Wednesday, December 5, 2007

Maklumat Rahsia

Awas
Penubuhan DAMAI Untuk Lawan Demonstrasi Jalanan

MSO

GOLONGAN dan individu tertentu yang kini sudah terpinggir dari arus perdana politik Perdana Menteri dan tidak mendapat perkenan Khairy Jamaluddin untuk sama-sama berada di halaman politik dan kekuasaan Abdullah sedang merancang dan menyusun untuk menubuhkan gabungan NGO yang dikenali sebagai Damai Malaysia (Damai).

Rancangan yang disandarkan atas alasan kononnya untuk menjamin kestabilan negara itu dipercayai dilakukan untuk dijadikan modal oleh individu berkenaan untuk mengambil hati Abdullah dengan harapan akan diberi ehsan untuk dipilih menjadi calon pada pilihan raya akan datang.

Maklumat dan jemputan mengenai penubuhan NGO itu disebar menerusi khidmat pesanan ringkas (sms) dan dikirimkan kepada pihak-pihak tertentu terutamanya pemimpin-pemimpin NGO. Ia juga disampaikan dari mulut ke mulut oleh individu tertentu sejak beberapa hari lepas.

Penggerak utama untuk menubuhkan Damai ialah bekas seorang timbalan menteri yang kini merupakan Ketua Umno di sebuah bahagian di Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur. Tokoh ini juga terkenal dengan tindak tanduk politiknya ala gengstarism.

Seperti mana diwar-warkan tujuan penubuhan gabungan NGO (Damai) itu ialah untuk menjadi benteng dan menentang aktiviti tunjuk perasaan anti kerajaaan dan anti 'kedungunan' kepimpinan Abdullah yang menjadi-jadi sejak ke belakangan ini.

Satu pertemuan untuk tujuan itu akan diadakan di Kelab Sultan Sulaiman Kampung Baru pada Khamis ini (esok).

Adalah dipercayai ilham untuk menubuhkan gabungan NGO bagi mempertahankan Abdullah dan pentadbirannya apabila golongan berkenaan melihat kejayaaan Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih) dan Hindu Rights Action Force (Hindraf) yang mengadakan himpunan melibatkan puluhan ribu rakyat beberapa minggu lalu.

Salah seorang pemimpin NGO yang menerima 'undangan layang' itu menjelaskan beliau bimbang dengan maksud penubuhan gabungan berkenaan kerana tujuannya negatif dan boleh menegangkan lagi keadaan yang sedia ada.

Pemimpin NGO Tidak Setuju

"Saya tidak setuju dengan penubuhan gabungan itu apa lagi kalau ianya semata-mata mahu menjadi benteng mempertahankan Abdullah dan Kerajaan," tegasnya. Lagipun menurutnya kalau ia benar-benart bertindak menjadi benteng dan bermaksud hendak menganggu aktiviti demonstrasi jalanan nanti akan berlaku sesuatu yang tidak diingini dan ini menyusahkan," tambahnya.

Justeru katanya penubuhan itu hendaklah difikirkan semula dan pihak berkuasa perlu memantaunya dari sekarang sebelum ia menjadi kenyataan.

"Kita juga bimbang takut Damai itu nanti akan bertindak menjadi skuad pengacau untuk mengganggu aktiviti tunjuk perasaan dan kalau ini berterjadi akan berlakulah sesuatu yang tidak baik," katanya.

Maksud Damai itu untuk menghalang dan menggesa kerajaan bertindak tegas termasuk menahan penganjur demonstrasi jalanan di bawah Akta Keselamatan Dalam Negeri (ISA) juga dilihat sebagai tindak tidak bertamdun dan cuba menyekat kebebasan dan hak bersuara dan berhimpun rakyat Malaysia yang dijamin oleh perlembagaan.

"Kalau keadaan ini berlaku jelas menunjukkan kerajaan yang ada hari ini benar-benar tertekan dan terdesak sehingga sanggup menggunakan mekanisme tidak halal dan membelangkan semangat demokrsasi dan sekaligus menjelaskan Abdullah bersikap "bikin apa yang tidak cakap," sambungnya lagi. [klang 10:20 am 05/12/07]

No comments: