Monday, May 24, 2010

Susupan Pagi

Abu Kassim: Tidak Payah Mengecap Pelangi


SEMALAM pembaca terdendang dengan cerita (laporan) indah tetapi tidak mungkin akan menjadi kenyataan. Ceritanya ialah SPRM akan menyiasat Najib Razak yang didakwa telah melakukan rasuah politik dalam pilihan raya kecil Sibu, Sarawak dengan berjanji untuk memberi bantuan kewangan sebagai balasan menyokong calon BN.

Kata pengerusinya, Abu Kassim Mohammad, (foto) pihaknya akan menyiasat apa saja aduan yang dibuat ke atas Perdana Menteri itu.

“Semua aduan berkaitan politik wang akan disiasat oleh SPRM. Kami akan menyiasat selagi aduan yang dibuat itu berkaitan dengan politik wang,” begitulah kata Abu Kassim dipetik dari sebuah laporan portal berita. Betulkah begitu duhai Abu Kassim?

Kenyatana itu tegas dan mampan bunyinya. Seronok pula rakyat di bawa yang mendengarnya. Apa lagi anggota polis atau pegawai imigresen yang menerima rasuah seringgit dua kemudian dikenakan hukuman, lagi seronok mendengar kenyataan Abu Kassim itu.

Kenyataan itu menggambarkan seolah-olah SPRM benar-benar badan bebas. Seolah-olah SPRM tidak pernah tunduk kepada mana-mana tekanan sebelum ini. Seolah-olah SPRM setelah menjadi sebuah Suruhanjaya ini tidak akan memandang bulu dan akan menyiasat sesiapa saja.

Memang satu sejarah kecil kepada SPRM dengan kenyataaan bersifat umum oleh Pengerusinya itu, sedia menyiasat sesiapa saja termasuk Perdana Menteri. Dari sisi lain dilihat kenyataan Abu Kassim itu menggambarkan keberaniannya dan ketelusan SPRM.

Sebenarnya Abu Kassim tidak payah mengulangi ketegasan dan tanggungjawab institusi berkenaan. Memang SPRM perlu dan boleh menyiasat sesiapa saja tanpa mengira pangkat dan kedudukan. Bukan saja Perdana menteri, tetapi diri sendiri juga kalau Abu Kassim ada membuat salah ia perlu disiasat. Bukankah SPRM itu ditubuhkan untuk membenteras rasuah demi keselamatan dan kesejahtraan negara?

Jadi sesiapa yang membuat salah mereka harus disiasat. Makanya dalam soal ini Abu Kassim tidak payahlah susah-susah mencari galah panjang untuk mengecap pelangi yang sudah indah dan unik itu.

Perkara paling pokok apakah kata-kata beliau itu akan menjadi kenyataan. Itu yang ditunggu. Mungkin ianya ya, dalam saat SPRM dibebaskan dari belenggu mana-mana kuasa politik ia boleh bertindak dengan bebasnya. Abu Kassim juga ingin mencipta sejarah untuk dirinya sendiri. Dia mahu muncul sebagai seorang ketua yang menyiasat Perdana Menteri di akhir zaman menurut dunia Umno itu.

Kita sokong dan berterima kasih kalau SPRM benar akan menyiasat Najib Razak, hatta Rosmah Mansor juga kalau ada laporan. Itu tugas mereka. Tetapi apa yang menjadi tanda tanya di sini kalau ada penyiasatan ke manakah akhirnya siasatan itu akan diperutkan?

Kepada saya kerja bakal dilakukan SPRM itu sia-sia sahaja. Daripada Abu Kassim kini selesa dengan kedudukanya itu, beliau akan jadi tidak tenteram kalau apa yang dikatakan itu akan dikotakan. Katalah ada pegawai SPRM ke pejabat Najib mengambil kenyataan, sudah tentu akan berlaku rasa kurang senang Perdana Menteri, kalau pun tidak orang-orang Perdana Menteri. Kerana kunjungan pegawai SPRM ke sesebuah pejabat itu membawa pengertian dan tanggapan yang negatif dan ianya akan disensasikan oleh media massa kelak. Ini boleh mengaibkan Najib.

Apakah sanggup dan berani Abu Kassim melakukan itu. Antara tungas dan kepentingan diri mesti dalam perhitungan Abu Kassim sebelum mengarahkan pegawainya menyiasat dakwaan ke atas Najib apa lagi untuk memanggil Najib.

Juteru saya jamin mengatakan kalaupun ada prima farsi dalam kes ini, Najib melakukan penyalahgunaan kuasa, ia tidak akan didakwa. SPRM hanya setakat siasat sahaja tidak lebih dan tidak kurang dari itu. Tetapi pihak yang akan menyediakan kertas pendakwan ialah Peguam Negara. Peguam Negaralah akan menentukan sama ada ada kes atau tidak ada kes. SPRM tidak bertanggungjawab apa-apa selepas menyerahkan kertas siasatan.

Kekurangan inilah yang dituntut oleh SPRM tetapi enggan diberikan oleh parlimen. Jadi kalau SPRM tidak ada kuasa mendakwa dimanakah kebebasan dan ketelusan institusi itu yang dilaung-laungkan itu sebagai bebas dan telus. Boleh tangkap tetapi tidak boleh dakwa, samalah melakukan kerja menangkap angin, ada tetapi tidak boleh ditenguk.

Kalau Abdul Ghani Petail kata tidak ada kes, maka Najib tidak akan didakwa. SPRM kena akur saja. Siasatan yang dibuat oleh SPRM itu hanya boleh dijadikan kertas modul untuk para pegawai baru SPRM melatih diri menjadi seorang penyiasatan yang cekap sahaja.

Dalam konteks hari ini saya kira Abdul Ghani Petail tidak berani untuk membuat pendakwaan kepada Najib. Beliau akan menggunakan apa-apa juga helah dan kuasa yang ada kepadanya untuk menolak pendakwaan itu kalau sekalipun siasatan SPRM itu ada menunjukkan Najib cenderong melakukan penyalahgunaan kuasa atau rasuah seperti mana didakwa.

Kesimpulannya mudah, jangan kita merasa syok dan meriah dengan kenyataan Abu Kassim itu. Ia tidak akan menjadi pun. Saya rasa bukan sahaja Peguam Negara akan menolak, tetapi penyiasatan ke atas Najib pun akan difikir lebih 10 kali oleh SPRM untuk menyiasatanya. Abu Kassim hanya seorang Pengerusi kepada sebuah suruhanjaya yang dibentuk oleh kerajaan di mana ketua kerajaan kini ialah Mohd Najib bin Abdul Razak bin Hussein Ibni Raha Mohd Noh apakah Abu Kassim sanggup melanggar adat? [wm.kl. 8:45 am 24/05/10]


1 comment:

Rillink said...

Assalam Tuan,

Ini adalah sebuah sandiwara di-mana pengarahnya ialah Abu Kasim dan penerbitnya ialah Najib Razak.Skrip-nya hanya-lah sesuai untuk tontonan rakyat tahun lima puluhan yang tidak bersekolah dulu,rakyat sekarang bukan bodoh lagi macam itu.Pemimpin dan ketua-ketua jabatan tidak boleh lagi mengeluarkan statement bodoh yang menipu rakyat kerana rakyat sekarang standard pemikiran mereka adalah sama dengan mereka.