Sunday, May 29, 2016

Berangkat ke tanah suci...

PEMAKLUMAN

Assamualaikum wbh wbt.

Rakaman dari tingkat atas dalam masjid Haram, 2013.
Setelah tiga kali hasrat dan niat untuk turun ke tanah suci tergendala, isnya-Allah saya akan berangkat ke Madinah dan Makkah untuk mengerjakan umrah dan ziarah bagi tahun ini. Tahun lepas, adalah tahun agak mendukacitakan bagi saya kerana tidak kesempatan untuk menjejaki kaki ke tanah suci seperti tahun-tahun lalu. Lantaran itu rindu tersebal-sebal dan sendak dalam hati.

Mulanya saya merancangan untuk ke tanah suci pada bulan Disember, 2015. Malang dan sedih akhir November 2015 doktor mengesahkan saya menghidapi kanser. Team doktor yang merawat saya menasihati agar saya membatalkan hasrat itu dan tidak dibenar mengadakan perjalanan atau percutian di luar negeri. Hidup dan masa perlu difokuskan kepada perawatan diri.

Friday, May 27, 2016

Teori taawun pemuda Pas separuh belut separuh ular?

SINGGUNGAN

Sebuah portal berita melaporkan Ketua Pemuda Pas mengesahkan yang RUU persendirian yang dibawa oleh presiden Pas untuk meminda Akta 355, diterima oleh Parlimen semalam akan digunakan sebagai modal kempen dalam dua pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Modal itu akan digunakan oleh Pas dan juga Umno.

Ketua Pemuda itu yang juga ahli Parlimen Pasir Mas, mengesahkan "kejayaan" usul berkenaan dibaca untuk kali pertama di Parlimen adalah hasil kerjasama erat antara Pas dengan Umno.

Usul berkenaan sebagai perca tanda terasminya "taawun" di antara Pas dengan Umno dalam hal-hal berkepentingan bersama khasnya agama. Kejayaan atau bentuk taawun itu bagaimana pun kalau mengikut dakwaan oleh beberapa pemimpin Pas ia tidak akan membawa kepada kerjasama politik. Ertinya Pas dan Umno tidak akan berkolaborasi dalam pilihan raya.

Thursday, May 26, 2016

Terima usul RUU, Umno berjaya kunci mulut Pas

ULASAN ISU

Boleh juga dianggap keputusan Speaker membenarkan usul persendirian dibawa Abdul Hadi Awang untuk memperluaskan bidang kuasa Mahkamah Syariah, (Akta 335) seterusnya bagi membolehkan Hudud dilaksanakan di negara ini merupakan satu sejarah.

Menurut peraturan mesyuarat Parlimen, usul berkenaan berkedudukan ditangga ke-15, paling akhir, tetapi dilompatkan ke atas. Sebelum ini sudah lebih dua kali usul berkenaan dibawa tetapi berakhir dengan ianya tidak sempat dibentangkan kerana kesuntukan masa. Lama sebelum itu juga Pas sudah dua kali cuba membawanya, tetapi tidak dilayan.

Jadi kali ini bila didilompatkan, menyebabkan timbul keanihan dan pertanyaan kenapa terjadi demikian? Selalunya tempua tidak akan bersarang rendah kalau tidak ada mengada. Biar apa pun, tetapi bagi Pas yang sudah lama berjuang untuk melaksanakan Hudud, bergembira dengan apa yang berlaku hari ini. Orang Pas perlu bersujud syukur hari ini.

Wednesday, May 25, 2016

Pemimpin PKR jumpa Haron Din bincang kerusi Sg Besar?


TERKINI

Ada maklumat yang sampai kepada saya, malam tadi pemimpin tertinggi PKR berjumpa dengan Murysidul Am Pas, Dr Haron Din dipercayai untuk mencari formula bagi menghadapi pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar.

Pemimpin PKR berkenaan katanya datang bersendirian dengan memandu kereta ke rumah Haron di Bangi. Tidak dapat dipastikan apakah butiran perbincangan mereka berdua. Saya difahamkan pemimpin PKR itu bersungguh menyakinkan Haron Din supaya memberi laluan kepada PKR bertanding di kerusi Sungai Besar.

Kerusi Sungai Besar menjadi rebutan di kalangan pembangkang khasnya Pas dan Amanah. Kedua-dua mendakwa mempunyai peluang mampu menumbangkan BN kalau diberi laluan. Kedua-dua parti itu "bergagah" antara satu sama lain.

Beberapa perbincangan mencari persefahaman antara pembangkang dilakukan, tetapi gagal mencari kata putus. Difahamkan hasil pertemuan pemimpin PKR dengan Haron itu akan menjadi kata pemutus dan dilaporkan dalam mesyuarat majlis presiden Pakatan Harapan.

Menyedari sukar penyelesaian itulah mungkin menyebabkan pemimpin tertinggi PKR mengambil inisiatif berjumpa dengan Haron Din. Haron dianggap boleh memberi pencerahan bagai menyelesaikan pertikaian di Sungai Besar itu kerana beliau dianggap pemimpin spiritual dalam Pas. [wm.kl.8:43 pm 25/05/16]

Tuesday, May 24, 2016

Ada persaman formula politik Najib dengan Nik Amar

SENDA ZOHOR

Kurang cerat (pasti) pula kita siapa yang belajar dengan siapa dalam menjawab ataupun membuat kenyataan politik bagi menyuci tangan antara Pemangku MB Kelantan Mohd Amar Nik Abdullah dengan Perdana Menteri Najib Razak.

Cara kedua-dua mereka menjawab persoalan politik, berhujah untuk menyuci "muncung" mereka seakan-akan sama sahaja ini menyebabkan kita beranggap mereka berdua berguru dengan mahaguru sama dan betapa digunung atau gua yang sama pula.

Saya ambil contoh, mula-mula daripada Nik Amar, yang mudah mengatakan kalau Pas Kelantan kalah dalam pilihan raya akan datang sehingga hilang kerajaan, parti Amanah kena bertanggungjawab termasuk menjawab kepada Allah di padang Mahsyar. Nik Amar menggelarkan Amanah sebagai pengkhianat, dan yang baiknya tentulah dia (Pas).

Monday, May 23, 2016

"Lorong Sunyi, Media Bebas" gambarkan kekuatan Lutfi..:

CATATAN

Seorang kawan penulis veteran, bermadah seloka tentang diri, semangat dan komitmennya dalam dunia pesuratan dengan berkata; "Saya akan terus menulis selagi jasad saya tidak dikafan dan batu nisan dicacak atas kuburan saya." Wah hebat, madah berupa ikrar itu menunjukkan betapa penuhazamnya beliau dengan penulisan, dan dunia itu tidak dapat dipisahkan dari hidupnya. Mendarah daging.

Dalam keuzuran Lutfi bawa buku baru
untuk saya. Buku ini menjadi penawar.
Saya mengambil teladan dengan madah ikrar itu. Saya tidaklah pula menjanjikan iltizam sedemikian rupa tinggi dan hebat, tetapi sekadar memberi isyarat dengan mengatakan; "Saya akan terus menulis selagi dakwat masih ada dan tangan tidak keletihan. Dan apabila tulisan saya tidak lagi terlihat, itu bermakna saya sudah sangat letih."

Baru-baru ini setelah 12 hari "disendur" dalam ward di HUKM saya kehilangan kudarat sehingga untuk mengangkat jari jemari pun tidak bisa. Untuk beberapa ketika keyboard latop dan bunyi bit I-pad saya terhenti dan diam. Tuhan menghadiahkan "keinsafan" demikian mungkin juga bagi merihatkan segala macam gadget saya yang tidak pernah istirehat dikerjakan.

Saya kehilangan tenaga dan energi apabila kondisi tubuh tidak stabil dan memburuk akibat kesan penyakit yang ditanggungi dan kesan pengobatan (kemotrapi) yang masih dalam proses. Keparahan sampai saya terpaksa melalui fisioterapi beberapa hari selepas itu dan juga membeli tongkat "berpagar" untuk berlatih berjalan dan bergerak semula di rumah. Kini Alhamdulilah semakin pulih dan sihat. Keyboard laptop dan I-pad sudah mula menyanyi dan berbunyi.

Friday, May 20, 2016

Kalau saya jadi Mat Sabu dan Hadi Awang.

PANDANGAN


Mat harus berani dan bijaksana.
Kekesalan kepada kepimpinan parti agama Pas hari ini dan juga cara berfikir pemimpinnya menyebabkan orang atas pagar, (mereka yang baru hendak berjinak dengan parti pembangkang setelah "tersendur" kesekian lama dalam kandang kerajaan), serta sebilangan anak muda menjadi serabut dengan politik.

Pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsa disambut dalam keadaan tidak menggembirakan, walhal kedua pilihan raya itu merupakan medan penglipurlara terbaik bagi mereka. Ulah dan sikap pembangkang yang tidak sekata dan saling menunjukkan keras kepala, menyebabkan orang atas pagar mual dengan politik "Keluarga 69" itu.

Wednesday, May 18, 2016

Rafizi persoal kenapa FGVSB beli kondominium

KENYATAAN

Ahli Parlimen Pandan Rafizi Ramli yang terkenal dengan kisah pembongkaran berbagai-bagai kelemahan dan penyelewengan pihak Kerajaan hari ini membuat satu lagi kenyataan akhbar menyatakan kemusykilannya terhadap Felda Global Ventures Holdings Berhad yang membeli dua buah kondominium di luar negara bernilai RM8.4 juta lebih dalam keadaan kewangan semasa syarikat itu lemah.

Berikut adalah kenyataan media Rafizi:

18 MEI 2016

APA KEGUNAAN 2 KONDOMINIUM MEWAH MILIK FGV BERHARGA RM8.4 JUTA PADA MASA PRESTASI FGV MASIH MENGECEWAKAN?

Umum mengetahui bahawa Felda Global Ventures Holdings Berhad (FGV) tidak mencapai prestasi yang baik sejak mula-mula disenaraikan. Harga sahamnya terus merosot sejak disenaraikan dalam bulan Julai 2012 hingga sekarang (seperti di bawah):

Prestasi FGV sudah tentu menjadi perhatian rakyat kerana sahamnya banyak dipegang oleh institusi awam. Enam pemegang saham terbesar adalah institusi awam yang melibatkan rakyat terbanyak melibatkan wang rakyat sekitar RM10 bilion (mengambil kira harga semasa diterbitkan) seperti berikut:

Hari ini, NOW mengesahkan bahawa pada tarikh 29 September 2014, FGV telah memuktamadkan pembelian dua buah kondominium mewah di The Troika (berdekatan KLCC dan Menara Felda yang baru) pada harga berikut:
1. Unit A-20-2 berharga RM5,143,902
2. Unit B-10-3 berharga RM3,283,770

Kedua-dua unit kondominium ini dibeli pada harga RM8,427,672 dan saya difahami FGV juga turut berbelanja untuk menaiktaraf dua unit kondominium mewah ini.
Saya telah menyemak Penyata Kewangan FGV yang terkini setakat 31 Disember 2015 dan boleh mengesahkan bahawa FGV telah merekodkan kondominium ini di dalam Penyata Kewangan dan tidak menerima sebarang sewaan dari unit-unit kondominium ini, seperti di bawah:

Bersama-sama ini disertakan salinan mukasurat utama dari perjanjian jual beli kedua-dua unit kondominium itu sebagai bukti pembelian tersebut.

Saya menyeru supaya kepimpinan baru FGV memberi kenyataan secepat mungkin menerangkan kewajaran pembelian ini dan tujuan FGV mempunyai dua unit kondominium mewah seperti ini dalam tahun 2014. FGV juga perlu mengesahkan sama ada kedua-dua unit ini masih lagi dimiliki oleh FGV setakat ini.

Kenyataan saya yang seterusnya adalah selepas FGV memberi maklumbalas mengenai pendedahan ini.

Rafizi Ramli.
[wm.kl 4:40 pm 18/05/16]

Tuesday, May 17, 2016

Surat politik Anwar dari Sungai Buloh

ULASAN 

Hari ini kepala pemerhati politik belum habis berputar dan pening-pening memikirkan gelagat parti pembangkang untuk menghadapi dua pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala  Kangsar yang masih belum muktamad dan tuntas untuk sepakat, tiba tiba mereka disua atau tersua pula dengan surat Anwar Ibrahim yang memberi peringatan kepada gerakan Deklarasi Rakyat yang digerakkan oleh Dr Mahathir Mohamad.

Di Sungai Besar dan Kuala Kangsar, pembangkang masih "berkekah" sesama sendiri. Kemunafikan politik jelas berlaku di situ dalam kalangan parti pembangkang. Satu masa mereka sikeras untuk menumbangkan BN dan Najib Razak yang kononnya cemar dengan pelbagai skandal dan membawa najis kepada negara, tetapi di masa lain mereka bergerak seakan untuk menyelamatkan kerusi BN itu.

Monday, May 16, 2016

Politik simplistik Nik Amar tidak untungkan Pas

ULASPANDANG

Penganalisa dan pemerhati politik yang baharu pertama kali mendengar atau mengikuti bagaimana cara Mohd Amar Nik Abdullah (Nik Amar) berpolitik (mengeluar kenyataan dan pandangan) mungkin menganggap beliau seorang ahli politik moden yang canggih. Memang bagi generasi baharu suka cara politik "berus" Nik Amar.

Pemangku MB Kelantan, Nik Amar.
Sebaliknya mereka yang sudah lama mengikuti pemangku MB Kelantan ini berpolitik, atau mengikuti kenyataan politiknya yang simplistik serta menilai sejauh mana ilmu siasahnya akan tersenyum panjang dan tidak berasa apa-apa kepelikan kepada apa yang berlaku. Itulah bahasa politik Adun Panchor ini.

Kenyataan berupa kritikan Nik Amar kepada kumpulan serpihan Pas yang kini telah menubuhkan Parti Amanah Negara, dalam satu majlis taklimat, sesuatu yang dikesalkan dan menggambarkan tahap tinggi rendah dan dalam tohor cara Nik Amar berpolitik. Karisma dan intelektuasiti politiknya tergambar dalam tingkah laku dan kenyataan politiknya seperti itu.

Saturday, May 14, 2016

Subky ramal Pas akan kalah, selepas itu menang besar

SESUDAH SUBUH

Sore semalam bersembang dengan tokoh wartawan dan veteran Pas Subky Latiff yang datang menziarahi saya bersama sdr Zulkifli Sulong bekas editor Harakah. Lama juga mereka di rumah saya sambil bertanya kesihatan saya, kami sempat berbual berbagai tajuk terkini.
.
Subky dan Zulkifli datang ziarah bertanya khabar saya.
Sebagai wartawan tentulah mauduk perbicaran utama kami mengenai perkembangan media massa selain soal politik negara terkini. Dalam kesempatan itu antara yang sempat dibicarakan (bertanya khabar) mengenai akhbar Harakah, lidah rasmi Pas. Suatu masa dulu akhbar ini pernah menjadi akhabar alternatif nombor satu negara bagi pembaca yang sudah muak dan hilang kepercayaan kepada akhabr arus perdana (PB).

Thursday, May 12, 2016

Anwar dibawa ziarah jenazah adik

KENYATAAN

Anwar menatap wajah adiknya.  

Anwar Ibrahim yang waktu ini berada dalam ward hospital Kuala Lumpur ekoran tekanan darahnya tidak menentu, pagi tadi dibawa untuk menziarah jenazah adiknya di Teras Jenang, Bangi. Adiknya yang dikenali Mak Lang meninggal dunia malam tadi.

Kehadiran Anwar dengan diiringi ketat oleh pengawal penjara. Peristiwa itu juga memberi kesempatan kepada Anwar untuk bertemu mata dengan kaum keluarganya.

Sebelum ini bapak reformasi itu kehilangan ibunya, Mak Yam, ayahnya Ibrahim Abdul Rahman berserta seorang adik lelakinya semasa beliau berada dalam tahanan.

Bagaimana pun beliau dibenarkan untuk menziarah jenayah orang-orang kesayangannya itu buat kali terakhir. Peristiwa yang paling memilu dan menyayatkan ialah semasa kematian ibunya, Mak Yam.

Kepada Anwar dan seluruh keluarganya diucapkan takziah atas pemergian Mak Lang dengan doa semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya dan beliau sendiri cepat sembuh. [wm.kl.1:15 t/hari 12/05/16]

Wednesday, May 11, 2016

PRK Sg Besar, K Kangsar peluang baik untuk tukar Najib

PANDANGAN

Pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar yang bakal diadakan adalah peluang terbaik untuk pembangkang dan mereka yang bencikan Najib Razak untuk menurunkan anak Razak itu dari kerusi perdana menteri. Kedua-dua pilihan raya itu boleh dijadikan petunjuk dan bukti bahawa Najib sudah tidak "dihingini" lagi bagi terus memimpin Malaysia.

Caranya ialah dengan pembangkang merampas kedua-dua kerusi berkenaan. Dalam sistem demokrasi apabila sesuatu kerusi yang dimiliki sesebuah parti, apa lagi kerajaan, tetapi tiba-tiba berjaya dirampas pembangkang menunjukkan kepimpinan semasa parti kerajaan itu sudah tidak popular lagi.

Soal parti mana akan bertanding mewakili pembangkang melawan BN dalam kedua-dua pilihan raya itu, boleh dibincangkan kemudian. Tempo dan waktu masih ada. SPR pun belum menentukan tarikh penamaan calon dan pengundian.

Monday, May 9, 2016

PRK Sg Besar dan Kuala Kangsar, PKR paling sesuai letak calon

PADANGAN

Cadangan rasional daripada Azmin.
Pas awal-awal lagi telah menyatakan akan meletak calon di pilihan raya kecil Sungai Besar dan Kuala Kangsar. Pernyataan itu dibuat oleh Mustapa Ali pengarah pilihan raya Pas. Kecepatan Mustapa membuat pernyataan itu seakan parti itu tidak mahu kerusi yang diperuntukkan kepadanya semasa kewujudan Pakatan Rakyat itu diganggu oleh orang lain.

Memang dalam pilihan raya ke 13 lalu kedua-dua kerusi itu ditandingi oleh Pas. Masa itu Pas masih lagi bersama PR. Pas hampir-hampir menang di Sungai Besar apabila parti itu kurang 200 undi sahaja. Manakala di Kuala Kangsar undi Pas juga memberangsangkan apabila Pas kalah 1,082 undi.

Sunday, May 8, 2016

Kenapa 10 peratus undi Cina lari daripada DAP?

ULAS PRN SARAWAK

Anwar tetap menjadi faktor
Pilihan raya negeri Sarawak ke-11 sudah pun selesai dan keputusan juga sudah diperolehi. Seperti mana diduga ramai parti PBB (BN) telah berjaya membentuk kerajaan Sarawak dan sekali lagi Adnen Satim mengangkat sumpah bagi kali kedua menjadi Ketua Menterinya.

Keputusan rasmi BN 72 kerusi, DAP 7, PKR 3 manakala parti-parti lain kosong.

Pencapaian diraih BN yang begitu cemerlang mengejutkan pembangkang terutamanya DAP yang diharap akan memberi cabaran sebenar kepada BN khasnya di kawasan majoriti Cina. DAP yang sebelum ini mempunyai 12 kerusi bertanding di 31 kerusi, diharap dapat menambahkan suara pembangkang dalam DUN Sarawak.

Saturday, May 7, 2016

Tidak salah Pas pecat Husam, tetapi apakah ia berlandaskan prinsip Islam?

RENUNANG SABTU

Kelmarin dahulu semasa dua orang rakan datang menziarahi saya dan membawa lima bungkus nasi kerabu, beliau membawa sama sekeping cd, (audio) rakaman ucapan Allahyarham Mohd Asri Muda pada tahun 1978, sehari selepas Dewan Undangan Negeri (DUN) Kelantan berjaya membawa usul undi tidak percaya kepada Mohamad Nasir sebagai MB Kelantan.

Ucapan Asri itu secara keseluruhannya mengulas mengenai apa dinamakan krisis politik Kelantan yang membabitkan Mohamad Nasir sebagai MB Kelantan yang enggan akur kepada keputusan parti (Pas) sebaliknya lebih akur dengan pihak lawan (BN). Gara-gara itulah menyebabkan krisis itu berpanjangan dengan berkesudahan akhirnya kerajaan Pas Kelantan berusia 18 tahun berjaya ditumbangkan oleh Umno yang mengambil kesempatan atas masalah yang menimpa Pas.

Umno telah menggunakan krisis itu dengan cekat dan penuh helah sekali untuk menumbangkan kerajaan Pas Kelantan.

Friday, May 6, 2016

Pas pecat Husam Musa sebagai ahli

BERITA JUMAAT

Parti agama (Pas) telah memecat Husam Musa sebagai ahli, demikian dijelaskan dalam satu kenyataan yang dikeluarkan oleh Pengerusi Jawatankuasa Disiplin parti itu Daeng Sanusi Meriok. Pemecatan Husam bermula pada 26 April 2016 apabila Jawatankuasa berkenaan bersidang meneliti salah lakukan yang didakwa ke atas Husam Musa.

Nostalgia: Husam bersama Tokguru Nik Aziz. 
Pengumuman keputusan Pas ini saat akan berlangsung pengundian di Sarawak besok, maka ia sedikit sebanyak memberi implikasi kepada parti berkenaan, yang mungkin sengaja dilakukan. Pas bertanding di 11 kerusi.

Sehingga ini Husam masih belum memberi apa-apa respon terhadap tindakan terhadapnya itu.

 Apapun keputusan Pas itu adalah hak dan tanggungjawab parti berkenaan. Dan adalah dipercayai bekas Naib Presiden Pas itu tidak akan merayu atas apa yang berlaku.

Pemecatan itu juga akan bermula era dan hala tuju baharu Husam? Seribu tanda tanya timbul apakah anak didik Tokguru Nik Aziz itu akan bersara dalam politik, atau pun mencari wadah baharu bagi meneruskan aspirasi politiknya.

Serpihan helikopter AS350 yang hilang ditemui

TERKINI

Najib Razak mengumunkan penemuan serpihan helikopter.
Pengumuman yang dibuat oleh Najib Razak menerusi satu sidang akhbar khas di Kuching yang disiarkan oleh media eletronik sekejap tadi berhubung kehilangan helikopter AS350 di Sarawak meluhkan jiwa raga.

Menurut PM, pasukan pengesan dan pencari (SAR) sudah menemui beberapa serpihan yang dipercayai dari helikopter yang dilaporkan hilang itu.

Buat masa ini pasukan pencari dan penyelamat sedang mencari badan helikopter berkenaan. Belum dapat dipastikan mengenai nasib kesemua penumpang helikopter berkenaan dan juruterbangnya.

Keadaan juga belum dapat dipastikan apakah helikopter malang itu jatuh dan lesap dalam sungai atau pun tidak. Bagaimana pun Najib mengesahkan antara penumpang helikopter berkenaan ialah Timbalan Menteri Perusahaaan Perladangan dan Komoditi, Noriah Kasnon, dan suaminya.

Turut berada sama Pengerusi Lembaga Minyak Sawit Malaysia, Wan Mohammad Khair-il Anuar Wan Ahmad yang juga ahli parlimen Kuala Kangsar. KSU kementerian berkenaan Dr Sundran Ann Amalao serta pengawal peribadi Noriah, Ahmad Sobri.

Helikopter itu dipandu oleh Kapten Rudolf Rex Raga warga Filipina.

Sama-sama kita menunggu hasil pencarian seterusnya. Marilah berdoa agar semua penumpang helkopter itu selamat. [wm.kl. 10:49 am 06/0516]

Ya Allah selamatkan kesemua penumpang helikopter malang

CATATAN PAGI

Pilihan raya Sarawak yang akan berakhir menjelang jam 6 petang esok, seolah-olah menjadi anti klimeks dengan kehilangan sebuah helikopter yang membawa lima orang penumpaang termasuk beberapa orang vvip, wakil rakyat.

Fokus orang ramai kepada kehangatan pilhan raya yang sudah hampir penghujung itu, tergaanggu.

Ia juga menyebabkan mood parti-parti politik untuk meneruskan kempen ke titik terakhir menjadi tumpul kerana simpati dan terkejut dengan berita kehilangan helikopter itu. Sehingga malam tadi, nasib helikopter Eurocopter AS350 bersama lima penumpang itu masih belum diketahui.

Tuesday, May 3, 2016

DUN Terengganu perlu dibubar untuk beri laluan pilihan raya baharu

ULAS POLITIK GANU

Senario politik di Terengganu adalah lebih menarik dengan keadaan di Sarawak ketika ini yang dalam proses pemilihan kerajaan baharu. Di Sarawak walaupun parti BN (PBB) sedang berperang ke titisan darah terakhir bagi memertahankan maruah dan kuasa, namun keputusannya seakan sudah dapat dibaca. BN akan terus kekal berkuasa di negeri Bumi Kanylang itu.

Mustapa Ali
Di Terengganu, keadaan politiknya tertutup dan terbuka, sekejap off sekejap on. Senario politik Terengganu menjadi tidak tentu arah sejak berlakunya pertukaran MB, daripada Ahmad Said kepada Ahmad Razif Abdul Rahman dua tahun lepas yang dianggap berlaku secara paksa dan mengejut. Suasana dalam Umno Terengganu kini seakan terkena badi keramat Ahmad Said?

Peristiwa usul tidak percaya kepada Ahmad Razif yang dibawa bekas MB Ahmad Said kemudian diselamatkan oleh Speaker, Zubir Embong telah meletakkan suasana politik di negeri Penyu itu bergelora. Musim panas el Nino tidak memberi kesan, lautan politiknya terus bergelora dan menenangkan.

Monday, May 2, 2016

Pujian dengan sikap Pas Kedah

STOP PRESS

Pendirian Pas Kedah tidak mengenakan apa-apa tindakan disiplin ke atas du orang wakil rakyatnya dialu-alukan dan satu pendirian yang tepat dan menggambar sikap terbuka Pas berkenaan.

Ahli parlimen Pokok Sena Mahfuzz Omar dan Adun Kubang Rotan Nazir Mustafa diberi surat tunjuk sebab atau penjelasan kerana penglibatan mereka dalam program Selamatkan Malaysia yang membabitkan Dr Mahathir Mohamad.

Dalam satu kenyataan media hari ini, Setiausaha Pas Kedah Musoddak Ahmad menjelaskan tidak ada tindakan disiplin ke atas mereka berdua. Mahfuz dan Nasir juga memberi kerjasama yang baik dalam menjelaskan surat yang ditujukan kepada mereka.

Sikap terbuka Pas Kedah itu seharusnya menjadi ikutan Pas negeri-negeri lain yang juga berhadapan dengan kerenah ahli yang memerlukan teguran dan penjelasan berkaitan sesuatu perkata dilakukan ahli. Sikap terbuka begitu juga boleh mengelakkan Pas berpecah sesama sendiri dan parti itu dilihat sebagai sebuah parti yang demokratik.

Sekiranya Pas Kedah khasnya dan Pas negeri lain kekal dengan semangat ukhwah berkenaan, pasti parti itu utuh dan terus mendapat dokongan dan kepercayaan orang ramai. [wm.kl.5:57 pm 02/05/16] 

BN boleh kekal kerajaan Sarawak tetapi mungkin kerusi berkurangan?

ULAS PRN SARAWAK

Bangunan DUN Sarawak.
Pilihan raya negeri Sarawak akan berakhir kurang 100 jam lagi. Menjelang hari-hari terakhir situasi semakin gawat dan panas. Apa dirasai di Sarawak berbeza daripada apa dirasai oleh peminat dan pemerhati politik di Semenanjung. Sebab itu untuk mengetahui suhu sebenar kita harus ke Bumi Kenyanlang.

Jika diperhati dari sini apa lagi mengikuti laporan media arus perdana (PB), pilihan raya Sarawak seakan berjalan dengan baik dan sempurna. Laporan bersifat propaganda itu memberi gambaran parti pemerintah BN Sarawak akan menang dengan mudah. Sepanjang sejarah media di Malaysia setiap kali berlangsung pilihan raya mereka akan memberi gambaran selamat kepada parti sokongan mereka.

Sunday, May 1, 2016

12 hari berihat dalam ward

PERMAKLUMAN

Mustapa (Tok Pa) menjenguk saya di PPHUKM. 
Selama 16 hari blog saya tidak dikemaskinikan. Rasanya penjengok sudah dapat mengagak kenapa? Penjengok yang faham dan mengetahui situasi diri saya tidak berasa pelik. Selama tempoh itu saya terpasung di ward 6G di PPUKM Cheras, kerana mengalami tekanan darah rendah sebaik selesai menjalani kemo pusingan akhir, ke 6.

Malam Jumaat 15 April saya terjatuh dalam bilik air menyebabkan dahi pecah dan dikejar ke hospital. Kesannya 7 jahit terpalit di dahi.