Thursday, June 28, 2007

Kesilapan Anwar

Anwar – Pilot Yang Sedang Memandu Kapal Rosak!

HAMPIR seminggu meninggal tanahair kerana menghadiri satu seminar berunsur 'sufisme' dan 'spritual' di negara seberang, (Indonesia), banyak kejadian dan perisitwa yang berlaku dalam negara. Semua itu menggaru kepala dan menganggu perjalanan dan tugasan di sana.

Kes perbicaraan pembunuhan Altantuya ternyata semakin menarik dan dramatik, mauduk yang senantiasa terkemen di dalam ingatan. Apa yang dijangka sebelum ini nampaknya tidak jauh meleset. Seluruh rakyat Malaysia dan dunia sedang menanti keputusan perbicaraan itu, mahu melihat siapa yang kena!

Nampaknya hakim, Mohd Zaki Md Yasin telah mula menyebut beberapa kali perkataan yang cukup menderau darah rakyat negara ini kira-kira 10 tahun lalu, iaitu perkataan ‘tidak relevan’. Perkataan ini menjadi popular dan satu ejekan apabila hakim yang membicarakan bekas TPM Anwar Ibrahim menggunakan perkataan ini untuk membuang beberapa hujah atau menyembunyikan bukti yang dikemukakan.

Adalah diyakini lebih banyak lagi perkataan tidak relvan akan disebut oleh hakim dalam perbicaraan kes bunuh Altantuya ini. Sama-sama kita tunggu dan lihat serta menilai siapa yang tidak relevan sebenarnya!

Sewaktu saya meningalkan Malaysia untuk ke Jakarta, dan beberapa daerah yang manis di sana, tulisan terakhir yang melakari di blog ini ialah mengenai Keadilan – Kabare Keadilan. Saya melontarkan sebuah pertanyaan sinis kepada Keadilan mengenai kedudukan dan juga situasinya ekoran gelora yang beralun di dalam parti berkenaan.

Naluri saya sudah merasakan ada sesuatu yang kian buruk akan berlaku didalam parti berkenaan. Lantas saya meminta agar penasihatnya, Anwar Ibrahim memberi tumpuan dan mengambil tindakan segera menyelesaikannya sebelum ia menjadi parah dan berdarah.

Apa yang saya bimbang, Anwar bukan hanya akan terlepas bekas Bendahari Agungnya, Abdul Rahman Othman dan beberapa orang lain sebelum ini yang kuat dan kononnya sehidup sematinya dengannya, tetapi turut akan terlepas yang lain juga.

Tinggal najis

Kebimbangan itu nampaknya menjadi kenyataan apabila selepas dua hari saya melantunkan kebimbangan itu di blog ini, bekas Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Ezam Mohamad Noor pula telah terbang sambil meninggalkan najis di telapak tangan Anwar.

Lelaki romanatik itu nampaknya terpaksa juga melaksanakan agendanya. Ezam akhirnya mengalah juga kepada Azmin dan akhirnya bertindak membakar kelambu kerana marahkan seekor nyamuk bernama Azmin.

Sebenarnya kasus antara Ezam dan Azmin sudah lama berlaku. Apabila ia berakhir dengan perpisahan, jelas Anwar tidak berjaya mengatasinya atau akur kepada satu pihak saja dan keadaan ini sedikit dikesalkan. Kegagalan ini menunjukkan kelemahan Anwar.

Pemerhati politik dan ahli Keadilan sudah lama menyedari perseteruan antara Azmin dan Ezam ini yang sedang berebut uri untuk memiliki dan mendapat perhatian lebih daripada Anwar. Dalam hal ini Azmin lebih vokal dan agresif sementara Ezam mengambil sikap pasif dan merendah diri dan bersikap dewasa. Di sinilah menunjukkan Azmin kemungkinan mempunyai chemistry dengan Anwar.

Terbuka dan fleksible

Pada saya mereka berdua tidak seharusnya bersikap begitu dan merelaikan pakatan perjuangan ditengah jalan. Mereka seharusnya bersikap terbuka dan fleksible serta saling memahami antara satu sama lain serta meletakan agenda perjungan di hadapan bukannya soal titik bengit dan personal.

Dalam hal ini saya tidak mahu salahkan kepada sesiapa. Atau kalau saya hendak salahkan, kedua mereka berhak disalahkan. Tidak bermakna Ezam betul Azmin salah, atau Azmin salah Ezam betul. Selaku pemimpin mereka harus memahami hakikat ini.

Kedua mereka senantiasa kena ingat bahawa mereka adalah enjin kepada Anwar. Sebagai enjin antara mereka tidak boleh retak atau rosak salah satunya. Kalau diibaratkan Keadilan itu boeing dan Anwar adalah pilotnya, Ezam adalah enjin kiri sementara Azmin enjin kanan.

Keduanya kena seimbang dan berada dalam keadaan stabil dan elok sepanjang masa. Mereka kena pastikan ini bagi menjamin boeing itu akan terbang dengan baik dan mendarat ke destinasinya dengan selamat dan jaya.

Keduanya kena seimbang dan bergerak serentak. Mereka kena senantiasa melihat ke hadapan tanpa mengira apa yang berlaku di kiri kanan ataupun di belakang. Itulah sepatutnya. Namun hari ini semua yang dibimbangi itu sudah pun berlaku.

Enjin kiri (Ezam) sudah pun retak dan jatuh. Boeing bernama Keadilan yang kini dipandukan Anwar berada dalam keadaan tidak stabil atau tidak siuman kerana menggunakan satu enjin saja bernama Azmin. Dengan satu enjin harapan untuk kapal terbang itu sampai ke destinasinya sungguh tipis sekali.

Kini pilihan lain sudah tidak ada lagi. Untuk membaiki atau mengambil semula enjin yang jatuh dan rsoak itu tidak mungkin. Jalan terbaik kini adalah pilot kapal terbang itu kena hentikan penerbangan. Pilotnya kena cari lapangan tebang terbaik untuk mendaratkan boeing yang dalam kecederaan itu.

Kegagalan Anwar mendaratkan kapal terbang itu menyebabkan ia boleh memusnahkan semua penumpang, krew dan dirinya sendiri. Sementara kalau Anwar terus membiarkan kapal itu terbang dalam keadaan kritikal itu ia aalah satu tindakan tidak siuman.

Kalau dalam perbicaraan kes bunuh Altantuya kita mengambil sikap memerhati dan menanti siapa yang kena, maka demikian juga dalam kes boeing bernama Keadilan ini kita sedang menanti apakah ianya sempat dibumikan ataupun akan meletup di udara!


No comments: