Thursday, September 10, 2015

Kalau gigi saya tak berona..

PENDAPAT

Kalau gigi saya tak berona (sakit) teringin juga untuk saya hadir sama dalam dua program besar yang akan diadakan minggu depan. Pertama ialah Kongres Rakyat, anjuran Pas yang akan diadakan di Shah Alam Selangor tanggal 12 September. Program kedua ialah, himpunan rakyat Baju Merah, yang bakal diadakan di Bukit Bintang Kuala Lumpur tanggal 16 September.

Masalahnya juga waktu ini saya belum ada baju berwarna merah? Dahulu ada dua helai tetapi kedua-duanya sudah lusuh warna. Dah nak jadi macam oren sikit-sikit.

Tidak pasti siapa yang menganjurkan himpunan baju merah itu, tetapi dipercayai ia adalah mereka yang pro Umno, tepatnya yang bersimpati dan mengharapkan garam dan gula daripada Najib. Himpunan itu dinamakan untuk membela maruah Melayu, tetapi hakikatnya untuk membela maruah Najib yang terzahir oleh perbuatannya sendiri kemudian ia diecerkan oleh himpunan Bersih 4 minggu lepas.



Kehadiran begitu ramai dalam himpunan Bersih, termasuk Dr Mahathir Mohamad juga terpanggil, memaksa satu himpuan sebagai counter attack kepada pembangkang diadakan. Himpunan sejuta rakyat itu juga untuk membuktikan yang Najib masih ada penyokong ramai. Himpunan itu mensasarkan 3 juta ini berpadanan dengan keahlian parti itu.

Harap-harap gigi saya tidak terus berona. Gigi ni pun satu hal juga kalau dah sakit ia meragam tidak tentu fasal. Menghadiri ke perhimpunan sebegitu menambahkan lagi kesakitan gigi. Apa pun saya nak nyatakan kedukacitaan awal disini kerana pada tarikh himpunan itu diadakan saya tidak berada dalam negara, hingga 17 September.

Sebenarnya himpunan rakyat si baju merah itu kena hormat. Jangan ada sesiapa menghalangnya. Polis juga jangan menyekatnya. Jangan pula kerana risikan menunjukkan himpunan itu tidak sampai 10,000 orang yang bakal hadir lepas itu polis buat arahan keras melarang ia dilangsungkan untuk menyelamatkan air muka penganjur dan Najib. Menusuk masalah dengan cara itu tidak bagus.

Pihak pembangkang khususnya pro Bersih perlu mengalu-alukan himpunan itu. Jangan ganggu dan kucar. Sama-sama kita tengok dan lihat nanti himpunan siapa yang berjaya dan gagal. Himpunan boleh dijadikan petunjuk dari kalangan rakyat himpunan mana yang mereka suka.

Kita tengok juga siapakah ikon kepada himpunan itu kelak. Apakah Tengku Razaleigh Hamzah akan hadir sebagai mengimbangi kehadiran Dr Mahathir dalam Bersih? Kalau Tengku Razaleigh hadir ini bermakna dunia akan kiamat. Kita intai juga Inchek Ibrahim Ali sedang minum di warung mana waktu itu.

Perhimpunan di Shah Alam pula, yang dinamakan Kongres Rakyat itu adalah himpunan terbesar anjuran Pas selepas parti itu selesai mengadakan muktamar. Kongres itu juga sebagai kemuncak kepada program apa dinamakan PIHAK. Sedap bunyi himpunan itu "kongres" sudah tentu satu keputusan besar akan dibuat.

Kita tunggu apakah resolusi yang akan dicapai dalam kongres berkenaan. Kerana ia dihadiri oleh NGO, katanya sampai 200 buah NGO semuanya (adakah), tentu keputusannya bersifat universal. Ada sesuatu yang diharapkan Pas dari suara ramai, rakyat. Apakah ia berlandaskan kepada Islam atau bangsa? Atau dua-dua sekali? Atau apa? Jangan-jangan kongres itu dijadikan medan untuk mengkultuskan seseorang.

Mengenai sejauh mana benar ada 200 buah NGO saya tidak mahu pertikaikan. Di negara ini sesebuah NGO boleh wujud dengan hanya tiga orang ahli sahaja. Pengerusi, timbalan dan settiausaha. Ada kalanya sesebuah NGO itu suami jadi ketua, bini jadi timbalan dan anak jadi setiuasaha. Bendahari tidak perlu wujud kerana NGO mana ada duit.

Saya tidak mahu membuat apa-apa komen dan predection kepada program itu. Pihak GHB juga tidak perlu membuat ulasan yang senget dan bersifat judis. Semua pihak perlu melihat dan menanti hasilnya. Sebaik-baik membaca apa yang ada di sebalik kongres itu, termasuk yang membiayainya. Siapakah sponsornya?

Pihak Pas sudah pasti ada motif tersendiri dengan kongres itu. Apa yang saya fikir salah satu resolusi ialah agar orang Melayu bersatu menghadapi ancaman dalam politik. Maksud daripada seruan kesatuan ini, resolusi itu akan memutuskan supaya Pas dan Umno mengkaji untuk untuk duduk bersama menghadapi cabaran ini. Dalam pada itu mesej akan disampaikan agar orang Melayu supaya tolak parti-parti lain. Yang menjadi fokus untuk ditolak ialah PAN, kerana parti itu sudah menampakkan ia bakal memberi ancaman kepada Pas.

Dalam apa-apa kongres resolusi ataupun kesimpulan dan matlamatnya sudah disediakan. Sudah ada intipati untuk perwakilan dan individu membangkitkannya. Perwakilan akan diarah memfokus apa yang menjadi mauduknya. Salah satunya, dalam saat ini Pas yang diancam tindakan ahli meninggal parti itu, sudah tentu parti agama itu memerlukan kepada suntikan semangat baharu.

Pemergian golongan profesional yang secara berkumpulan sangat dirasakan. Parti itu sudah tidak ada aktivis yang menggerakkan parti dan mendekatinya dengan masyarakat pelbagai lapisan. Yang ramai waktu ini ialah pembaca doa atau pun pemalu duf dan pelontar peluru dalam gelap. Maka, eloklah kalau kongres itu akan membukan dimensi baharu kepada Pas bagi memenuhi kekosongan ditinggalkan oleh profesional itu.

Adalah diharap sempenna kongres itu akan ada tokoh-koh profesional baharu, ahli budaya dan sasterawan baharu, ahli korporat baharu, artis, atlet dan sebagainya mengumumkan diri menyertai Pas. Katanya ribuan sebulan yang menyertai Pas, masakan tidak ada yang masam kepala dalam ramai-ramai itu untuk diangkat sebagai pemangkin baharu kepada Pas.

Manakala kongres rakyat itu akan menjadi paling bermakna jika diakhirnya diputuskan satu resolusi rakyat agar Pas dan Umno menyegerakan rangka ke arah penyatuannya. Cadangan dari kongres ini dikira agak resional kerana ia kononnya datang daripada rakyat. Apakah maksud kepada matlamat ini akan tercapai?

Jika perkara ini tidak akan tercapai, bererti kongres itu tidak membawa apa-apa maksud melainkan ia hanya menunjukkan yang Pas masih mampu mengadakan program seperti itu. [wm.kl.10:25 am 10/09/15]

No comments: