Wednesday, April 13, 2011

Catatan Dari Kuala Lumpur

Cerita Pas Di Beting Maro

SEBAIK usai solat Subuh pagi tadi saya menerima panggilan dari Beting Maro, Sarawak. "Assamualaikum, MSO di mana, masih di Kuching ke?" tanya pemanggil itu. Suara itu 'jelingah' dan ceria.

"Walaikumusalam, ... saya baru sampai di KL, sudah balik?" balas saya sambil bertanya khabar keadaan di Beting Maro.

"Kenapa dah balik.. MSO kena turun ke Beting Maro, rugi kalau tak ke sini," katanya penuh mengharap. "Keadaan di Beting Maro sungguh baik, marilah sama-sama kita merayakan kemenangan sulung Pas, Insyallah," sambungnya lagi optomis. Suaranya masih ceria dan menyakinkan. Suara orang yang puas dengan sesuatu.

Saya tiak menjawab dan memberi perkenan kepada pelawaan itu. Tetapi cerita Beting Maro sudah menjadi sebutan di mana-mana saja. Kalau rujuk kepada Pas, kerusi yang bakal digenggam ialah Beting Maro. Dari enam kerusi yang ditandingi Pas, Beting Maro membuka peluang terbaik buat Pas. Sejak hari penamaan calon hingga ke hari momentumnya masih belum berubah.

Dalam kocakan dan amukan arus perubahan melanda Sarawak kini saya tidak hairan kalau Beting Maro mempunyai peluang cerah dan Pas bakal menghantar wakilnya ke Dun Sarawak. Sebenarnya Beting Maro sudah lama diasuh dan dijaga oleh Pas. Pas Kelantan telah mengambil inisitif untuk menyuburhijaukan Beting Maro.

Pembenihan Pas di Beting Maro bermula sejak akhir tahun 90-an lagi. Pas telah mengenal pasti bumi Beting Maro cukup subur buat Pas membajakkan jihad di situ. Saya masih ingat bagaimana cikgu Wan Rahim Abdullah membuat analisa mengenai sosial budaya orang Benting Maro yang mirip budaya Kelantan. Cara makan, berkawan serta kehidupan seharian tidak banyak beza. Keadaan dan suasana inilah memudahkan Pas untuk bertapak di Beting Maro.

Orang Beting Maro yang kebanyakan Melayu suka merai orang. Itulah sebabnya Pas mudah mesra dengan bumi Beting Maro dan seterusnya memacak benderanya di situ. Ternyata tidak sampai 10 tahun bibit Pas yang ditanam di bumi Beting Maro cambah, bertunas kemudian meranting dan kemudian mendahan. Hari ini pohon bernama Pas di Beting Maro sudah hidup subur dan akarnya menunjam memasak dalam ke dasar buminya.

Kalaulah apa dilakukan Pas Kelantan ini turut dilakukan oleh negeri-negeri lain, tidak ada masalah untuk Pas berkembang dan tidak mustahil suatu hari nanti Pas menjadi parti alternatif terbesar di negeri berkenaan. Tetapi malangnya kesedaran yang ada kepada Pas Kelantan itu tidak ada kepada Pas negeri lain, seperti Terengganu, Kedah dan lain-lain.

Tokoh-tokoh Pas Terengganu, Kedah dan lain-lain tidak serajin dan setabah tokoh-tokoh Pas Kelantan. Bukan hendak puji tetapi itulah hakikat. Orang Kelantan ada perangai 'dedil' sedikit dalam soal ini. Mereka tabah menghadapi apa saja ujian. Kerana sifat-sifat inilah menyebabkan Pas menjadi serasi dengan Kelantan.

Sepatutnya Pas Terengganu sewaktu menjadi kerajaan dulu telah memilih mana-mana kawasan untuk didevelopkan dengan menanam benih Pas. Mereka harus menanam benih Pas kemudian menjaga dan memupuk Pas seperti dilakukan Kelantan. Tetapi Pas Terengganu terlupa itu semua. Mungkin kerana terlalu gembira mendapat kemenangan maka lupa untuk menolek ke negeri lain.

Jadi hari ini apabila Presiden Pas, Abdul Hadi Awang menawarkan khidmat akan mengambil mana-mana Adun Pas yang menang sebagai anak angkat Pas Pusat, saya lihat ianya terlambat. Abdul Hadi bukan saja tertinggal bas ekspress tetapi turut sama ditinggalkan perahu untuk ke Beting Maro atau Sarawak.

Tawaran itu juga terbalik kuang, di mana seharusnya dibuat bukannya menanti Pas menang, tetapi sewaktu Pas Sarawak dalam kesusahan. Cara tawaran itu pula macam budak-budak yang berjanji dengan kawan-kawannya, kalau kamu menang aku akan bagi coklat. Inilah yang saya sebut sebelum ini akan kedangkalan minda presiden.

Kalau Pas sudah menang untuk apa dijadikan anak angkat lagi. Apakah Pas Pusat atau Pas Terengganu ada wang untuk membantunya? Rasanya tawaran itu bukan tawaran menarik lagi melainkan satu janji kebudak-budakan. Orang Sarawa mungkin dapat menilai sejauh mana keperluan untuk mereka memenuhi janji berkenaan.

Bayangkan kalau masa yang diambil Abdul Hadi Awnag untuk melilau dan melayang ke luar negeri menghadiri pelbagai forum dan persidangan Islam antara bangsa, diambil untuk terbang dan melilau menjala ikan dan menternak budaya di Sarawak, sudah tentu manfaatnya besar kepada perjuangan Pas dan Islam juga. Kalau itu dibuat atau wang ke luar negara itu dilaburkan ke Pas Sarawak tentu Pas sudah berkembang di serata Sarawak.

Inilah kalau saya mempersoalkan langkah presiden itu orang Pas akan marah. Akan murih dan meradang dengan saya. Malah ada yang ingin memecat saya sebagai ahli Pas! Aikkk... Tidak menghormati Presiden dan sebagainya. Namun apa yang saya katakan ada hakikat dan catatan-catatan pemergaian Abdul Hadi ke luar negara terlalu acap dan kemen dalam diary saya.

Tok Guru Nik Aziz ketika berbual dengan saya kelmarin dulu mengakui akan kerajinan Abdul Hadi Awang melilau dan merayau ke seluruh negara. "Ana tidak larat untuk ikut apa yang Presiden buat, tetapi dia rajin. Saya letihlah..," begitulah ucap Tok Guru. Jauhari akan mengenali manikam di sebalik kata-kata Tok Guru itu.

Begitu juga dengan Setiusaha Agaung Pas, Mustapa Ali. Kalau dia juga mengambil inisitiaf atau kerajinan sama dengan cikgu Wan Rahim menjaga Beting Maro, rasanya Pas boleh menambah kawasan. Pengaruh Pas akan lebih meluas lagi. Ada beberapa kawasan di Sarawak yang Pas berpotensi untuk menang dan boleh diambil sebagai anak angkat oleh Pas Terengganu. Sibu, Bintulu, Miri atau Kuching sendiri. Tetapi Mustapa sama juga seperti Presiden, banyak melilau ke luar negeri dari memgembara dan bermusafir ke pendalaman Sarawak.

Berbalik kepada Beting Maro, dalam pilihan raya umum 2006 dulu Pas kalah dengan kekurangan undi sebanyak lebih 800. Calon Pas waktu itu Haji Alim. Wang deposit Haji Alim tidak hilang. Pas telah menggunakan ruang untuk mendakwah dan mengembangkan Pas dengan baik pada pilihan raya berkenaan.

Prestasi cemerlang Pas dalam pilihan raya itulah (walaupun tidak menang) menjadi Pas bertambah semangat dan yakin ianya akan mendapat sambutan. Bertolak dari itu arua Pas menerawang ke seluruh Sarawak hari ini ada bertitik tolak dari permulaan di Beting Maro. Pas hijau di Miri, hijau di Kuching, hijau di Sibu dan hijau di Bintulu sesudah ia menghijau di Beting Maro. Bersamabung. [wm.kl. 11:00 am 13/04/11]

2 comments:

Tanjung Piai said...

pusa 1991 alahyarham ustaz rusdi abdullah, baca kutbah jumaat tanpa teks di masjid pusa..... benih pas mula disemai, kini ia mula menampakkan hasilnya..... Allah Uakhbar....

penawarrindu said...

tuan , Pas terengganu pernah membina Pas Putrajaya semasa PRN 2001 di Dun Samariang...namun prn 2006 pas hanya pertanding di sadongjaya shj. Kemudian prn 2011 pas tidak diberi kerusi Tupong ( Putrajaya). Perlu diingat bahawa tersergam pejabat Pas dan bangunan pas di Matang jaya ( maaf kalau silap) adalah bangunan pas kaw. Putrajaya yg menjadi anak angkat Pas Terengganu.

rujuk disini ; http://pas_samariang.tripod.com/
ketika itu tuan belum menulis dialam maya lagi.