Thursday, September 20, 2007

Berita Semasa

Nurin Jazlin abdilah kamu dalam syurga!

POLIS hari ini telah mengesahkan mayat budak perempuan yang ditemui di dalam beg beberpa hari lalu di Petaling Jaya Utara adalah Nurin Jazllin Jazimin, 8 yang hilang sebulan lalu.

Pengesahan mayat itu dibuat menerusi DNA. Bagaimana pun kedua ibubapa Nurin masih belum bersedia mengakui jenazah itu sebagai anak mereka, dan mereka merasakan anaknya masih lagi hidup dan selamat.

Perkembangan terbaru itu akan menghentikan penantian orang ramai sejak sebulan lalu mengenai nasib malng murid Sekolah Rendah Desa Setapk, Kuala Lumpur itu.

Berbagai usaha telah dilakukan oleh orang ramai dalam mengesan dan mencari Nurin Jazlin sejak beliau dilaporkan hilang dari rumah di Wangsa Maju 20 Ogos lalu. Ini termasuklah sembahyang hajat dan berdoa di beberapa buah surau atau masjid.

Seorang Exco di Kelantan khabarnya turut simpati dan memberikan doa kepada keluarga malang itu dalam kunjungan beliau ke rumahnya di Wangsa Maju. Adalah dipercayai pemberiaan doa itu pertama kali dilakukan oleh seorang Exco bagi membantu mereka yang menghadapi masalah seumpama itu.

Penemuan mayat Nurin Jazlin yang dimasukan dalam sebuah beg sungguh menyedih dan menyayukan. Rasa sedih dan tertekan itu bukan saja dirasai oleh ayah dan ibubnya, tetapi kita semua. Kita marah dan kesal dengan kejadian itu dan si pelakunya perlu dikutuk dan dihukum sekeras-kerasnya.

Sewaktu mengetahui bahawa mayat yang ditemui dalam beg itu adalah mayat Nurin Jazlin saya menitiskan air mengenangkan apa yang berlaku itu.

Bayangkanlah dalam usia sementah itu kanak-kanak itu tidak mengerti apa-apa yang berlaku ke atasnya. Dia hanya mampu pasrah apa yang yang berlaku dan dilakukan ke atasnya selama beliau berada diluar jagaan kedua ibubapanya.

Bayangkan bagaimana keadaan saat dia dianiaya dan diperkosa! Tentunya dia melaung sehabis suara dan berusaha sehabis kudrat untuk melepaskan diri dari belitan ganas penjenayah tidak berhati perut itu. Tetapi apalah yang bisa dilakukan dengan tenaga tidak berapa dan cukup lemah itu.

Walaupun kedua ibubapa Nurin Jazlin, ayahnya Jazimin Abdul Jalil, 33 dan ibunya Norazian Bistaman, 35 masih belum mengakui jenazah itu sebagai anaknya kerana tidak boleh menerima hakikat yang berlaku ke atas anaknya. Namun seperti mana dikatakan diawal tadi perkembangan itu mengakhiri sebuah penanti cukup merimas dan penuh emosi. Kita akan tetap kenang dan ingat perisitwa itu betapa sadis dan kejamnya makhluk bernama manusia!

Iktibar dari kejadian itu semoga kita semua menjadi penanggungjawab sepenuhnya bukan saja ke atas anak-anak kita tetapi ke atas anak jiran kita bahkan ke atas anak-anak Malaysia seluruhnya.

Jangan kita hairan memang ada mahkluk yang tidak berhati perut seumpama itu. Dalam hal ini kita jangan mudah membuat pertimbangan bahawa seseorang yang kelihatan baik dan waruk itu tidak akan terkecuali dari melakukan kekejaman demikian!

Kini apa yang boleh diharpakan ialah semoga pihak polis akan dapat memberkas penjenayah berkenaan secepat mungkin. Kala inilah polis perlu menunjukkan kecekapan dan juga kehebatan mereka dalam mebenteras jenayah. Kalau rakan mereka di Terengganu dapat merakam aksi perusuh, maka seluruh polis harus bergabung tenaga untuk memastikan penjenayah terkutuk itu dapat diberkas segera.

Kepada ibubapa Nurin Jazlin dan keluarganya kita hulurkan sedalam simpati dan didoakan diberikan kekuatan iman oleh Allah untuk menghadapi ujian dari-Nya yang sangat getir itu. Al Fatihah untuk Nurin Jazalin. [wm.kl 4:15 20/09/07]

No comments: