Sunday, May 12, 2019

Masjid Bengali Sunni mercutanda Islam di Yangon

CATATAN PERJALANAN
(Siri 3)

Masjid Bengali Sunni terletak di Jalan Sule
jadi merdutanda Islam di Yangon
.
MYANMAR merupakan negara penganut Buddha terbesar yang diwarisi dari kerajaan Pagan (1050). Ini tertonjol dengan wujudnya bukan ratusan, tetapi ribuan Pagoda, atau rumah ibadat dan pusat kegiatan agama diasaskan Gautama Buddha itu di negara itu.

Kewujudan Pagoda di sana dikira sangat hebat dan agung apabila Pagoda utamanya disalut dengan ratusan kilogram emas. Kewujudan Pagoda dan kehebatannya itu sekaligus menunjukkan betapa kuatnya pengaruh agama berkenaan di Myanmar serentak itu memberi gambaran kekayaan hasil buminya.

Kiri kanan hadapan dan belakang, apabila kita berkereta atau bersiar-siar melalui jalan-jalan utama di Yangon kita seolah-olah dipagari dengan Pagoda yang memancarkan warna keemasan. Menara tinggi Pagoda mencakar langit seakan Yangon milik Buddha seratus peratus.

Mihraj masjid Bengali yang tenang dan
indah.
Warna keemasan yang terpancar dari Pagoda itu pula sering kali disebut menjadi daya tarikan indah tatakala menjelang mentari terbenam. Keindahan kemilau Pagoda inilah dijadikan salah satu tarikan untuk pelancong di mana pelancong akan menanti saat mentari hendak terbenam kerana ingin melihat kilau menakjubkan itu.

Manakala dimalam hari cahaya akan menyimbahi menara-menara Pagoda itu menjadikan Yangon dilimaui oleh wap daripada Pagoda.

Kalau mengikut akal dominasi itu, tidak terfikir oleh kita agama-agama lain, khasnya Islam turut berkembang ke negara berkenaan seiringan dengan agama Buddha. Pagar-pagar Pagoda seolah-olah tidak memberi ruangan kepada azan dikemundangkan atau loceng gereja dibunyikan. Tetapi itu hanya tanggapan kita yang mungkin dipesongkan dengan maklumat salah mengenai Myanmar ataupun kerana dicurigai oleh sentimen keagmaan yang tinggi.

Kewujudan Pagoda, Masjid dan Gereja dalam satu kawasan di tengah-tengah bandaraya Yangon  menjelaskan realiti sebenarnya kebebsan beragama di Myanmar. Pemandangan itu menggambarkan kebebasan beragama di Myanmar dipraktikan sesuai dengan falsafah semua agama persis Malaysia juga. Selain Islam, agama Kristian dan Hindu juga bermukim di bumi dahulunya dikenali Burma itu.

Menurut statistik, daripada lebih 53 juta penduduk Myanmar, sebanyak 87.9% beragama Buddha Theravada, Kristian 6.2%, Islam 4.3% dan lain-lain termasuk Hindu 1.6%.

Pemandangan masjid Sunni Bengali dari
luar.
Mengenai perkembangan dan pendakwah Islam di Myanmar tidak diketahui secara jelas siapakah pengasas atau pelopornya. Cuma ia dipercayai Islam dibawa oleh pendakwah atau pedagang beragama Islam dari negeri-negeri sempadan dengannya seperti India, Bangladesh dan juga China. Tentu juga pedagang dakwah Islam dari Jaziah Arab turut memberi sumbangan.

Jika ada waktu dan kerajinan saya akan nukilkan sejarah kewujudan dan pengembangan Islam di Myanmar suatu hari nanti serta cuba mencari dan memburu makam para "Wali Myanmar." Saya pasti ada Tok Wali di Myanmar.

Ratusan buah surau dan masjid.

Mengenai kewujudan masjid di Myanmar, di Yangon sahaja difaham terdapat sebanyak lebih 100 buah masjid dan surau. Satu maklumat yang mengejutkan. Dari jumlah itu terdapat lima buah masjid besar terletak di bandaraya Yangon.

Pagoda Sule dilihat dari
beranda atas Masjid Bengali.
Masjid itu ialah Masjid Chula Dargah, Masjid, Jamek Tamwe, Masjid Syiah, Masjid Ranuk dan Masjid Bengali. Masjid Bengali Sunni dikira masjid paling istimewa dan menjadi tanda persefahaman agama di Yangon.

Masjid ini teletak di Jalan Sule, berhadapan  (kira-kira) 250 meter) sahaja daripada Pangoda Sule yang merupakan Pagoda terbesar. Menara Pagoda ini akan nampak jelas dari beranda tingkat atas Masjid Bengali ini.

Rombongan kecil kami yang diketuai Senator Husam Musa, diundang khas untuk bersolat Jumaat di masjid ini oleh Ahli Jawatankuasanya yang diketuai Haji Abdullah Nicho atau Hulla Hla Wyan,  berketurunan Bengali.

Kami sepatutnya bersolat Jumaat dimasjid ini, tetapi disebabkan terperangkap dalam kesesakan jalan raya semasa kembali dari lawatan ke Pusat Penternakan Ikan di Koteyangoh terletak kira-kira 80km ke utara Yangon.

Bagaimana pun kami sempat juga untuk mendirikan solat dimasjid penuh bersejarah berkenaan, bersilaturahim dengan beberapa orang ahli jawatankuasa masjid dan mendapat cerita sedikit sebanyak mengenai sejarah masjid tersebut.

Seperti mana dijelaskan oleh Haji Abdulah, masjid itu dibina sejak dizaman British lagi pada tahun 1947. Kini sudah berusia 72 tahun. Usaha untuk membangunkan masjid itu bukan satu perkara senang. Menurut Haji Abdullah usaha untuk mendirikan masjid berkenaan mendatanga ketengangan dan halangan daripada kolonial British.

"British mulanya enggan untuk meluluskan tapak untuk pembinaan itu. Tetapi atas desakan dan keazaman umat Islam yang kuat, akhirnya British memberi kebenaran untuk membangunkan masjid itu." jelas Haji Abdullah yang boleh berbahasa Malaysia.

Selepas terbangunnya masjid itu gerakan dan aktiviti keagmaan di Yangon tertumpu ke masjid itu, turutan itu juga beberapa masjid dan surau dibangun satu persatu sehinggalah jumlah yang ada hari ini.

Bergambar kenangan
dengan Haji Abdullah
/
Pembangunan dan fasalitas masjid itu terus dibangunkan sehingga ke era Myanmar diperintah oleh kerajaan Junta. Hari ini kewujudan masjid berkenaan tidak mengalami apa-apa gangguan atau halangan.

Masjid Bengali Sunni ini, mempunyai reka bentuk bercirikan keIslaman, senibina Islam dizaman Othmaniah. Istimewanya beberapa material atau bahan untuk membina masjid ini seperti batu marmar dibawah khusus daripada India. Warna masjid ini juga dipengaruhi citarasa India.

Tentang kewangan untuk membina dan memperindahkannya ia adalah seratus peratus hasil daripada derma dan sumbangan umat Islam Yangon khusus dari kalangan ahli perniagaan

Masjid ini dapat memuatkan kira-kira 500 jemah pada satu masa yang terdiri daripada dua tingkat. Tingkat atas dijadikan ruang penginapan para musafir dan juga tempat untuk majlis-majlis kenduri dan sebagainya, jamuan diadakan di sini.

Rombongan kecil kami dihidang nasi
Briayni oleh Haji Abdullah Nicko.
Semasa kunjungan itu kami dijamu dengan Briyani Myanmar berlauk kambing dan ayam yang disebut sebagai Briyani tersedap didunia. Di sepanjang Ramadhan ini masjid itu meneruskan kemeriahanya bulan Ramadhan dengan solat terawih mengadakan majlis berbuka puasa pada setiap hari sehinggalah ke hari akhir Ramadhan.

Sementara itu menurut Haji Abdullah pada setiap kali Raya Haji umat Islam khasnya khariah masjid itu akan melakukan korban beramai-ramai. Tahun ibadat yang sudah jadi budaya masjid Bengali Sunni itu akan meneruskan tradisi itu. Saya bercadang untuk ikut serta dalam ibadat korban itu nanti, insya-Allah. [wm.kl. 2:42 pm 12/05/19] . Bersambung.

No comments: