Sunday, December 14, 2008

Tahniah

Mingguan Konsep, Selamat Dilahirkan

MENJELANG tengah malam tadi sebuah lagi surat khabar tabloid lahir negra ini. Kali ini akhbar berkenaan lahir di Kota Bharu Kelantan. Nama akhbar itu ialah Mingguan Konsep. Akhbar yang mengulas isu semasa dan terkhusus kepada politik itu dilahirkan oleh penerbitan milik sahabat saya Ramli Abdul Halim.

Beberapa jam sebelum akhabr itu dicetak malam tadi Ramli menghubungi saya meminta agar melihat dan memberi komen wajah muka depan akhbar berkenaan. "Demo tolong tengoklah sikit anak kawan hak baru akan lahir malam ni!" begitulah kata Ramli bangga.

Saya jadi terkejut dengan kata-katanya. Anaknya? "Iya anak... bernama Konsep...," begitulah jelas Ramli meredakan rasa bingung saya.

Diam-diam Ramli yang memang terkenal gigih dengan melahirkan majalah dan akhbar baru telah berjaya menerbitkan sebuah lagi akhbar. Sebelum ini sudah bermacam-macam akhbar yang diterbitkan oleh Ramli, termasuklah Wasilah, Fajar Islam dan sebagainya.

Penerbitan Mingguan Konsep ini adalah gantian kepaa Fajar Islam yang tidak disambung permitnya oleh KDN atas sebab-sebab yang tidak dijelaskan. Mingguan Fajar Islam hanya sempat diterbitkan beberapa isu saja.

Sebenarnya Konsep bukan nama baru. Ia pernah wujud sebelum ini dalam rupa bentuk sebuah majalah eksklusif berkala, bulanan. Selepas itu bentuk dan saiz Konsep ditukar kepada bentuk digest.

Menurut Ramli, akhbar itu dijual dengan harga RM3.00 senaskah dan mempunyai 48 muka surat hitam putih. Hari ini akhbar edisi pertamanya sudah mula beredar di sesetengah daerah di Kelantan dan sebahagian Terengganu.

Jelas Ramli Minggu Konsep yang akan beredar ke seluruh negara akan mengikuti perkembangan abang-abangnya Wasilah, Siasah, Watan lain-lain.

"Saya berharap Konsep akan menjadi wadah baru yang tampil dengan konsep dan caranya tersendiri," ujar Ramli sambil menambah beliau sangat mengharap sokongan para pembaca bagi memastikan penerbitan berterusan.

Untuk keluaran pertama sebanyak 15,000 naskah dicetak. Permintaan pengedar kini menurut Ramli sebanyak 45,000. "Permintaan dari pengedar menggalakkan tetapi kawan tak leh nak layan lagi, buat sikit-sikit dulu," begitulah katanya.

Tahinah diucapkan kepada Ramli atas kelahiran cahaya barunya itu. [p pangkor 6:00 pm 14/12/08]

1 comment:

MS said...

Semoga bertambah semaraklah kuasa media alternatif negara.