Saturday, April 30, 2011

Sumpah Sabtu

Sejarah Sumpah Lakanat Malaysia Boleh

[kemaskini] HARI ini (semalam, 29 April) telah berlangsung satu peristiwa yang jarang berlaku, malahan sudah tidak kedengaran lagi di zaman moden ini. Peristiwa seperti ini hanya berlaku di awal zaman pasca jahiliah, di zaman buta maklumat dulu.

Kalaulah ia berlaku waktu itu ia difikirkan wajar kerana manusia tidak ada banyak pilihan kecuali menerusi atau melakukan instrumen ini saja dalam usaha atau kaedah untuk membuktikan sesuatu perkara yang keliru dan sukar dibuktikan secara mentah.

Peristiwa atau acara yang boleh dijadikan temasya dan jika kena cara boleh mengautkan keuntungan itu ialah, mengenai sumpah laknat dilakukan oleh satu daripada tiga orang yang menggelarkan mereka sebagai trio Datuk T.

Memandangkan sambutan orang ramai terhadap acara ini, mungkin televisyen ataupunn media massa eletronik boleh membuat siaran secara langsung. Siaran juga boleh diperluaskan ke peringkat Asean dan Asia Tenggara. Untuk menampung siaran langsung itu boleh dibeli iklan arak, judi, loteri dan sewaktu dengannya.

Persumpahan hari ini hanya melibatkan pengakuan salah seorang Datuk T mualaf mengenai penglibatan beliau di dalam klik video yang membabitkan Anwar Ibrahim.

Beliau bersumpah bahawa kelibat beliau ada di dalam video lucah yang dipaparkan itu. Memperakui beliau berada sekali dalam adigen maksiat itu. Mengenai macam mana penampilannya, tidaklah saya ketahui kerana saya tidak terliur untuk menontonnya. Mungkin dialah yang membuka bilik, menghampar cadar atau membuka penghawa dingin untuk adegan seks ringkas itu, atau pun dialah juga menjadi barua membawa perempuan sundal berkenaan.

Apa dilakukan Datuk mualaf ini anih kerana ia mendedahkan kebusukan dirinya sendiri. Kata orang Kelantan dia 'meleceh pelirnya' sendiri dan sumbatkan abu! Dalam orang lain keras melindungi aib dan malu sendiri tetapi beliau bangga dengan pakai baju Melayu bertradisi meminta Tuhan melaknatkan ke atas dirinya kalaulah apa yang diakui itu sebagai bohong dan fitnah. Pelikkan?

Pelajar sekolah agam rakyat di Kelantan, Kedah, Perak, Selangor akan merasa bingung dengan apa dilakukan Datuk mualaf itu. Kalaupun yang tidak meras aganji hanyalah pelajar sekolah ibu mengandungi di Melaka saja.

Acara sumpah laknat itu berlangsung di masjid Amru Al-As di Sentul di Kuala Lumpur selepas selesai sembahyang Jumaat. Adapun memandangkan acara itu bersifat nasional, kurang sesuai ianya diadakan dimasjid-masjid jamek di Kuala Lumpur, sepatutnya diadakan di masjid Putrajaya atau Masjid Negara. Kalau diadakan di situ Yang Dipertua Agong, Raja Permaisuri Agong dan Perdana Menteri berserta isterinya dan seluruh Mufti di negara ini juga dapat mengikutinya.

Sebelum ini acara sama pernah berlangsung dua tahun lepas menampilkan seorang pembacuh kopi yang membuka rahsianya mendakwa kerana ‘diponggaki’ dan ‘dirukuhi’ Anwar Ibrahim. Sama seperti dilakukan oleh Datuk T mualaf itu, pembacuh kopi itu meminta Tuhan melaknatinya dan keturunanya sekiranya dia memfitnah dan membohongi akan dakwaan itu.

Jika dilihat dengan akal yang jilah dan dari juring mimbar Masjidi Haram atau dari sisi mamber masjidi Nabawi, acara berkenaan sudah tunggang terbalik. Manusia bukan lagi mahu melindungi keaiban orang lain seperti mana dituntut ajaran Islam, tetapi sanggup dan rela pula membuka keaiban sendiri. Keadaan ini sungguh membingungkan. Perbuatan dan darjat manusia sebegini lebih hina dari unta, kibas dan kaldai di padang pasir, atau beruk jubur merah milik Wahab kencing di Bacok Kelantan.

Seburuk-buruk unta kalau ia hendak bersanggama ia tidak akan dilakukan di depan tuannya. Biarlah ‘setara’ mana sahwatnya naik menyacang ia akan , ok (sabar) menanti tuanya pulang atau mencari tempat terselindungi baru diponggaki regunya. Kalau haiwan yang tidak berakal pun tahu menjaga aibnya, tidak tahulah saya apakah jenis manusia yang sengaja mendedahkan kemaluannya kepada umum.

Terbetik dalam kepala saya apakah acara sumpah laknat seperti itu sudah menjadi perniagaan? Di Malaysia ini bukan saja pertanian adalah perniagaan, mendedahkan keaiban orang dan kemudian membuat sumpah laknat juga merupakan satu perniagaan. Sumpah dan pendedahan ini saya nampak bukan saja melibatkan Anwar Ibrahim tetapi mungkin satu hari ia akan melibatkan pendedahan ke atas keaiban Najib, Muhyiddin dan lain-lain pemimpin Melayu juga.

Tidak mustahil kerana dendam dan kerana ia memberi keuntungan perkara ini akan berlaku. Manusia yang rakus, fasik, jahil dan tipis imannya akan melakukan apa saja untuk hidup termasuk menjual kulit babi dan bangkai biawak.

Ternyata maksud dan tujuan kebenaran atau keperluan untuk mengadakan sumpah laknat itu sudah tergelecah jauh dari ril sebenarnya. Inilah kalau ianya diterima pakai oleh mereka yang buta agama dan jahil mengenai marfum tentang sumpah laknat. Ia menjadi lebih busuk lagi lagi kalau para ustaz dan ulamak al sauk membiarkannya pula. Sikap diam para ulamak dan ustaz apa lagi ada yang seronok mendengar lafaz sumpah berkenaan akan tambah lagi kekeliruan kepada umum – umat Islam.

Dalam sejarah, sumpah laknat ia diadakan kerana waktu itu tidak ada instrumen untuk membuktikan sesuatu yang kabur. Makanya untuk memperkuatkan tuduhan dan mengesahkan sesuatu hujah, maka persumpahan diadakan. Bagi menguatkan niat dan menarik kepercayaan maka si persumpah itu sanggup menggadaikan musibah besar ke atasnya, di mana kalau ianya bohong Tuhan akan melaknatinya. Dalam kata lain sumpah laknat untuk menunjukkan akan kebenaran apa yang didakwa.

Dalam konteks Islam seseorang yang bersumpah dengan menyebut nama Allah; walahi, wabilah, wathalahi ia dikira benar. Kerana mereka yang beriman tidak akan sewenang-wenang menggunakan nama Tuhan, bersumpah dengan nama Tuhan. Mempergunakan nama Allah bagi tujuan apa juga adalah kemuncak. Tidak ada yang tinggi daripada itu. Nama Tuhan lebih tinggi dari nama Perdana Menteri ataupun Yang Dipertuan Agong.

Justeru bagi mereka yang beriman apabila dengar nama Tuhan saja jiwa mereka akan menggeletar. Seluruhnya akan mengigil. Mereka akan insaf dan takut. Mereka merasakan diri mereka kerdil sekerdil-kerdilnya.

Dalam hal ini persumpahan sebegitu hanya akan memberi kesan kepada mereka yang beriman saja. Mereka yang takwa kepada Allah dan merasa takut kepada Allah. Sumpah seperti itu tidak berlaku kepada mereka yang tidak beriman dan bertakwa. Kerana lakukan persumpahan demikian seberapa banyak ia tidak akan menimbulkan keinsafan.

Orang yang tidak beriman akan sanggup melakukan apa saja, hatta lebih daripada persumpahan demikian. Mereka akan membuat pengiraan kalau pun sumpah mereka itu palsu mereka tidak akan ditimpakan apa-apa musibah dari Allah. Laknat yang mereka minta itu tidak akan menjelma di depan mata. Kerana kalau ianya diyakini menjelma mereka tidak akan berbuat demikian, kerana ia sesutau yang amat azab.

Kepada saya, mereka yang bersumpah sebegitu boleh dipersoalkan sejauh mana keimanan mereka. Kalau mereka seorang mukmim, seorang muslim yang baik mereka tidak akan terjebak dan melakukan maksiat yang mereka dakwakan itu. Mereka akan menjauh dari awal-awal lagi. Kerana seorang beriman tidak akan mendekati maksiat kerana sudah ada amaran, hendaklah kamu jauhi maksiat.

Tetapi apabila mereka berada dalam majlis maksiat, terlibat secara langsung, merestuinya dan merelainya kemudian menonton dan menyebarkan bagaimana boleh dikatakan mereka seorang yang beriman yang layak untuk melakukan lafaz sumpah menggunakan nama Tuhanku, Allah? Bukan apa yang mereka lakukan itu sia-sia saja, dan ia tida akan memulangkan natijah yang sebenarnya.

Orang ramai masih belum boleh menerima dakwaan si persumpah itu bahawa dakwaan mereka benar. Allah tidak akan melaksanakan kelaknatan terhadap Datuk mualaf itu dan dua temannya. Pun begitu juga laknat dan penghuman Tuhan kepada Anwar tidak juga dilakukan secara cash kalau dia bersalah. Ini bererti sumpah laknat itu tidak boleh diterima dan ianya perbuatan yang sia-sia saja.

Apakah orang ramai akan terus boleh menerima bahawa dakwaan Datuk mualaf itu benar apabila sampai kini dia masih selamat, sihat dan tidak pening? Jawabanya tidak, sebab kita tidak boleh memaksa Tuhan melaknat terhadap seseorang yang lain. Sesungguhnya Tuhan maha kasih dan sayang, manakala manusia memiliki kekejaman melebihi kejahatan haiwan. [wm.kl. 6:57 pm 30/04/11]

No comments: