Wednesday, April 30, 2014

Khairy: Kalau nak bodek Najib pun biar bermutu

ULASAN PAGI                                                                                      

Najib Razak sudah semestinya mahukan kedatangan Barack Obama ke negara "tigatujuhkosong" beberapa hari lepas mengharapkan sesuatu kesan besar ke atas pentadbirannya. Paling diharap ialah Obama memuji transformasi dilakukan sebaik mengambil alih pucuk pimpinan negara daripada Abdullah Ahmad Badawi.

Najib bukan sahaja mengharapkan Obama memuji Malaysia "cekap" dalam mengendalikan pencarian MH370 kosong, (yang tidak diketamui hatta bayang sampai kini) tetapi jauh dari itu.

Najib mahukan presiden Amerika itu mengatakan, wah Malaysia kini sedang mengorak langkah ke depan dan bakal menjadi pemancu ekonomi Asean. Atau pun lebih istimewa lagi kalau Obama mengatakan Malaysia menjadi negara Islam moden contoh dengan pendekatan "wasatiyyah"nya.



Ataupun apabila membawa Obama ke Cyberjaya, Obama akan memuji Malaysia sudah setanding dengan negara-negara pemacu IT lain seperti Korea, China dan India.

Dalam masa sama, Najib tentulah mengharapkan Obama akan memberi tahu dunia Malaysia negara "tigatujuhkosong" aman, mengamalkan dasar ekonomi liberal dan terbuka. Tetapi sayangnya, semua itu tidak disentuh secara terbuka oleh Obama. Apa yang Obama sebutkan dengan penuh diplomasi tetapi bernada sindiran, kalau Malaysia mahu maju hendaklah bersikap adil kepada semua masyarakatnya.

Memahami apa yang disinggung Obama itu bahawa diskriminasi, prejudis kepada kaum lain masih berlaku di Malaysia. Penekanan menerusi agama kononnya hendak menjaga kesucian agama Islam sehinggakan kalimah Allah tidak boleh dipakai, kecaman kepada kegiatan agama lain masih diteruskan. Dalam kepala bulat Obama Malaysia (Umno) masih tidak adil.

Obama langsung tidak mengulas fasal transformasi Najib, pendekatan politik demokratik, pembangunan belia dan juga slogan "wastiyyah" yang mengganti Islam Hadhari. Ertinya apa yang dilakukan Najib itu tidak pernah tercampak ke dalam pemikiran presiden Amerika Syarikat. Dan menteri beliai dan suka yang diwar-warkan bijak, masih bertaraf habuk gergaji lagi.

Pendeknya tidak ada sesuatu yang istimewa dari Obama kepada Najib Razak dan pentadbirannya. Boleh jadi juga kenapa Obama tidak membawa isterinya, kerana tidak mahu yang bergelabut dengan Rosmah Mansor. Boleh jadi juga Obama hendak memberi tahu Rosmah Mansor seorang isteri tidak perlu membuntuti belakang suami ke mana sahaja suami pergi, sesekali elok bersenam menguruskan badan di rumah.

Bagaimana pun bagi pembodek Najib melihat kedatangan Obama itu memberi signifiken tertentu kepada Najib. Misalnya Ketua Pemuda Umno Khairy Jamaluddin yang baru berpeluang merasai menaiki kereta dipandu driver setelah beliau menjadi menteri, memuji Najib dan Obama dengan mengatakan Najib serasi dengan Obama.

Serasi apa? Minuam air sama sejenis? Dari juring mana Khairy melihat keserasian mereka berdua itu tidak pula dijealaskan. Apakah keseraisan dari segi "saiz"? Anu mereka sama panjang atau pendek. Janganlah bercakap tanpa ada huraian. Kalau hendak bodek bos pun biarlah berfakta dan jangan ajak orang lain sama "cukur bulu betis". Sekurang-kurang Khiry menyebut persamaan dari segi hobby mereka kalau pun bukan mengenai falsafah motto pentadbiran.

Tahulah tahap diplomasi Obama cukup tinggi sehinggakan dia marah pun mulutnya kelihatan seperti tersenyum.

Menyebut tanpa penghuraian bentuk keserasian itu menjelaskan setinggi mana tahap bodek dan junjung bos oleh Khairy.

Untuk Khairy sendiri tidak banyak pelajaran atau pun pengalaman yang dapat dikutip sepanjang kedatangan Obama itu. Selain daripada diberi tugas menjadi dayang, (bukan gundik) atau "jong kaka" kata orang Kelantan kepada Obama, Khiry sempat mengintai yang Obama tidak suka kepada buah durian Malaysia tetapi suka kepada durian Indonesia. Itu sahaja. Khiray patut faham kenapa Obama tolak durian Malaysia setelah dia pernah makan durian di Indonesia?

Pelajaran lain nampaknya tidak dikutip oleh Khairy kerana kalau dia sudah dapat memanfaatkan "kehebatan" Obama itu sudah tentu dia akan menceritakan. Kalau setakat bagi tahu yang Obama suka makan nasi goreng dengan ayam kampung, apa gunannya. Samalah seperti saya katakan kedatangan Obama itu laksanakan kehadiran maharaja laut dengan jong dan kapal yang dikerumuni rakyat jelata kerana belum pernah melihatnya. Jadi standard Khairy dalam soal ini samalah dengan budak itam di kampung sahaja.

Saya percaya cerita kenderaan Obama (Bluefin-2) cara Obama suap nasi goreng atau berlari ke tandas akan menjadi buah mulut dan cerita-cerita dibawa Khairy ke dalam majlis pemuda Umno dan golongan belia di negara ini. Begitulah bangsa yang separuh masak akan muda teruja kepada taukeh mereka, hatta cara mereka buang najis juga kalau dilihat akan jadi satu kebangaan.  [wm.kl.11:17 am 30/04/14]

No comments: