Wednesday, September 14, 2011

Berita Pagi

Himpunan Sejuta Ummah Selamatkan Aqidah

BEBERAPA Badan Bukan Kerajaan (NGO) Islam bermaufat dan tekad akan menganjurkan Himpunan Sejuta Ummah - Menyalamtkan Aqidah pada 22 Oktober depan tempat yang dicadangkan ialah di stadium Shah Alam.

Dalam satu kenyataan yang dikeluarkan lewat petang semalam, himpunan itu akan mengundang seluruh NGO Islam untuk menzahirkan kesatuan ummah Islam dalam menjaga amanah terhadap agama Islam di negara ini seperti mana yang termaktub dalam perlembagaan tanpa menafikan hak agama lain.

Kenyataan ringkas itu menjelaskan latar belakang majlis berkenaan disampaikan oleh Pengerusi Teras Pengupayaan Melayu, Mohd Azmi Abd Hamid (foto) yang turut dihadiri sama oleh beberapa pemimpin NGO Islam.

Menurut Azmin antara lain tujuan himpunan itu bagi menzahirkan kekuatan umat Islam di negara ini tanpa menafikan hak dan kebebasan agama lain yang dibenarkan.

"Kita masih tegaskan dalam himpunan ini jangan sesekali mencabar qidah umat Islam," tegasnya.

Selain itu tujuan himpunan itu juga bagi mengingatkan kepada rakyat negara ini, bahawa Islam ada penaungnya iaitu Raja-Raja Melayu dan semua diharap menghormati kedudukan dan institusi berkenaan.

Mengenai pengisian majlis itu jelas Azmi antaranya ia akan dipenuhi dengan pidato oleh wakil-wakil NGO. Dalam pada itu pihaknya masih mencari beberapa tokoh-tokoh Islam lain untuk ditampilkan sama pada majlis itu. "Kita mencari seberapa banyak tokoh-tokoh yang komited dengan Islam untuk hadir sama," jelasnya.

Menurutnya, satu deklarasi juga akan dikeluarkan yang akan dibaca oleh pemimpin NGO di akhir himpunan.

Dalam pada itu sebuah sekretariat telah diwujudkan bagi menggerakkan himpunan berkenaan yang boleh disifatkan yang pertama kali diadakan selepas kedudukan agama Islam dicabar akhir-akhir ini.

Beliau berharap himpunan itu akan dihadiri oleh setiap umat Islam yang sayangkan agama dan mahu mempertahankan agama Islam di negara ini tidakcuba diganggu gugat oleh mana-mana pihak.

Jelas beliau lagi himpunan itu juga dihadiri atas semangat Islam dan perpaduan kerana itu ia tidak kira ideologi dan fahaman politik. Ulasan selanjut selepas ini. [wm.kl.8:27 14/08/11]

No comments: