Friday, March 11, 2011

Sebelum Jumaat

Siapa Yang Kena Bela Diri Anwar Atau Rosmah?

MENURUT saksi terakhir pihak pendakwa dalam kes liwat ke atas Anwar Ibrahim, Supt Jude Blacious memberi tahu mahkamah dia ada ambil kenyataan dari Rosmah Mansor pada 17 Julai 2008. Apakah butiran kenyataan itu, dan apakah ianya akan didedahkan di mahkamah dalam perbicaraan kes itu hari ini?

Rasanya ramai nak tahu apakah butiran kenyataan berkenaan. Sebelum ini baik Rosmah atau Najib mengatakan mereka tidak ada kena mengena dengan bekas pembacuh kopi. Tetapi lama kelamaan dia mengatakan pembacuh kopi itu ada datang ke pejabatnya untuk bertanya biasiawa.

Di luar mahkamah mungkin kita boleh berbohong atau kalau hakim tidak tegas dan telus apa lagi bias kepada kita ia boleh melindungi pembohongan kita. Tetapi kalau hakim yang benar dan menggunakan buku undang-undang menyebabkan seseorang yang memberi keterangan tidak boleh mengelak embohongan mereka.

Perbicaraan kes liwat edisi 2 ini sudah sampai ke penghujungnya. Penentuan keputusan itu akan mempengaruhi bila pilihan raya umum ke-13. Kalau keputusannya tidak berpihak kepada parti kerajaan, semisalnya Anwar dibebas ia menyebabkan parlimen lambat lagi dibubarkan. Sebaliknya kalau perbicaraan itu didapati Anwar bersalah ada kemungkinan pilihan raya dipercepatkan.

Ada untung bagi UBN mengadakan pilihan raya dalam tempoh Anwar membuat proses rayuan di mahkamah! [wm.kl. 11:49 am 11/03/11]

1 comment:

anakzaman said...

Tuan MSO,

Itulah keadaan dalam negara kita,"undang-undang untuk orang lain bukan untuk kita".

Kita tunggu keputusan mahkamah. Diharap tidak ada keputusan mahkamah seperti kes vedio Linggam.