Tuesday, February 7, 2012

Hayat Penjengok

Lagi Tektik Cuba Pengaruhi Guru

Ekoran pendedahan bagaimana Pejabat Pelajaran Kelantan mengeksploitasikan guru-guru untuk memastikan Umno merampas balik Kelantan dalam pilihan raya umum nanti banyak maklumat dan respons yang saya terima dari penjenguk. Salah satu ialah dari penjenguk ini yang memberi maklumat tambahan sangat berguna.

Di sini saya siarkan sepenuhnya maklumat berkenana untuk dinilai oleh semua apakah pendedahan itu benar atau pun tidak. Kepada penjenguk yang sudi berkongsi dengan saya dalam hal ini diucapkan berbanyak terima kasih. Budi baik dan kerjasama anda pasti mendapat imbuhan dari Allah s.w.t.

***
Salam,
Sekadar maklumat tambahan untuk Abang Ti atas artikel dalam blog.

Untuk makluman Abang Ti, kalau guru di Kelantan diberi taklimat dalam tempoh sehari tetapi guru-guru di Pulau Pinang 'dikurung selama 3 hari. Ini menunjukkan Umno masih menggunakan taktik lama dengan menakut-nakutkan guru khususnya dari Pulau Pinang untuk memburukkan Pakatan Rakyat.

Jarum jahat mereka disebarkan melalui beberapa siri kursus yang dijalankan oleh Institut Kemajuan Desa (INFRA) di Bangi tahun lepas. Kursus ini dinamakan Seminar Nilai-nilai Islam Dalam Gagasan 1Malaysia. Tarikh pelaksanaannya pula pada tahun lepas dari 30 Oktober hingga 1 November 2011.

Kaedah pelaksanaannya sama seperti kursus BTN. Disebabkan kerja-kerja kotor BTN sudah diketahui jadi program seperti ini dialih ke agensi kerajaan yang lain untuk mengabui mata guru-guru dan orang ramai.

Pada peringkat awal kursus ini telah berlangsung untuk guru-guru Penolong Kanan dari Pulau Pinang pada penghujung bulan September. Pada hujung bulan Oktober 2011 pula seramai kira-kira 200 orang guru J-Qaf dari Pulau Pinang diarahkan mengikuti seminar ini. Yang tidak hadir diminta menulis surat tunjuk sebab.

Semua guru yang mengikuti seminar ini tidak dibenarkan merakam gambar atau mencatat sebarang nota. Semua bahan juga tidak dibenarkan dibawa keluar. Oleh yang demikian tidak ada apa-apa bahan bukti bercetak yang boleh dibawa keluar.

Antara is kandungan dalam seminar ini.
- Isu Kristianisasi - Kononnya penceramah ialah salah seorang bekas ahli DAP Melayu yang mendapat maklumat tentang tentang gerak kerja DAP untuk menjadikan Malaysia sebuah negara Kristian khususnya di Pulau Pinang.

- Tayangan video berkaitan Bersih, Al Maunah, Reformasi dan beberapa lagi. Kononnya jika Pakatan Rakyat menang, Malaysia akan menjadi huru hara seperti dalam video.

- Isu perpecahan orang Melayu dan kerajaan yang ada sahaja boleh menyelamatkan orang Melayu.

- Perancangan untuk merampas negeri Pulau Pinang secara kotor oleh SPR

- Yang menariknya membasuh 'otak' guru-guru dengan mendakwa Rosmah ialah seorang yang cukup baik. (belum pernah modul 'brainwash' untuk menyelamatkan isteri Perdana Menteri sebelum ini. Rosmah berjaya memecah rekod), dan banyak lagi isu sensitif kononnya.

Antara pihak yang terlibat dalam program ini ialah Pegawai SPR, Pegawai Tinggi Polis, Bekas Perdana Menteri (dalam jadual ada tapi tidak hadir).

Implikasi seminar ini.

1. Guru yang terlibat tak hadir ke sekolah semata-mata terpaksa mengikuti program dakyah BN. Cuma bayangkan sekiranya 200 orang guru terlibat. Berapakah bilangan anak murid yang tidak belajar dalam tempoh tersebut.

2. BN menggunakan duit awam untuk menganjurkan program sebegini sedangkan duit yang digunakan duit rakyat bukannya duit BN atau UMNO.

Terima kasih kerana Abang Ti sudi baca.

Wassalam.

[wm.kl.12:44 t/hari 07/02/12]

No comments: