Thursday, January 31, 2008

Ulasan Khas

Pilihan Raya Ke-12 Perlawanan Antara Najib dengan Khairy

MSO

HAKIKATNYA pilihan raya ke - 12 adalah pertandingan antara pembangkang dengan parti memerintah Barisan Nasional. Rasanya orang ramai tidak begitu berminat untuk mengetahui apakah kesudahannya nanti. BN pasti akan menang dan membentuk Kerajaan sekali lagi.

Tidak ada tanda-tanda kubra menunjukkan rakyat akan melakukan perubahan ke atas Kerajaan yang berkuasa selama ini. Walaupun Dr Mahathir Mohamad membuat seruan dan mengkritik kepimpinan Abdullah Ahmad Badawi namun kesilapan-kesilapan tertentu dilakukannya sebelum ini (Mahathir) masih dikenang rakyat. Ini menjadikan rakyat membuat kesimpulan Dr Mahathir lebih kurang Abdullah saja atau setenganya lebih parah daripada Abdullah.

Justeru apa yang menarik tentang pilihan raya ini ialah satu game yang berlaku di sebaliknya. Game yang dimaksudkan itu perlawanan antara mereka yang bercita-cita besar dalam politik untuk menjadi Perdana Menteri.

Kekuasan negara

Dalam Umno ada dua orang yang memasang angan-angan atau bercita-cita besar untuk menduduki kekuasaan negara. Mereka ialah Najib Razak dan Khairy Jamaluddin.
Mereka ini sedang bertempur secara aman. Kalau orang tidak dapat membaca kilau dalam kilat tidak nampak akan game kedua orang ini. Mereka seolah sedang bermain catur menerusi internet! Khairy sedang berusaha mengumpulkan kekuatan dan pengaruh. Najib juga begitu sedang memperluas dan memantapkan pengaruhnya.

Dalam mengejar cita-cita untuk menjawat jawatan yang pernah disandang oleh bapanya (Razak Hussein) dan juga bapa saudaranya (Huseein Onn) Najib tidak gentar kepada orang lain. Muhyuddin Yassin dan Ali Rustam umpama tali refia yang rapuh dan mudah putus dan mudah pecah. Kena air tali itu memberai. Muhyuddin dan Ali Rustam bukan pencabarnya. Mereka berdua tidak ubah seperti budak penjaga lembu bagi Najib.

Orang yang Najib takut ialah Khairy. Anak muda yang bukan sembarangan. Dari segi kelulusan, intellegent, kepetahan dan berfikir Khairy jauh menyerlahkan kehebatan berbanding dengan Najib. Dilihat kepada warna kulitnya juga menjelaskan akan kehebatan Khairy. Dia berwarna macam burung buk-buk yang keras tetapi mempunyai kepintaran tinggi dan tahu mengubat anaknya yang kepatahan kaki.

Najib dalam usia seperti Khairy lebih banyak jadi tukang ikut telunjuk saja. Jarang bahkan tidak ada pemikiran, falsafah yang ditunjuki Najib. Malahan kegagalan banyak dicatat Najib misalnya sewaktu menjadi Menteri Besar Pahang rekod perkhidmatnya amat teruk sekali sehingga Pahang hampir-hampir bankrup. Najib dalam usia itu lebih banyak berfoya-foya daripada berkerja.

Semasa memimpin Pergerakan Pemuda Umno juga Najib tidak seberani dan sebiadab Khairy dalam mempertahankan isu mengenai negara dan juga Umno. Sikap 'main selamatnya' mengecewakan banyak orang termasuk Tengku Razaleigh Hamzah dan Anwar Ibrahim. Najib tidak pernah pendapat perhatian daripada sesiapa tidak seperti Khairy yang mendapat perhatian istimewa oleh Dr Mahathir Mohamad.

Mengupas

Kalau Khairy tidak bisa, tidak terror dan mampu mengugat politik Dr Mahathir masakan Dr Mahathir menghabiskan air liur mengulas dan mengupas mengenai Khairy. Ada kalanya Dr Mahathir menghentam Khairy seprerti mana beliau menghentam Gorge W Bush atau Paul Keting.

Ketrampilan Kahiry sangat ditakuti Najib.

Sebaliknya pula bagi Khairy orang yang paling ditakuti bukan ketuanya Hishamuddin Hussein tetapi, sepupu Hishamuddin, Najib Razak. Hishamuddin sudah lama diratah hidup-hidup oleh Khairy. Sejak Khairy menjawat jawatan Naib Ketua Pemuda, Hishamuddin menjadi papet. Khairy tidak merasa hairan dan gentar kepada orang lain. Kebetulan pula Najib adalah orang nombor dua dan berpengaruh. Inilah yang menjadikan Khairy terpaksa mengatur strategi dan mencari seribu helah termasuk dengan cara baik.

Pilihan raya ini adalah kesempatan terbaik untuk kedua mereka mengatur strategi masing-masing bagi memastikan mereka terlepas dari jerat yang dipasang oleh antara mereka. Baik Khairy ataupun Najib mereka menggunakan pilihan raya ini. Itu sebab pilihan raya ini adalah game menentukan masa depan bagi Najib dan Khairy.

Mereka berada dalam parti yang sama tetapi mempunyai cita-cita dan harapan berbeza. Doa mereka juga berbeza. Najib walaupun mahu pilihan raya ini BN menang, namun beliau tidak suka kalau kemenangan itu sampai gemilang dan cemerlang. Bagi Najib cukup setakat berjaya tubuh Kerajaan.

Najib mendoakan prestasi BN kali ini merosot. Beliau mahu jadikan kemerosotan itu sebagai tanda bahawa pengaruh Abdullah semakin lemah dan menurun. Bila pengaruh Abdullah menurun maka senanglah untuk para pengikutnya membuat alasan bagi meminta Abdullah turun dan Najib naik.

Gampang

Kemerosotan pilihan raya ini juga menyebabkan prestasi dan saham Khairy akan jatuh mendadak. Kejatuhan itu tentu akan diambil kesempatan oleh penyokong Najib untuk melanyak Khairy. Harapan Khairy untuk menduduki kerusi Ketua Pemuda dengan gampang akan jadi sebaliknya. Pasti akan ada calon proksi Najib menentang Khairy.

Berlainan dengan Khairy. Beliau mahukan BN kekalkan kecemerlangan piliahn raya lalu. Bagi Khairy kalau pilihan raya ini dapat mengekalkan prestasi tahun 2004 ia adalah kejayaan besar. Kecemerlangan itu menjadikan saham naik mencanak.

Dalam percaturan dan peperangan ini, kedua mereka kini sedang bergasak sesama sendiri dalam diam. Khairy yang mendapat mandat daripada bapa mertuanya sedang mengatur dan memilih calon yang menjadi pendokong dan penyokongnya.
Khairy harus lakukan demikian memastikan orang-orangnya menguasai di peringkat Kerajaan Negeri dan juga Parlimen.

Keadaan inilah menjadi Najib pening kepala. Najib juga berbuat demikian. Beliau harus tempatkan orang-orangnya seberapa banyak yang boleh. Ada kalanya mereka bertembung dalam memilih calon di sesuatu kawasan.

Calon-calon yang mendapat restui Najib dibantah oleh Khairy atas bebagai alasan. Begitu juga calon yang dipilih Khairy diprotes oleh orang Najib.

Bagaimana pun pertembungan tersebut tidak memberi kesan kepada BN. Ia tidak sampai menyebabkan calon BN baik calon pro Khairy atau pro Najib akan kalah. Kalah menang mereka terletak kepada pemikiran dan sikap pengundi di kawasan-kawasan berkenaan.
Tetapi yang nyata pilihan raya ke - 12 ini adalah pilihan raya bagi menentukan pengaruh siapa antara Khairy dan Najib paling kuat. Tentu selepas pilihan raya kelak kita akan tahu dan dapat meramal nasib politik Najib dan Khairy. Tunggu! [wm.kl 3:00 pm 30/01/08]

No comments: