Friday, June 12, 2009

Celoteh Murai 48

Salentia Sudah Berkokok di Manik Urai

KALAU tidak silap pendengaran Murai, si Selantia ada bersuara di sebuah siaran tv petang semalam. Dia memberi ulasan mengenai pilihan raya kecil Manik Urai. Katanya pilihan raya kecil kali ini Pas dalam keadaan tertekan. Menurutnya juga dia sudah pun turun ke kampung Sook di Manik Urai. Untuk apa?

Menurutnya dia turun menemui masyarakat di situ untuk diberi pandangan bebasnya berhubung pilihan raya itu. Katanya, dia menasihati supaya pengundi di situ berfikir semasak-masaknya dan mengambil peluang dari pilihan raya itu untuk mengubah kehidupan mereka. Ehwah.... bijak sungguh si Salentia ni. (Bijak bodoh).

Dia ajar kepada pengundi kalau tidak mengundi Pas pun tidak mengapa sebab kalah menang tidak memberi kesan kepada Pas. Pas menang banyak dalam pilihan raya umum lalu. Sebaliknya kalau Umno menang penduduk akan mendapat manfaat, projek akan luruh banyak di situ di samping Pas pula selaku kerajaan akan terus menaburkan projeknya.

Begitulah teori dunia yang diberikan oleh Salentia. Semuanya kerana projek. Apabila mendengar nasihat itu maka jelas lagi bersuluh apa yang menjadi amalannya selama ini. Ke mana si Salentia pergi ialah makan dan projek. Berjalan, tidur dan baringnya ialah projek untuk mengembungkan perut saja.

Sebab itulah bila hari hujan si Salentia akan sanggup duduk mencakung di tepi longkang ataupun di tepi busu menunggu mangsanya tanpa mengira apa. Yang penting dia boleh ngap mangsanya.

Biasanya bila hujan turun, kelatu akan keluar dari koloninya untuk terbang ke udara. Masa inilah Salentia akan menunggu dilubang kekaltu dan menjelerkan lidahnya, siuppp... ditangkpanya kelatu dan segala macam yang keluar dari lubang itu.

Jadi kalau pengundi Manik Urai menerima teori Salentia itu mungkin mereka perolehi apa yang disebutkan itu. Tetapi Murai cukup faham pengundi di Manik Urai lebih bermaruah daripada Salentia. Mereka adalah orang miskin, hidup tidak mewah tetapi tebal dengan adat budaya dan keimanan. Mereka tidak tahu berkonspirasi, berpolitik naik belakang kaldai kemudian sesudah hajat tercapai keladai ditinggalkan.

Pengundi Manik Urai adalah pengundi iyang mengenang budi, tidak seperti Salentia! Walaupun sekecil mana jasa dan budi yang ditinggalkan Pak Su Weil mereka akan kenang dan mereka akan ingat sampai ke mati. Itulah perangai dan fiil orang Kelantan.

Berdasarkan itu Murai cukup yakin pengundi Manik Urai khasnya di kampung Sungai Sook itu lebih yakin kepada pesanan dan kata-kata Pak Su Weil daripada Salentia.

Lagipun semua orang sudah tahu siapa dia Salentia sebenarnya, pencari makan ketika hujan turun dan memerangkap apa saja mangsa asalkan dapat membuncitkan perutnya.

Murai: Faham sangat kenapa dia ke sungai Sook itu.

No comments: