa Inggeris dan keharmonian agama.

Sehubungan itu Zainuddin menggesa orang Melayu sedar peranan akhbar berkenaan. Beliau juga menyamakan akhbar itu seperti sikap parti DAP dan MCA dan orang bernama Wong Chun Wai.

Mustapa perlu merdekakan penjajahan politik ke atas Kelantan

IDEA AHAD                                                                                                      

Sekali lagi saya ingin berkata khusus kepada Pengerusi Badan Perhubungan Umno Kelantan Mustapa Mohamed yang juga merupakan satu-satu menteri kabinet daripada Kelantan buat masa ini, bahawa inilah masanya kalau beliau ingin meninggalkan apa-apa legasi kepada Kelantan dengan mengambil manfaat daripada bencana banjir melanda Kelantan kini.

Mustapa berjumpa dengan Ahmad demi Kelantan.
Inilah "cerlak" terbaik sekali kalau beliau ingin mencatat sejarah buat dirinya dan untuk dikenang rakyat sebagai pemimpin rakyat yang prihatin dan berjasa bukan saja di Jeli kawasan dijaga dan dibangunkannya, tetapi bagi seluruh negeri Tok Janggut dan Tok Kenali itu.

Seperti diperakui umum bah emas, (banjir) yang kini sudah beransur surut merupakan bencana alam paling buruk menimpa negeri Kelantan. Walapun beberapa dekad sebelum ini sudah ada bencana sedemikian tahun 1930-an dan 1960-an, tetapi bencana pertengahan 2000-an adalah paling dahsyat.

Saturday, January 10, 2015

Azmin ke Kelantan bawa setengah juta RM lagi...

AKTIVI AMAL                                                                                                  

Menteri Besar Selangor Mohamed Azmin Ali turun buat kali keduanya ke Kelantan hari ini sebagai menyatakan prihatin dan simpatinya kepada Kelantan yang dilanda bah. Azmin sampai di lapangan terbang Sultan Ismail Pengkalan Chepa disambut Menteri Besar Kelantan, Ahmad Yaakob.

Azmin meredah kawasan bekas banjir di kanannya, Dr Hatta.
Kehadiran Azmin pagi ini membawa RM500,000 lagi kepada Kelantan, kali ini dikhasnya untuk membina khemah penempatan mangsa banjir. Baru-baru ini Azmin menyalurkan RM1 juta kepada Kelantan bagi meringan beban banjir dipikul negeri berkenaan.

Bersama Azmin ke Kelantan hari ini 12 pihak berkuasa Tempatan (PBT) Selangor turut membantu mangsa banjir. Mereka bertolak malam tadi (berkonvoi) menuju Kelantan berlepas di perkarangan Pejabat Perkhidmatan PKR Gombak.

Friday, January 9, 2015

Husam MB swasta yang jaga air muka Kelantan

SUSUPAN PETANG                                                                                         

Rupa-rupanya kerajinan dan keprihatinan bekas Exco Kelantan Husam Musa membantu mangsa banjir serta kegeligaan beliau memberi pendapat (solusi) awal untuk membantu mangsa banjir kurang disenangi oleh sesetengah pihak di Kelantan. Menyedihkan lagi pihak itu datang dari rahang partinya sendiri Pas yang sepatutnya menyatakan sokongan bukan cemuhan.

Husam turut membersih rumah mangsa banjir Tionghua.
Kerajinan Husam menerusi Yayasan Darul Hijrah itu diberi gelaran, sindiran Husam sebagai MB swasta. Gelaran ini dibuat oleh kumpulan bekas seorang Ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan sendiri.

Tidak boleh sesiapa nafikan akan kerajinan serta kekreatifan Husam dalam membantu mangsa-mangsa banjir. Satu demi satu idea dan usahanya dicatat dimana kejayaannya sangat dicemburui dan ternyata tindakan proaktifnya mendahului pihak-pihak berwajib lain termasuk kerajaan sendiri.

AMK tuntut Zahid jelas tujuh perkara berhubung surat kepada FBI.

KENYATAAN                                                                                                   

Semalam Angkatan Muda Keadilan (AMK) menerusi Pengarah Komunikasi Keadilan yang juga Naib Ketua Angkatan Muda (AMK) Fahmi Fadzil telah menghantar surat kepada Menteri Dalam Negeri (KDN) Ahmad Zahid Hamidi menuntut menteri itu menjelaskan tujuh perkara berhubung surat yang dikatakan dihantar oleh Zahid kepasa FBI untuk "membela" takeh judi.

Fahmi Fadzil menunjukkan surat dihatar kepada Zahid.
Dalam satu kenyataan media yang dihantar kepada blog ini, tujuh perkara yang dituntut oleh Fahmi itu adalah apa juga yang bermain dalam kepala orang ramai berhubung tindakan Zahid itu.

Tindakan Zahid yang dilihat mirip kepada tindakan bersendirian (pandai-pandai) menimbulkan implikasi dan tanda tanya serta tanggapan ia sesuatu yang memberi impak besar kepada negara.

Wednesday, January 7, 2015

Bukan mudah hendak selamatkan Pas, Umno daripada lemas

TENANG SUBUH                                                                                           

Subuh ini saya hendak berbicara fasal satu isu yang menjadi polemik yang sebelum ini saya tidak memberi perhatian kerana lebih fokus kepada masalah Bah Emas di Kelantan. Memerhati dan bertindak ke atas bencana itu lebih baik dan penting daripada memberi tumpuan kepada polemik politik yang saya maksudkan ini, kerana ia tidak akan berbekas. Begitu pun saya tidak menolak ia satu cadangan dan cetusan idea yang baik.

Hussamuddin Yaacob
Husam Musa
Isu atau polemik itu ialah cadangan dibuat oleh Pengarah Urusan Karangkraf yang menerbitkan akhbar Sinar Harian, Hussamuddin Yaacob agar Pas dengan Umno berkerjasama dalam maksud lebih tepat bergabung untuk membangun negeri Kelantan selepas banjir. Hussamuddin memberi cadangan itu dengan mengambil tragedi bah itu sebagai penyebab atau faktor kepada keperluan kedua parti Melayu itu bergabung dan duduk sekali.

Alasan yang diberikan oleh beliau atau keperluan bergabung itu kerana musibah itu memberi peluang terbaik dan keadaan yang mewajarkan untuk menyatukan orang Kelantan yang dipisahkan oleh ideologi politik mengikut perkiraanya. Ia juga dilihat kepada parahnya banjir yang berlaku di Kelantan kali ini. Pandangan Hussamuddin itu realistik dan lebih rasionoal daripada pandangan atau penilaian Timbalan Menteri Besar Kelantan (TMB) Mohd Amar Nik Abdullah terhadap bah kali ini yang mengatakan banjir 2014 ini tidak separah banjir 1967.

Tuesday, January 6, 2015

Terima kasih Muhyiddin atas prihatin kepada Kelantan

SUARA MALAM                                                                                

Ahmad Yaakob, Muhyiddin dan Mustapa Mohamed.
Kunjungan Timbalan Muhyiddin Yassin ke Kelantan hari ini lebih bermakna daripada kunjungan Perdana Menteri Mohd Najib Razak sebanyak tiga kali untuk meninjau banjir di Kelantan.

Kenapa dikatakan lebih bermakna, kerana Muhyiddin mengumumkan sesuatu yang sangat ditunggu-tunggu oleh rakyat Kelantan terutamanya mangsa banjir di Kelantan.

Hasil daripada lawatan Muhyiddin hari ini dan perjumpaan dengan MB Ahmad Yaakob, sebuah jawatankuasa pasca banjir ditubuhkan. Jawatankuasa itu dipengerusi bersama oleh Ahmad Yaakob dan Pengerusi Umno Kelantan yang juga menteri MITI, Mustapa Mohamed.

Kenapa tiba-tiba Najib bagi tahu dia dihidapi e-coli?

SENYUM SORE                                                                                                

Najib dibantu untuk tanggal bootnya.
Jarang rahsia kesihatan orang-orang besar didedahkan kepada umum. Soal kesihatan merupakan soal peribadi dan rahsia besar kepada seseorang apa lagi orang bernama pemimpin. Lantaran itu masalah atau kesihatan seseorang pemimpin tidak mudah didedahkan kepada umum.

Kesihatan seseorang pemimpin boleh mempengaruhi pentadbirannya. Misalnya kalau orang tahu seseorang pemimpin itu sakit menyebabkan orang meragui akan kelincinan pentadbirannya atau boleh menganggui pentadbirannya.

Berbeza dengan apa yang berlaku kepada Perdana Menteri Najib Razak yang dijangkit bakteria e-coli didedahkan kepada umum. Kenapa sangat mudah untuk Najib menghebahkan penyakit dialaminya. Katanya menurut doktor dia dihinggap bakteria e-coli dan diminta berihat.

Sunday, January 4, 2015

Tempatkan mangsa banjir di Perumahan Rakyat

CATATAN BANJIR                                                                                         

Keperluan seperti makanan dan pakaian mungkin tidak menjadi keutamaan lagi kepada mangsa banjir kerana untuk sehari dua ini kerpeluan itu sudah lebih daripada mencukupi. Terdapat banyak longgokan pakaian terpakai yang diletakkan di jalan tidak dipedulikan menunjukkan pakaian tidak menjadi keperluan lagi.
Sebuah rumah dibina dipinggir sungai Galas yang rosak.

Begitu juga dengan bekalan makanan. Sekiranya pengagihan dibuat dengan adil dan mangsa sendiri bertolak ansur, tidak tomak atau "keboba" menyembunyikan makanan dan sebagainya, makanan dan pakaian ala kadar untuk saat kritikal sudah mencukupi.

Bagi kawasan paling teruk dilanda banjir seperti di Manek Urai, Gua Musang, Kuala Krai atau Temangan di Machang sudah berlaku lambakan makanan. Ini kerana boleh dikatakan sepanjang hari selepas banjir surut ratusan buah kenderaan luar membawa bekalan makanan ke kawasan berkenaan. Ini tidak termasuk bekalan yang disediakan oleh agensi-agensi kerajaan.

Rakyat telah isytihar darurat di Kelantan

CATATAN BANJIR                                                                                         

Banjir kuning atau boleh juga dikenali dengan "Bah Emas" kerana ia membawa air lumpur dan selut berwarna kuning keemas-emasan yang melanda Kelantan seminggu lalu membawa pengertian dan makna tersendiri bukan sahaja kepada mangsa banjir tetapi kepada seluruh rakyat Malaysia serta pemerintah juga.

Jujutan lori membawa bekalan ke Kelantan.
Bah Emas ini juga menjadi kayu pengukur dan ujian kepada seluruh insan yang bermukim di bumi ini.

Bah Emas ini menguji, pertamanya sejauh manakah mangsa dapat menerima takdir dan ujian Allah dengan musibah berkenaan. Apakah mereka bersabar dengan ujian itu dan terus bangkit untuk membena semula kehidupan selepas bencana, terutamanya yang kehilangan harta benda termasuk rumah kediaman.

Catatan pasca banjir dalam blog besok

Alhamdulilah saya baru selamat tiba di rumah dari meninjau bencana banjir di Kelantan dan juga menyampai sedikit bantuan hasil dari derma rakan Facebook dan penjengok blog ini yang dihimpunan menerusi Tabung Mangsa Banjir Bukit Bekok.

Berlatarkan sungai Kelantan di Temangan, Machang.
Selama beberapa hari blog ini tidak di update kan, bererti selama itulah juga saya berada di Kelantan. Untuk membuat pengeposan dari Kelantan buat masa ini sangat sulit kerana sukar mendapat akses akibat banjir.

Saya berlepas Khamis bersama tiga orang kawan dengan sebuah kenderaan pancuan empat roda. Manakala sebuah lori yang membawa pelbagai barangan asas seperti beras, gula, geram, minyak masak, makanan ringan serta pakaian telah bergerak lebih awal.