Wednesday, June 24, 2020

Subky Latif Pas terhutang jasa dengannya.

BELASUNGKAWA

Semasa menghadiri forum Hari Falsafah Dunia (WPF)
di Kuala Lumpur, 14 November 2018.
PAGI semalam saya menerima WhatsApp daripada dua orang kawan memberi tahu pesanan jemaah masjid Bilal yang memaklumkan Subky Latif yang juga jemaah masjid itu ketika ia bernama surau An Nur, sedang tenat di rumahnya, dan meminta setiap yang menerima pesanan itu berdoa untuk kesejahteraan Subky.

Saturday, June 20, 2020

Kerana bergaduh PH abai Pirake Cini

ULASAN LEWAT

Tiga calon berentap di Pirake Cini, Tengku Zainul,
Mohd Shukeri dan Mohd Shahrin.
HARI ini telah berlangsung penamaan calon Pirake DUN Cini Pahang tanpa penyertaan parti pembangkang. Tiga calon menyerahkan borang pencalonan, wakil BN Mohd Sharim Md Zain, 41 dan dua calon bebas, Tengku Zainul Hisham Tengku Hussin dan Mohd Shukri Mohd Ramli. 

Tengku Zainul merupakan timbalan ketua bahagian Bersatu Pekan manakala Mohd Shukri seorang penulis blog.

Friday, June 19, 2020

Profesor sejemput awan di langit panas

SUSUPAN DHUHA

SERAMAI 115 ilmuan bertaraf Phd telah sepakat membuat seruan agar menyokong kerajaan pimpinan Muhyiddin Yassin, dilihat satu kenyataan politik murahan untuk mengampu Muhyiddin dan kerajaan.

115 orang ilmuan itu terdiri daripada dua profesor emeritus, 22 professor, 33 profesor madya dan 58 pensyarah universiti awam Malaysia.
 
Pernyataan mereka menyokong Muhyiddin serta meminta agar menghormati sistem demokrasi berparlimen Malaysia, serta menghentikan propoganda untuk mengugatkan kestabilan politik. Kenyataan itu juga menyeru agar mengangkat tinggi nilai-nilai kemanusiaan dan keagamaan. Ewah.

Friday, June 12, 2020

Politik balas dendam dan Piraum 15 siapa untung siapa rugi? (Akhir)

RENCANA 

SAYA bercadang untuk "pause" menulis dan mengupas soal atau isu-isu politik, sekurang-kurangnya menjelang sehingga Piraum (pilihan raya umum) akan datang. Keadaan politik dan cara politik yang digerakkan pada waktu ini sangat mendukacitakan dan tidak "semakan" dengan jiwa saya, menyebabkan saya benci, menyampah dan meluat dengan dunia politik.

Wednesday, June 10, 2020

Termusykil atas batu jemala beta

MENGAIT MENTARI

TERMUSYKIL atas batu jemala beta bila baca laporan Air Zam Zam dirampas. Kastam adalah pihak yang mengawal segala hasil mahsyor yang dibawa keluar dan masuk ke negara ini.

Air Zam Zam adalah antara mukjizat diberikan Allah kepada Nabi Ismail a.s dan menjadi sesuatu kebanggaan umat Islam. Setiap mereka ke tanah suci Makkah semacam wajib untuk membawa baliknya sebagai ole-leh untuk keberkatan. 

Sesuai dengan darjatnya air itu seharusnya menjadi milik umat Islam secara gratis dan memilikinya sesuatu dibanggakan.

Friday, June 5, 2020

Projek balas dendam dan Piraum ke 15: Siapa untung siapa rugi? (Pertama)

RENCANA

Berhentilah meramal nombor.

Dua Pertemuan: Agen nombor ramalan sedang
memberi ramalan mereka. 
USAHA untuk mengambil alih kerajaan PH yang hilang kerana dicuri tampaknya samar dan harapan untuk berjaya semakin berbalam-balam dan kelihatan seperti fotamorgana. Walaupun ada usaha ke arah itu sedang dijalankan dengan nawaitu mengembalikan hak dan sekaligus “membalas dendam”, tetapi ia tidak menyakinkan. Ada dua hambatan terhadap usaha berkenaan.

Pertama, bilangan sokongan untuk berbuat demikian masih diragui. Majoriti mudah yang diperlukan (112) masih belum sahih walaupun ia didakwa sudah genap bahkan mencapai 129 kerusi? Wow... 

Wednesday, June 3, 2020

Bukti dan dalil baru jelaskan hakikat yang berlaku

JELANG DHUHA

Gambar ini mencerita dan mendedahkan seribu makna.
DENGAN tersembur atau terdedahnya beberapa maklumat baru dari sumber atau dalil akli yang dapat disaksikan, menyebabkan kita perlu menilai semula setiap apa yang ditanggap dan dirumuskan sebelum ini berhubung peristiwa kudeta ke atas kerajaan PH tempoh hari.

Sekurang-kurang ada tiga sumber maklumat atau dalil baru yang boleh dijadikan asas untuk dinilai semula ke atas kejadian itu, mencari kebenaran dan mengurangkan ketersasaran tanggapan sebelum ini.

Tuesday, June 2, 2020

Malaysia perlukan politik wajah baru

PANDANGAN

SEDAR atau tidak senario politik negara hari ini, cara kita membudayakan politik bukan menuju ke arah masa depan cemerlang untuk membawa kepada politik yang lebih baik dan profesional, sebaliknya semacam berundur ke belakang, apa bila kita terus mengamalkan politik lapok.

Peredaran masa dan berubah musim seolah-olah tidak ikut sama dilestarikan dalam kancah dunia politik kita.