Monday, July 14, 2008

Analisa Peristiwa

Sempatkah Debat Shaberry - Anwar Diadakan?

RAKYAT Malaysia tidak sabar untuk menuggu debat antara Penasihat PKR, Anwar Ibrahim dengan Menteri Penerangan, Ahmad Shaberry Chik yang akan disiarkan menerusi televisyen malam esok.


Debat berkenaan mengupas mengenai janji Anwar jika beliau memimpin negara ini (menang piliha raya) harga minya akan diturunkan.

Debat berkenaan dijangka menarik perhatian. Sejak cadangan itu timbul dan kedua pihak menyatakan kesediaan untuk berdebat perkara itu sudah menjadi topik yang popular. Dimana-mana saja orang bercakap fasal debat berkenaan.

Ia menjadi lebih menarik lagi apabila Shaberry membuat gimik bersedia mengambil risiko sekiranya beliau kalah dalam debat berkenaan beliau akan letak jawatan Menteri Penerangan. Penyataan Shaberry itu menjadikan orang tidak sabar untuk menyaksikan debat berkenaan.

Persoalannya kini apakah debat berkenaan sempat diadakan ataupun tidak. Orang ramai mula mengira debat itu mungkin tidak sempat berjalan kerana Anwar kini dikatakan sedang berhadapan dengan tindakan polis.

Anwar yang sepatutnya hadir ke balai polis Jalan Travers jam 2:00 petang tadi untuk diambil keterangan berhubungan dakwaan liwat dikaitkan dengannya tidak berbuat demikian dan ini menyebabkan polis terpaksa mengambil jalan lain untuk mendapatkan Anwar.

Anwar tidak boleh tidak perlu, hadir ke balai polis untuk diambil keterangan daripadanya.
Sudah pasti sekiranya beliau tidak hadir polis akan bertindak cara lain. Tidak mustahil tangkapan akan dibuat ke atas Anwar.

Tertakdirnya Anwar akan ditangkap malam ini atau pagi esok sudah pasti debat berkenaan akan dibatalkan. Pembatalan itu memberi 'kemenangan' percuma kepada Ahmad Shabeery Chik.

Kalau itu berlaku bolehlah dirumuskan sekiranya polis menahan Anwar bermakna penahanan esok bukan saja polis setia dan betul menjalankan tugasnya tetapi penahanan itu memberi kemenangan kepada Shaberry. Justeru kalaupun Anwar hendak ditangkap atau ditahan, tahanlah selepas beliau selesai berdebat dengan Shaberry! Jangan hampakan harapan rakyat untuk menyaksikan perdebatan yang sudah pasti menarik itu.

Sesungguhnya hasil debat itu penting untuk rakyat Malaysia setidak-tidaknya akan dapat mendengar apakah formula yang bakal Anwar kemukakan untuk menurunkan harga minyak yang kini sangat membebankan rakyat! [wm.kl 9:00 pm 14/07/08]

No comments: