Tuesday, April 12, 2011

Sebuka Mata

Meninggalkan Kuching Yang Sedang Mengeow

TIGA hari berada di Sarawak dalam tempoh lebih 73 jam lagi rakyat untuk Sarawak akan membuat keputusan sama ada hendak memilih kerajaan baru atau mengekalkan kerajaan lama, sungguh-sungguh menggugahkan perasaan dan mendebarkan dada. Kalau bukan kerana tugasan di KL saya tidak kembali dan terus ingin mernunggu saat-saat semua pintu pusat pengundi di tutup.

Saya rasa ada sesuatu yang berlaku di Sarawak kali ini. Yang jelas dan nyatanya Ketua Menteri 30 tahun Taib Mahmud sudah tidak lena tidur. Mungkin apa yang diucapkan bekas Presiden Seokarno, "kita tidak tahu saat mana kita nyenyak (tidur), maka begitulah juga mengenai nasib seseorang penguasa dia tidak akan tahu saat dan ketika mana kuasanya akan hilnag.."

Itu kata-kata Seokarno yang dicuplikan semula oleh Tokguruku Nik Aziz ketika mengununginya di hotel penginapannya kelmarin. Kata-kata itu ia menunjukkan masa masih tersisa bagi Taib. Tetapi agaknya lain bagi Taib Mahmud yang kini sedang bertarung hebat dengan sakartumaut politiknya. Malaikat politiknya akan bila-bila masa akan menyengah dan merentap tali hayat dan jantung hidupnya.

Saya rasa orang paling cemas, terdesak dan gabra kini di Sarawak ialah Taib Mahmud. Beliaulah kini yang sedang menahan kepala dan seluruh dirinya dari dihempap batu besar 16 April ini. BN menang atau kalah Taib tetap akan berundur. Kandati beliau merasakan masih kuat, masih boleh rally panjang di ranjang namun itu bukan alasannya.

Ternyata kehadiran Waleed si Labonis gemuk gembar tinggi dan lebar itu tidak boleh mengembalikan maruah dan kegemilangan politik dan kuasa Taib, kecualilah hanya untuk menajdi teman bermanja di pinggir malam.

InysaAllah ulasan selanjut serta coret coret pilihan raya Sarawak yang lain dan berbeza dengan pilihan raya sebelum ini akan menyusul selepas saya menyiapkan kerja wajib, Siasah untuk keluar Jumaat ini. Sementara itu hayatilah muzik yang menjadi latar belakang blog ini dengan penuh perasaan dan kesyahduan fikiran! [wm.kl 8:20 am 12/04/11]

3 comments:

Nasi Kerabu said...

Tuan MSO...memang syahdu sambil baca artikel tuan..ader musik yang menyentap hati dan jiwa...semoga PR akan merubah PRN Serawak kali ini.

cucukerinci said...

Tuan MSO, Moga Allah akan beri pertolongan kpd PR dgn kemenangan dlm PRN Sarawak...Amin!!!!

kl-kk-ptrjaya said...

Walid si labonis?

kalau walad - bdk lelaki , walid - bapa.

kalau ppuan - bint.

labonis ? kalau ikut B.I = Lebanese.

kalau nk cmpr B.A , B.M dan B.I = Bint si lebanese.

Bkn nk kondem tp tegur utk kebaikan...