Wednesday, February 29, 2012

Susupan Petang

Lagi Wakil Rakyat Umno Didapati Rasuah

Lepas seorang seorang wakil rakyat Umno didapati bersalah melakukan rasuah atau menyalahgunakan kuasa. Terbaru ialah ahli Parlimen Sabak Bernam Abdul Rahman Bakri (foto) didapati bersalah oleh Mahkamah Shah Alam atas tuduhan membuat tuntutan palsu membabitkan wang sebanyak RM80,000.

Keputusan dibuat oleh Hakim Azhaniz Teh Azman selepas pihak pembelaaan gagal menimbulkan keraguan terhadap kes pendakwa

Kesalan ahli Parlimen UBN itu dilakukan pada 21 Januari hingga 4 Februari 2008, ketika itu Abdul Rahman menjadi Adun Ayer Tawar.

Sebelum ini beberapa orang wakil rakyat Umno khususnya di Selangor di heret ke mahkamah atas tuduhan melakukan rasuah. Sekurang-kurangnya dua Exco telah diheret dan dibicara di mahkamah atas kesalahan rasuah. Bagaimana pun mereka berjaya dalam rayuan menyebabkan tidak sempat menginap di penjara.

Bekas Menteri Besar, Khir Toyo juga didapati bersalah melakukan rasuah berhubung pembelian satu lot tanah di Shah Alam untuk kegunaan beliau dan isterinya. Beliau telah dijatuhi hukum penjara 12 bulan. Khir masih belum menjalani hukuman penjara kerana sedang menanti proses rayuan.

Ironisnya dalam masa para pemimpin Umno dan juak-juaknya berusaha membuat laporan rasuah terhadap para pemimpin Pakatan Rakyat, yang disumbat ke dalam penjara ialah pemimpin Umno.

Misalnya di negeri Kelantan puak Umno mencari apa saja kesalahan dilakukan oleh pemimpin Pas kemudian dilaporkan kepada SPRM. Gara-gara itu menyebabkan SPRM menyiasat beberapa orang wakil rakyat dan termasuk juga Exco kanan. Tetapi yang dipenjara kerana rasuah ialah ketua bahagian Umno.

Minggu lepas Lembaga SPRM mengesahkan menantu Nik Aziz, Abdul Ariffahmi Abdul Rahman yang dilaporkan rasuah dilepaskan kerana kekurangan bukti. Perlepasan itu membuktikan tuduhan ke atas Ariffahmi hanya fitnah dan bertujuan khianat.

Senario itu boleh dijadikan kayu pengukur kepada rakyat, pemimpin dari parti mana yang korup dan yang mana yang bersih. Disebabkan mereka kompunan untuk melihat ada wakil rakyat Pakatan disumbat ke penjara kerana rasuah itulah maka pihak UBN sanggup mengupah sesiapa saja bagi mengenakan para pemimpin Pas.

Sebenarnya pemimpin yang korup dan berhati busuk tidak akan merasa selesa untuk berada dalam Pakatan Rakyat sebab itu ada setengahnya meninggalkan parti dan berenang-renang dalam kolom busuk bersama sesetengah pemimpin Umno yang mesra jiwa dengan rasuah. [wm.kl 3:15 pm 29/02/12]

No comments: