Tuesday, June 10, 2014

Jangan persenda dan hinakan hukum hudud

PANDANGAN SENJA                                                                            

Puak pembela Islam sama ada pertubuhan bukan kerajaan (NGO) mahupun orang perseorangan perlu memberi perhatian dan bangkit terhadap pihak-pihak tertentu khasnya dalam politik yang mempersenda-sendakan hukum hudud. Ada kecenderongan di kalangan golongan politik mempermain-mainkan hukum hudud sebagai modal politik murahan mereka.

Hudud adalah sesuatu ketetapan Allah yang disebut dalam al kitab - al Quran. Sama ada kita hendak melaksanakan atau tidak, itu soal lain. Mempercayainya adalah wajib. Ia bergantung kepada komitmen dan iltizam sesebuah kerajaan. Tetapi janganlah sesekali hukum Allah itu dipersenda-sendakan.

Tidak seharusnya hukum hudud dijadikan alasan dan modal, untuk mendapat sokongan. Hukum hudud juga bukan perkara yang boleh dilakukan begitu seperti isu lembu di kondo, GST atau pun kehilangan MH370. Hudud bukan undang-undang untuk menarik sokongan ataupun sebaliknya. Hudud adalah satu kewajiban.



Sudah acap kali hukum hudud ini dipersenda-sendakan dan ia menyakitkan hati apabila mendengarnya. Malangnya orang atau pejuang dan pembela Islam tidak berbuat apa-apa, kurang prihatin. Mereka seolah membiarkan orang mempersendakan hukum hudud dan ini sekaligus menjadikan agama Islam sebagai tidak bermaruah. Sensitiviti orang Islam tidak sepeka sensitiviti penganut agama lain.

Misalnya mendiang Karpal Singh pernah menlafazkan ucapan agar langkah dahulu mayatnya kalau hendak dilaksanakan hudud. Walaupun ketegasan beliau itu dari konteks perlembagaan tetapi kata-kata itu mencabar keimanan umat Islam. Karpal sengaja berkata begitu kerana dia boleh mengguna konotasi lain dalam hal hudud ini.

Persendaan tentang hudud bukan terbatas kepada Karpal sahaja. Sejak negeri Kelantan berhajat untuk melaksanakan hudud, waima atas apa tujaunnya, isu mengenai hudud ini makin "lacat" lagi diperkatakan. Apa yang disentuh mengenai hudud ia amat-amat menyakitkan hati dan rasa terhina.

Terbaru ialah cadangan ahli Dewan Undangan Negeri Selangor dari Dun Sungai Tawar Kamarol Zaki Abdul Malik yang bercadang untuk membawa usul persendiri di DUN Selangor bagi berkemungkinan negeri itu melaksanakan hukum hudud. Walaupun niat Adun berkenaan baik tetapi apa yang dilakukannya jelas satu persendaan kepada hukum hudud.

Umum sudah mengetahui pendirian dan sikap Umno mengenai hudud. Presiden Umno Najib Razak sudah pun "bersabda"; kerajaan UBN tidak akan melaksanakan hudud kerana ia belum sampai masanya lagi. Apakah sabda Najib itu tidak didengari oleh Adun berkenaan.

Kita pasti beliau mendengarnya. Jadi apabila beliau cuba membawa juga usul mengenai hudud itu maka jelas ia satu persendaan. Tujuannya sudah tentu mahukan isu hudud menjadi perbalahan dan pertikaikan di kalangan anggota Adun Pakatan Rakyat di Selangor. Ia bukan sesuatu yang bertujuan baik dati nawaitu yang putih.

Sekiranya usul itu diterima untuk dibahas, sudah pasti ia akan ditolak oleh Adun Pakatan Rakyat terutamanya DAP, kerana pendirian parti itu terhadap hudud jelas. Umno Selangor juga cukup faham usul itu hanya sia-sia sahaja.

Kalau lah Umno beriya untuk melaksanakan hudud, Umno tidak perlu memilih Selangor sebagai contohnya, tetapi boleh "cuba try test" dingeri-negeri lain, Johor, Melaka, Kedah dan Pahang kerana negeri berkenaan Umno menguasai 2/3 DUN di mana keadaanya lebih mudah dan tidak mustahil.

Hukum hudud ini menjadi modal yang laris waktu ini. Bukan sahaja di kalangan orang politik Melayu beragama Islam, tetapi parti bukan Melayu dan Islam juga turut sama mengambil kesempatan menjadikan hudud sebagai modal untuk menempelak antara satu sama lain.

Penasihat DAP Lim Kit Siang juga mengambil hudud untuk menempelak kawannya dari MCA dan Gerakan. Kata Kit Siang sebelum presiden MCA, Liow Tiang Lai dan presiden Gerakan Mah Siew Keong bersetuju menyertai kabinet Najib, hendaklah memastikan yang Umno menolak hukum hudud terlebih dahulu.

Katanya mereka berdua tidak boleh menerima tawaran menyertai kabinet kerana ia bertentangan dengan prinsip penubuhan BN. Mengenai hukum hudud Najib menegaskan pihaknya tidak menghentikan usaha agar undang-undang yang menjadi cita-cita Pas itu dilaksanakan.

Ini satu lagi bentuk bagaimana hudud dijadikan permainan politik. Satu penghinaan kepada Islam. Kenapa Kit Siang harus menjadikan hukum hudud untuk menghalang kedua-dua presiden itu menyertai kabinet? Hudud tidak sepatutnya dijadikan kayu penyendal untuk menghalang mereka menyertai kabinet kalau pun takut pengaruh MCA dan Gerakan membesar semula. Carilah alasan atau penyendal lain.

Hari ini juga Setiausaha Agung Gerakan, Liang Teck Meng menyeru orang Melayu agar menyokong hukum hudud bagaimana pun beliau menegaskan Gerakan tidak akan sokong kerana perlaksanaannya bertentangan dengan Perlembagaan.

Untuk apa mengeluarkan seruan demikian sedangkan kita sendiri tidak menyokongnya. Bagi saya cara Teck Meng ini juga satu persendaan kepada hudud dan Islam. Beliau atau sesiapa juga yang mahu menjadikan hudud sebagai modal politik hendak berhenti berbuat demikian. Cara anda itu, baik daripada Pas atau Umno juga, kalau atas niat politik ia tidak baik.

Umat Islam seharusnya merasakan terhina dan tercabar dengan mereka yang mempersenda-sendakan hudud dijadikan modal politik. Mungkin satu tindakan menyeluruh perlu diambil untuk menjaga maruah hudud dan agama Islam. [wm.kl.7:08 pm 10/06/14]

2 comments:

kampong lad said...

'Kamarol Zaki Abdul Malik yang bercadang untuk membawa usul persendiri di DUN Selangor....'

orang melayu/islam sendiri yg bagi lampau hijau kpd non-muslims utk terus menghina islam.

Unknown said...

Setuju dgn MSO. Hudud adalah fitrah manusiawi. Seharusnya tidak dijadikan mainan politik murahan.