Friday, February 29, 2008

Pembuka Mata

Pengaruh Pas Di Kuala Krai Kembali Seperti Tahun 1999
Kedudukan Dr Hatta Selesa

SEORANG penjenguk blog Merah Tinta MSO bertanyakan kenapa saya tidak melapor perkembangan calon Pas parlimen Kuala Krai, Dr Mohd Hatta Ramli. Nampaknya penjenguk ini penyokong kuat kepada Bendahari Agung Pas itu. Perlu diterangkan di sini bukan saya terlupa apa lagi melupai tokoh rakyat itu tetapi disebabkan tidak 'dan tangan' maka tidak ada apa-apa laporan mengenainya.

Sebenarnya selepas penamaan calon hari itu masa perjalanan pulang saya bercadang untuk singgah di Kuala Krai menjenguk dan bertanya khabarnya, namun kerana plan perjalanan berubah pulang ikut Lebuh Raya Timur Barat, maka melepaslah.

Pun begitu saya sudah berhubung dengan Dr Hatta sewaktu perjalanan pulang sehari penamaan calon. Saya ketika itu masih mati-mati mengira dia bertanding Pasir Puteh. Tidak tahu hingga ke saat akhir selepas berhubung dengannya baru tahu dia tercampak ke Kuala Krai.

Di Parlimen Kuala Krai Dr Hatta berhadapan dengan seorang akadmik bernama Che Musa Che Omar. Regu ini tidak berapa berat untuk dihadapi oleh Dr Hatta. Rakyat tidak begitu mengenali Che Musa sebagai seorang aktivis ataupun ahli politik seperti mana Dr Hatta.

Dr Hatta jauh lebih berwibawa dan sesuai untuk diangkat rakyat menjadi wakil mereka di parlimen memandangkan pengorbanan dan jasa Dr Hatta dalam menjuarai beberapa isu penting untuk rakyat seperti protes harga minyak, protes kenaikan harga baran dan protes kenaikan tol.

Perkembangan di Kuala Krai buat masa ini adalah baik. Ada tanda-tanda kekuatan Pas seperti tahun 1999 sudah kembali semula. Perubahan yang Pas lakukan ialah apabila menurunkan semula bekas Adun Manik Urai, Ismail Yaacob (Pak Su Wil). Kehadiran semula Pak Su Wil ini dikira akan dapat mengawal anak-anak muda ataupun veteran parti yang setia dengannya yang pada pilihan raya 2004 lalu bertaburan kerana Pak Su Wil tidak bertanding.
Keadaan ini akan dapat membantu memperkuatkan Dr Hatta.

Dalam pada itu sudah pasti rakyat Kuala Krai akan mengingatkan apa yang pernah berlaku dan dilakukan oleh wakil rakyat mereka sebelum ini. Seorang wakil rakyat BN di Kuala Krai telah dituduh mempunyai hubungan sex dengan pembantu rumahnya berasal dari Indonesia.

Seorang ahli pemuda Umno yang mendedahkan skandal berkenaan telah ditangkap dan disiasat oleh polis. Pemuda berkenaan tidak didakwa sampai kini kerana untuk menyelamatkan Umno Kelantan Krai dan Umno Kelantan.

Isu ini sedikit sebanyak akan membuka mata pengundi Kuala Krai dan mereka akan memilih calon yang benar-benar bersih, berjuang untuk rakyat dan sanggup keluar masuk lokap kerana membela rakyat.

Insya-Allah kepada peminat Dr Hatta saya akan memberi laporan terkini mengenai beberapa hari nanti. [7:30 am 29/02/08]

No comments: