Saturday, November 8, 2008

Celahan Rasa

Kenapa Khidmat Rafiah Salim Tidak Disambung?

TANPA ada apa-apa soksek-sokses tahu-tahu khidmat Rafiah Salim sebagai Naib Censelor Universiti Malaya (UM) tidak disambung. Perkhimatannya berakhir hari ini, 7 November. Beliau mengetahui kontraknya sebagai UN itu tidak disambung kelmarin iaitu 48 jam sebelum tarikh perkhidmatannya berakhir.

Beliau diberitakan tidak tahu menahu apa sebab-sebab kenapa kontraknya tidak disambung dan menganggap pemberhentian itu secara mendadak. Khabarnya dia terkilan dengan keputusan itu kerana usahanya untuk memulihkan kedudukan universiti itu di mata dunia tidak kesampaian.

Rafiah menganggap apa yang dilakukan di UM kini umpama sedang menanam benih dan hasilnya akan dapat dilihat tidak lama lagi. Usaha yang dilakukan selama dua tahun lalu seakan sia-sia saja kerana tindakan itu dan beliau secara peribadi tidak akan dapat menikmati hasil yang dilakukannya.

Seperti mana menurutnya, pihak kementerian ada memberi tahu kononnya ada beberapa aduan mengenai kehadirannya di UM itu tidak disenangi. Aduan itu mengenai beliau tidak mempunyai Phd dan bergelar profesor dijadikan alasan. Beliau mempersoalkan kenapa semasa hendak memilih beliau dulu soal itu tidak menjadi perkiraan oleh jawatankuasa pemilih? Ini menghairankan dan agak songsang.

Disebabkan 'penyingkiran' Rafiah itu agak kebur maka timbul sedikit persoalan apakah tindakan tidak menyambung perkhidmatan NC itu disebabkan kerana ada campur tangan politik? Maksudnya ada sentimen politik atas keputusan itu!

Rafiah adalah seorang pegawai Kerajaan yang tidak begitu menghirukan soal politik seperti mana NC di universiti lain. Baginya beliau bergerak atas landasan akademik yang sebenarnya dan tulus untuk mengembalikan kecemerlangan UM seperti mana disandanrkan ke atas bahunya.

Mungkin kerana tindakan itu (tidak peka kepada politik pemerintah) menyebabkan beliau telah diambil kesempatan oleh pihak tertentu untuk menyingkirkan beliau dari UM.

Saya masih ingat pada tahun 2007 UM ada memanggil Tengku Razaleigh Hamzah memasuki kampus universiti itu untuk menyampaikan ucapan dibawah program Pengucapan Zaaba anjuran Fakulti Pengajian Melayu. Pada majlis itu Tengku Razaleigh memberi ucapan dibawah tajuk Pembangunan dan Kewangan. Sebagai tuan rumah Rafiah turut sama hadir dan kemudian menyampaikan cederamata kenangan kepada Tengku Razaleigh Hamzah.

Majlis untuk bekas Menteri Kewangan itu agak grand juga. Lebih 300 siswi dan kakitangan akademik hadir.

Apakah tindakan tidak menyambung perkhimdatan Rafiah itu ada kena mengena dengan kehadiran Tengku Razaleigh itu? Kalau ianya dibuat kerana hanya semata-mata Rafiah membenarkan Tengku Razaleigh hadir ke UM, ia adalah sesuatu yang menyesalkan. Tindakan itu menjelaskan bahawa UM masih tidak terbuka dan turut sama masih terukup di bawah bawah gua kejumudan seperti mana diamalkan oleh institusi milik kerajaan lain.

Adalah perlu (mungkin) untuk Menteri Pengajian Tinggi, Khalid Nordin memberi penjelasan berhubung perkara ini. Menjelaskan apakah sebab sebenar wanita pertama menjawat jawatan itu ditamatkan awal. Jika tidak nanti orang beranggap Khalid Nordin juga lebih kurang bekas Menteri Penerangan, Zainuddin Maidin sahaja! [wm.kl 9:30 am 08/11/08]

No comments: