Tuesday, March 25, 2008

Kenyataan

Pantau saran pergolakan di Terengganu selesai cara baik

PENGERUSI Persatuan Anak-Anak Setiu (Terengganu) di Perantauan (Pantau) mahu pergolakan yang meruncing di Tetengganu sekarang ini antara parti politik (Umno) dengan institusi raja hendaklah diselesaikan dengan penuh hikmah dan bukannya secara bertegang leher.

Pengerusinya, Mohd Faudzi Musa (foto) berkata tidak sepatutnya isu yang berlaku ini berpanjangan kerana ia boleh merugikan orang Melayu.

“Kita berharap pergolakan yang berlaku ini diselesaikan dengan baik tanpa menyakiti hati mana-mana pihak demi perpaduan orang Melayu,” ujarnya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di Kota Bharu pagi ini.

Penyelesaian secara bertegang leher ujarnya tidak menyelesaikan masalah dan menguntungkan mana-mana pihak sebaliknya akan tambah merumitkan lagi keadaan.

Menurut Mohd Faudzi, Pantau juga akan menyokong sesiapa saja yang akan dilantik menjadi Menteri Besar Terengganu.

“Kita akan menyokong sepenuhnya sesiapa saja bakal dilantik menjadi MB. Kita perlu menerima sesiapa yang menjadi MB kerana ia adalah ketetapan Ilahi,” katanya lagi.

Berhubung perlantikan MB, bagi Pantau katanya tidak penting siapa mereka tetapi yang penting tokoh yang boleh membawa perubahn dan mengubah nasib rakyat Terengganu.

Dalam pada itu katanya Pantau menghormati kepimpinan Idris Jusoh selama ini yang banyak membawa perubahan dan pembangunan di Terengganu.

Bagaimana pun ujarnya memandangkan perkembangan semasa yang memerlukan pengorbanan dan demi kesejahatraan rakyat beliau (Idris) perlu akur dengan apa yang berlaku.

“Kita tidak boleh menafikan jasa-jasa Datuk Seri Idris Jusoh tetapi beliau harus akur dengan hakikat yang berlaku hari ini,” katanya lagi.

Pantau ditubuhkan 2007 dengan keahlian seamai lebih 1,000 orang.
Antara lain matlamat penubuhan Pantau merapatkan hubungan anak-anak Setiu di perantauan dan menjadi wadah untuk anak-anak Setiau di perantau mendapat input maklumat dan sebagainya. [perdana kb 10:00 am 25/03/08]

No comments: