Monday, October 30, 2023

Pembangkang terus tergugat?

SUSUPAN MALAM

Iskandar Zulkarnain
HARI ini seorang lagi ahli Parlimen menyatakan sokongan kepada perdana menteri Anwar Ibrahim.
Kali ini ahli Parlimen dari Sabah, Suhaili Abdul Rahman (Bersatu - PN) mewakili kerusi Labuan. Sebelum ini ahli Parlimen Kuala Kangsar Iskandar Zulkarnain  Abdul Khalid telah mengumumkan sokongan kepada perdana menteri Anwar Ibrahim dan kerajaan Perpaduan. 

Alasan diguna pakai Suhaili, sama dengan alasan dibuat oleh Iskandar Zulkarnain mereka menyokong kerajaan demi rakyat yang diwakilinya. Dalam erti kata lain mereka mengorbankan sokongan kepada parti demi rakyat. Kedua-dua mereka menang atas tikit Bersatu (PN).

Sunday, October 29, 2023

Menanti Israel mengaku kalah?

PANDANGAN

SUDAH hampir sebulan regim Israel ganyang Gaza; menembak, membunuh rakyat Palestin tidak kira usia,
gander dan sebagainya. Sejak serangan bermula 7 Oktober ribuan rakyat Palestin telah "syahid" menjadi korban kekejaman zionis Israel. Angka rasmi terbaru dikeluarkan pihak Palestin (28 Oktober) seramai 7,700 rakyatnya terkorban.

Kemelut atau perang kali ini meletus apabila Hamas (Harakat al Muqawamah al Islamiyyah) kumpulan militan yang memeperjuangkan untuk bebaskan bumi Palestin dari cengkaman Israel memulakan serangan melancar Operation al Aqsa Flood. Regim Israel mula bertindak ke atas operasi berkenaan. Sebenarnya operasi itu saja dijadikan alasan untuk meneruskan siri-siri serangan mereka ke atas Palestin. Kalau ia bukan punyai maksud jauh dari itu, sepatutnya regim Israel menyerang Hamas saja bukan membunuh rakyat Palestin yang tidak berdosa itu.

Saturday, October 14, 2023

Pas & Hadi: Mentari belum naik di sebelah barat, pintu taubat masih terbuka

PENDAPAT

JAWABAN dan penjelasan Anwar Ibrahim terhadap pertanyaan (pancingan) majalah Magazine dalam temuramahnya dengan perdana menteri itu terhadap Pas, jika diarifi itulah sikap dan keperibadian perdana menteri itu. 

Beliau seorang politis yang tidak suka bergaduh dan mahu meneruskan perbalahan selama-lamanya dengan yang menyeruinya. Anwar seorang berjiwa mencari damai tidak suka bergaduh jauh sekali berdendam. 

Dalam interview itu Anwar ditanya apakah sikapnya dengan pihak pembangkang khasnya Pas yang dipimpin Abdul Hadi Awang yang juga merupakan sahabat lamanya. Beliau menjelaskan dirinya terbuka dengan Pas, malahan sebaik mengangkat sumpah memegang jawatan perdana menteri, beliau telah mengundang Pas untuk bersama kerajaan Perpaudan.

Tuesday, October 10, 2023

Bangunkan aplikasi untuk salurkan subsidi bahan bakar kepada nelayan

PANDANGAN

MASALAH ketirisan dalam pelbagai subsidi diberikan kerajaan kepada rakyat menyebabkan kerajaan akan memperkenalkan subsidi bersasar mulai tahun depan. Langkah ini boleh menjimatkan wang kerajaan membolehkan lebih banyak masyarakat berkepentingan mendapat manfaatnya. Ia juga untuk menyelamatkan pembaziran wang negara, dan penyelamatan itu membolehkan kerajaan menggunakan peruntukan itu untuk keperluan lain seperti pendidikan, kesihatan dan pertahanan yang banyak diperlukan. 

Pelaksanaan kaedah sebelum ini tidak praktikal lagi memadangkan banyak subsidi yang disalurkan untuk rakyat berkepentingan tidak tercapai seperti mana dihasratkan. Justeru kaedah itu diperkenalkan untuk mempastikan rakyat yang benar-benar memerlukannya memperolehi bantuan kerajaan dan mereka yang tidak layak tidak "mencuri"nya. 

Monday, October 9, 2023

Pola pengundi dalam kawasan Felda bahaya

ULASAN LEWAT

SEPERTI mana diketahui Pirake Pelangai Sabtu lepas dimenangi oleh BN. BN menerusi calonnya Amizar Abu Adam, 53 berjaya mengekalkan kerusi yuang dimenangi Allahyarham Johari Harun (BN) dalam pilihan raya negeri ke-15 lalu. Amizar menang dengan meraih majoriti 2,949 undi mengalahkan lawan utamanya calon PN dari Pas Kassim Samat, yang memperoleh 4,375 undi. Amizar meraih 7,324 undi atau 63.37%. 

Dari segi angka undi diraih Amizar merosot sedikit berbanding diperolehi Allahyarham Johari yang mendapat sebanyak 4,048. Namun yang penting dan mustahak BN berjaya mengekalkan kerusi N36  Pelangai itu. Kemenangan walaupun satu undi, sangat bermakna bagi BN khasnya dan kerajaan Perpaduan bagi membuktikan kerajaan berkenaan tidak goyah dan terus mendapat dukungan rakyat. 

Wednesday, October 4, 2023

Anwar perlu fatanah dalam merombak kabinet

SUSUPAN SUBUH

DALAM buana politik Malaysia apa yang ditunggu dan dinanti-nantikan kini ialah rombakan kabinet.
Perkara ini menjadi sebutan dan perhatian apabila pemerhati memberi gambaran Anwar perlu melakukan rombakan kabinet dan menyusunnya semula. Setelah 10 bulan berkuasa dengan anggota jemaah kabinet hari ini sudah wajar untuk Anwar melakukan semakan dan penyesuaian baru.

Lagi pun rombakan kabinet itu sejajar dengan pengumuman mana-mana ahli parlimen atau tokoh politik PH bagi mengisi tempat dikosongkan oleh Allahyarham Salahuddin Ayub yang meninggal dunia 23 Julai lalu. Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup masih kosong.

Disamping mengisi kekosongan itu Anwar, diperkirakan perlu membuat sedikit adjustment terhadap kabinetnya, menukar portfolio beberapa orang menteri yang dilihat gagal atau kurang berfungsi seperti diharapkan. Situasi itu dilihat merugi dan menganggu agenda besarnya untuk membangun negara.

Antaranya ialah Mohamad Sabu yang diberi tanggungjawab menjaga makanan negara di Kementerian Pertanian dan Keterjaminan Makanan, Fahmi Fadzil menjaga penerangan negara di kementerian Komuniskasi dan Digital. Kedua-dua mereka dilihat tidak begitu proaktif untuk mendepani beberapa isu serius yang dibawah tanggungjawab kementerian mereka. 

Lantaran itu sambirin membetulkan itu Anwar diharap akan memperkemaskan lagi kabinetnya untuk memberi dampak bagi menghadapi masalah negara dan mengurangkan kritikan umum. Dalam pada itu ada juga desas desus dan lobi melobi agar dibawa masuk orang tertentu ke dalam kabinet bagi memantapkan lagi jemaah menteri. Kemasukan mereka itu kononnya ada singnifikan tertentu walaupun ia dikira mustahil dan rumit. 

Mereka disebut dan wajar dibawa masuk ialah ahli parlimen Titiwangsa Johari Ghani, Senator Dr Mujahid Yusuf Rawa. Ada juga nama Husam Musa yang kini memegang jawatan Pengerusi SPNB disebut secara diam-diam wajar dibawa masuk ke dalam kabinet. Husam masih ada sepenggal lagi boleh dilantik menjadi Senator.  Kemasukan mereka itu berdasarkan kepada pengalaman dan track record perkhidmatan mereka sebelum ini.  

Tidak cukup nama-nama itu ada dua ahli lagi parlimen ikut dan diampungkan, ahli parlimen Air Hitam, Wee Kah Siong dan ahli Parlimen Tapah M. Saravanan. Nama mereka disebut atau dicadangkan dibawa masuk ke dalam kabient. Kononnya keperluan bawa masuk Wee Kah Siong untuk menguatkan sokongan Cina kepada kerajaan PH. Manakala Saravanan pula sebagai menghargai sokongan masyarakat India terhadap BN dan PH dalam pilihan raya lalu. 

Alasan untuk bawa masuk Wee Kah Siong itu sedikit tidak logik dan tidak penting kerana DAP sudah ada untuk membendung pengaruh pengundi Cina.

Mengenai cadangan itu masing-masing ada pandangan dan alasan tersendiri. Namun ketentuannya ia menjadi hak prerogatif perdana menteri. Semua nama jemaah menteri tertulis di atas telapak tangan Anwar. Bagi saya, saya tidak nampak Anwar akan akur atau menuruti apa yang dicadangkan itu. Beliau seorang yang tidak mudah termakan dengan lobi melobi serta ada pertimbangan lain.

Setahu yang saya kenal, Anwar, beliau seorang yang autokrasi, akan bertindak sendiri tanpa banyak menerima pandangan orang diluar sana. Amat "rohok" untuk dia menyetujui dengan pandangan orang lain. Walaupun beliau ada berseloroh mengenai rombakan kabinet meminta agar orang menulis surat kepadanya membuat cadangan, saya yakin dan percaya beliau tidak akur dengan apa dicadangkan itu.

Walaupun relatif ada menterinya lemah, tetapi kerana aknum itu merupakan orang kanannya dalam parti, beliau tidak akan mengusiknya. Beliau akan biarkan ia terpendam macam buah busuk yang boleh merosak keadaan. Dalam hal-hal tertentu beliau lebih menjaga keampuhannya dalam parti berbanding dengan rakyat dan negara. 

Kayu serandang dan tongkat keramat tidak akan ditukar ganti. Beliau tidak akan kisah apakah oknum yang dicadangkan itu boleh menyumbangkan kepada pembangunan negara dan rakyat, tetapi yang lebih penting oknum itu boleh mendokong politiknya. Apa dialami Anwar itu ada lumrah dalam kancah politik. 

Makanya jangan harap untuk kita melihat Anwar sedia menurut apa yang kita cadangkan, dan kita akan kecewa kalau sangat mengharap daripada hal itu. 

Semalam beliau memberi tahu tidak ada rombakan kabinet dalam masa terdekat. Beliau menafikan khabar mengatakan beliau menghadap Yang diPertuan Agong sebagai ada kaitan dengan rombakan kabinet Katanya perjumpaan itu adalah amalan rutin sebelum mesyuarat kabinet hari ini.

Apakah boleh diyakini dengan kata-katanya itu? 

Saya rasa beliau tidak akan membuat rombakan kebinet sebelum beliau ke luar negara. Beliau akan ke Dubai dan khabarnya akan menunaikan umrah dalam tempoh terdekat. Keputusan Pirake Pelangai juga akan menjadi indikator dan semangat kepadanya. 

Sebagai orang politik Anwar juga tidak terkalih dengan cara orang politik lain suka menimbulkan suasana suspen dan menggantungkan agenda untuk mendapat perhatian umum. Apa lagi Anwar seorang yang suka kepada publisiti dan dikerumuni ramai maka beliau boleh memperpanjangkan soal rombakan kabinet.

Bagaimana pun dalam hal lain beliau tentu berhati-hati untuk membuat rombakan kabinet termasuk menggugurkan mana-mana yang lemah dan mengganti yang baharu. Ini kerana kedudukannya secara hakikatnya tidak stabil ditambah dengan sifat perdana menteri itu tidak suka menganiaya sesiapa. Beliau sangat bergantung kepada sokongan parti-parti lain DAP, Amanah dan Umno. Untuk itu beliau akan jaga perasaan dan hati parti-parti berkenaan. Beliau tidak mahu dengan rombakan dan tukar ganti boleh menyebabkan ada parti-parti itu tersinggung.

Jadi rombakan atau perpindahan atau pengguguran anggota kabinet itu harus mengambil pertimbangan situasi berkenaan.

Jika beliau tidak bijak menjaga hati parti-parti yang mendokongnya, tidak mustahil boleh berlaku penarikan diri mana-mana komponen parti dalam PH menyokongnya. Kalau ada berbuat demikian maka kerajaan PH akan "bercongik cakdung". Dalam dunia politik langit terbuka ini beliau sangat perlu berhati-hati dan fatah. Bila dan hari apa, dan siapa yang terbabit dalam rombakan itu pasti akan hadir juga. Jadi kita janganlah desak sangat perdana menteri ke-10 itu untuk mengikuti apa yang kita hajatkan. [wm.kl.9:02 am 04/10.2023]

Glossari:

Rohok = sukar, payah, tidak mudah.