Sunday, May 9, 2010

Laporan Lewat Dari Sibu

Sekitar Perarakan Calon Pakatan Rakyat

SAYA percaya puluhan ribu penjenguk blog Merah Tinta sedang menunggu catatan atau posting mengenai perkembangan pilihan raya kecil Sibu, Sarawak. Gambaran hari penamaan calon semalam pasti ditunggu-tunggu. Banyak mesej dan mail dalam FB saya, bertanyakan laporan itu. Saya sudah maklumkan kelewatan dan masalah untuk membuat posting.

Kesuntukan masa dan tidak ada kemudahan, (tak bawa laptop), campur keletihan dan cuba berintraksi dan melaporkan menerusi Blakbarry kurang memuaskan. Penggunaan BB untuk membuat catatan dan ulasan panjang belum memuaskan dan stabil. Mungkin kerana saya sedang belajar. Apa yang boleh dihantarkan hanya mesej-mesej kecil dan gambargambar kecil saja sebagai tidak menghampakan penjenguk.

Laporan media arus perdana sudah tentu tidak memberi liputan sepenuhnya. Trand berat sebelah masih diteruskan walaupun pemimpin negara berbueh bercakap soal kebebasan dan menafikan wujudnya diskriminasi dalam memberi laporan namun ia tetap wujud malah semakin berleluasa. Misalnya mengenai laporan hari penamaan calon paling ketara mengenai jumlah kehadiran para penyokong.

Akhbar kroni mencatatkan hanya 700 orang saja penyokong Pakatan Rakyat manakala angka di sebelah BN sebanyak 3,000. Pada pandangan saya yang tidak kabur, angka itu adalah terbalik. Gambar yang dipostkan di bawah ini menjelaskan keadaan itu. Biarpun jumlah penyokong tidak memberi bayangan tepat, namun dari segi moral laporan ianya harus dijaga. Kita tidak boleh berbohong di siang hari.

Sekiranya jumlah penyokong BN melebihi 1,000 sudah pasti ia akan turut melimpah ke kawasan penyokong Pakatan Rakyat kerana kawasan penamaan calon itu sempit. Tetapi tidak pula saya ternampak akan keadaan itu. Ini menjelaskan jumlah penyokong BN cukup untuk menggunakan ruangruang jalan dicelah celah bangunan berhampiran dewan penamaan calon itu.

Saya tidak berada sepenuhnya di sebelah BN, kerana di sana sudah ada ratusan malahan ribuan pelapor yang pro BN. Jadi saya hanya tumpukan di sebelah Pakatan Rakyat sahaja. Apa yang saya lihat, sambutan terhadap calon DAP, Wong Ho Leng tidak kurang hebatnya. Paling mengejutkan saya kali ini ialah mengenai kekompatan parti Pakatan Rakyat, terutamanya Pas dalam menzahirkan sokongan.

Pas memberi sokongan penuh dalam pilihan raya kecil ini. Ini satu keanihan dan juga satu pembaharuan. Walaupun Presiden Pas, Abdul Hadi Awang dan timbalannya tidak hadir tetapi ia tetap meriah dan kehadiran Pas itu memberi rangsangan baru kepada masyarakat Cina dan Bumiputera di Sarawak amnya. Laungan politik baru dan perpaduan dalam Pakatan benar-benar terserlah.

Antara pemimpin Pas yang hadir Naib Presiden, Sallahuddin Ayub, ahli jawatankuasa kerja Pas, Dr Hassan Ali, Wan Abdul Rahim Wan Abdullah, Husam Musa. Beberapa orang ahli parlimen dan wakil rakyat Pas juga turut hadir sama. Mereka, Dr Mariah Mahmud, Khalid Samad, Dr Nik Mazian Mohamad, Ustaz Ahmad Awang, dan lain-lain. Saya tidak terperasaan pula kepimpinan Dewan Pemuda Pas pada perarakan itu. Sebaliknya kepimpinan muslimat ada kelihatan, antaranya Aiman Atirah, Norasimah dari Kelantan, Ramlah Haron dan lain-lain.

Perakan itu menjadi tambah semangat lagi apabila Presiden PKR, Dr Wan Azizah Ismail turut sama hadir. Lain pemimpin PKR yang ikut berganding tangan menunju ke pusat penamaan calon di dewan Syurah, Khalid Ibrahim, Mohd Azmin Ali, Yaacob Sapari dan beberapa pemimpin dan ahli parlimen PKR yang lain. Anwar Ibrahim yang ketika itu berada di Singapura dikatakan akan sampai pada petangnya dan akan berceramah di beberapa tempat di Sibu.

Di sebelah DAP, ia diketuai oleh Setiausaha Agungnya, Lim Guan Eng dan bapanya, Lim Kit Siang dan ketua Pemuda yang menjadi koordinator perarakan.

Pada saya pilihan raya kecil Sibu memberi gambaran baru ke atas persepakatan lebih padu lagi antara tiga buah parti, PKR, DAP dan Pas. Ia juga menerima pakatan baru ke dalam Pakatan Rakyat iaitu parti SNAP yang baru mengumumkan untuk bergabung bersama Pakatan Rakyat. SUPP adalah parti Cina yang pernah menguasai beberapa kerusi di Sarawak di suatu masa dulu.

Satu perkara ketara di Sibu ialah masyarakatnya tidak begitu ghairah dalam pilihan raya. Perarakan calon dan juga aksi provokasi pada perarakan bukan satu budaya yang diminatinya. Orang Sibu menerima pilihan raya seada-adanya saja. Catatan mengenainya akan menyusul.

Untuk penjenguk blog Merah Tinta di postkan beberapa keping gambar di sekitar hari penamaan calon semalam. Maaf sekali lagi atas kelewatan mengeposkannya. [wm.kl. 10:30 am 09/05/10]



Barisan hadapan perakan calon Pakatan Rakyat.

Kelihatan Naib Presiden Pas, Sallahudin sebagai mengetuai praksi Pas.

Keadaan jalan penuh sejak sepanjang hampir setengah kilometer.

Kumpulan wanita dan muslimah Pas dari belakang.

Terpaksa berdiri di pinggir longkang untuk menanti proses penamaan selasai.

No comments: