Friday, August 22, 2008

Sebuka Mata

Kagum Dengan Sikap Abdullah Badawi

BETAPA sebagai anggota rakyat marhaen saya merasa bangga apabila melihat Perdana Menteri sanggup berdiri bersama orang ramai atas komuter KTM dan sistem transit aliran ringan (LRT)ketika membuat tinjauan ke atas perkhidmatan awam itu. Sikap itu menunjukkan kerendahan diri seorang perdana menteri, walaupun kita tahu ia adalah satu tinjuan beliau ke atas kedua perkhidmatan awam berkenaan.

Abdullah boleh duduk selesa di kedua perkhidmatan itu. Hubungi saja pihak berkuasanya mereka akan aturkan tempat duduk selesa. Tatapi Abdullah tidak berbuat demikian kerana beliau ingin melihat sendiri kesusahan rakyat dan apa yang sebenarnya berlalu.

Terima kasih diucapkan kepada Abdullah. Sekiranya semua menteri kabinet dan pembesar negara termasuk raja-raja bersikap seperti Abdulah, nescaya mereka akan mendapat maklumat sebenarnya mengenai kesusahan nrakyat. Tidak hanya mendengar laporan daripada pegawai yang sudah tentu ada kerencungan dalam memberi maklumat.

Apabila Abdullah sendiri bergayutan dan berdiri atas komuter dan LRT maka beliau tahulah betapa susah dan perihnya rakyat awam. Para pegawai kerajaan yang berulang alik dari rumah ke pejabat, turun rumah selepas Subuh dan balik ke rumah menjelang Isyak.

Cara Abdullah itu juga beliau boleh berintrkasi langsung dengan orang ramai. Bertanya kesusahan mereka. Dalam kesempatan itu bukan saja soal fasal perkhimdatan itu sering kali tergendala dan tidak selesa tetapi masalah-masalah lain juga.

Selepas ini baik juga kalau Abdullah turun ke pasar-pasar awam di Chow Kit Road, Selayang, Keramat, Kajang, dan sebagainya untuk mengetahui masalah rakyat dalam menghadapi kenaikan harga barang dan sebagainya.

Beliau juga boleh menjenguk kounter-kounter pesakit luar di hospital Kuala Lumpur, peniaga pasar malam, setesen bas atau bertanyakan macam mana buruh kasar yang mempunyai tujuh orang anak dua darinya mengidap sakit kronik, isteri pula diserang angin ahmar menyara kehidupan mereka sejak kenaikan harga minyak yang diumumkan beliau beberapa bulan lalu.

Apabila beliau turun sendiri dan melihat dengan mata sendiri menjadi seperti Khalifah Umar Ibnu Aziz maka akan tahulah perdana menteri itu mengenai masalah rakyat sebenarnya.

Hendaknya apa yang dilakukan Abdullah itu jujur dn bertolak daripada rasa tanggungjawab sebagai pemimpin. Jangan pula tinjauan beliau itu ada udang di sebalik batu. Ia hanya sebagai komsteik untuk menjustifikasi apa yang hendak dilakukan Abdullah.

Atau pun beliau sudah pun meluluskan sekian banyak peruntukkan kepada syarikat tertentu agar membeli gerabak, rel dan menambah kemudahan lain. Tinjauan itu hanya sebagai alasan saja walhal persiapan dan kontrek projek itu sudah pun diberikan kepada kroni.

Kalau ini berlaku alangkah hipokritnya Abdullah sebagai Perdana Menteri. Cara itu bukan simpati kepada rakyat tetapi cuba mengambil kesempatan atas masalah rakyat untuk mengisi kantung pihak lain. Cara begitu juga boleh diibaratkan kerajaan menjadikan kesusahan rakyat marhean untuk memberi kesenangan kepada segelintir para berjois yang selamanya tidak akan puas mengaut kekayaan dan mengeksploitasikan keadaan untuk kesenangan sendiri.

Adalah diharap keraj dan nawaitu Abdullah itu ikhlas dan dibuat dengan penuh kejujuran dan rasa bertanggungjawab sebagai seorang khalifah. [wm.kl 9:30 am 22/08/08]

No comments: