Saturday, January 9, 2010

Berita Lewat

Abdul Hadi Melawat Gereja Saya Melawat Kawan Sakit

PETANG tadi Presiden Pas, Abdul Hadi Awang telah mengunjungi gereja Metro Tabernacle di Desa Melawati, Hulu Klang yang dilontar bom malam tadi. Beliau mengutuk kejadian itu sekeras-kerasnya. Katanya umat Islam dilarang melakukan kekerasan waima di dalam keadaan perang sekali pun.

Nada Presiden Pas itu juga sama dengan nada Mursyidul Am Pas, Nik Abdul Aziz Nik Mat yang juga turut sama mengutuk kejadian itu. Malahan menurut MB Kelantan itu perbuatan itu berdosa.

"Kita kena reti gereja ini milik kawan kita, kalau kita khianat kita akan berdosa di akhirat kelak," kata Nik Aziz.

Dalam pada itu Najib Razak pula telah memberi peruntukan RM500,000 untuk mendapatkan tempat baru bagi menggantikan gereja berkenaan.

Malang sedikit semasa Abdul Hadi melawat gereja berkenaan saya pula ke hospital Selayang untuk menziarahi dua orang rakan yang sedang dirawat di hospital berkenaan. Mereka ialah wakil rakyat Pas kawasan Melor, Wan Ismail Wan Jusoh dan bekas aktivis Umno Kelantan Sabree Shafei.

Kedua mereka dirawat di hospital berkenaan sejak dua minggu lalu. Wan Ismail mengalami sakit hati (Hepatitis B) manakala Sabree sakit kaki kiri apabila diserang kuman menyebabkan sebahagian daging di kaki kirinya terpaksa dibuang. Kedua mereka sakit semasa mengerjakan haji sebulan lalu.

Semasa saya menziarahi Wan Ismail beberapa orang wakil rakyat Pas dari Kelantan yang menghadiri majlis penerangan di Shah Alam juga ikut sama singgah di hospital berkenaan. Antara mereka Adun, Pulai Chondong, Zulkefli Mamat, Adun Limbongan, Drs Zainudin Awang Hamat dan Adun Semerak, Wan Hassan Wan Ibrahim.

Ahli Exco Dewan Pemuda Pas, Nik Abduh Nik Abdul Aziz bersama Pegawai Dakwah MPKB, Azahar Sattar dan pengurus salah sebuah anak syarikat PMBK, Zamakshari Mohamad juga turut menziarahi Wan Ismail di sebelah tengah hari.

Dalam kesempatan itu Zulkefli Mamat juga turut sama menjenguk Sabree di wad 10A.

Keadaan mereka berdua ini beransur baik. Wan Ismail dijangka dapat keluar dari hospital 15 Januari depan.

Wan Ismail yang ditemani isterinya mengucapkan berbanyak terima kasih keapda rakan dan sahabat yang tidak pernah jemu menziarahinya sepanjang berada di hospital Selayang dan semasa di HUSM Kota Bharu.

Begitu juga dengan Sabree dan isterinya Mahani mengucapkan terima kasih banyak atas kunjungan kawan yang memberi semangat, berdoa dan membantu apa yang patut. [wm.kl. 10:40 pm 09/01/10]

No comments: