Sunday, August 24, 2008

Sedih Subuh

Keletihan Dan Sebuah Kemalangan!
SEMALAM tidak ada apa-apa laporan dan catatan untuk blog ini. Bukan tidak ada bahan, banyak bahan yang tersimpan dalam kepala. Banyak kisah yang hendak dituliskan mengenai Permatang Pauh. Tetapi masa dan kelemahan diri sendirilah yang menghalanya.

Sejak jam 10:00 pagi hingga ke hampir Maghrib masih belum habis berputar dan singgah menyinggah untuk meninjau berbagai pandangan dan situasi berhubung peluang PKR dan BN, lusa. Tinjauan untuk membuat analisa akhir apakah Penasihat Umum PKR, Anwar Ibrahim akan berjaya ke Parlimen pada 27 Ogos ini ataupun bagaimana?

Badan sudah rasa letih, lengguh longlai. Itu pun nasib baik bersama sdr Md Radzi Mustafa, kawan yang bertindak menjadi driver setia. Kesian tengoknya yang keletihan, namun tetap keraskan semangat kerana ingin mendapat maklumat-maklumat sahih dan akulet.

Kerana keletihan dan ketiadaan masalah, maka catatan semalam tidak dimasukkan. Maaflah kepada penjenguk yang begitu dahagakan laporan terus dari Permatang Pauh menerusi blog ini. InsyaAllah seharian ini saya akan mengulas dan menulis mengenainya.
Lewat Isyak semalam saya dan Radzi mengambil keputusan untuk berihat saja, tidak bercadang lagi untuk memasuki ke Permatang Pauh. Walaupun ada beberapa ceramah besar, (malam tadi) khasnya di Guar Perahu dalam DUN Pasir Panji yang melibatkan Presiden Pas, Abdul Hadi Awang, Timbalan Mursyidul Am, Dr Haron Din bersama Anwar, namun kami korbankan keistimewaan itu untuk membolehkan kami berihat sedikit.
Kehadiran Abdul Hadi dan Dr Haron Din malam tadi adalah kehadiran pertama yang sangat-sangat ditunggu. Tentu sambutannya malam tadi melebihi sambutan malam kelamarin di Mengkuang Titi.

Niat untuk berihat juga tidak jadi. Beberapa buah hotel di Penang penuh. Permintaan bilik penginapan melebihi secara mendadak dua tiga hari ini. Sebuah hotel bertaraf lima bintang di Bukit Jambul sudah dipenuhi dengan para wakil rakyat dan menteri. Puteri Umno juga nampak bergelewet dan bertepuk tampar di loby hotel berkenaan.

Jadi keputusannya.... balik, walaupun badan kedua kami lenggung longlai dan letih lesu.

Sebaik kena nasi kandar berhampiran Komtar kami meninggalkan Penang dan membiarkan Permatang Pauh terus bergelora dengan asakan, bidasan dan tangkisan kempen saat-saat akhir kedua pihak. Waktu melintasi Permatang Pauh hujan juga mulai turun rintik-rintik.
Sepanjang jalan pulang, keadaan tidak menyenangkan. Penyakit alam, hujan lebat turun menjadikan perjalanan pulang tidak seria semasa pergi. Saya tidak dapat berbuat apa-apa untuk membantu Radzi, kaki pegal dan paha sakit seakan kejang! Nak berjalan juga susah, terpaksa picit-picit dan hentak lulu baru boleh melangkah.

Untuk menghilangkan penat dan menghambat rasa mengantuk driver sesekali kami menlaung atau pun mendendangkan lagu-lagu yang tanpa seni kata. Huss...... hasss..... beberapa kali kalimah tidak ada makna dan erti itu kelaur dari mulut Radzi menunjukkan rasa cemuh dan bosan dengan suasana perjalanan itu serta bagi menghalau rasa katuk.

Selepas puas menyanyi lagu-lagu yang tidak bernota, saya terlelap, dan menurut Radzi sempat berdengkur. Tinggallah Radzi sendirian memandu dan tentunya menyanyi dan berfikir mengenai masa lepas dan masa akan datang. Menghimbau kenangan silam yang carit dan cuba dijahit kembali!

Tidur-tidur ayam saya terusik apabila sampai di km 240 Lebuh Raya Utara – Selatan, berhampiran Bukit Beruntung apabila tiba-tiba Radzi mengejut tergesa-gesa; Ti.... bas terbalik....? Saya menjenguk ke kanan dan sebuah bas tertungging dengan separuh badannya tersenggeng ke dalam parti, manakala di tepi jalan bersepah dengan serpihan badan dan kaca bas berkenaan. Jam ditangan menunjukkan pukul 4:40 pagi.
Beberapa buah bas eksperes lain berhenti, dan saya minta Radzi turut berhenti. Dengan langkah yang terhinjuk-hunjuk kerana kepegalan betis dan paha menuju ke tempat kejadian untuk meninjau apa yang berlaku. Rasa sakit yang melekat dibetis dan paha tadi juga hilang secara tiba-tiba apabil melihat kemalangan yang menggerikan itu.
Injin bas masih hidup dan berasap. Ini bermakna kejadian itu masih baru. Keadaanya teruk dan mengerikan. Bebeberapa penumpang masih lagi berada dalam bas dan penumpang lain berusaha untuk mengeluarkan. Ada yang cedera dan parah.
Masing-masing kepanikan dan tidak tahu apa hendak dilakukan. Yang bersama anak dan keluarga mengira-ngira anak masing-masing dan yang berteman mencari teman. Sementara yang lain pula saling bertanya dan mencari driver. Akhirnya orang yang dikatakan menjadi driver bas berkenaan terjumpa, badannya terdampar dalam parit sedalam tiga meter dengan kepalanya hancur sama sekali. Dia dipercayai maut ketika itu juga.

Melihat keadaan itu saya jadi lemah gemulai. Untuk beberpa minit tidak dapat bergerak dan kamera terkulai d itangan tanpa berfungsi. Selepas mengeraskan semangat dan beristighfar baru beberapa keping gambar dapat diambil.

Suasana malam menjadikan keadaan sedikit kelam kabut dan menyebabkan penumpang tidak tahu apa hendak dilakukan. Bantuan keselamatan "sesama sendiri" tidak dapat dilakukan, masing-masing menjaga dan mengawal diri sendiri. Sebahagian besar penumpang tidak berkasut atau berselipar.

Menurut penumpang bas berkenaan, bas itu bertolak dari Butterworth jam 12:30 malam. Ianya dipandu agak laju. Seorang penumpang memberi tahu sebelum bas itu terperosok ke dalam parit ia bergoyang beberapa kali dan merempuh pagar jalan sebelum terheret ke dalam parit sedalam lima tujuh atau lapan meter.

Menurut penumpang berkenaan juga, bas berkenaan tidak berhenti rihat cuma berhenti sekali saja itu pun setelah diminta oleh seorang penumpang kerana dia ingin membuang air kencing.

Bas malang itu merupakan bas persiaran dan yang diuruskan oleh sebuah syarikat bas untuk mengambil penumpangnya yang berlebihan. "Saya beli tikit bas lain tetapi sampai di kouter saya disuruh naik bas ini kerana bas itu sudah penuh," jelas seorang penumpang lain kesal.

Hampir satu jam juga saya berada di tempat kejadian melihat dan memantau sebuah kemalangan dan proses pengurusannya. Masih ada beberapa hal yang perlu dicatat dan dijadikan iktibar mengenai hal ini.

Pertama, bantuan kecemas, baik daril ambulas, bomba, dan polis lambat tiba. Disebabkan masalah ini menyebabkan kemungkinan penumpang yang cedera parah akan menjadi lebih parah dan mungkin maut. Kerana waktu itu ada seorang penumpang yang terlentang dengan lumuran darah dan tidak boleh dilakukan apa-apa kerana ambulan lambat tiba.
Tahap bantuan kecemasan di lebuh raya masih belum profesional, tidak setanding dengan kemudahan dan risiko yang mungkin berlaku di lebuh raya berkenaan. Semasa saya sudah mahu meninggalkan tempat berkenaan baru terdengar siren ambulan yang meluncur laju ke tempat kejadian itu.

Dan dalam perjalananan meningalkan tempat itu untuk pulang hati saya terus menyumpah kepada sikap manusia yang tidak tahu berwaspada dan menjaga nyawa orang lain. Misalnya syarikat bas ekspress berkenaan tidak seharusnya menyediakan bas persiarana lain untuk membawa penumpang yang sudah membeli tikitnya kerana selalunya bas persiaran bidan terjun begitu tidak berada dalam tahap kesempurna yang sepatutnya.
Jelas kemalangan menjelang Subuh itu sekitar Bukit Beruntung - Rawang itu, risikonya patut ditanggung oleh syarikat bas yang meyediakan bas persiaran berkenaan! Dan kepada penumpang sekiranya bas yang rasmi tidak ada, janganlah menaik bas yang tidak diketahui identitinya. [wk.kl 7:00 am 24/08/08

No comments: