Thursday, August 30, 2018

Sebelum tegur perlu selidik

SUSUPAN SUBUH

SALAH satu senjata untuk membunuh kerjaya seseorang ahli politik dan gerakannya sekaligus ialah, menimbulkan persepsi buruk kepadanya. Dengan berbuat demikian si penuduh itu biasanya orang yang cemburu yang mahu individu itu ditolak oleh orang ramai. Kadang-kadang tuduhan atau singgungan kepada mereka dibuat  kononnya atas tugas dakwah, atau untuk menegur semata-mata.

Tetapi cara teguran yang dibuat dengan mengait isu-isu sensitif tidak memberi keuntungan kepada individu berkenaan. Kadang-kadang ia seperti sengaja dibuat untuk menyusahkan orang yang ditegur. Isu yang sering dikaitkan ialah maksiat, wanita, jenayah dan juga akidah atau khilaf aliran agama. Inilah isu yang mudah dimakan dan ditelan oleh orang Melayu apalagi kalau ia disungutkan oleh orang berkelayakan misalnya digelar ustaz, atau lagi berdarjat Doktor Falsafah.

Sunday, August 26, 2018

Dua perkara perlu disegerakan kerajaan Harapan

SUSUPAN MINGGU

ADA dua perkara besar yang belum dapat diuruskan oleh kerajaan Harapan di mana dua perkara ini sangat mendesak dan jika ia tidak diberi fokus ianya bakal menyusahkan usaha untuk membina Malaysia baharu yang diimpi-impikan.

Pertama, mewujudkan media massa arus perdana baik elektronik atau cetak untuk menjadi agen penyampai maklumat dan jambatan pentambung kerajaan dengan rakyat sekaligus menjadi propagandis kepada kerajaan Harapan.

Walau negara kini mempunyai dua media arus perdana berbahasa Melayu, Utusan Malaysia dan Berita Harian serta media elektronik TV3, tetapi media itu gagal untuk menjadi media arus perdana  apa lagi bertindak menjadi propagandis kepada kerajaan Harapan. Media berkenaan masih berfungsi menjadi media massa yang mendukung kerajaan dahulu dengan menggunakan kebebasan yang dikecapi kini.

Tuesday, August 21, 2018

Abdullah Sani perlu jelaskan kekeliruannya kepada Dr Mahathir

ULASAN 

Abdullah Sani Abdul Hamid.
ANWAR Ibrahim menafikan ada halangan terhadapnya untuk menjadi perdana menteri mengganti Dr Mahathir Mohamad, seperti mana yang dikonsensuskan. Katanya, beliau tidak ada maklumat mengenai perkara itu. Cerita kononnya ada halangan untuk Anwar jadi Perdana Menteri ditimbulkan oleh ahli Parlimen Kapar Abdullah Sani Abdul Hamid dalam satu ceramah kempen team Rafizi Ramli di Seremban baru-baru ini.

Abdullah mendakwa orang yang menjadi dalang di sebalik penghalangan itu ialah Daim Zainuddin. Kenyataan Abdullah Sani itu menjadi kontroversi dan menimbulkan rasa kurang senang apabila beliau turut sama menyebut nama Dr Mahathir. Jika hanya nama Daim diungkit mungkin ia tidak menjadi masalah. 

Membaca buku Endri persis membaca kisah sendiri


CATATAN PERJALANAN

SEPANJANG penerbangan dari Kuala Lumpur International Airport (KLIA), ke Kota Kinabalu, Sabah yang memakan masa dua jam setengah kelmarin, (18 Ogos), saya menghabis masa dengan membaca sebuah buku sungguh bermakna dan sangat "menyenjah" jiwa saya. Begitu juga saya rasakan kepada pembaca lain tatkala menatapnya kelak.

Endri Kurniawati, Foto FB.
Kulit depan buku
KKMPK terbitan ITBM.
Buku itu tentu istimewa jika tidak masakan saya boleh menghabiskan sekali memegangnya sahaja. Tebalnya boleh tahan juga, 320 muka surat. Selalunya kalau buku setebal itu saya akan mengambil masa dua atau tiga hari untuk mengkhataminya dengan menatapnya secara serius.

Buku yang dimaksud itu berjudul: "Kehiduapn Kedua - Memoir Penghidap Kanser" tulisan Endri Kurniawati seorang wartawan Tempo Indonesia yang kini sebagai ketua biro di Surabaya. Buku ini adalah kenangan mengerikan dihadapi Endri asal Madura, Surabaya itu yang menghidap kanser payu dara tahap II.

Friday, August 17, 2018

Jangan sampai lokomotif kehabisan bahan bakar

100 HARI KERAJAAN PH

Setiap kali lokomotif berkemalangan banyak tenaga,
wang dan masa digunakan untuk memulihkannya.
HARI ini genap 100 hari kerajaan Pakatan Harapan dibentuk. Tempoh 100 sangat signifikan kepada orang Melayu kerana tempoh itu dianggap edah berpantang yang kritikal.

Kalau seorang perempuan bersalin atau ada anggota keluarga (Melayu) meninggal, maka dalam tempoh 100 hari dianggap tempoh berlesungkawa, atau berdukacita. Tempoh itu akan dipenuhi dengan kenduri dan tahlil untuk arwah.

Wednesday, August 15, 2018

Dr Mahathir beri isyarat ada bau busuk mengenai Pakatan Harapan

ULASAN

Anwar dan Dr Mahathir kedua-duanya perlu ikhlas.
MALAM tadi bertempat di sebuah hotel di Petaling Jaya Dr Mahathir Mohamad mengadakan perjumpaan dengan para menteri, timbalan menteri dan juga wakil rakyat PH. Pertemuan itu tertutup dan tidak ada laporan dari mana-mana media massa.

Sehingga pukul 12:00 tengah hari kelmarin idak dapat diketahui apakah butiran taklimat di pertemuan itu.

Tuesday, August 14, 2018

Kebimbangan saya telah membunga realiti?

SUSUPAN SUBUH

Abdullah Sani kenyataannya
memanaskan pemilihan PKR.
SEJAK awal-awal lagi apabila melihat kepada bentuk kempen perebutan jawatan dalam PKR ia menimbulkan kebimbangan saya.

Seperti saya katakan sebagai pemerhati kecil acara itu menggusarkan hati saya. Berderau darah saya tatkala melihat cara Rafizi Ramli mengumumkan barisan calon-calonnya tempoh hari bertempat di sebuah hotel di Jalan Ampang.

Tambah berdebar lagi apabila mendapat tahu pasukan Rafizi akan mengadakan road show ke segenap negeri bagi menyampaikan maksud mereka.

Thursday, August 9, 2018

Pengorbanan besar Johari untuk Anwar

SUSUPAN MALAM

Johari sedia berkorban kedudukannya.
TERKEDU sungguh hati saya mendengar pengakuan ahli parlimen Sungai Petani Johari Abdul yang menganggap Anwar Ibrahim sebagai abang kandungnya dan sedia melepaskan kerusi parlimen Sungai Petani untuk Anwar.

Tidak ada bahasa indah lain untuk dikalungkan kepada Johari selain terima kasih, terima kasih dan terima kasih. Kesediaan itu adalah pengorbanan tertinggi Johari kepada bosnya.

 Nampaknya Johari menjadi ahli parlimen PKR kedua sedia berkorban kepada Anwar kalau diminta berbuat demikian selepas ahli parlimen Selayang William Leong Yee Keen.

Monday, August 6, 2018

Semangat ditunjuki William Leong perlu dicontohi

SOROTAN

AHLI parlimen Selayang daripada PKR William Leong Jee Keen dilaporkan bersedia untuk
William Leong Jee Keen
mengosongkan kerusinya untuk memberi laluan kepada Anwar Ibrahim membolehkan bakal Presiden PKR itu memasuki ke parlimen jika ia diminta berbuat demikian.

Menurut William beliau percaya ke semua 51 ahli parlimen PKR sedia mengosongkan kerusi untuk Anwar kalau diminta berbuat demikian, termasuk dirinya.

Walaupun perkara ini adalah khabar angin namun pernyataan William itu menggambarkan penghormatan beliau kepada Anwar sebagai pemimpin sangat tinggi. Seharusnya bukan sahaja William bersedia berbuat demikian tetapi ahli parlimen lain juga termasuk isteri Anwar, Dr Wan Azizah dan anaknya sendiri Nurul Izzah.

Sunday, August 5, 2018

PH jangan pandang remeh keputusan pilihan raya Sungai Kandis

ULASAN

Zawawi berpelukan dengan isterinya selepas
diumum menang.
DALAM status terdahulu (dalam Facebook) saya meramalkan calon PKR boleh menang besar dalam Pirake Sungai Kandis, kalau peratus keluar mengundi sama dengan peratus keluar mengundi Piraum ke 14. Sebaliknya saya membayangkan kalau peratus rendah, calon PKR akan menang dengan majoriti sekitar 5,000 hingga 7,000 sahaja.

Ramalan itu hampir tepat apabila calon PKR Zawawi Mughni menang dengan majoriti 5,842 undi dengan mengutip 15,427 undi berbanding calon BN, Lokman Noor Adam sebanyak 9,585 undi. Peratus mengundi rendah hanya 49.4% sahaja berbanding Piraum ke 14,  81%.

Thursday, August 2, 2018

Pertembungan Rafizi - Azmin sulitkan kedudukan Anwar

ULASAN

Rafizi mengumumkan hasratnya bertanding 
jawatan Timbalan Presiden PKR.
PENGUMUMAN calon-calon yang akan bertanding merebut jawatan tertinggi dalam PKR bulan depan yang diketuai oleh Rafizi Ramli dibuat Sabtu lepas dipandang dengan berbagai rasa dan spekulasi. Terus terang saya nyatakan saya gerum dan bimbang melihat apa yang berlaku hari itu.

Jika pengumuman itu secara solo oleh Rafizi, ia tidak menjadi menakutkan, tetapi apa yang berlaku itu secara berpasukan. Semua jawatan penting kecuali presiden, tidak termasuk dalam pakej yang diumumkan itu.