Tuesday, March 27, 2012

Ulasan Isu

Makan Tanah
Kalau Adun Biasa Dapat Satu Hektar
Berapa Pula Untuk MB?


Pendedahan dibuat Pesuruhjaya Pas Terengganu Abdul Wahid Endut mengenai wakil rakyat Umno mendapat tanah sesuatu yang mengejutkan. Barang kali perkara itu sudah tidak menjadi isu lagi bagi rakyat Terengganu. Tetapi bagi saya sungguh diluar jangka.

Apa lagi kerajaan UBN selalu mengakui mereka mendahului rakyat daripada kepentingan mereka sendiri.

Dengan pendedahan itu mendedahkan apa jenis sebenarnya kerajaan UBN ini. Jenis jin makan tanahkah?

Rasanya semasa Pas memerintah Terengganu dulu kerajaan Pas Terengganu tidak membahagi-bahagikan faraid kepada sesama sendiri (pemimpin) tetapi membahagikan geran tanah kepada rakyat miskin.

Apa yang berlaku di Terengganu itu tampaknya tidak menunjukkan hakikat itu. Rakyat tidak didahulukan tetapi wakil rakyat yang diutamakan. Untuk permulaan beliau mendedahkan lima orang wakil rakyat yang menerima tanah setiap seorang seluas satu hektar. Menurutnya bukan saja setakat lima wakil rakyat diberi tanah tetapi ramai lagi.

Antara wakil rakyat yang didedahkan mendapat habuah tanah, Ahli Parlimen Besut, Dr Abdullah Muhammad Zin. Dia dikurniakan tanah seluas satu hektar di kawasan Dendong, Mukim Tembila, Besut tanah nombor No. Lot PT6964.

Adun Jertih, Idris Jusoh bekas MB Terengganu beliau juga mendapat habuan tanah di kawasan sama tanah lot nombor PT6902.

Adun Hulu Besut, Nawi Mohamad, juga mendapat tanah dilokasi sama di atas lot nombor PT6904 yang keluasannya 1 hektar.

Dua lagi ialah Muhammad Pehimi Yusoh iaitu Adun Kota Putera juga di kawasan sama, keluasan satu hektar dengan No. Lot PT6903.

Seorang lagi Adun Batu Rakit, Karzan Che Mat. Tanah itu di kawasan Mengabang Bakong, Mukim Batu Rakit, Setiu. Keluasan tanah 0.9965 hektar, lot bernombor PT30794.

Pendedahan itu menimbul persepsi buruk terhadap kerajaan oleh rakyat. Mungkin ada yang berangggapan kalau wakil rakyat biasa mendapat satu hektar, bagaimana pula dengan para Ecxo? Mungkin jumlahnya dan nilai tanah lebih baik lagi. Memalukan kalau Idris Jusoh yang dikenali sudah bangasawan juga diberi tanah.

Tentu rakyat akan bertanya dan beranggapan kalau wakil rakyat biasa tentulah Exco diberi habuan tanah 10 hektar. Kalau begitu berapa hektar pula untuk menteri besar? Mustahil MB tidak mendapat apa-apa habuan dan setaraf dengan kedudukannya tentu tanah yang diberikan kepada MB lebih banyak dan tanah yang lebih bernilai dari itu.

Menurut Wahid beliau akan membawa kes itu ke sidang Dewan Undangan Terengganu akan datang. Sama-sama kita tunggu apakah penjelasan Mat Said nanti? Jangan belia mengelak atau mencari helah untuk tidak menjawabnya. Beliau juga kena jujur berapa hektar untuk beliau sendiri?

Adalah baik setelah pemberian tanah itu yang tentu menyakitkan hati rakyat didedahkan, semua wakil rakyat yang mendapat habuan itu memulangkan semula tanah itu kepada kerajaan untuk diberikan kepada ribuan rakyat Terengganu yang masih tidak bertanah dan membangun rumah atas tanah-tanah rezab kerajaan di simpang-simpangan jalan.

Kalau pun tidak mahu dikembalikan kerana tanah itu mungkin sudah diusakan atau dibangunkan istana dan banglo kerajaan hendaklah menilai tanah itu mengikut nilaian semasa dan wakil rakyat itu perlu membayarnya.

Apa difahamkan dalam jawaban MB Terengganu pemberian habuan itu ialah kepada mereka - (wakil rakyat) yang tidak akan dicalonkan pada pilihan raya umum ke-13 akan datang.

Apakah ini menjadi amalan kerajaan Terengganu memberi tanah kepada wakil rakyat-wakil rakyat yang tidak lagi dicalonkan? Kalau benar begitu apakah kerajaan Terengganu (BN) sudah dapat memastikan bahawa Idris Jusoh tidak akan dicalonkan manakala beliau sendiri sudah mengesahkan akan dicalonkan? [wm.kl.4:45 pm 27/03/12]

No comments: