Sunday, February 10, 2008

Kabare Semua?

Masih Round-Round Kelantan

Assamualaikum wbh wbh.

DIDOAKAN kepada semua penjengkuk blog ini dalam keadaan sihat sejahtera. Diberikan kewarasan fikiran dalam menilai sesuatu isu ataupun apa-apa maklumat yang ditemui baik menerusi blog ini maupun lain-lain media/blog.

Mungkin semua sudah bersiap sedia untuk menghadapi pilihan raya. Debaran bukan saja di kalangan parti politik atau mereka yang ingin bertanding. Debaran juga dirasai oleh semua pemerhati politik di seluruh negara. Cuma debarannya agak berbeza.

Bagi kita pemerhati atau pengundi masih boleh tidur nyenyak. Sebaliknya bagi mereka yang berangan-angan untuk bertanding sudah mula jadi macam burung hantu tidak tidur malam. Masing-masing dok berangan dan berteta teki sesama sendiri apakah aku boleh bertanding atau tidak.

Apa lagi mereka yang bercita-cita untuk menjadi MB atau mengambil alih tempat MB yang ada sekarang lagi teruk. Satu sindrom juga kini sudah menyinggahi mereka. Walaupun asasnya mereka berserah kepada Tuhan (Allah), namun usaha ke arah itu dilipat gandakan. Apa yang dinamakan taktik dan strategi bagi memasikan diri berada di situ dilipat gandakan.

Lobi melobi juga berlaku dan kini semakin hebat. Bagi mereka yang berminat nak jadi calon semua saluran untuk melobi digunakakan. Kalau dalam Pas bukan saja isteri Tok Guru (Datin Sabariah) turut didekati untuk bercerita hal calon pilhan raya di sesuatu kawasan, tetapi driver Tok Guru juga turut dijadikan tukang lobi. Dahsayat.

Kalau sebelum ini sesetengahnya sukar untuk melemparkan senyum kepada pemandu Tok Guru tetapi akhir-akhir ini dari jauh bertegur sapa, bersalaman dan memeluk driver Tok Guru.

Biarlah mengenai kegelisahan dan ketidakwaras sesetengah orang nak jadi calon ini kita akan bercerita kemudian. Banyak cerita menjelang pilihan raya yang boleh dikongsi bersama dan dijadikan iktibar. Untuk makluman anda budiman sekalian sehingga kini saya masih berada di Kelantan, balik (sejak Rabu lalu) kerana menziarahi keluarga dan sekaligus menziarah Kelantan (round) untuk melihat suasana dan mood pilihan raya ke-12.

Inya-Allah sehari dua ini saya akan membuat analisa secara agak memdalam mengenai peluang Pas dan Umno di Kelantan serta beberapa segmen yang dikira menarik dan menjadi perhatian banyak orang.

Wassalan. [r pjg 8:45 10/02/08]

No comments: