Tuesday, August 16, 2011

Mula Bicara

Najib Perlu Tegas dan Konsisten

Ya Mu'min: BARANGKALI kali ramai yang masih belum sedar yang Najib Razak sejak akhir-akhir ini semacam hilang fokus. Dia kurang kosentrasi terhadap apa yang dikatakan. Apakah Najib juga sudah dihinggap penyakit 'mumai' atau mudah lupa? Saya percaya penyakit ini tidak ada kena mengena dengan pembelahan lututnya diawal puasa lalu.

Kenyataannya akhir-akhir ini kurang kemas dan boleh berubah-buah. Dia seolah-olah berfikir selepas mengeluarkan kata-kata, bukan berfikir sebelum mengucap sesuatu. Inilah menyebabkan ada orang beranggapan Najib semakin lemah dan tidak tegas dengan apa yang diucapkan. Kalau begini caranya macam mana Najib hendak menghabiskan tempoh pertama perkhidmatannya sebagai perdana menteri. Sebab itu sudah ada kedengaran sinisan-sinisan mengatakan Najib lebih lemah daripada Abdullah Badawi.

Kelonggaran kenyataan Najib ini bukan saja menjejaskan wibawa beliau sebagai Perdana Menteri. Tetapi ia juga turut mencalar balarkan kerajaan dan bangsa Melayu. Sikap beliau yang terlalu bertolenrasi dengan keadaan kerana kepentingan politik puak, yang tidak sepatut beliau berbuat begitu inilah menyebabkan dalamn Umno sendiri sedang menggerakan satu plan untuk menjatuhkannya. Tidak dapat disembunyikan lagi ada herakan senyap dalam Umno untuk menumbangkan Najib sebelum tiba masanya.

Ada cerita tersebar gerakan menjatuhkan Najib ini sedang rancak bergerak. Proses itu bukan semasa pemiliha Umno tahun depan, tetapi ia bergerak sekarang ini juga dan tekanan kuat pada hujung tahun ini. Najib sudah menyedari ini dan beliau sedang berkira untuk menghalangnya menggunakan keadah apa? Persidangan Parlimen pada bulan Oktober nanti dikatakan ada cerita yang tidak enak untuk Najib. Sejauh mana ia benar atau hanya ombong kosong sama-sama kita tunggu.

Kelonggoran kata-kata dan ucapan Najib ini terbukti dalam beberapa keputusan yang beliau buat. Misalnya mengenai himpunan Bersih. Mulanya dia beriya mahu membenarkan himpunan itu diadakan di stadium negara. Tetapi setelah melihat gerakan Bersih kuat melanda dan menjadi arus beliau menarik balik.

Beliau berselindung di sebalik daun pisang dengan menyerahkan perkara kepada polis. Penyerahan tanggungjawab itu kepada polis ia menggambarkan betapa seorang persana menteri terkial-kial dalam membuat sesuatu keputusan penting seperti Bersih itu. Sebenarnya kenapa Bersih menjadi satu gelombang dan isu ialah kerana kelemahan Najib dalam membuat keputusan dan tindakan ke atasnya.

Terbaru ialah kenyataan Najib berhubung cadangan untuk membentuk jawatan kuasa khas terpilih di peringkat Parlimen untuk tujuan membersihkan sistem pilihan raya. Cadangan itu jelas menunjukkan Najib mengiya apa yang diperjuangkan Bersih selama ini. Bila beliau ingin sistem piliha raya dibersih bermakan proses itu kotor. Najib mengakui yang pilihan raya di negara ini cemar dan busuk.

Anihnya belum pun sempat jawatan kuasa berkenaan ditubuh hari ini beliau mengeluarkan kenyataan baru yang mendakwa sistem pilihan raya negara ini sememanya bersih. Cuma katanya pembersihan dan pembaikpulihan perlu diadakan dari masa ke semasa. Apakah erti dan makna kata-kata Najib Razak itu?

Nampak sekali Najib tidak konsisten dan tegas di dalam hal ini. Beliau tidak bijak dan sekaligus menunjukkan dolak dalih beliau dengan kata-katanya sendiri. Kalau benar sistem pilihan raya kita bersih untuk apa ditubuh jawatankuasa lagi. Apakah Najib hanya ingin bermuka-muka dan bersandiwara dengan tuntutan rakyat itu? Begitukah?

Adalah lebih baik kalau Najib mengakui awal-awal bahawa pilihan raya negara ini tidak bersih dan telus. Kalau Najib membuat pengakuan itu orang akan melihat keikhlasan dan gentlemennya beliau sebagai seorang pemimpin. Tetapi bila sekali begitu, sekali begini orang tahu bahawa Najib tidak ilkhlas dan tidak ada wisdom sebagai seorang pemimpin. Beliau juga semacam tidak sedar dan faham apa yang diucapkan.

Najib tidak patut amalkan sikap berdolak dalih dan sorong tarik begitu. Serorang pemimpin apa lagi PM beliau perlu tegas dan konsisten dengan kenyataan. Najib perlu bertanggungjawab atas apa yang berlaku dan tidak cuba mencari kambing hitam begitu kalau beliau mengharapkan orang segan dan menghormati beliau.

Belajar berterus terang dan mengaku kelemahan yang sedia ada. Najib tidak akan dilihat berdosa kalau dia mengaku kelemahan selama ini kerana bukan beliau yang asaskan. Penerusan segala kebejatan yang bergeliwat kini adalah hasil dari pemimpin terdahulu. Saya cukup yakin Najib akan dihormati kalau dia mengakui hakikat sebenarnya dan jangan cuba berselindung di sebaling sehelai daun. Kalau beliau telus dan tulus juga beliau akan mendapat simpati rakyat seluruhnya. Sebaliknya dengan apa yang beliau amalkan kini menyebabkan rakyat menyempah.

Najib perlu segera hentikan sikap dolak dalih dan memberi kenyataan longgar. Najib kena jaga wibawa dia sebagai pemimpin. Kalau Najib mengamalkan sikap tidak tegas atau pun longgar dengan kenyataannya beliau akan terus mengalami krisis penghakisan nilai sebagai perdana menteri. Najib kena faham fenomena ini akhirnya menyebabkan beliau akan jatuh dan tumbang disebabkan kelemahan dirinya sendiri.

Kita tidak mahu mendengar orang bercakap di serata tempat mengatakan perdana menteri kita seorang yang lemah apa lagi seorang suami yang dikontrol oleh isterinya. Kata-kata dan bualan itu sungguh memalukan. [wm.kl.9:44 pm 16/08/11]

2 comments:

Unknown said...

salam Sdr.

Hakikatnya memang begitu. Kerana terlelu tertekan dengan kerenah bini dan suasana politik yang memang cukup panas dengan bermacam-macam kes.

Jangan jadi gila sudahlah!

1Crony said...

Salam hormat MSO. Dalam bahasa lembutnya, kita boleh menganggap beliau sebagai tiada keyakinan diri, pembohong, lemah, takut kepada bayang-bayang sendiri, terlalu durjana dan sebagai agen menjatuhkan maruah bangsa Melayu. Itulah sebenarnya sikap Perdana Menteri 1Malaya ini. Hanya pengemis-pengemis projek UMNO sahaja yang masih mempertahankan seorang yang akan menjahanamkan maruah bangsa mereka sendiri.