Thursday, November 27, 2014

Ucapan dasar Najib kering dengan idea pembaharuan

ULAS PAU                                                                                                         

Pagi ini saya bangkit dan menjenguk mentari dengan rasa penuh "berharap" moga ada sesuatu yang boleh direnungi dan diambil sebagai satu pengajaran daripada ucapan dasar Najib Razak yang dibentangkan pada perhimpunan agung Umno (PAU) ke ke 69 pagi ini. Ucapan dasar ini juga merupakan kali ke enam oleh Najib sebaik beliau menjadi Presiden Umno dan dinantikan dengan doa ia makin matang dan berkualiti.

Najib ambil tindakan tidak popular bagi Malaysia.
Sayang seribu kali sayang, selama hampir satu jam mendengar ucapan Najib menerusi televisyen, tidak ada apa-apa yang menarik diperkatakan Najib yang boleh saya kutik untuk membuat penilaian semula atau meletakkan Umno dilandasan perubahan daripada apa yang ada hari ini. Saya kira akan ada beberapa pembaharuan atau aspirasi merangsangkan yang diunjurkan oleh Najib baik untuk masa depan Umno yang kian defisit kepercayaan, ataupun dalam usaha memartabatkan bangsa Melayu, bahasa Melayu dan juga agama Islam yang menjadi tunjang diperjuangkan parti itu. Tidak ada.

Wednesday, November 26, 2014

Khairy bermuka dua tampang - Nik Nazmi

KENYATAAN                                                                                                   

Nik Nazmi Nik Ahmad
Ketua Angakatan Muda Keadilan Malaysia, Nik Nazmi Nik Ahmad mengkritik Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin sebagai bermuak dua "tampang" apabila di khalayak umum menampil sikap liberal tetapi di dalam perhimpunan agung Umno mengikut rentak perkauman.

Kata Nik Nazmi, Khairy juga membelakangkan masa apabila terus mempertahankan Akta Hasutan dan cuba membangkitkan sentimen perkauman menerusi soal Kedudukan Istimewa Bumiputera.

Nik Nazmi berkata demikian dalam kenyataan akhbar yang turut diemailkan kepada blog ini. Berikut adalah kenyataan penuh Nik Nazmi.

Fahami maksud Muhyiddin, Pas bukan lagi musuh Umno

MINDA PAGI                                                                                                     

Spekulasi bahawa Pas sedang menjalini hubungan dengan Umno sehingga memungkinkan wujud kerjasama politik tidak dapat disusuk selindungkan lagi. Perkara ini telah disahkan sendiri oleh Timbalan Presiden Umno Muhyiddin Yassin secara simbolik tetapi gampang untuk difahami.

Myhyiddin Yassin
Semasa berucap merasmi persidangan serentak Pemuda, Wanita dan Puteri Umno malam tadi, Muhyiddin mengakui musuh Umno kini bukan lagi Pas tetapi liberalisme.

"Kalau dahulu kita cuma berhadapan dengan asakan Pas yang membuktikan siapa lebih Islam," katanya. Bagaimana pun menurutnya dalam realiti hari ini semakin ramai pihak yang cuba membuktikan siapa lebih liberal, bukan siapa lebih Islam.

Tuesday, November 25, 2014

Beranikah ahli Umno tegur pemimpin?

SUSUPAN TENGAHARI                                                                 

Mahathir Mohamad
Bekas presiden Umno Dr Mahathir Mohamad yang dikatakan tidak akan menghadiri perhimpunan agung yang bermula malam ini, mengajar perwakilan Umno agar menegur pemimpin parti berkenaan. Katanya teguran itu perlu untuk mengelakkan apa yang dibuat oleh pemimpin diterima sebagai betul walaupun ia sebenarnya salah.

Tampak begitu tepat sekali cadangan Dr Mahathir itu. Beliau memberi contoh pemimpin masa lalu bukan sahaja ditegur bahkan dicabar termasuk beliau. Sememang ahli parti tidak kira daripada parti mana-mana harus berperanan begitu sebagai penegur untuk kebaikan. Tetapi soalnya apakah pemimpin yang ditegur itu sedia menerima kritikan ahli?

Selalunya kalau ada ahli yang membuat teguran kepada pemimpin mereka dituduh sebagai tidak wala' dan cuba membawa perpecahan.

Dengan mengambil contoh apa yang berlaku di sekitar diri Dr Mahathir sendiri, walaupun beliau sedia ditegur bahkan dicabar oleh ahlinya, tetapi beliau tidak dapat menerima teguran dan kritikan iu dengan baik dan sempurna.

Monday, November 24, 2014

Bajet peduli rakyat Minali pamer keupayaanya jadi MB

ULLASAN                                                                                        

Setelah 63 hari memegang jawatan Menteri Besar Selangor, hari ini Jokowi Malaysia (Mohamed Azmin Ali) yang kini saya tukar nama menjadi Minali, telah membentangkan anggaran belanjaan Selangor untuk tahun 2015. Belanjaan Minali memang dinanti-nanti dan ditunggu-tunggu oleh segenap pemerhati politik. Kenapa yang ditunggu umum untuk mengetahui bagaimanakah bentu dan rupanya perbelanjaan sulung beliau.
Azmin menunjukkan teks pelanjaannya.

Kehebatan bekas MB Selangor sebelum ini membayangi atau pun dijadikan perbandingkan, al maklumlah MB sebelm ini dikenali sebagai seorang pakar dalam bidang korporat dan pernah mencatat nama sebagai ahli korporat unggul.

Berbeza dengan Minali bukan seorang ahli perniagaan, tetapi lebih serasi dikenali sebagai ahli politik berjiwa rakyat yang berprinsip dan tegas dengan pendiriannya. Minali mempunyai perwatakan atau sosok pemimpin yang menarik dan bergaya wiba.

Berikan kuasa otonomi kepada Pas Kelantan dan Terengganu

PERSPEKTIF                                                                                    

Ada "petik-petik" dan "roma" yang jelas dalam Pas Kelantan dan Terengganu yang mahukan berijabkabul dengan Umno. Elok sangatlah sebab situasi kini mereka dianggap sudah bermukah. Perubahan pendekatan diambil oleh pengganti Nik Abdul Aziz Nik Mat di Kelantan, terhadap Umno membina persepsi baru daripada kalangan rakyat terhadap Umno dan pendekatan itu sebagai persiapan awal ke arah persepakatan politik.

Boleh dianggap bahawa politik berdamai sudah menelor lama dalam kepada Pesuruhjaya Pas Kelantan yang baru Ahmad Yaakob itu dan ia tetas sebaik beliau memegang tali kuasa Pas di Kelantan. Kewujudan telor perpaduan ini dalam diri Ahmad tidak disedari banyak pihak.

Di Kelantan kini, sudah tumbuh dalam benak sesetengah ahli Pas yang parti itu akan bekerjasama dengan Umno atas kepentingan bersama demi agama dan bangsa. Agak anih sedikit bekas MB Nik Abdul Aziz Nik Mat yang selama ini berpatah arang dan berkerat rotan dengan Umno juga menunjukkan cula lain dengan Umno. Apakah kerana beliau keuzuran ataupun beliau baru diberikan ilham-ilham baru?

Sunday, November 23, 2014

Najib bagi mesej untuk singkir Muhyiddin?

MAKRIFAT MALAM                                                                      

Hubungan adik beradik sepupu mengeratkan mereka. 
Kalau tidak silap sudah dua kali Najib Razak menyarankan agar Umno memberi laluan kepada orang muda untuk memimpin parti Umno.

Pertama semasa beliau berucap dalam konvensyen Umno Johor baru-baru ini. Hari ini semasa berucap di konvensyen Umno Wilayah Persekutuan Perdana Menteri ke 6 itu sekali lagi menyarankan agar orang muda diberi laluan.

Jika tidak dihalusi saranan Najib itu sebagai perkara biasa sahaja. Orang Umno yang muda akan bertepok tangan kerana merasakan mereka dihargai oleh Najib. Tetapi kalau disuluh dan diselek bungkusan rahsia (perkembangan) dalam Umno, saranan Najib itu mempunyai maksud tersendiri. Najib bukan saja-saja membuat saranan itu sampai lebih daripada sekali. Setiap tutubicara dan gerakgeri orang politik membawa makna dan maksud tersendiri.

Saturday, November 22, 2014

Noh perlu panggil Pas untuk kuatkan Umno Selangor

SUSUPAN SENJA                                                                                           

Noh Omar memberi tahu yang Mohd Najib Razak masih mahukan beliau terus memimpin Umno Selangor. Menurutnya, walaupun beliau tidak keberatan sekiranya digugur sebagai Pengerusi Umno Selangor, tetapi Najib tetap mahukan dia memimpin Umno Selangor. Ertinya Najib masih ada kepercayaan kepada bekas Menteri Pertanian dan Asas Tani itu.

Noh Omar
Jaminan Najib itu sudah tentu menggembirakan Noh Omar yang sebelum ini dikirik oleh Dr Mahathir Mohamad sehingga mencadangkan agar Umno Selangor dibubarkan. Kritikan Mahathir itu membikinkan Noh tidak lelap tidur. Mujur tidak ada sambutan hangat terhadap cadangan Mahathir itu. Kalau ia disambut sudah tentu kedudukan pengerusi Umno Selangor akan berubah dalam masa terdekat.

Jaminan daripada Najib itu diperolehi Noh ketika beliau bertemu dengan Najib empat biji mata Selasa lalu. Pertemuan empat biji mata itu dianggap sebagai penting dan eksklusif.

Friday, November 21, 2014

Menanti lekok ketiga dalam Pas

RIAK PANDANG                                                                            

Buku Dr Mujahid yang ditolak setengah ahli Pas.
Sejujurnya saya baru menatap secara tekun buku karya Dr Mujahid Yusuf Rawa berjudul “Menuju Pas Baru: Krisis, Peluang dan Dinamisme”, walaupun ianya sudah berada dipasaran sejak beberapa tahun lalu. Buku ini asalnya sebahagian daripada tesisnya untuk memperolehi Doktor Falsafah (Phd) pada tahun 2007 yang memfokuskan tentang Pas Melaka.

Sebelum ini saya membacanya secara rentas sahaja, tetapi tidak cuba mendalami dan menganalisa apa yang tersumbat dalam minda (menjadi bahan kajian) ahli parlimen Parit Buntar, Perak itu menerusi buku ini.

Khabarnya buku ini menimbul kontroversi dari kalangan sesetengah pimpinan Pas khasnya mereka yang merasakan diri sebagai ustaz dan ulama. Buku ini juga telah dibedah oleh ahli Pas yang kurang senang dengan kemunculannya menganggap ia cuba mengganggu konsep kepimpinan dalam Pas waktu ini, Kepimpinan Ulama.

Thursday, November 20, 2014

Kenapa hak perwakilan untuk sentuh isu agama, bangsa dicegah?

ULASAN                                                                                          

Setiausaha Agung Umno Teuku Adnan Mansor menngingatkan para perwakilan Umno pada perhimpunan agung parti itu minggu depan agar tidak menyentuh isu-isu sensitif mengenai agama dan kaum. Katanya selain isu itu masalah peribadi pemimpin Umno juga "haram" disentuh. (Ramaikah pemimpin Umno yang mempunyai isu-isu peribadi?).

Teuku Adnan Mansor
Isu-isu lain para perwakilan boleh bercakap seperti biasa, demikian kata Teuku Adnan.

Larangan itu memberi petunjuk Umno yang memperjuangkan bangsa Melayu dan agama, dikongkong oleh partinya sendiri. Sudah pasti bila bercakap soal bangsa dan agama tentu ia membabitkan soal-soal sensitif kerana ia untuk kepentingan Melayu dan penganut agama Islam. Sampai ke bila pun kaum lain tidak akan senang apabila kepentingan Melayu diperjuangkan. Begitu juga dengan kepentingan agama.

Menjejaki Aceh selepas 10 Tsunami

CATATAN PERJALANAN                                                                             

Kawasan ini merupakan kubur besar mangsa Tsunami.
Sejak hampir satu dekad lalu saya telah beberapa kali menjejaki dan menyinggahi bumi Nanggroe Aceh Darussalam. Barang kali Aceh adalah propinsi atau negeri yang paling kerap saya kunjungi berbanding dengan propinsi lain di Indonesia. Indonesia mempunyai 23 propinsi atau pun wilayah.

Di kubur ini pula tersimpan 45,000 mayat Tsunami.
Barang kali mudah untuk difahami kenapa saya kerap ke sana. Kekerapan itu menyebabkan ada kawan yang cemburu dan meragui, kononnya saya berbini muda dengan orang Aceh. Tidak.

Jolokan Serambi Makkah yang diperolehi oleh negeri berbentuk rencong itu, adalah faktor utama. Sebagai seorang Islam, saya mudah cair dengan jolokan berkenaan. Ada kesinoniman Aceh dengan negeri kelahiran saya, Kelantan Darul Naim.

Sunday, November 16, 2014

Azmin perlu jelas tentang pembayaran gergsi

MENGUAK RASA                                                                                             

Sekiranya dakwaan pembayaran perberhentian lapan orang pegawai bekas MB Selangor mencecah RM2.5 juta dimana tiap seorang menerima RM700,000 benar, Mohamed Azmin Ali perlu menjelaskan duduk perkara berkenaan kerana bayaran itu dikira melampau.

Walaupun menurut bekas MB Khalid Ibrahim, Perbadanan Menteri Besar (MBI) yang bertanggungjawab membuat bayaran itu mempunyai simpanan sebanyak RM112 juta dan bayaran itu tidak melebihi dua peratus, tetapi angka itu sangat besar dan bersifat gergasi.

Rasanya belum pernah ada mana-mana pegawai menteri besar dinegara ini yang dibayar sagu hati apabila diberhentikan kerana pertukaran menteri besar.

Ia mengejutkan rakyat Selangor khasnya mereka yang berpendapatan dibawah RM2,500 sebulan. Tidak bermakna wang simpanan yang banyak boleh digunakan sewenang-wenangnya di luar kemunasabahan mengurus.

Menjadi tanggungjawab Azmin membuat penjelasan dan jika perlu wang itu hendaklah diminta agar dipulangkan. Perkara ini, pembayaran gergasi ini terdedah apabila seorang Adun Selangor menulis dalam twiternya ada seorang Exco Selangor yang diminta agar mendapatkan semula wang berkenaan.

Untuk rekod antara mereka yang berkhidmat sebagai pegawai Khalid Ibrahim dan bermati-mati mempertahankan Khalid kekal sebagai MB ialah Faekah Husin yang juga kemudian dilantik menjadi pengurus di MBI Selangor. Faekah sebelum itu adalah Setiausaha Politik Khalid.

Kesegeraan Azmin membuat penjelasan perkara ini sangat dinanti oleh rakyat Selangor. [wm.kl.11:33 am 16/11/14]

Ahli Pas perlu beretika menggunakan media baru

MELAKARI MENTARI                                                                                   

Pandangan dan peringatan yang dicurahkan oleh Setiausaha Majlis Syura Ulama Nik Zawawi Nik Salleh supaya ahli Pas terus istiqamah menggunakan media baru sebagai saluran dakwah kepada Pas sekaligus mengejapkan Pas sebagai sebuah gerakan Islam harus diberi perhatian oleh semua pihak dalam parti agama berkenaan.

Husam Musa
Nik Zawawi Nik Salleh
Pandangan dan peringatan itu sesuatu yang baik dan perlu diterima sebagai satu saranan sejahtra. Kesediaan ahli dan pendokong Pas terhadap saranan itu penting untuk tidak memecah dan memisahkan Pas dengan catatan-catan liar dan tulisan yang bersifat permusuhan dan meretakan ukhwah sesama sendiri.

Nik Zawawi dalam kertas kerjanya yang dibentang pada munaqasyah ucapan dasar presiden peringkat negeri Pahang di Temerloh Pahang berkata, media baru kini menjadi ancaman kepada Pas kerana ia bukan lagi memainkan peranan sebagai saluran dakwah, tetapi mengancam Pas. Apakah bentuk ancaman itu tidak dihuraikan melainkan setakat memberi tahu ia menjadi ancam kepada Pas.

Friday, November 14, 2014

Akhirnya Bible dipulangkan, dimana NGO kodok?

ULASAN MALAM                                                                                           

Sebanyak 351 buah kitab Injil (Bible) berbahasa Melayu dan Iban yang mengandungi kalimah Allah yang dirampas oleh Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) daripada Persatuan Bible Malaysia (BSM) pada 2 Januari lalu, akhirnya diserah kembali kepada penganut Kristian hari ini.

Upacara serah balik Bible yang dirampas.
Penyerahan itu dibuat di Istana Shah Alam dan dihadapan Sultan Selangor dan disaksikan Menteri Besar Mohamed Azmin Ali dan beberapa pegawai tinggi agama dan kerajaan lain.

Kitab itu diserahkan kepada Persatuan Gereja-Gereja Sarawak (ACS) dimana ia diwakili oleh ketuanya Bolly Lapok ketika beliau mengunjungi hormat Sultan Selangor, Sultan Shafaruddin Idris Shah.

Thursday, November 13, 2014

Mahfuz patut nasihat Abdul Hadi, bukan tegur balas DAP

TEGUR MALAM                                                                                              

Ketua Penerangan Pas Mahfuz Omar tidak senang dengan pemimnpin DAP yang meminta agar Presiden Pas Abdul Hadi Awang tidak ponteng mesyuarat Majlis Presiden PR. Mahfuz meminta agar pemimpin DAP berhati-hati bercakap mengenai presiden kesayangannya itu.

Walaupun Mahfuz ada hak dan berhak untuk mempertahankan bosnya, tetapi Ahli Parlimen Pokok Senan itu perlu menyedari masalah yang timbul di sekitar diri Abdul Hadi ialah sikapnya yang tidak mengambil berat terhadap tugas dan tanggungjawab sebagai ketua parti dalam Pakatan. Pemimpin DAP bukan saja-saja hendak merendah dan memburukkan pemimpin Pas.

Abdul Hadi boleh tidak hadir mesyuarat tetapi perlu memaklumkan secara lisan kalau pun beliau sakit seperti kata Mahfuz. Rasanya apa yang menjadi kekesalan pemimpin DAP terhadap Abdul Hadi bukan saja masalah tidak hadir, tetapi paling rewelnya tidak menghormati keputusan dicapai dalam mesyuarat dan merubah keputusan mesyuarat menerusi kuasa beliau sebagai presiden Pas yang diberikan oleh Majlis Syura Ulama (MSU).

Wednesday, November 12, 2014

Elok kalau Umno Selangor dibubar terus

PENDAPAT                                                                                                       

Ada kemunasabahan dan menarik juga cadangan Dr Mahathir Mohamad agar Umno Selangor dibubarkan. Maksud bubar oleh Mahathir itu ialah agar pengurusan Umno di negeri itu disusun semula. Tidak mungkin untuk membubar Umno.

Hasnul Badaruddin
Persoalannya kenapa sampai ke situ pandangan Dr Mahathir Mohamad. Apakah Umno Selangor berada dalam keparahan yang amat teruk? Dr Mahathir merasakan begitu apabila sudah dua penggal Umno gagal untuk merampas balik Selangor.

Memang kehilangan Selangor amat dirasai oleh Umno. Kedudukan Selangor sebagai negeri termaju dan menjadi sendi dan jantung kepada Malaysia, kehilangannya sangat dirasai. Hanya parti Pas dibawah kepimpinan ulama sahaja tidak merasakan akan kedudukan Selangor penting dalam kempen untuk mendapatkan kuasa.

Plate kereta sampai JPJ diketawakan orang, kenapa?

REAKSI                                                                                                             

Penguatkuasaan peraturan nombor pendaftaran (plate) kenderaan dan penggunaan cermin gelap dan larangan penggunaan lampu HID dan strobe light oleh Jabatan Pengakutan Jalan (JPJ) mulai 1 November lalu telah menimbulkan berbagai reaksi daripada penggunan. Dasarnya penguatkuasaan itu adalah untuk kebaikan penggunan jalan raya dan keselamatan umum. Tidak mungkin sesuatu peraturan atau penguatkuasaan ke atas peraturan sedia ada untuk keburukan. JPJ tidak berfikir secara mundur?
Bentuk plate di USA mungkin boleh dijadi inspirasi.

Demikian juga langkah JPJ menguatkuasa peraturan pemasangan plate, penggunaan cermin gelap dan larang pemasangan lampu terang yang merbahaya itu.

Keengganan mematuhi peraturan ini menyebabkan pemilik kenderaan degil boleh dikenakan denda dari RM500 hingga RM4,000 atau penjara seminggu sehingga 12 bulan.

Tuesday, November 11, 2014

Pelestin dan Isreal di Yala

CATATAN PERJALANAN                                                                              

Kelmarin saya ke Selatan Thailand memasuki wilayah Yala, Narathiwat dan Pettani. Memasuki wilayah yang pernah berdaulat dengan kekuasaan Islam di bawah kerajaan Melayu Petani. Di zaman kemegahan kerajaan Petani pada abad ke-17 dan 18, kampung kelahiran saya, Gual Nibong, Rantau Panjang termasuk dalam wilayah atau negara Petani. Jadi hubungan bumi kelahiran saya dengan bumi empat wilayah sangat mesra.

Pemandangan di kawasan "Pelestin" di Yala.
Gual Nibong yang kini berada dibawah mukim Gual Nering, termasuk Rantau Panjang dan sejumlah lebih 30 buah kampung lain, adalah mukim atau kampung dalam Petani sebelum termaterainya perjanjian Siam dengan British 1909. Sempadan Gual Nibong dengan Tanah Melayu (Kelantan) ialah Gual Periok, di mana Gual Periok merupakan mukim terletak dalam daerah Pasir Mas, Kelantan.

Friday, November 7, 2014

Rafizi hendak dedah nama penyimpan harta di Pulau Cayman

KENYATAAN                                                                                                   

Rafizi Ramli
Ahli Parlimen Pandan Mohd Rafizi Ramli akan mendedahkan nama individu dan syarikat yang terlibat dengan urus niaga menyimpan dana rakyat secara penuh kerahsia di Pulau Cayman yang dianggarkan bernilai RM41 billion.

Katanya, beliau dan pasukan dari National Oversight & Whistleblower (NOW) akan dedah butirannya agar menteri dan individu terbabit tidak dengan mudah mencuci tangan setelah dana itu dibawa kembali ke Malaysia.

Katanya dalam satu email kepada blog ini, individu terbabit perlu menerima pentanggungjawab dari keputusan yang salah itu.

Keputusan Anwar bebas atau dipenjara diketahui masa ditetapkan kemudian

TERKINI                                                                                                       

Bebas atau dipenjara masih jadi tandatanya.
Proses pendengaran rayuan Anwar Ibrahim terhadap hukuman penjara lima tahun ke atasnya diputus Mahkamah Rayuan bersabit dakwaan meliwat telah selesai lewat petang ini. Bagaimana pun keputusan rayuan berkenaan akan diputuskan pada tarikh yang akan diberi tahu kelak, demikian menurut Ketua Hakim Negara, Ariffin Zakaria yang mengetuai lima hakim mendengar rayuan berkenaan.

Penetapan semula tarikh keputusan itu diumumkan sudah tentu mengecewakan orang ramai terutamanya para penyokong Anwar yang "berderet-deret" ke Istana Keadilan sejak hari pertama proses itu didengar. Proses pendengtaran rayuan itu berjalan selama tujuh hari yang disifatkan satu proses yang lama.

Mereka berharap pemimpin agung mereka itu dibebaskan. Ia menjadi semakin ghairah apabila proses rayuan itu seolah-olah memberi kelebihan kepada mereka apabila pihak pendakwa dilihat kurang mantap dalam hujah-hujah dikemukakan.

Wednesday, November 5, 2014

PasMa Terengganu selamat ditubuh

BERITA MALAM                                                                                             

Negeri Terengganu mencatat negeri kedua selepas Pahang yang mempunyai jawatankuasa pimpinan Persatuan Ummah Sejahtra Malaysia (PasMa) apabila ianya dibentuk dalam satu himpunan NGO berkenaan di Batu Buruk, Kuala Terengganu hari ini.
Kepimpinan PasMa Terengganu.

Menurut jurucakap PasMa perlancaran rasmi penubuhan PasMa Terengganu akan dibuat di Dungun dalam tempoh terdekat secara besar-besaran.

PasMa Terengganu diterajui oleh bekas Wakil Rakyat Kota Putra Besut Abdul Aziz Abbas selaku Pengerusi. Manakala tiga orang Timbalan Pengerusi pula terdiri daripada Omar Abu Bakar, Daud Hassan dan Mokhsin.

Anwar: Pendakwa desperate untuk penjarakannya

CATATAN PAGI                                                                                              

Anwar Ibrahim yakin dia akan menang.
Rutin apabila Anwar Ibrahim menghadapi saat-saat genting dalam menghadapi tribulasi politik, rumahnya akan menjadi tumpuan para penyokong setia dan sahabat terdekatnya. Malam tadi untuk kesekian kalinya rakan-rakan terdekat Anwar dan penyokong setia berhimpun di rumahnya di Bukit Segambut untuk bermunajak, berdoa dan solat hajat bagi menyelamatkan Anwar dari dipenjara sekali lagi.

Monday, November 3, 2014

Umno harus bincang Hudud dalam kongresnya

PADANGAN SILAU                                                                                        

Umno bercadang untuk meminda fasal 3.3 Perlembagaan parti nasional itu bagi memberi pengikhtirafan kepada agama Islam sebagai agama Persekutuan. Perkara ini dinyatakan oleh ahli Majlis Tertinggi nya Jamil Khir Bahrum. Cadangan fasal 3.3 itu akan dikemuka dan dibincangkan terlebih dahulu dengan Naib Presiden Hishamuddin Hussein selaku Pengerusi Jawatankuasa Usul dan Jurucakap Perhimpunan Agung Umno 2004.

Jamil Khir perlu berani.
Cadangan itu memberi maklum baik kepada orang ramai bahawa selama ini Perlembagaan Umno tidak pun mengikhtiraf kedudukan agama Islam sebagai agama Persekutuan seperti mana termaktub dalam Perlembagaan negara. Sekiranya pindaan itu penting dan perlu macam mana Umno boleh mendabit dada mendakwa ia sebuah parti memperjuangkan Islam.

Tepat dan benarlah dakwaan seterunya Pas yang menganggap Umno adalah parti sekular. Keaplaan dan ketidakpedulian Umno terhadap keutamaan agama ini menjelaskan sejauh mana komitmen Umno kepada agama.

Sunday, November 2, 2014

Pemimpin Pas perlu jelaskan dakwaan Teuku Adnan

UKIR SENJA                                                                                                     

Wah.. berat juga Teuku Adnan Mansor godam Pas kali ini dan kita harap kalangan ulama dan ustaz dalam Pas menjawab atau membalas godaman Menteri Wilayah Persekutuan itu. Teuku Adnan telah menuduh Pas sebagai parti ajaran sesat bila mana parti berkenaan telah memesongkan akidah orang ramai.

Katanya, kalau Pas adalah parti Islam, ia adalah parti yang memesongkan pemikiran ummah. Kenyataan Teuku Adnan itu garang dan mengingatkan saya kepada kenyataan yang senada dan seirama dengan apa diucapkan bekas MB Terengganu Ahmad Said.

Disebabkan kelancangan Ahmad Said, kalau tak salah ingatan pihak Pas menyaman Ahmad Said.