Sunday, January 29, 2012

Syarahan Ahad

Udin Anak Yassin Pun Otak Kemetot

Saya tidak tahu apakah TV3 malam tadi sengaja ataupun setesen berkenaan juga ada niat hendak merendahkan pemikiran Udin anak Yassin. Setesen tv itu telah menyiarkan sedutan ucapan timbalan perdana menteri itu di satu program memberi wang kerajaan RM500 kepada orang miskin. Tidak sempat pula saya mendengar di mana program berkenaan diadakan.

Cuma apa yang tersambar oleh telinga saya mendengar Udin anak Yassin berkata lebih kurang begini; pembangkan kata kita beri wang RM500, lepas itu diambil pula menerusi cukai. Mana kita ada ambil cukai kepada penerima wang ini. Ada ke? Tolong angkat tangan siapa yang kena bayar cukai? Dalam Malaysia ini ada 27 juta orang, yang bayar cukai hanya 1 juta sahaja. Dalam dewan ini siapa yang bayar cukai? Angkat tangan!"

Tujuan Udin berkata begitu ialah hendak menjelaskan kepada rakyat yang kerajaan baik hati dan tinggi budi kepada rakyat miskin. Kerajaan tidak mengenakan apa-apa cukai. Itu maksudnya dan sekaligus menempelak kata-kata pembangkang yang beliau reka tadi, kononnya pembangkang ada memberi tahu rakyat kerajaan bagi RM500 kemudian dikutip semula menerusi cukai.

Saya tidak dengar pula kalau ada pemimpin pembangkang (Pakatan Rakyat) berkata sebodoh itu. Bagi RM500 dan dikenakan cukai pendapatan. Tidak ada. Jelas ayat itu Udin anak Yassin reka sendiri. Saya tidak fikir pemimpin Pakatan Rakyat bangan dan sepandir Udin anak Yassin.

Tetapi kalau yang berkata, berapalah sangat wang RM500 kalau hendak dikira dengan pelbagai cukai dan potongan yang kerajaan kenakan. Mungkin ada. Mereka membandingkan wang itu hanya sedikit saja berbanding dengan cukai-cukai dan potong ke atas barangan keperluan.

Saya lepaskan kata-kata Udin itu dalam 'muka buku' saya. Ramai kawan yang sendakwah mendengar kata-kata Udin itu. Betapa dangkal dan ceteknya politik Udin anak Yassin. Beliau kira dengan kata-kata itu boleh menyihirkan orang ramai, nggeh dan bersetuju dengannya. Malangnya orang ramai lebih arif daripada apa yang Udin sangkakan.

Memang diakui kerajaan tidak mengenakan cukai kepada penerima wang BR1M itu. Berpandukan syarat layak menerima jelas menunjukkan mereka bukan pembayar cukai pendapatan kerana mereka berpendapatan di bawah RM3,000 sebulan. Pendapatan itu juga tidak tetap.

Semua orang tahu hakikat itu. Jadi apabila Udin menerangkan lagi apa yang sudah tersuluh nampak sangatlah dia gelap otak dan cuba memperdayakan orang ramai. Tetapi hakikatnya penerima wang RM500 itu tetap juga kena membayar cukai yang diwujudkan menerusi dengan pelbagai cara.

Kalau disenaraikan mungkin lebih 60 cukai yang dikenakan oleh berbagai pihak untuk kepentingan kerajaan. Apakah itu semua bukan boleh dianggap cukai? Cukai-cukai itulah yang disebut oleh pembangkang ia tidak sepadan dengan memberi hanya RM500. Ertinya rakyat tidak boleh memiliki kesemua hakikat RM500 itu kerana mereka kena membayar cukai atau nilai yang lebih.

Kalau kerajaan ikhlas untuk membantu rakyat, kerajaan tidak perlu memberi wang tunai RM500 untuk lima tahun sekali. Kerajaan boleh menurunkan segala macam cukai dan potongan hingga RM500 perkepala yang layak menerima wang berkenaan.

Misalnya kalau yang layak menerima BR1M sebanyak 5 juta, maka turunkan kadar cukai sebanyak itu. Dengan cara itu baru boleh dikatakan hendak tolong rakyat.

Tetapi kalau beri RM500 lima tahun sekali ia adalah tipuhelah di siang hari nak memancing rakyat untuk menyokong mereka. Berdasarkan perkiraan itulah maka pembangkang mengatakan RM500 itu tidak seberapa dan ia hanya lekat dicelah gigi saja.

Tetapi bagi orang kampung yang tidak tahu mengira untung dan laba, (prinsip ekonomi) mungkin merasa ia besar kerana wang itu diberi secara tunai kepada mereka sekaligus, walhal kalau kerajaan buat cara yang disebut tadi rakyat akan mendapat keuntungan di sepanjang tahun. Kerajaan bagi RM500 tetapi kerajaan sapu RM5 billion?

Beginilah cara kerajaan UBN memperbodohkan rakyat dan menggunakan tenaga rakyat untuk kepentingannya. Atas ketidakadilan inilah maka wajar kalau rakyat menurun dan menyembamkan pemimpin-pemimpin oportunis seperti Udin anak Yassin itu. [wm.kl.11:09 am 29/02/12]

1 comment:

Azmin said...

Salam,
Saya pun dah lama tak tengok berita di TV3, tapi semalam tergerak pula untuk melihat apa yang TV3 nak tayangkan.

Memang kelakar rasanya apabila mendengar ucapan Muhyiddin Yassin itu. Pemahaman perspektif lain pula yang dapat difahami dari hujah beliau, ialah kita rakyat Malaysia masih lagi miskin. Maknanya 97% rakyat malaysia adalah miskin dan papa kedana. Yang kaya hanya 3%. Siapakah yang kaya itu??