Friday, June 8, 2007

Bapa Lanun Kibar Bendera

Gelagat Orang Berfikiran Kelas Pertama (Bhg Kedua)

TENTU ramai yang tertanya-tanya kenapa saya pakai tajuk siri ini “Bapa Lanun Kibar Bendera”. Kenapa teruk sangat sudah tak ada tajuk lain atau bahasa yang lebih lunak? Dan tentu ada yang kata saya sudah melampau dan tidak tahu menghormati menteri kabinet Islam Hadhari.

Jarang saya menulis sekasar ini. Sebelum ini kalau nak marah pun saya tidak terbawa kepada masalah personal yang melampau. Tetapi dalam menghadapi isu ini – berhadapan dengan Mamak Bedong, Kedah ini saya rasa perlu ayat dan memilih perkataan demikian.

Sewajarnya orang yang bongkok, sombong dan ego melampau dilawan dengan sikap kurang ajar juga.

Si Kutty Bedong, Zainuddin Maidin ini dia rasakan dia seorang saja berani dan cerdik di Malaysia ini. Dia terpasaan dialah seorang wartawan dan bekas Ketua Pengarang Kumpulan Utusan Melayu yang hebat berfikiran kelas lima (five star). Susah juga kalau berhadapan dengan orang bersikap lupa diri dan riak atau kadok naik junjung seperti Menteri Penerangan ini.

Bagi Mamak Bedong ini orang lain semua tidak berguna! Hampas dan berfikiran rendah. Hanya dia seorang saja yang mempunyai daya intelektual yang tinggi, kelas super power. Sebab beperasaan begitulah dia suka memperlekeh dan memperlecehkan sesiapa saja. Hatta kadang membeli kerja orang lain yang tidak ada kena mengena dengannya.

Tenguk mukanya saja sudah cukup menjelaskan apa yang ada dalam urat sarat dan tali perutnya.

Dari segi perjuangan dan karier beliau sebagai seorang wartawan memang saya salut. Dia memang hebat! Betapa tidak dari asalnya seorang budak pejabat, tukang pikul dan ikat bandle surat khabar di Alor Star kemudian menjadi stringer – pemberita sambilan. Dari itu dia naik melonjak menjadi wartawan dan seterusnya menjadi Ketua Pengarang Utusan. Jarang kejayaan ini dicapai oleh anak Mamak sepertinya, ini rekod.

Hebat! Seorang budak pejabat yang tidak memilik kelulusan formal, hanya lulus Sijil Rendah Pelajaran (SRP) akhirnya menjadi CEO kepada sebuah syarikat surat khabar yang menjadi penjilat buntut para pemimpin Umno nombor wahid.

Jika meneliti rekod itu tentu timbul tanda tanya bagaimana Zainuddin dapat menangga begitu tinggi sekali. Banyak wartawan lain yang lebih senior daripadanya terkebelakang. Kenaikan Zainuddin dalam Utusan ini sesuatu yang luar biasa, dan sejarah serta liku-likunya sudah pun diketahui umum. Jadi tidak payahlah saya membelek semula sejarah Mamak Bedong ini.

Kejayaan beliau semuanya kerana ampu dan bodek melampau. Begitu juga dalam dunia politik. Apa yang diterimanya hari ini semuanya kerana bodek dan ampu serta penjilatan dubur yang hebat oleh Zainuddin. Apakah perbuatan ampu dan bodek itu termasuk dalam ketogeri sebagai pemimpin berfikiran tinggi?

Orang Umno pun pening dan hairan dengan pencapaian Zainuddi Maidin ini. Ada yang berjuang berpuluh tahun habis harta benda, sampai ditahan dalam penjara pun tidak mendapat kedudukan seistimewa Mamak Bedong ini.

Setengah timbalan menteri duk tercatuk di jawatan itu berbelas tahun tak naik pun jadi menteri. Zainal Abidin Zain, kepala sudah habis beruban masih juga duk ditangga timbalan menteri. Zahid Hamid, bekas ketua pemuda Umno sanggup 'mufarakah' daripada medah perjuangan reformasi Anwar Ibrahim juga masih duk di tangga timbalan menteri.

Zainuddin Maidin senang dan mudah saja menggapai kedudukan. Mula dilantik menjadi senator, lepas timbalan menteri kemudian terus menjadi menteri. Apakah keramat dan rahsia bodekannya. Masa Mahathir setakat jadi timbalan menteri, bila Abdullah jadi PM terus diangkat menjadi menteri.

Bintang cerah beliau tidak perlu dipertikaikan. Itu untung baik dan untung jahat seseorang. Tetapi bila beliau bukan merupakan pejuang parti, sang setia parti dan memegang apa-apa jawatan dalam parti tiba-tiba lompat ke atas, ia dikira sesuatu yang tidak adil.

Kerana itu kedudukan Zainuddin itu dipertikaikan ramai orang dalam Umno. Semasa beliuau jadi timbalan menteri si Mamak Bedong ini tidak memegang apa-apa jawatan dalam parti. Bukan saja sebagai ahli jawatankuasa bahagian, jadi ketua cawangan pun tidak. Orang juga tahu dari mulutnya yang dia tidak minat politik. Kononnya saya lebih gembira dan bangga menjadi wartawan daripada ahli politik.

Sehari dua ini saja baru jadi ketua Umno bahagian Merbok. Bagaimana dia dapat jawatan itu tidak tahulah macam mana puter belitnya!

Bagi saya soal ada jawatan atau tidak dalam parti untuk dilantik menjadi menteri tidak menjadi masalah. Jawatan adalah landasan dan keperluan dari segi justifikasi maya politik saja. Yang penting ialah kebolehan dan kemampuan seseorang itu untuk memikul tanggungjawab dan tugas itu.

Dalam hal ini apakah diambil kira mengenai pengalaman dan kemampuan Zainuddin Maidin ini? Apakah pengalaman baik mengenai hal ehwal pengurusan negara maupun seluk belut politik. Selalunya seorang menteri adalah orang yang mursyid dalam politik sedangkan si Mamak Bedong ini bukan orang politik!

Sekali lagi jika hendak dibandingkan dari segi kelayakan dan sesuai untuk menduduki tempat mamak ini ialah Zahid Hamidi ataupun Muhammad Taib. Zahid pernah pun menjadi timbalan menteri maka wajar diangkat duduk di situ. Begitu juga dengan Mat Taib pernah menjadi MB Selangor.

Mungkin disebabkan kekurangan dan kelemahan inilah maka timbul masalah di Kementerian Penerangan pada masa ini. Kerana tandus ilmu politik itulah maka hubungan beliau dengan publik sangat buruk dan huduh.

Abdullah mungkin perlu menilai semula prestasi Zainuddin Maidin ini. Tidak ada apa yang boleh dipergunakan daripada beliau ini. Kalau Abdullah obses mengenai Islam Hadhari, mengenai syariah Islam, kehadiran mamak ini telah menjejaskan wibawa kerajaan Abdullah.

Tergelecah aqidah

Kenyataan-kenyataan Mamak Bedong ini mengenai agama amat teruk sekali. Beluau bukan saja setakat anti wanita pakai tudung, tetapi ada sesetengah kenyataan menggambarkan kejahilan beliau mengenai agama dan ada yang boleh membuatkan beliau tergelecah daripada akiqah Islam.

Pernah di dalam parlimen mamak ini berkata, kerja kempen memperkenalkan Malaysia lebih penting daripada sembahayang! Ini menunjukkan kesesatan pemikiran Zainuddin yang berlandaskan kepada logik semata-mata. Pemikiran seperti ini ada iras-iras pemikiran komunis yang beranggapan semabahyang itu merugikan!.

Jadi inilah orang yang diletakkan menjadi sendi kabinet Islam Hadhari selaku menteri penerangan. Ini rupa orang yang diharap akan mempromiskan Islam Hadhari yang dipelopori oleh Abdullah Ahmad Badawi.

Apakah kerana Zainuddin kuat membodek, maka Abdullah lantik dia. Kalau begitu jelas, kabinet Abdullah bukan diukur kerana kualiti dan pengalaman, tetapi kepada tenaga bodek. Sapa yang kuat bodek, maka dia boleh dipilih jadi menteri. Biarlah orang itu berfikiran sempit, sombong dan rosak pandangannya mengenai agama asalkan dia boleh bodek maka dia layak untuk menjadi para wazir kepada kerajaan Islam Hadhari.

Tulis ini tersasau agak jauh daripada persoalan asal iaitu untuk menjelaskan kenapa tajuk siri ini dinamanakan “Bapa Lanun Kibar Bendera”.

Semuanya bermula pagi semalan (7 Jun 2007) semasa menanti kepulangan para wira pendaki Everest. Dalam ucapan merai rombongan itu Zainuddin telah mengatakan hari ini Lanun sudah berjaya naik ke Everest. Beliau memilih perumpamaan itu untuk cuba menunjukkan megenai kemampuan bangsa Melayu yang dipelecehkan oleh penjajah sebagai lanun.

Bagainya, kejayaan keenam orang itu membuktikan kejayaan Melayu. Bahawa Melayu yang dianggap sebagai Lanun hari ini sudah maju dan sudah pun mampu mencatat sejarah dunia. Mungkin tidak jadi masalah dia menggunakan perkatana itu, gunalah. Lanun, Lanunlah... asalkan berjaya.

Saya pun faham mengenai hal ini dan tidak buta sastera. Tahu akan sindiran dan juga mengenai “fungsi” dan konteks perkataan Lanun itu digunakan oleh Zainuddin Maidin itu.

Tetapi kenapa saya namankan ianya Bapa Lanun Kibar Bendera, kerana selepas majlis itu ketika terserempak dengan saya (yang memang menantinya), selepas dia jeling saya jeling dan saya menghulur tangan untuk bersalam dengannya, tidak semena-mena dan penuh emosi beliau sekali lagi menghemburkan kata-kata: “rendahnya pemikiran,” katanya sambil merujuk kepada apa yang saya tulis dalam Siasah.

Saya terima dan buat lembu kenyanag. Sambil tidak melepas tangannya saya meminta agar beliau membuat sedikit penjelasan berhubung apa yang dihemburkan dalam ucapan tadi. Saya mahu tanya siapa orang yang bermain politik dengan sukan, - cuma mengambil kesempatan atas kejayaan pendaki itu sebab saya tidak puas hati kerana dia sudah putar isu.

Tetapi dia tidak peduli dan terus berjalan tidak mahu melayani perminatan saya. Apabila dia terus berjalan saat ini saya memanggilnya; “Hai Bapa Lanun, Bapa Lanun... mengharap dia berhenti tapi dia buat sadin dan terus berjalan ke keretanya.

Adapun mengenai bendera, kenapa dia kibar bendera, ialah kerana di atas pentas beliau mengibar-ngibar bendera Malaysia. Cara dia kibar bendera, tidak tampak bersemangat petriotik dan tidak ubah macam bocah Tadika saja, maka saya menggabungkan, panggilan itu “Bapa Lanun”, dengan perbuatannya “Kibar Bendera”. Maka jadilan Bapa Lanun Kibar Bendera!

Bersambung.

No comments: