Wednesday, February 5, 2014

Pilihanraya kecil Dun Kajang 23 Mac

TERKINI                                                                                                 

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) telah menetapkan 23 Mac 2014 sebagai hari mengundi pilihan raya kecil DUN 25 Kajang, manakala 11 Mac hari menamakan calon. Selama 12 hari tempoh kempen diberikan, satu jangka masa agak panjang memandangkan ia pilihan raya kecil.

Pilihan raya di kerusi berkenaan diadakan ekoran pengosongan dilakukan Lee Chee Cheh wakil PKR bagi membolehkan Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim bertanding di kerusi Dun berkenaan. Dalam pilihan raya umum lalu Chee Cheh menang dengan majoriti besar lebih 6,824.

Seperti mana telah maklum keperluan Anwar bertanding di situ ialah antaranya sebagai jalan penyelesaian pertikaikan di antara MB Selangor, Abdul Khalid Ibrahim dengan Mohamed Azmin Ali. Ekoran tiada kata putus dan persefahaman di antara kedua pemimpin itu mengatasi krisis dalam PKR, maka Anwar menjadi penyelesaiannya dengan mengambil jalan tengah.



Saya percaya ramai yang akan menyerahkan kertas penamaan calon pada 11 Mac nanti. Selain Anwar mewakili Pakatan Rakyat, tentu BN akan mengemukakan calonnya. Bagaiamana pun sehingga catat ini diperbuat UBN masih belum mengesahkan apakah mereka akan ikut sama bertaruh atau pun tidak.

UBN dikatakan serba salah sama ada hendak meletak calon atau tidak memandangkan selera rakyat waktu ini. Najib Razak sudah tentu tidak mahu dikutuk rakyat sekiranya UBN kalah nanti sedangkan harapan untuk UBN menang begitu tipis. Dalam masa sama Muhyiddin Yaasin beriya mahukan UBN meletakkan calon. Motifnya sudah jelas kerana beliau mahu imej Najib terus buruk dengan kekalahan kelak.

Selain itu dipercayai lebih lima orang calon bebas akan turut sama meletakkan calon. Dalam pilihan raya umum lalu seramai tiga calon bebas bertanding di kerusi berkenaan semuanya hilang wang pertaruhan termasuk Berjasa yang didokongi oleh Isma.

Beberapa NGO yang memperjuangkan Melayu dan Islam juga dikatakan akan turut meletakkan calon masing-masing. Barang kali pilihan raya kecil Dun Kajang akan mencatat sejarah sebagai pilihan raya disertai ramai calon kerana ingin menumpang glamour Anwar Ibrahim. [wm.kl.12:45 pm 05/01/14]

No comments: