Tuesday, May 6, 2008

Berita Lewat

Raja Petra Memilih Untuk 'Berihat' di Penjara Sungai Buloh

HARI ini dunia blogger mencatat sejarah tersendiri apa bila 'raja blog' Raja Petra Kamarudin memilih untuk 'berihat' di penjara Sungai Buloh daripada membayar ikat jaminan sebanyak RM5,000.

Mungkin Raja Petra ada mesej dan maksud tersendiri kenapa beliau memilih atau berkorban untuk berada kira-kira lima bulan di penjara daripada membayar wang jaminan sementara menunggu hari perbicaraan!

Raja Petra didakwa di Mahkamah Seksyen Pentaling Jaya menjelang tengah hari ini di bawah Akta Hasutan. Beliau di dakwa di bawah Seksyen 4(1(c) Akta Hasutan, berhubung sebuah artikel yang beliau paparkan dalam laman blognya (Malaysia today) berjudl Let's Send Murderes Altantuya to Hell beberapa hari lalu yang dikatakan ada kaitan dengan Timbalan Perdana Menteri Mohd Najib Razak dan isterinya Rosmah Mansor.

Beliau diperintah ikat jamin sebanyak RM5,000 sementara menunggu hari perbicaraan yang ditetapkan pada 6 hingga 10 Oktober hadapan. Pendakwaan telah dilakukan oleh Timbalan Pendakwa, Nordin Hassan menakala Raja Petra dibela oleh enam orang peguam bela yang diketuai oleh Karpal Singh yang juga Pengerusi DAP.

Berhubung apa yang berlaku ke atas Raja Petra ini jauh sekali untuk dikatakan beliau tidak mampu menyediakan wang jaminan sebanyak itu. Atau rakan-rakan blogger tentu sekali bersedia untuk mencari wang bagi 'membebaskan' Raja Petra.

Bagaimana pun tindakan itu mungkin pilihan terbaik beliau untuk memberi mesej kepada pihak-pihak tertentu bahawa beliau bertanggungjawab atas apa yang dilakukan dan yakin bahawa beliau berada di pihak benar.

Mungkin juga beliau ingin memberi mesej kepada blogger lain bahawa perjuangan ini penuh liku dan risiko yang besar. Ia bukan bermakna perlu berhati-hati sebaliknya seorang penulis yang sejati itu tidak takut kepada penjara dan bila-bila masa untuk menghuni tembok batu demi agama, bangsa dan tanahair.

Sebelum Raja Petra, sebelum seorang blogger Akhiruddin Atan (Rocy Bru) telah didakwa di mahkamah atas tuduhan fitnah tahun lalu.

Sementara itu pagi tadi kira-kira 100 orang teman blogger, pemimpin politik dan NGO hadir ke mahkamah di Jalan Duta memberi sokongan moral kepada Raja Petra. Tutut sama hadir ialah Ahli Parlimen Lembah Pantai, Nurul Izzah Anwar, Ahli Parlimen Pokok Sena, Mahfuz Omar, ahli Parlimen Kubang Kerian, Sallehhuddin Ayub, Ahli Exco Kerajaan Selangor Ronnie Lieu, Ahli Parlimen Teluk Kemang, Kamarul Baharin Abbas dan lain-lain.

Mulanya Raja Petra dijangka didakwa di mahakamah Jalan Duta bagaimana pun menjelang tengah hari beliau dimaklumkan menerusi telefon oleh polis kesnya akan disebut di Petaling Jaya. Teman blogger dan peminat Raja Petra berhimpun di perkarangan mahkamah sejak dari jam 8:30 pagi lagi. [wm.kl 3:20 pm 06/05/08].

No comments: