Tuesday, August 27, 2024

Abang aktif dalam dunia politik


BELASUNGKAWA (3)

RAMAI yang tidak tahu abang juga seorang ahli politik yang terkemuka suatu masa dahulu. Dia adalah orang politik. Bakat kepimpinan dan semangat perjuangan dipunggut sewaktu berada di kampus UPM, Serdang, awal tahun 70an.

Abang bersama Mohd Asri 
yang dianggap sebagai mahaguru
politiknya. 
Semasa gerakan pelajar meranjaui negara sekitar tahun itu abang ikut sama aktif. Malahan abang sempat bersama perdana menteri Anwar Ibrahim yang dianggap sebagai penggerak gerakan mahasiswa waktu itu.

Beliau ikut sama mengikut demostrasi, keluar kampus untuk bergabung dengan mahasiswa mengadakan unjuk rasa di beberapa kedutaan asing sekitar Kuala Lumpur dan masjid negara. Abang juga sempat berdemostrasi sampai ke Baling.

Beliau aktif dalam gerakan mahasiswa dan memegang jawatan Naib Presiden II UPM. Mengulati diri dalam politik kampus. Disitulah abang mangembang bakat sebagai pemimpin dan nekad memperjuangkan nasib rakyat marhean Kelantan. 

Apabila berlaku krisis politik Kelantan di antara Allahyarham Datuk Mohamad Nasir dan Datuk Mohad Asri tahun 1977 kemudian membawa kepada darurat yang akhirnya menumbangkan kerajaan Pas pimpinan, tahun 1978, abang ikut bantu Pas Kelantan.

Bermula dari situ selepas tamat pengajian di UPM dan berkerja di MARDI, abang terus aktif dalam Pas. Kerana kegilaanya dalam politik menyebabkan beliau ditukar 24 dari Kota Bharu ke Batu Pahat Johor. Pertukaran politik itu berlaku atas kehendak Menteri Pertanian ketika itu Sharif Ahmad. Abang ditukar kejam selepas menolak tawaran Sharif kepadanya agar melanjutkan pelajaran ke luar negara dengan biasiswa penuh. 

Tawaran itu adalah tektik dan strategi Sharif atau Umno bagi membendung kegiatannya dalam Pas sekaligus mengendurkan pengaruh Pas di Kelantan. Abang pada masa itu adalah pemuka muda Pas Kelantan. 

Abang bersama Mohd Asri, Abu Bakar
Hamzah, Hassan Shukeri dimuktamar
Pas tahun 1977.
Pertukaran abang ke Batu Pahat itu sedikit pun tidak mengentarkanya. Ia tidak memberi kesan kepada abang. Beliau mengkoordinator gerakan Pas Kelantan dari jauh. Dalam pada itu, pertukaran itu memberi kesempatan kepada untuk mengembangkan Pas di Johor khasnya di Batu Pahat. Bersama beberapa aktivis Pas di Batu Pahat, abang menubuhkan cawangan Pas disitu dengan beliau sendiri menjadi Ketua Pemuda Pas Batu Pahat.

Tidak keterlaluan kalau dikatakan benih Pas yang ditanam dan dipupuk oleh abang dan beberapa aktivis menjadikan Pas Johor hidup dan berkembang pesat. Boleh didakwa kehebatan Pas Johor hari ini sedikit sebanyak adalah sumbangan beliau. 

Di akhir tahun 1978, saya sempat mengikut abang menghadiri beberapa majlis ceramah dan penerangan abang untuk menubuhkan cawangan atau ranting Pas disekitar Batu Pahat dan Parit Sulong. Berbekalkan cara pendekatan dan hubungan mesranya dengan orang sekejap masa sahaja Pas berkembang biak di Johor Bharu.

Kekalahan Pas di Kelantan.

Kekalahan Pas di Kelantan dan kehilangan kerajaan Pas selama 18 tahun pada tahun 1978 menjadikan abang lebih nekad untuk membela Pas Kelantan. Beliau bertindak lebih berani dan latang tidak mempedulikan larangan dan sekatan, sebaliknya dengan berani mengambil risiko berhenti kerja dan pulang ke Kelantan. 

Demi minat dan rontaan jiwa perjuanganya dalam Pas, abang mengambil keputusan berhenti kerja. Ini adalah tindakan yang serius dan benar-benar mencabar kehidupannya. Tindakan itu timbul pro kontra dikalangan keluarga, ada yang memarahinya,  dan ada yang mengambil sikap menyerahkan kepada kebijaksanaan abang. Ketika itu abang baru mendirikan rumah tangga dengan kekanda Nawiah binti Salleh dan masih belum memperolehi cahaya mata.

Bersama isterinya kekanda Nawiah.

Setelah meninggalkan kerja abang menceburi bidang perniagaan sebagai sumber kehidupan dan juga bantuan untuk perjuangan. Abang adalah seorang dermawan merupakan penyumbang tetap untuk parti. Dia juga seorang pemurahan, kalau masuk ke mana-mana kedai atau restoran beliau akan membayar sesiapa saja yang makan dalam kedai itu, tanpa dia kenal atau tidak.

Kejatuhan kerajaan Pas tahun 1978 meletakkan namanya di hadapan dan menjadi hero Pas dan satu-satunya profasional dalam Pas atau tidak dikenali dengan ustaz. Beliau jadi pemimpin muda Kelantan yang latang memperjuangkan untuk membangkitkan semula Pas di Kelantan selepas pilihan raya 1978 Dalam pilihan raya selepas Kelantan didarurat itu, Pas menang hanya dua kerusi di Sering (Nik Abdullah Arshad) dan Manek Urai (Abdullah Su). 

Dalam usaha memberi semangat kepada Pas ini, pengorbanan abang tidak ternilai. Selepas mengalami kekalahan itu semangat orang Pas seperti hilang dan hancur. Pas juga seperti lumpuh. Ketika itu tidak ada pemimpin yang berani "benguh" kepala kerana malu dengan BN.

Saat inilah abang mengambil tanggungjawab membangun dan pulihkan semulah para penyokong Pas.  Beliau bergerak aktif di Pasir Puteh Kelantan dan menjadi ketua pemuda Pas kawasan itu, dan merupakan Exco Pemuda Pas Kelantan, yang ketika itu Dewan Pemuda Pas dibawah pimpinan Abdul Halim Abdul Rahmah. Abang juga menjadi jurubicara Pemuda Pas Kelantan dalam muktamar Pas. 

Abang bersama Allahyarham
Sallahuddin Ayub.
Beliau bekerja menggerak dan menyuntik semangat penyokong Pas siang dan malam. Beliau menjadi penceramah utama Pas. Sepanjang tahun 1978 hingga 1981, beliau tidak berhenti berceramah ke seluruh pelusuk negeri Kelantan. Masa dan wang ringgitnya dikorbankan untuk perjuangan Pas tidak ternilai.

Pemimpin atau tokoh lain bersamanya, cikgu Musa Salleh, Mohd Zahari Awang, Wan Ismail Wan Ahmad, Bunyiamin Yaakob, Omar Mohamad dan lain-lain. Ketika itu Allahyarham Nik Aziz Aziz belum aktif dalam parti, Allahyarham hanya menyamapaikan kulliyah atau mengajar di Dewan Zulkefli Mohamad di bangunan Pas Jalan Dato' Pati Kota Bharu.

Dengan usahanya bersama rakan-rakan aktivis Pas darivcawangan Bukit Abal Pasir Puteh, Allahyarham Pak Muda, Haji Mat Tonek, Penghulu Dollah, Haji Shahir dan lain-lain, Pas mula kembali pulih sedikit demi sedikit. Boleh dikatakan setiap hari diadakan perbincangan mencari idea dan merancang untuk menghidup atau memulihkan semula semangat para penyokong Pas.

Suatu kenduri besar-besaran diadakan di merkaz Pas Bukit Abal dengan menyembelihkan tujuh ekor kerbau dan kerbau. Sempena itu juga diadakan ceramah agung melibatkan para pemimpin tertinggi Pas. Antara pemimpin agung Pas yang hadir, Datuk Mohd Asri Haji Muda, selalu presiden Pas dan beberapa pemimpin dari negeri lain, Abu Bakar Ummar, Wahab Sudin dari Kedah, Haji Zabidi Ali Pulau Pinang, dan jika tidak silap Abdul Hadi Awang juga hadir sama.

Kehadiran dimajlis itu sungguh luar biasa, dianggarkan puluhan ribu. Bermula dari himpunan dan ceramah perdana di Bukit Abal dengan menumbangkan tujuh ekor kerbau lembu itu semangat orang-orang Pas mula bangkit semula. Saya menamakan majlis itu sebagai "menyemah" semangat orang Pas.Selepas himpunan dan majlis ceramah besar-besaran turut diadakan di beberapa daerah dan jajahan di Kelantan. 

Abang meminggir diri.

Apabila Pas mengorak langkah dan pulih sedikit demi sedikit abang menarik hand break, terutamanya setelah berlaku pertelingkahan di antara Asri dengan Nik Aziz. Era kepimpinan ulama dalam Pas menjadikan abang dingin hati untuk aktif. Sebagai jalan tengah abang mengambil sikap bertawakuf dari luar Pas. 

Abang bersama Zahari Awang
(Abang Z) ditengah yang merupakan
guru politiknya.
Selepas Pas yang bermuafakat dengan Semangat 46 pimpinan Tengku Razaleigh dan memenangi pilihan raya 1990, abang tidak lagi bersama Pas. Namun perhubungannya dengan pimpinan Pas termasuk dengan Tok Guru Nik Aziz tidak putus. Hal demikian menjadi kebiasaan kepada abang. Dia tidak mencari untung laba untuk dirinya. Dia lebih suka menjadi peneroka atau perintis kepada sesuatu kemudian ia akan diserahkan kepada orang lain meneruskannya atau menikmati hasilnya. 

Justeru tidak harian kalau orang Pas kini tidak mengenali siapa dia Ahmad Laksamana.  Namanya seakan tiak tersenarai langsung dalam kitab kehidupan Pas. Apa lagi Pas sebuah parti yang tidak melihat pentingnya sejarah yang dilakar untuk parti itu. Pas tidak cakna kepada sejarah. Pas tidak melihat pengorbanan orang-orang terdahulu sebagai jasa dan budi. 

Apa lagi kalau seseorang itu berhenti atau dipecat daripada parti itu kerana sebab tertentu, dia akan dicemuh dan dibenci. Lebih zalim lagi akan dianggap sebagai orang menderhaka kepada perjuangan. Nama dan jasa-jasanya tidak perlu disebut ingat. 

Hal ini berlaku kepada semua. Usahkan abang, orang lebih hebat dari itu seperti Mohd Asri, pernah memimpin Pas sebagai presiden, orang yang mengasaskan Pas di Kelantan, Terengganu juga tidak diharga, malahan sejarah dan jasa Asri ditutup begitu sahaja. Demikian juga dengan tokoh-tokoh morden atau professional lain seperti Abu Bakar Hamzah, pernah menjadi Setiausaha Agung Pas langsung tidak dikenang. Datin Sakinan Junid isteri kepada Mohd Asri pernah memimpin Deewan Muslimat Pas, juga seakan tidak pernah wujud dalam maqasid Pas.

Demikian sekelumit kisah dan perjalanan perjuangan abang bersama Pas yang jarang diketahui. Orang lebih ramai mengenali dan menyebut-nyebut sisi buruknya. Orang tidak pernah membelek kitab sejarahnya dalam politik di tahun 1970an hingga 1980an. [wm.kl. 12:15 PM 27/08/2024]

Sunday, August 25, 2024

Abang diasuh didik Chek sedari kecil


BELASUNGKAWA (2)

Abang ketika berusia
24 tahun.
ABANG aku hanya orang biasa, anak kampung yang serba kesusahan dan dhaif. Dia bukan orang besar yang dikenali ramai. Bukan tokoh yang diagungkan dan minta dipuja-sanjung. Hanya orang yang mengerti nilai sebutir mutira saja memanfaat kehadirannya di persada maya ini.

Dia lahirkan di kampung di Gual Nibong, Gual Periok tanggal 21 Julai 1954 jelang mentari keluar dari ufuk timur. Tiada apa yang luar biasa pada saat kelahirannya. Namun demikian bagi kami sekeluarga menerimanya sebagai wira dan inspirator yang tiada tolak banding.

Anak yang ketandusan kasih sayang ayah dan ibu sedari kecil ini tumpang bernaung dan bermanja di bawah dagu atuk. Abang mangsa penceraian ayahanda Omar Haji Othman dengan bundanya Wan Fatimah Haji Salleh, ketika beliau berusia empat atau lima tahun. 

Walaupun kedua orang tuanya berpisah, tetapi abang masih diberi perhatian oleh kedua orang tuanya. Penyerahan penjagaan kepada atuk yang kami panggil CHEL, sebagai jalan tengah, kebetulan pula chek bersendirian selepas isterinya (nenekanda Fatimah binti Pandak) meninggal jadi boleh abang menjadi teman pembuang "kesik" Chek. 

Sejak itu Chek tinggal bersendirian di balaisah, hidup sebagai seorang waliyullah. Chek ketika itu satu-satunya orang yang mengetahui sedikit sebanyak hukum hakam agama dan menjadi tok guru tempat rujuk bertanya itu dan ini tentang agama di kampung kami dan dihormati warga kampung-kampung sekitar.

Bersama Chek abang dapat bermanja dan mengutip berbagai permata dan mutiara ilmu daripada Chek yang juga merupakan seorang murid kepada Tok Kenali. Daripada Cheklah abang gali khazanah ilmu hakikat dan makrifat. Kalau pun abang terpisah dengan Chek sewaktu Chek turun mengerjakan Haji di Makkah dengan kapal tahun 1958. 

Berkat didikan Chek yang dikenali sebagai Pak Teh Haji oleh orang kampung, abang mendapat didikan awal menghafal dan memahami Quran yang baik. Mungkin abang adalah kanak-kanak pertama kampung kami yang merasai kelazatan dan keberkatan air zam-zam apabila dibawa pulang oleh Chek.

Abang seorang genius, dia khatam membaca al-Quran ketika umur enam tahun lagi, pencapaian yang lebih baik berbanding dengan sepupu-sepupu kami yang lebih tua daripadanya. Bahkan sedari kecil lagi abang jadi "guru" menegur dan mengajar kanak-kanak lain yang lebih dewasa darinya.

Kerana mereka berdua tinggal di balaisah, maka abang jadi muazim, tukang melaungkan azan. Abang memiliki suara yang merdu. Subuh-subuh lagi suara nyaring merdunya akan bergema menembusi dinding buluh segenap rumah dalam kampung itu. Dan kalau abang melihat belum ada jemaah yang datang, abang akan turun dan mengetuk pintu rumah dari satu pintu ke satu pintu, mengajak ke balaisah.

Abang seorang kanak-kanak pintar dan mudah memahami apa-apa diajarkan kepadanya. Abang seorang "pengingat" yang baik dan bersungguh dalam sesuatu pekerjaan. Kelebihan dan keistimewaanya, dia juga seorang budak rajin, bersungguh dalam melakukan kerja. Pantang disuruh dia akan "berkolai" lari untuk melakukan apa disuruh. 

Menurut arwah Mek, ibu saya (Hajjah Mekthom Haji Salleh), pantang disuruh dia akan celidar  berlari mengerjakan apa yang disuruh. Suruh apa sahaja yang mampu dengan kudratnya akan dilaksnakan dengan baik; menceduk air dari telaga untuk memenuhi kolah, menyusun kayu api, memunggah buah nyiur, mengulik adik-adik bobot atau apa-apa sahaja. Dia patuh dan tidak pernah mengatakan ah, atau uh jauh sekali melarikan diri, mengelak.

Mek adalah ibu tiri kepada abang, yang ikut sama mendidik abang diawal waktu Mek berkahwin dengan gemulah ayah. Sepanjang Chek ke Makkah abang dijagai sepenuhnya oleh Mek, yang dia panggil Maksu.

Peluang berada di bawah ehsan dan naungan Chek merupakan tuah besar buat abang. Disini dia mendapat didikan ilmu fekah, usul dan juga tasauf sedari kecil lagi. Peribadi dan saksiah abang dibentuk oleh Chek. Abang sering dibawa oleh Chek menghadiri majlis-majlis ilmu agama, menghadiri majlis tahlil, maulid nabi atau upacara tahnik bayi. 

Abang akan "mengolai" mengikut Chek, ketika inilah dia akan disapa dengan kata-kata pujian oleh rakan Chek atau orang kampung; "comelnya cucuk Pak Teh Haji ni, cerdik dan berjurus." Dan orang yang menyapa demikian akan mengelus-elus kepala abang dan menciumnya, diambil satu sen dua sen diberikan kepada abang. Abang juga sering disuruh membaca Quran surah-surah pendek kerana orang ingin mendengar kepetahannya menyebut huruf.

Buku rekod sekolah
abang yang saya simpan.
Setiap Jumaat pula abang akan tidak mis mengolai mengikut Chek ke masjid di Gual Periok yang jaraknya kira-kira satu kilometer dengan berjalan kaki. Atau kalau kebetulan hari Chek menadah kitab dengan Tok Guru Haji Harun atau mengajar, abang akan sepanjang hari bersama Chek, bersela lendik disisi Chek kekadang tertidur dipangkuan Chek.

Di waktu malam akan bersama jemaah balaisah mengikuti pengajian atau pun kuliyyah Chek. Dia akan tercatuk ditengah-tengah mengikuti apa yang dikuliyahkan. Abang tidak lekang dari menghadirinya dan dia tidak pun turun dari balai sah untuk beryoya yoya dengan bebudak lain, main berambat, main chuh ataupun membakar dedaun getah kering, sambil meniba asap selagi belum selesai mengajar. 

Chek membentuk keperibadiaan abang, berkahlak, mengertikan abang tentang hubungan dengan manusia dan juga dengan Allah. Hasil didikan itu menyebabkan orang kampung senang dan sayang kepada abang, orang kampung merasakan dirinya adalah cucu mereka semua. Lantaran itu abang sering diberikan hadiah berupa, wang, kopiah atau alatan permainan (toys). Toys ini juga abang akan kongsikan dengan aku dan main bersama. 

Segala ilmu agama, baik zahir atau batin (kerohanian) dituangkan Chek ke dalam diri abang. Abang seorang kanak-kanak yang kuat beramal sedari kanak, remaja hingga ke dewasa. Dia sangat yakin dan istiqamah dengan apa yang dipegangnya. Abang tidak akan peduli kepada fitnah dan cemuhan, bagi itu lumrah. Beliau pernah mengibaratkan hidup ini seperti tunas yang mahu keluar dari biji menghadapi pelbagai cabaran, jika lemah dan takut menghadapinya tunas itu tidak akan campah sebagai pokok.

Praktis. 

Abang akan praktiskan zikirullah itu dimana sahaja dia berada. Dalam erti kata lain beramal, melakukan taakaruf dengan Allah di alam kanak-kanak lagi. Abang juga menjadikan zikir sebagai teman dan pendinding dirinya. Lantaran miskin dan susah payah semasa belajar atau berjauhan dengan Chek dan keluarga, abang akan berpuasa sunat untuk menjimatkan perbelanjaan, dan amalan itu menjadi amalan hidupnya.

Memperihal akan kerajinan abang dalam berzikir ini, pernah sewaktu menemani Chek berkebun tebu dan nanas, abang tertidur di atas pokok ketereh condong. Puas Chek mencari tidak jumpa, saat itu menjelang Maghrib. Pokok Ketereh condong itu rupanya tempat abang berihat dan berkhalwat dengan Tuhan. Ditempat itu dia melakukan zikurllah, hingga tertidur, yang anehnya dia tidak terjatuh dari pohon ketereh condong itu.

Sehingga beliau melanjutkan pelajaran ke Kuala Lumpur, apabila sesekali pulang cuti semester ke kampung abang akan singgah kebun ini dan duduk-duduk di pohon ketereh condong itu. 

Tidak bebas seperti kanak-kanak lain. 

Semasa kecil dia tidak hidup seperti kanak-kanak lain, yang bebas bergaul dan juga "menota" tidak tentu hala, (berderat) ke mana sahaja. Kehidupan dan pergerakan abang dikawal rapi oleh Chek. Yang paling gemula Chek utamakan ialah solat, sebelum masuk waktu solat, baik Zohor, atau Asar atau Maghrib, abang kena pasti sudah bersimpuh datas sejadah. Sebilah rotan senantiasa diletakkan disisi mihrab di balai sah itu. Menurut abang, sepanjang hidupnya dia dirotan sekali sahaja oleh Chek.

Pintar dalam akademik.

Kepintaran abang dalam akademik tidak terkalah walaupun dia memasuki sekolah akademik Sekolah Kebangsaan Gual Periok Pasir Mas II, lewat setahun terus masuk ke tahun II. Kelewatan itu ada sebab musababnya juga. Gemula Chek mahu menghantar abang ke pondok, seterusnya ke Mesir mahu menjadikan abang figure dunia. Tetapi ia dibantah oleh bapak saudara abang, Allahyarham Wan Ibrahim Wan Salleh yang mahu abang dihantar ke sekolah akademik. Chek mengalah dan abang dimasukkan ke sekolah akademik. 

Sepanjang beliau bersekolah kebangsaan rekod pengajiannya sangat cemerlang.  Sepanjang peperiksaan penggal, markah disetiap mata pelajaran capai tidak kurang 90 peratus. Dia sering menjuarai nombor dalam kelas dengan meraih nombor satu, dan hanya satu penggal sahaja mendapat nombor dua, kerana pada peperiksaan penggal itu dia demam panas.

Selepas tamat di sekolah kebangsaan Gual Periok, beliau sambung di peringkat menengah di Sekolah Menengah Rantau Panjang. Di sekolah ini dia disayangi dan dijadikan anak angkat oleh beberapa orang guru. Dua guru yang menjaga hingga ke akhir riwayatnya ialah Allahyarham Cikgu Abdul Kadir Alwi dan Allahyarham cikgu Karim Hussein, yang kedua ini abang anggap sebagai abang. 

Kenangan bersama abang
semasa melancung ke Sri Lanka.
Keputusan cemerlang dalam peperiksaan LCE membolehkan beliau memasuki ke Sekolah Menengah Ismail Petra (SMIP) di Kota Bharu, sebuah sekolah yang terbaik di Kelantan ketika itu. 

Di sekolah ini beliaua bersama pelajar-pelajar miskin yang lain khsusunya dari luar bandar mendapat perhatian seorang guru berbangsa Inggeris yang berkhdimat di SMIP, Mr Holl. Beliau adalah salah seorang anak angkat Mr Holl yang abang panggil Ayah Holl.

Abang seorang yang aktif dalam persatuan dan cemerlang dalam bidang akademik. Semasa di SMIP beliau ditawar ke sekolah Tuanku Abdul Rahman (Star). Tetapi Chek tidak membenarkan kerana sekolah itu jauh dari kampung. Selepas tamat peperiksaan STP, abang ditawarkan memasuki Kolej Pertanian Serdang yang hari ini adalah Universiti Putera Melayasia (UPM).

Dialog atuk dan cucu.

Kemasukan abang ke Kolej Pertanian Serdang menjdi satu kebanggaan kepada penduduk kampung kami. Ia menjadi obor penyuntik semangat dan ditokoh yang idolakan. Dan pemergian abang ke Kolej itu juga menjadi titik berenggang jauh beliau dengan gemulah Chek. Saat perpisahan kedua mereka sesuatu yang sedikit misteri dan meneydihkan berlaku. Abang dipanggil balik dengan dikirimkan telegram memaklumkan Chek keuzuran sudah berminggu.

Sebelum abang pulang semula ke kampus, Chek sihat dan mereka sempat bersama untuk mandi di telaga raya. Di lokasi inilah berlaku dalog di antara dua bercucu ini yang hari ini baru dimengertikan mesejnya.

"Mat, esok Mat boleh dah balik ke Kuala Lumpur, kita dah pun berjumpa, Chek pun dah segar," kata Chek. Dan memang pun abang hanya mendapat kebenaran kolej dua hari sahaja untuk pulang. Beliau harus segera pulang ke kampus untuk menghadapi ujian semesta. 

"Cuma seperkara Chek nak pesan kepada Mat ," kata Chek, waktu itu menjelang Subuh. Kata-kata itu menjadikan abang terkulat dan tidak memahami.

Cerita Abang, Chek memberi tahunya apa yang hendak dipesankan itu, merupakan satu perkara penting, rahsia untuk dijadikan bukti atau pengesahan terhadap apa-apa yang Chek perkatakan. Perkara itu untuk dijadikan pegangan dan keyakinan kepada cucunya yang nama timbangannya Indara Bongsu.

Menurut abang Chek berpesan kepadanya apabila dia tiada nanti abang diminta memerhatikan kepada dua perkara. Pertama Chek akan meninggal hari Isnan sebelum Maghrib, dan kedua kubur Chek nanti akan berpasir puteh tanahnya tidak merah seperti lazimnya di perkuburan itu. "Mat perharilah kepada dua perkara ini," pesan Chek serius ujar abang.

Tegas Chek menurutnya, sekiranya dua perkara ini tidak berlaku atau wujud, Chek berpesan kepada abang setiap kali abang datang menziarahi pusara Chek, dia minta abang kencing atas pusara Chek nanti, sebagai tanda apa-apa yang Chek amanatkan, dan ilmu yang diberikan selama mendidik dan mengasuhnya selama hampir 30 tahun sebagai salah atau tidak benar. 

Selepas dialog dan mendapat amanat itu keesokkan abang pulang ke Kuala Lumpur. Dua hari selepas abang selesai menjalani peperiksaan Chek menghembus nafas terakhir pada hari Isnin sebelum menjelang Maghrib. Seminggu kemudian abang pulang dan terus ke rumah Allahyarham Pak Chek Leh penggali kubur di perkuburan Kampung Luar itu untuk bertanyaan keadaan kubur arwah Chek itu.

Walahi, saya menyaksikan bahawa setiap kali dibawa abang untuk meziarah kubur Chek di perkuburan Kampung Luar, saya tidak pernah sekali pun tengok abang kencing di pusara Chek. [wm.kl. 1:06 pm 25/08/2025]


Friday, August 23, 2024

Abang tidur lena diulik mimpi diringi malaikat

BELASUNGKAWA (1)

Abang minta bergambar
sambil menunjukkan manuskrip
buku terakhirnya. 

AKU bukan tidak pernah alami kehilangan orang-orang tersayang. Aku pernah kehilangan adik, ketika usia lima tahun (1965). Saat aku belum puas bermain dengan adik, Noriah, Tuhan memanggilnya pulang ke sisiNya, panggilan itu saat Noriah baru pandai senyum dan mengilai. Betapa dihari kematian Norian saat jenazah adik hendak dibawa ke kubur aku mengamuk sakan, melempar selipar dan kasut para tetamu.

Aku akan menangis dan mengamuk kalau orang mengatakan Noriah sudah tiada, baru senyap apabila dikatakan adikku itu sedang tidur, bukan mati.

Selepas itu aku kehilangan atuk, Haji Othman Yaakob (1972) dahan dan pokok tempat ku bermanja dan menumpangi kasih. Semua itu aku lalui dalam usia lima tahun - 13 tahun.

Selepas kira-kira 24 tahun aku kehilangan ayah pula, Omar Othman yang meninggal 1996. Kehilangan ayah ketika itu cukup menyayukan kerana aku tidak sempat berbudi banyak kepada ayah. 

Ayah meninggalkan kerana kanser esophagus yang lambat ditangani. Ayah meninggal di HKL dan aku menerbangkan jenazahnya dengan pesawat ke Kelantan sebagai penghormatan. Ayah tidak sempat merasai nikmat daripada aku seorang anak.

Ayah seorang yang mulia dan tersangat baik dalam mataku. Dia tidak pernah memukul atau memarahi aku sedari kecil. Aku ditatang bagaikan minyak yang penuh. Tidak pernah mencuit walaupun sekali. Kalau dia marah dan geram dengan aku, dia hanya mendiamkan diri. 

Sewaktu aku menghempaskan satu set pinggan mangkuk hadiah dihari perkahwinan Rosmini, kerana dipercayai dibubuh minyak guna-guna untuk meracuni peraasaan Rosmini, ayah hanya melihat perbuatan aku itu dan bersunggut; "kenapa harus rosakkan barang, membazir", katanya tenang. 

Selepas ayah pergi, ia disusuri oleh Rosmini (2017). Ketika dia menghembus nafas aku tidak ada disisi kerana berada di Sabah menyambut lebaran Aidiadha dan melakukan korban di sana.

Kematiannya menganggui tugas ibadat aku di sana. Sebaik selepas memotongkan lembu korban aku bergegas pulang ke Kuala Lumpur, transit sekejap kemudian sambung pesawat  ke Kota Bharu, Alahamdulilah sempat aku memberi khidmat terakhir buat Rosmini dengan menurunkan jenazahnya ke liang lahad.

Beberapa tahun, Rosmini pergi ia diikuti pula oleh Mek, (Mekthom Haji Salleh) yang meninggal tanggal 2018. Pemergian Mek tidak sesuatu yang mendukacitakan sangat, kerana dia lama keuzuran dan segala perubatan dan perawatan ke atasnya aku sangat berpuas hati. Aku merasakan tidak ada sebarang hutang dengan Mek kecuali bergurau memperolok-olokkannya yang dia mengerti itu adalah cara aku bergurau dan bermesra dengannya. Mek sangat memahami sifatku.

Tetapi hari ini, apabila abang, Haji Ahmad Laksamana pulang ke sisi Tuhan, aku sagat terasa dan terkesan dengan takdir ini. Aku menjadi lemah dan kalah tidak dapat mempertahankan kekuatan jiwaku sebelum ini yang tidak mudah menyerah kalah dengan takdir. Aku merasakan terputusanya hubungan zahir dengan abang seperti direntap. Aku menjadi sangat lemah. Meskipun dia sudah memberi isyarat akan perpisahan kami namun aku terkesan dengan perpisahan ini.

Aku belum puas berkawan, bergurau, bergadauh dengan beliau. Paling tidak puas, mendengar nasihat dan motivasinya kepadaku. Dia seorang abang yang sangat mengambil berat tentang ku dan juga menyanjung kerjayaku. Biarlah orang lain tidak appreciate dengan kerjayaanku, tetapi dia memuji dan bangga dengan apa yang kulakukan. "Buatlah dek untuk keluarga kita. Kita kena ingat keluarga kita orang kampung dan mereka bangga memilik kamu." Itulah motivasinya tidak putus-putus kepadaku. Beliau sangat obses untuk kemajuan pendidikan dan ekonomi orang kampung. 

Betapa prihatinnya kepada pendidikan, ketika dia disekolah menengah lagi beliau telah mengadakan kelas tambahan untuk membimbing pelajar kampung yang lemah. Ketika itu beliau di asrama di Kota Bharu akan pulang ke kampung dua minggu sekali untuk memberi bimbingan pendidikan kepada anak-anak kampung. Kelas Bimbingan Malam Gual Nibong (KBMGN), itu kemudian diteruskan oleh ku setelah beliau ke universiti. 

Pada sambutan hari jadinya ke 70
saat bergambar abang minta menciumnya.
Baginya kerjayaku sebagai penulis dan penganalisa politik sangat dihormatinya. Dia mengikhtiraf kemahiran aku dalam aspek ini. Kerana itu apabila ada sesuatu isu politik atau pergolakan politik dia akan mencariku dan minta ulasan dan pandangan. Biasanya setiap kali selepas pilihan raya beliau akan mencariku untuk menganalisa keputusan pilihan raya itu. 

Kepedualinya kepadaku sejak kecil lagi, dari mengait buah rambutan, setol atau mengutik buah samak, sampailah menghantarku untuk belajar ke luar negara. Beliau sanggup mengeluarkan biaya demi pendidikan aku dan adik beradik lain atau orang kampung. Iya.. tanpa pengorbanan dan kesedarannya aku tidak akan ke mana dan tidak mungkin menjadi orang seperti hari ini. 

Apabila Allah memutuskan perhubungan zahir kami, semalam jam 10:42 minit, aku sangat berdukacita dan jadi terpana dengan takdir ini. Sehingga kurasakan bulan dan mentari telah gugur dan mengelap gulitakan alam ini. Aku benar benar terkesima. 

Detik bersamanya di hujung waktu itu semalam aku tidak akan melupainya. Setiap kelakuan, riak muka dan gerak badannya terpahat kejap di matahatiku. Sebegitu aku menemuinya di hospital Cardiac Vascular Senteral (CVS), beliau dalam keadaan terbaring di atas katil seperti biasa, dia sudah selalu ke situ untuk mendapat rawatan rutin selepas pembedahan jantung dan beberapa kali dimasukkan ke wad, tetapi tidak serius. Ada wayer di hidung, tangan, dada, dipundi kencingnya dan lain. 

Begitu melihat aku dia tersenyum seraya menghulurkan tangan untuk berjabat dengan ku, aku sambut dan mencium tangannya, dia lantas berbicara seperti biasa. Namun perbicaraannya tidak begitu fokus dan sesekali seakan tidak mahu menatap wajahku dalam-dalam seperti selalunya? Dia banyak tersenyum tanpa menatap wajahku.

"Ok.. tidak ada masalah," kata aku sambil mengenggam erat tangan kirinya kemudian menciumnya dalam-dalamnya. 

 "Tak ada apa-apa lah, ok ok," kata aku meniru kata-katanya setiap kali mengunjungi aku ketika aku terlantar di hospital atau di rumah baik semasa aku diserang kanser limpoma atau menjalani pembedahan jantung. Dia sangat mengambil berat kepadaku, sehinggakan datang menjengukku hampir setiap hari tanpa mengira malam atau siang, sambil memberi semangat dan keyakinan untuk melawan kanser. 

"Kena kuat, dek," katanya. "Selepas ini kamu akan jadi muda sepuluh tahun," tekannya memberi semangat, seraya akan mencium pipiku berkali-kali. Kata-kata itu mendekam dalam jiwaku dan ia menjadi senjata ampuh untuk kumelawan segala sakit. 

Kami bergenggaman tangan tidak lama, hanya beberapa jurus sahaja. Kemudian terkeluar kata-kata perlahan dari bibirnya berbunyi: "Aku dah nak pergi," perkataan itu terkelam dalam halkumku. Dalam kelam sekali lagi aku berkata kepadanya, "tak ada apa-apa masalahlah, jangan risau, ok", ujarku dengan senyum sedikit pahit dan mata seakan berkaca. Mungkin mata yang memerhati ke wajahku dapat mengesan kegusaranku ketika itu.

Sekali lagi dia merenung ke mukaku tetapi tidak sedalam seperti selalu. "Jagalah dunia ini, dan orang menanti ulasan (politik) mu dek," katanya seperti biasa mengangkat aku sebagai penulis, sambil menyambung sekali lagi kata-kata;  "abang dah nak gi". Kata-kata itu menjadikan aku sebak tetapi air mata masih belum relai menjadikan aku seakan lupa keadaan ketika itu. Sendu yang membunga di hatiku ku tahan sekuat jiwa. 

Selepas itu aku meninggalkan katilnya apabila doktor yang mengetuai team merawatnya panggil aku untuk memberi penjelasan situasi dirinya ketika itu. Apa dijelaskan Dr Hafiz aku faham segala-galanya. Keadaan abang tidak normal lagi dan lemah. Lantas itu aku terkenang apa yang berlaku ke atas diri ku sehari dua ini dan juga kepada mimpi yang kualami tiga malam lalu. 

Mimpi lubang luas.

Dalam mimpi itu aku melihat satu lubang luas yang penuh dengan bunga-bunga dan berwarna warni, ia semacam dalam sebuah pesta penuh dengan neon germelapan. Dalam lubang itu aku nampak dia bersama chek (atuk). Begitu melihat mereka, aku menyapa, "oh dua bercucu ini ada di sini,". Begitu melihat aku dari atas tebing lubang itu, dia memanggil aku agar turun bersama.

"Marilah turun," ajaknya.

Selepas mendengar penjelasan doktor itu aku masuk mendekati kembali ke katilnya, menjaman kaki kirinya. Seluruh kakinya sejuk bagaikan rias pisang, dari hujung kaki sampai ke bahagian lutut. Saat itu isteriku masuk dan mendekatinya, dia cuba berbicara dengan isteriku Naimah, dan isteri minta agar ia rehat dan jangan banyak cakap. Tetapi ia membalas dengan berkata, "tak apa aku nak kecek (berbicara) denganmu selepas ini aku tidak akan berbicara lagi dan telingaku juga tidak dengar," ujarnya.

Dadaku terdetik dan berdebar, sambil mata merenung ke arahnya bila dengsar dia berkata demikian. Dia seakan tidak mahu bertentangan mata denganku dan mengalih cepat ke arah lain. Semacam tidak sanggup bertentangan lama-lama. Bibirnya tetap kembang dengan senyuman. Selepas itu aku berganjak meninggalkan ruang itu untuk beri laluan kepada anak-anaknya dan isterinya, Kak Yah mendampingnya sepenuhnya. Matanya juga dipejam dalam-dalam seakan tidak mahu buka lagi.

Sambil berdiri di sisi kanan, aku teruk melihat arlogi ditangan. Detik demi detik berjalan seakan geraknya seakan terlalu laju bagiku. Mahu sahaja aku hentikan detik jam itu dari berdetak, tetapi tidak berdaya. Mataku tidak berganjak memerhati ke wajahnya dan juga melihat meter (indikator) di pelbagai peralatan di hujung kepalanya. 

Tiba-tiba dia minta perbetulkan kedudukan katil dinaikkan sedikit. Kemudian dia minta betulkan kedudukan kepalanya dan tubuhnya supaya mengiring ke arah kiblat. 

Dia cuba menggerakkan badannya bagi membetul dan menyelesakan kepalanya. Aku nampak ia agak sukar melakukannya sendiri menyebabkan jururawat membantunya. Selepas kedudukanya dirasakan selesa dia meletakan dua belah tangannya ke atas dada, seperti lagak dia tidur sejak kecil-kecil dahulu yang suka meletakkan tangan ke atas dada. Begitulah apabila dia keasyikan apabila mahu bermanja denganku apabila menyuruh mengurut dan memicitnya, apabila dia nak lena dia akan meletakkan kedua belah tangan di atas dada.

Tepat jam 10: 42 malam, segala pertunjuk (meter) di peralatan mesyen, priometer, jantung dan sebagainya terhenti. Titik graf menjadi lurus dan betul. Abang telah berangkat ke alam abadi penuh dengan tertib, tenang dan damai. Padaku melihat keadaanya seolah tidur dia bukan mati, tetapi hanya tidur panjang yang sedang diulik mimpi dengan iringan sejuta malaikat. Bersambung. [wm.kl. 12:21 am 23/08/2024]


Wednesday, August 21, 2024

Masa terbaik untuk Pas runding perceraian dengan Bersatu

Ceramah Mahiaddin yang timbulkan kontroversi. 

SUSUPAN PETANG

BAK sebuah perkahwinan ia sesuatu (binaan) yang tidak semestinya kekal abadi. Bahkan mengikut fekah perkahwinan, perkahwinan itu boleh dibatal atau dibubarkan, apabila kedua-dua pasangan sudah tidak sehaluan dan serasi lagi, sudah tidak dapat berbincang untuk mencari kebaikan. Perkahwinan bukan hak veto sang suami ataupun isteri, kecuali hal telah ditetapkan oleh agama dan adat peraturan.

Lantaran itu meskipun perceraian itu haram, tetapi ia dihalalkan.

Natijah atau muslihat disebalik fekah itu ialah untuk memberi kebaikan kepada kedua-dua pihak. Tidak baik serumah setangga tetapi tidur berbeza ranjang.

Demikian perkahwinan atau kerjasama Pas dengan Bersatu menerusi PN. Jika ia boleh diumpamakan sebagai perkahwinan tadi, tidak keterlaluan bagi Pas atau Bersatu untuk membubarkan perkahwinan itu. Apabila perkahwinan itu tidak mendatangkan kebahagiaan, apa lagi menimbulkan fitnah, kemudaratan maka ia perlu dibubarkan.

Lautan rumah tangga Pas - Bersatu kini bagaikan sungai yang tenang di atas, tetapi bergelora di bawah, bermasalah disebabkan ulah pemimpin Bersatu, terutamanya Mahiaddin Yassin tidak tahu untuk move on. Tindak tanduk Mahiaddin yang kurang bijaksana berpolitik menyebabkan sesetengah pimpinan Pas tidak senang dengannya. Ada kalanya tindak tanduk dan kurang pengertian politik itu menyebabkan Pas mengalami kerugian atau pun susut nilai di mata umum. Pas seakan menggalas biawak hidup dengan Bersatu. 

Ada beberapa peristiwa atau kejadian yang dilakukan Bersatu khasnya presidennya Mahiaddin kurang menyenangkan Pas malahan merugikan masa Pas. Bagi pemimpin Pas yang sedarhana dan merindui ketenangan politik, berpolitik secara rasional begitu serabut dengan telatah politik Mahiaddin.

Pertama apabila Pas, akur percaya kepada cerita dan jaminan Mahiaddin bahawa PN sudah mempunyai jumlah mencukupi untuk tubuh kerajaan selepas piraum lalu. Mahiaddin dakwa beliau ada 115 SD daripada wakil rakyat menyokongnya untuk dilantik jadi PM. Mahiaddin tidak berkerut kening memberi tahu presiden Pas, Hadi Awang. 

Tok Dor yang ghairah untuk jadi anggota kabinet ikut sama terliur dan berlawak dengan memberi tahu wartawan dari jendela kereta, "kita sudah cukup jumlah". Tok Dor tertipu hidup-hidup oleh Mahiaddin.

Ketepesonaan dan kepercayaan Tok Dor kepada Mahiaddin itu menyebabkan sebahagian pemimpin Pas yang lain kecewa. Namun apa yang mereka bisa lakukan kerana ketaatan dan ketaksuban maha hebat mereka ikut hanyut dalam mimpi dan kepalsuan dakwaan Mahiaddin. Sikap mudah percaya dan terlalu "temooh" untuk jadi kerajaan dari kalangan Pas telah memakan diri sendiri. 

Sebenarnya Mahiaddin memberi harapan yang tidak jelas kemudian menjadi kosong. Mahiddin telah menjanji pelangi indah buat Pas. Beliau tergopoh gapah menceritakan hal yang tidak pasti kepada Pas. Kerana terlalu ghairah Pas ikut sama tertipu menyebabkan Pas ikut mengheret pembohongan ke tengah masyarakat sehingga menyebabkan Pas dicemuh.

Sekiranya Mahiaddin reti dan faham politik beliau tidak boleh menari dan berdendang dengan jumlah SD 115 itu kerana ia bukan sesuatu yang mutlak. Digit yang mutlak bagi PN ialah 82 kerusi sahaja, manakala angka mengenapkan 115 kerusi itu datang dari luar yang tidak pasti. Disinilah kekhilafan besar Mahiaddin yang membawa beliau ke kancah kecewa dan kini dicemuhi. 

Sepatutnya Pas telah memahami akan kedudukan itu serta wibawa Mahiaddin yang hendak diangkat sebagai perdana menteri. Apabila episod mempersembahkan SD kepada Yang diPertuan Agong itu selesai, Pas sepatutnya mufarakah dari Bersatu dan membawa hala hidupnya sendiri tidak terus keasyikan mendengar janji dan harapan daripada Mahiaddin. 

Sebaik-baik tindakan buat Pas ialah mengambil pendekatan genjat senjata (ceasefire) dengan PH dan BN, kalau pun tidak mahu menyertai kerajaan Harapan. Pas patut menjadi janda buat seketika lagipun nilai dan harga janda itu menjadi lebih mahal.

Pas juga perlu mengerti yang Mahiaddin sebelum ini telah engkar dengan titah Yang diPertuan Agong yang minta agar dibentukkan kerajaan Perpaduan demi negara. Keengganan Mahiaddin dan menolak saranan Agong itu sesuatu yang biadap dan sangat merugikan Pas. 

Dan aksi terbaharu Mahiaddin yang ikut tambah mencalarkan Pas apabila beliau mengungkit kembali kisah dukacitanya itu di ceramah disuatu ceramah di Nenggiri. Beliau telah tidak semena-mena mengaitkan kegagalannya menjadi PM disebabkan Yang diPertuan Agong. Secara nyata beliau menyebut, walaupun sudah cukup jumlah tetapi tidak dipanggil menghadap untuk mengangkat sumpah. Ini suatu tuduhan atau kenyataan yang cukup menghiris hati Yang diPertuan Agong ketika itu.

Umum melihat kenyataan beliau itu sebagai tidak menghormat institusi raja-raja dan menimbulkan provokasi.

Apa diucapkan Mahiaddin itu serius, seolah beliau tidak berpuas hati dengan ending dalam pilihan raya lalu dan tidak menerima Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri. Natijah ucapan itu beliau telah dilaporkan kepada polis dan hari ini dipanggil untuk memberi keterangan dibawah akta hasutan.

Ucapan beliau itu bukan sahaja ditanggani oleh orang ramai, tetapi turut diberikan ulasan oleh Tengku Mahkota Pahang Tengku Hassanal Ibrahim Alam Shah.  Kita harus mengerti suara Tengku Mahkota adalah suara Tuanku Sultan Pahang sendiri. Baginda cukup kesal dengan tindakan Mahiaddin itu dan murka.

"Menerusi kenyataan dikeluarkan Istana Abdulaziz, Tengku Hassanal mahu Polis Diraja Malaysia (PDRM) mengambil tindakan tegas tanpa kompromi terhadap Pengerusi Perikatan Nasional (PN) itu yang secara sengaja menyentuh sentimen 3R (raja, agama dan kaum).

"Baginda menyifatkan kenyataan Muhyiddin selaku bekas Perdana Menteri dan ahli politik veteran sebagai memanipulasi fakta dan membawa naratif negatif kepada rakyat bahawa Al-Sultan Abdullah seolah-olah tidak berlaku adil ketika memilih Perdana Menteri ke-10." demikian kenyataan dipetik seperti dilaporkan.

Kemurkaan Tengku Mahkota itu difahami oleh timbalan presiden Pas, Tuan Ibrahim Tuan Man, yang telah membuat kenyataan menyatakan taat setia kepada Tuanku, dan beliau menyatakan yang seluruh Adun Pembangkang Pahang taat setia kepada Sultan Pahang dan menyokong titah Tengku Mahkota.

"Adun PN Pahang menyokong penuh titah Tengku Mahkota Pahang berhubung ucapan Muhyiddin semasa berkempen di Nenggiri agar satu siasatan yang adil dijalankan atas dakwaan tersebut.

"Kami meletakkan keyakinan sepenuhnya kepada pihak polis bagi menjalankan tugas mereka dan semua pihak tidak perlu menimbulkan polemik serta hendaklah akur terhadap titah tuanku,” demikian ujar Tuituman dalam satu kenyataan media yang dikongsikan di Facebook petang ini.

Kenyataan Tuituman itu menjelaskan bahawa Pas tidak sedia dibabitkan dengan Mahiaddin dan mempunyai pendirian dan pandangan berbeza. Kenyataan dibuat Tuituman itu menunjukkan bahawa Pas tidak bertanggungjawab dengan kenyataan Pengerusi PN itu yang telah menyinggung hati Al Sultan Abdullah dan kerabat di raja lain.

Apa yang dilakukan oleh Mahiaddin yang kurang cermat dan ikut mengaitkan nama Al Sultan Abdullah itu meninggalkan kesan mendalam. Walaupun dia mengakui kenyataan itu tidak berniat untuk menyentuh kedudukan Raja-Raja, tetapi kenyataan dibuat oleh Tengku Mahkota itu memberi konotasi suasana yang tidak kondusif di antara Istana Pahang dengan Mahiaddin. Dan disebabkan Pas kerabat rapat dengan Mahiaddin, ia tertimpa sama ke atas Pas. 

Bukan mudah untuk menjernihkan semula hubungan ini. Ibarat telor yang pecah walaupun ditapu ia sudah retak. Apa lagi isu yang terkuat sekarang ini telah dijadikan isu politik. Ucapan Mahiaddin di Nenggiri itu tidak boleh ditutup padam lagi. Ia sudah menjadi sebahagian sejarah. Demikian juga dengan penzahiran kemurkaan Tengku Mahkota Pahang itu tidak boleh ditarik balik. 

Tindakan terbaik.

Justeru disinilah saya mengira waktu terbaik untuk Pas memikir kembali hubungannya dengan Bersatu. Atau setidak-tidaknya kalau Bersatu masih kekal Mahiaddin sebagai presiden dan dia menjadi pengerusi PN, Pas perlu memikir kembali akan untung dan rugi dengan kedudukan itu. 

Pas hari ini adalah parti Melayu terbesar dan sedang mendapat kepercayaan orang Melayu. Jangan hendaknya peristiwa yang dicetuskan Mahiaddin itu mengeruhkan hubungan Pas dengan institiusi raja dan mengurangkan sokongan Melayu. Apa lagi sebelum ini sudah ada pemimpin Pas yang didakwa kerana menyentuh kedudukan raja-raja atau mempersendakan raja-raja. Tidak sesuai untuk Pas menambah penyakit atau beban baru dengan apa dilakukan Mahiaddin itu. 

Justeru, yang terbaik bagi Pas memutuskan hubungan dengan Bersatu. Pas tidak perlu memikir panjang atau masih yakin yang Mahiaddin akan jadi PM. Harapan itu sudah musnah dan sudah ke sungai Nenggiri dan hanyut ke laut. Pas perlu membersih diri bagi menghadapi pilihan raya akan datang dalam keadaan suci. 

Dalam masa sama Pas perlu memperkuatkan kedudukannya, mengurangkan ketegangan menimpa partinya dengan menjauh komponen bermasalah. Sebaik-baik tindakan ialah bububarlah perkahwinan dengan bersatu demi maslahat dan masa depan Pas. [wm.kl.7:32 pm 21/08/2024]

Sunday, August 18, 2024

Pas kalah di Nenggiri kerana pengsekongkolan

ULASAN

Tahniah atas kejayaan besar BN di
Nenggiri.
PIRAKE N43 Nenggiri telah pun selesai, keputusan rasmi calon BN, Azmawi Fikri Abdul Ghani menang dengan majoriti besar sebanyak 3,352 undi mengalahkan calon Pas Rizwadi Ismail yang dipinjamkan kepada Bersatu yang memperolehi 5,739 undi. 

Kemenangan Azmawi itu besar dan mengejutkan banyak pihak, bukan saja Pas yang konfiden mereka dapat pertahankan kerusi Nenggiri, tetapi dipihak BN juga menduga mereka menang besar dan merampas balik kerusi Nenggiri.

Azmawi mendapat 9,091 undi manakala Rizwadi mendapat 5,739. Pertambahan undi BN sebanyak 3,384 manakala kekurangan dipihak Pas sebanyak 778. Dengan mudah boleh disimpulkan 778 undi Umno yang sebelum ini yang lari kepada PN dalam pilihan raya lalu telah kembali semula kepada BN.

Penambahan undi BN sebanyak, 3,384 itu datang daripada Orang Asli dan undi atas pagar serta anak muda yang sebelum ini termakan dengan dakyah kempen PN yang memburukkan Zahid Hamidi yang konon mengkhianati Umno dan berpakat dengan DAP untuk gadai negara. Ia juga sumbang peratus keluar mengundi yang lebih tinggi berbanding 2023, 73% berrbanding 61%.

Berbagai ulasan

Sudah banyak ulasan yang dibuat oleh para pengulas amatur dan profesional berhubung pilihan raya tersebut dari persepktif masing-masing. Dalam hal ini tentunya pihak PN dan Pas akan membuat post mortem sendiri mengenal pasti punca kekalahan yang memalukan itu. 

Sebenarnya tidak perlu kepada bedah siasat mencari punca kekalahan itu kerana ia sudah dapat dikesan sejak awal-awal lagi. Saya sudah nyatakan satu persatu sebelum ini, mungkin kalau Pas alert ia tidak jadi seburuk itu keputusannya.

Bagaimana pun sebagai formaliti Pas dan PN tetap akan membuat post mortem untuk direkodkan dalam fail parti. Bagi saya post mortem selepas tidak ada gunannya lagi melainkan sebagai catatan sejarah. Disini saya ingin bantu memberi beberapa dapatan dan hujah di atas kekalahan Pas itu. Bantu membuat post mortem untuk disimpan secara probono.

Sebenarnya saya sudah bayangkan dalam beberapa ulasan saya yang dilepaskan dalam blog ini dan juga platform medsos lain. Tetapi nampaknya Pas tidak ambil berat dan yakin dengan strategi mereka. Pas seperti mengambil mudah dengan penuh keyakinan pirake Nenggiri berpihak kepada mereka sambil menganggap usaha menegur mereka seperti mahu mengajar itik pandai berenang.

Senarai kesalahan Pas. 

Disini saya senaraikan satu persatu kelemahan, kesilapan dan apa-apa yang Pas tidak perlu lakukan, tetapi berlaku dalam pilihan raya itu. Ada beberapa perkara yang Pas tidak amalkan dalam setiap pilihan rayanya sebelum ini, tetapi dilakukan kali ini. Pas membuang tabiat kali ini. Kenapa, mungkin Pas sudah tidak ada master mind yang kompeten kali ini.  

1. Pas terlalu percaya kepada keupayaan mualaf politiknya, Annuar Musa sehingga melantik Annuar menjadi pengarah pilihan raya. Pelantikan ini secara tidak langsung meletakkan Pas hilang keyakinan diri sendiri. Pas merendahkan kebolehan dan kepakaran tokoh asal mereka. Padahal dalam kejayaan Pas di Kelantan selama ini tanpa Annuar Musa pun.

Pelantikan mualaf jadi pengarah itu menyebabkan operasi pilihan raya Pas berbeza dengan sebelum ini, menyebabkan orang ramai rasa canggung dengan cara kempen dan pendekatan diperkenalkan Annuar Musa di Nenggiri ini. Sebagai contoh cara berpakaian dan cakap pengarah pilihan raya, yang mengenakan pakaian LV yang harganya ribuan ringgit. Kemewahan itu ditambah pula degan cara cakap dan kata "ikut akulah pitih aku". Pakaian dan cakap ini menggambarkan egoisnya pengarah pilihan raya Pas yang sangat kontras dengan hati budi pengundi Nenggiri.

Politik merendah diri sudah tidak ada dalam Pas, apabila ia berketuakan seorang yang pernah merasakan kemewahan dan sombong siang malam menjual kehebatannya, 28 tahun jadi menteri, 32 tahun jadi MKT Umno dan bla-bla. Sifat angkuh sombong bertentangan dengan perjuangan Pas yang istiqamah, humble dan tawaduk. 

Kerana terlebih percaya dan mudah terpesona dengan bodek Annuar ini Pas jadi hilang kepercayaan diri dan akhirnya telah memakan diri sendiri. Apabila Pas beri kepercayaan kepada mualaf politik, apakah Pas sudah ketandusan tokoh untuk dilantik menjadi pengarah pilihan raya? Siapa bertanggungjawab dalam melantik Annuar Musa sebagai pengarah pilihan raya ini, dia juga perlu bertanggungjawab sama atas kekalahan itu. 

2. Pemilihan calon PN awal-awal lagi silap dan menimbulkan perbalahan. Sepatutnya Pas menyerahkan soal calon kepada Bersatu bukan harus campur tangan oleh Pas kerana kerusi itu mengikut quotanya milik Bersatu. Apabila Pas menjual dan memajak bekas timbalan ketua pemuda Pas Gua Musang menjadi calon, Pas sudah mengambil tangungjawab "bodoh" dalam pilihan raya itu. Tindakan itu juga menjadikan Pas tidak menghormati keupayaan Bersatu dan terpaksa menjual anggotanya sebagai calon. Selebihnya Pas sengaja memikul biawak hidup.

Tindakan ini disebabkan ketamakhalobaan Pas. Kesan daripada ketamakan ini menyebabkan ahli dan penyokong Bersatu tidak selesa, dan merasakan mereka diperkecilkan Pas. Orang dibawah yang sudah bersiap sedia dengan calon mereka, Penggawa di Dabung, kecewa dan bertindak memprotes secara senyap.

3. Kesilapan melantik dan beri kuasa penuh kepada Annuar Musa menyebabkan, Annuar bebas mengolah ceramah, dia menjemput perkakas terbuang daripada Umno untuk ikut berkempen di Nenggiri seperti simuka brok Ibrahim Ali, si cerdik bodoh Isham Jalil, si bingung Shahidan Kassim, Noh Omar dan lain-lain. Mereka ini tidak memberi nilai tambah kepada Pas melainkan menjadi liabiliti teruk kepada Pas. 

Misalnya cara si muka brok berceramah menghentam Anwar Ibrahim dengan ungkit isu liwat, memperlekeh Anwar sebagai PM, dan mendabik dada dia juga layak jadi PM, (porrahhh). menyebabkan anak-anak muda dan mereka yang matang berpolitik muak dan loya dengan telatahnya. Mereka tidak suka dengan politik babarian (atau babi hutan) Ibrahim Ali.

4. Pas masih kekal berkempen secara konvensional dengan mengadakan ceramah terbuka besar-besaran. Stail menyalakan lighting telefon ini sudah tidak relevan di era teknologi maklumat ini. Rakyat sekarang ini mahu sentuhan langsung daripada calon dan juga parti. Retorika dari pentas ceramah sudah out of date. Keadaan ini ditambah oleh sikap atau pendekatan Pas menerusi medsos yang sombong, kasar dan mengkafirkan orang lain. Pembentangan manifesto tujuh perkara juga dianggap retorik dan pembohongan tradisi politik. Rakyat tidak mahu manifesto, tetapi mahu realpolitik, seperti apa dilakukan calon BN. Azmawi membawa mesyen ATM Argobank.

5. Seperti dikatakan, Pas ketiadaan isu untuk dimainkan sepanjang dua minggu kempen. Sepanjang kempen Pas banyak attack peribadi yang tidak menggambarkan wawasan dan wibawa parti berkenaan. Menteri Besar Nassaruddin Chuapong sendiri tidak ubah pendekatannya, menggunakan copong untuk mengejek dan persendakan orang, bukannya bersikap profesional dan rasional sebagai MB untuk semua. 

Beliau masih membaca ayat-ayat Quran yang konteksnya tidak menempati suasana semasa. Sebagai ketua eksekutif beliau tidak sesuai lagi memasak doktrin parti, tetapi perlu berbicara soal real politik. Sebaik-baiknya dalam kempen pilihan raya itu beliau tidak mengambil bahagian langsung, sebab Nassaruddin ini pantang lihat microphone mulutnya akan berair.  

6. Isu-isu agama, solat hajat dan munajat tidak mengubah keadaan, dan ini sebagai acara menjual agama dimana ia sudah expired. Tektik dan strategi dalam sesuatu peperangan itu tidak boleh streotaip harus berbeza dan ada kelainan, sebab pendengar juga berubah dan dari masa ke semasa mereka sudah masak.

Itulah antara perkara yang menyebabkan Pas kalah teruk. Selain itu ada perkara lain yang turut menyumbang ke arah kekalahan besar Pas itu, seperti pengembalian semula penyokong Umno daripada Bersatu kepada parti asal mereka. Begitu juga dengan Orang Asli yang telah menyedari janji-janji Pas untuk mengubah keadaan mereka didapati bohong, atau mampu melaksanakan kerana masalah ketiadaan wang menyebabkan mereka pusing dan mengenakan balik Pas secara diam. 

Justeru dengan kekalahan itu Pas perlu mengambil beberapa tindakan segera. Pertama, ini penting menilai semula kehandalan dan kehebatan mualafnya, Annuar Musa. Harus mendalami apa motif beliau menyertai Pas itu. Ia tidak boleh dilihat suatu perlarian daripadanya tetapi kena fikir akan muslihatnya. Apakah dia benar-benar ikhlas dan insaf menyertai Pas sebagai menebus dosanya atau ia sebagai tektik untuk menghancurkan Pas daripada dalam? 

Jangan mudah percaya dan rasa mustahil dengan tindakan ini. Anjing yang terbiasa makan tahi, kalau tidak makan dia akan hidu juga. Menonyer hidung. Harus ingat Annuar berdekad berusaha untuk menghancurkan Pas di Kelantan, tetapi tidak berjaya. Dendam kesumat politiknya kepada Pas tidak akan hilang. Maka satu cara untuk melunasi dendam itu dengan melakukan kerosakan dari dalam Pas dengan ia bermula di Nenggiri itu. 

Saya difahamkan kemasukan Annuar ke dalam Pas tidak disenangi beberapa pemimpin Pas, namun mereka terpaksa mendiamkan diri untuk tidak disalah ertikan. Orang bertanggungjawab membawa dia masuk ialah Takiyuddin Hassan. Sejarah persahabatan mereka berdua perlu digali dan direnungi. Apakah ada muslihat tertentu Takiyuddin bersekongkol dengan Annuar kerana ingin menyaksikan kerajaan Pas di Kelantan musnah? Cerita ini akan disambung kemudian nanti.

Pilihan raya Nenggiri dan kekalahan kubra Pas itu perlu dihadami sebaik mungkin oleh Pas, terutamanya MB. Khususnya Nassaruddin perlu berbuat sesuatu sebelum terlambat. Beliau tidak boleh menganggap kekalahan Pas itu sebagai takdir semata-mata tanpa menyelidik apakah asababnya. Beliau harus mentadbir kekalahan itu untuk kebaikan dirinya. Saya bimbang kekalahan itu akan digunakan oleh musuh politiknya dalam Pas untuk perlahan-lahan memberi persepktif buruk kepadanya, lemah sebagai MB.

Saya menyatakan ini kerana dari beberapa sumber yang sampai ke telinga saya kurang sedap didengar, bahawa sudah ada gerakan untuk menyingkirnya dari kerusi panas MB itu. Justeru kekalahan di Nenggiri ini perlu ditangani sebaik mungkin dan jangan dibiarkan ia menjadi momentum untuk menyingkirnya.  Jangan mudah menyangka tiada buaya di air tenang.

Akhirnya apa yang saya nak peringatkan di sini kepada segenap ahli dan penyokong Pas, tentang bidalan berbunyi; "Masakan tempua bersarang rendah kalau tidak ada mengada. Jangan seludang menolak mayang". Kita sambung dilain masa. [wm.kl.12:28 pm 18/08/2024]

Friday, August 16, 2024

Nenggiri pilih siapa, Wadi atau Mawi?

Ketemu Asmawi di Kampung Bertam.
ULASAN AKHIR PIRAKE NENGGIRI

BESOK 17 Ogos seramai kira-kira 20,259 rakyat Nenggiri yang berdaftar dengan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPM) akan diberikan tanggungjawab kenegaraan untuk memilih wakil rakyat baru bagi kawasan itu.
Dua orang anak muda kelahiran dalam kawasan Nenggiri dari kampung sama, Bertam telah diistyharkan sebagai calon. Mereka akan berentap di antara satu sama lain. Mereka ialah Rizwadi Ismail, 41 dan Mohd Azmawi Abdul Ghani, 38. Rizwadi mewakili PN (Pas), manakala Azmawi mewakili BN. Pertandingan satu lawan satu yang menjadi simbol "peperangan" sejak azali di antara Pas dengan Umno di Kelantan.

Kempen dibenarkan selama 14 hari akan tamat menjelang pukul 12:00 malam ini. Selama 12 hari kedua pihak telah berkempen, menggunakan segala tenaga dan kekuatan, tektik dan strategi untuk menjamin kemenangan masing-masing. BN lebih mengambil pendekatan kempen ziarah dari rumah ke rumah, Pas masih seronok dengan kempen terbuka, memainkan lampu hand phone.

Mereka juga mendapat sokongan dan dukung parti masing-masing. Hampir semua pemimpin PN besar kecil dari Johor hingga dari Perlis turun berkempen dengan berkampung di Nenggiri sejak hari penamaan calon 3 Ogos. Yang gagah datang berlari, yang uzur datang bertongkat, kok...kok.

Secara umumnya Dun N 43 Nenggiri merupakan kawasan milik BN. Selama dua/tiga penggal BN menguasai Dun berkenaan. Dalam pilihan raya lalu baru ia terlucut ke tangan PN buat pertama kali menerusi calon parti serpihan Umno, Bersatu. Dalam kata lain Pas belum pernah menguasai Nenggiri.

Kejayaan PN merampas kerusi itu dilihat suatu peralihan selera politik berlaku di kawasan pendalaman itu. Kejayaan itu menyeronokkan Pas/PN. Berpegang kepada kejayaan lalu itulah PN merasakan mereka akan dapat mengekalkan kerusi berkenaan Sabtu ini, apa lagi dengan mengambil kira semangat Sungai Bakap akan mengalir ke Nenggiri. Lantaran itu juga Pas beriya untuk memiliki sampai sanggup melacurkan ahlinya untuk dijadikan calon.

Sementara BN serius untuk menawan semula kerusi berkenaan kerana dengan kejayaan itu nanti ia akan memberi signifikan dan membawa sinar baru kepada BN yang telah hilang semangat, kekuatan dan perpaduan di Kelantan sejak lebih 30 tahun lalu.

Kemenangan di Nenggiri nanti akan dijadikan obor atau penempaan bahtra yang bakal dilayarkan di Kelantan selepas ini sehingga ke Piraum ke-16. Lantaran itu BN obses untuk menang di Nenggiri.

BN menaruh harapan dan keyakinan besar mereka akan berjaya apabila mendapat kerjasama daripada PH. Kerjasama itu akan menambah nilai buat mereka, meskipun ia tidak banyak kerana pengaruh PH, Amanah dan PKR di Nenggiri tidak sampai 5 peratus daripada jumlah pengundi. Dengan ada sokongan moral daripada Dap ia meyakinkan BN.

Selamat bertempur Mawi dan Wadi.
Dalam pilihan raya lalu BN kalah dengan 810 undi sahaja, kekalahan dianggap tipis. Kekalahan itu dikenal pasti kerana beberapa faktor yang tidak bersifat kekal. Antaranya ada penolakan kecil dari kalangan peneroka Kesedar dan Felda, dan juga Orang Asli. Orang Asli yang mewakili kira-kira 14% atau 2,700 pengundi tidak lagi menjadi fix deposit kepada BN. Hakikat itu menyebabkan Pas telah mencanangkan berlaku perubahan minat partian di kalangan Orang Asli.

Sementara peneroka Kesedar dan Felda tidak bersungguh menyokong BN kerana mereka dihambat dengan masalah pemilikan hak milik tanah rancangan itu. BN dilihat tidak bersungguh untuk menyelasaikan masalah mereka yang bertele-tele sejak beberapa tahun lalu. Kesan dari itu menyebabkan peneroka kecewa dan ada yang protes tidak keluar mengundi menyebabkan Ku Li menerima kesan buruknya.

Walaupun kerajaan Pas juga tidak mengatasi masalah mereka, menuntaskan soal pemilikan geran, tetapi kerana ada kempen dan janji kerajaan Pas akan menyelesaikan masalah mereka, menyebabkan mereka mengundi Pas. Ternyata undi itu sia-sia sahaja apabila setelah menang Pas tidak menunaikan apa dijanjikan.

Disebabkan isu juga menjadikan peneroka Kesedar dan Felda tidak keluar mengundi akhirnya mengakibatkan BN kalah, dan Tengku Razaleigh ikut menjadi mangsa hilang kerusi yang disandangnya selama 12 penggal di Gua Musang.

Bagaimana esok? Apakah BN akan merampas balik atau PN (sebenarnya Pas) akan mempertahankan kerusi berkenaan. Apakah Mawi atau Wadi akan jadi wakil rakyat baru? Jika dikira dari ilmu abjad huruf M akan mendahului huruf W. Mengikut penganalisa bebas, kedudukan BN dan PN sama gagah. Mahiaddin sendiri menyatakan keyakinan menang, tetapi berpesan jangan konfiden. Bila beliau sebut jangan konfiden maknanya tidak penuh yakin. Manakala Zahid Hamid yakin BN akan menang, keyakinan Zahid itu seakan over confiden.

Tengku Razaleigh support
sepenuhnya Azmawi.
Ke mana dan parti mana rakyat Nenggiri akan mengundi esok ia berpandu kepada kempen yang mempengaruhi mereka. Walaupun mereka sudah masak dengan politik BN dan Pas, tetapi kempen masih mempengaruhi mereka. Kempen ada appetizer mereka untuk membuat pilihan. Selain itu keperibadian calon juga ikut mempengaruhi. Dalam konteks ini, kedua-dua calon ada kelebihan dan kekurangan. Bagaimana pun dari segi kesesuaian untuk jadi wakil rakyat ada kepada Azmawi sebab beliau sudah lama bergerak sebagai wakil rakyat. 

Sepanjang kempen kita sudah dengar apakah bahan dan isu yang dimainkan. Soal pemilikan tanah, masalah kemudahan air bersih, penggondolan bukit bukau merosakkan alam sekitar dan pemberian tanah kepada Cina digendang dan dipalu agak meriuh di Nenggiri. Isu pemberian tanah dan penggondolan bukit bukau menyebabkan alam rosak sebenarnya sudah lama berlaku. Ia sudah berbakul didedah oleh bekas Exco Kelantan Husam Musa, tetapi tidak memberi kesan menyedarkan pengundi dan mengendahkan kerajaan Kelantan.

Isu ini kini dimainkan oleh BN, yang mana ia terkena ke atas batang hidungnya juga. Seperti pemberian hak milik tanah, ia merupakan isu bersama BN dan PN. Jadi isu ini tidak memberi kesan besar melainkan ditertawakan oleh pengundi. Ia hanya seronok didengar, membimbangkan, dan suatu yang penting tetapi tidak berbekas kepada jiwa orang Kelantan.

Kalau pun isu yang boleh dikira dimakan ialah tentang infrastruktur, jalan perhubungan dan masalah air dan eletrik. Air masih jadi masalah memilukan begitu juga dengan eletrik menyedihkan. Seorang peneroka di Perasu terpaksa menghabiskan RM50,000 untuk menyediakan generator bagi mendapatkan eletrik. Ini menunjukkan masalah eletrik serius dan gagal diatasi oleh kerajaan.

Manakala di sebelah PN, mereka kehilangan isu tempatan untuk dicanangkan. Isu tanah, alam sekitar dan kemudahan asas menjadikan mereka kekok kerana menyedari ia tidak dapat dilaksanakan. Jika mereka timbulkan isu itu ia seperti meludah ke langit terkena batang hidung sendiri. Justeru mereka menyembunyikan isu berkenan.

Ribuan mengarak Asmawi ke
pusat penamaan calon.
Kerana itu isu yang dimainkan ialah isu peribadi pemimpin BN dan PH. Zahid Hamidi digodam seteruk-teruknya begitu dengan juga Anwar Ibrahim yang tidak pun turun ke Nenggiri dijadikan isu menghiburkan rakyat. Pihak kerajaan Kelantan langsung tidak menghargai sumbangan Anwar ke atas pembangunan dan bantuan untuk Kelantan.

Isu Zahid dipalu oleh Annuar Musa dengan menuduh Zahid adalah pengkhianat kepada perjuangan Umno dan Melayu. Manakala isu peribadi Anwar Ibrahim dipalu oleh penceramah jemputan yang bermuka "brok" Brahim Ali.

Cerita Zahid kononnya khianat kerana bersekongkol dengan Anwar membentuk kerajaan Perpaduan, digumba oleh Annuar Musa siang malam. Isu ini sengaja dimainkan Annuar untuk sembunyikan isu tempatan dan kegagalan kerajaan Pas membela rakyat Nenggiri. Manakala penceramah jemputan yang sudah tidak laku digadai tak diambil untuk dipajak Brahim Ali, menghina dan memfitnah Anwar Ibrahim dengan mengungkitkan kisah sodomi dan banduan.

Bagaimana kedua-dua isu dimainkan oleh bekas perkakas buruk Umno ini, tidak banyak mempengaruhi pengundi di Nenggiri, dan mereka tahu soal peribadi bukan isu politik yang matang, melainkan kerana politik kecewa dan kebencian. Annuar dan Brahim marah kepada Anwar Ibrahim bukan karismatik PM itu tetapi kerana Anwar tidak sedia melayani mereka. Isu peribadi ini menjadi back fire kepada PN.

Dari kontek isu dan modal politik BN lebih menguasai isu, di Nenggiri, manakala Pas lebih banyak bertahan menggunakan air liur menjual syurga dan neraka, produk lama yang sudah berdekad dimainkan, sudah expired. 

Penentuan ialah kepada pengundi 18. Pengundi berusia atas 60 tahun tetap kekal dengan pilihan mereka. Yang menyokong Umno/BN, tetap dengan BN, manakala yang sokong Pas akan kekal berkarat hijau dengan Pas. Bilangan golongan ini sama banyak, sama gagah. Mereka kempen atau tidak, tetap dengan pilihan awal mereka, parti datuk nenek mereka. Kepercayaan mereka dalam politik persis kepercayaan penganutan animisme. Pengaruh Tengku Razaleigh ke atas golongan 60 tahun ke atas masih kuat, demikian juga pengaruh mereka berusia 70 ke atas kepada politik Nik Aziz masih utuh.

Kalau ada sedikit perubahan ialah kepada Orang Asli yang diakui sudah cerdik bermain politik sehingga ada yang lompat parti. Apakah Orang Asli akan menterjemahkan kecerdikan dan fahaman mereka berpolitik esok atau bagaimana? Jika mereka benar-benar menterjemahkan, maka PN akan menang tipis, menang dengan undi Orang Asli.

Sebaliknya kalau Oang Asli kekal dengan telatah dan karektor mereka, masih ingat dan setia dengan jasa dan budi Tengku Razaleigh, maka BN akan berjaya menawan kerusi Nenggri.

Undi 18, sukar untuk dibaca ke mana arah mereka. Mereka ada pendidikan, tetapi pegangan politik mereka berbagai berdasarkan pemahaman mereka yang bebas. Sekiranya mereka jadikan pilihan raya esok untuk merubah kampung halaman mereka, mereka akan pilih BN, kerana BN dapat melaksanakan apa yang mereka kehendaki termasuk 7 tawaran dibuat oleh PN. Melainkan mereka percaya Pas dapat laksanakan kesemua 7 tawaran itu, keadaan akan berubah.

Adalah diharap pengundi 18 membawa kefahaman dan cara neo-politik, politik terbuka dan tidak jumud. Adalah silap kalau mereka mengikut tradisi orang tua mereka yang sokong baik BN atau Pas atas dasar fahaman dan iktikad lama, bahawa parti politik itu boleh merubah kehidupan mereka. Ini ditegaskan parti tidak akan merubahkan apa-apa, tetapi kepimpinannya (orang/insan) yang mampu menjadikan parti sebagai jentera membangun rakyat. Dalam hal ini sosok pemimpin, orangnya itu penting. Parti tidak boleh membawa kita ke mana-mana melain untuk sorak sore saja.

Lantaran itu generasi muda, perlu rasional, terbuka dan bersandarkan realiti kehidupan semasa bukannya terhimbau dengan janji-janji haluminasi yang retorik dimana akhirnya akan mengekalkan mereka ditakok lama. Mereka seharusnya memahami evolusi lubuk dan tanjung dibentuk sungai Nenggiri yang juga berubah mengikut masa dan keadaan. Selamat mengundi daripada Tokti. [wm.kl. 8:10 pm 16/08/2024]


Tuesday, August 13, 2024

Menteri Agama bawa sinar baru kepada SBJK

CATATAN

BERHAMPIRAN menara MAIWP bersenggang kira-kira 400 meter terletak sebuah bangunan empat tingkat, Lorong Haji Hussein 2, yang mungkin tidak disedari ramai apakah kegunaan bangunan itu. Di sebelahannya pula sedang berjalan proses pembinaan bangunan baru menyebabkan keadaan sekitar kurang selesa, menjadikan ia agak tersorot.   

Bangunan itu agak sedikit terasing menjadikan ramai tidak menyedari akan kewujudannya dan apakah aktivitinya disitu. Ia tumbuh di tengah-tengah bangunan lama kebanyakan dijadikan hotel budjet dan kedai kopi yang sudah hilang identiti. Menara MAIWP yang berdiri cukup gah berdekatannya semacam menaunginya.

Itulah bangunan Sekolah Bimbangan Jalinan Kasih (SBJK)yang diusahakan oleh Kementerian Pendidikn Malsyai (KPM) yang mula beroperasi tanggal 19 Ogos 2013. Beberapa hari lagi genap 11 tahun kewujudan SBJK ini.

Baru tahu.

Yusri, Mohd Nizam, Roslan dan Zainuddin.
Saya juga baru tahu akan kewujudan sekolah ini setelah secara kebetulan dua minggu lepas apabila sdr Yusri Maimun membawa saya ke sekolah itu. Sekolah ini merupakan sekolah khas untuk membimbang anak-anak malang jalanan yang terabai disebabkan berberapa faktor atau masalah sosial untuk mendapat bimbang dan pendidikan. Kewujudannya atas nawaitu menyediakan pendidikan kepada mereka sama seperti kanak-kanak lain diarus perdana.

Boleh dikatakan kanak-kanak yang berada disini sebahagian besar, kanak-kanak jalan, terbiar, ketiadaan ibubapa, ataupun ibubapa bermasalah dengan dadah, berada dalam penjara dan sebagainya. Setengahnya juga anak yatim piatu yang berdaftar dengan Jabantan Kebajikan Masyaraat(JKM).

Objektif pewujudan sekolah ini oleh KPM sangat baik, perlu disokong kerana untuk memastikan kanak-kanak malang ini mendapat pendidikan dan bimbangan sama seperti kanak-kanak lain dalam sebuah negara merdeka. Ia adalah usaha murni kerajaan yang merupakan tanggungjawab pemerintah kepada sesiapa yang bermukim di negara ini. 

Kepedulian kerajaan Madani kepada sekolah ini menyambung kerja kerajaan terdahulu membuktikan bahawa kerajaan Madani bukan saja obses kepada pembangunan manterial, tetapi pembangunan manusia juga penting. Tanggungjawab ini termasuk dalam rukun Madani, kelestarian insani.

Kecaknaan kerajaan ini tebukti apabila sebuah bangunan di sebelah sekolah ini untuk dijadikan asrama para pelajarnya sedang dalam pembinaan. Buat masa ini, murid yang belajar disini tinggal berselerakan di rumah-rumah tumpangan keluarga angkat dan berulang alik ke sekolah. Dengan siap dan dimanfatnya bangunan asrama itu nanti mereka akan dimukimkan disuatu tempat, memberi siatusi lebih kondusif buat mereka.

Sehingga hari ini terdapat 140 orang murid yang mengikut pendidikan dan bimbingan disini, dari peringkat pra sekolah, rendah dan menengah yang rata-rata berusia di antara 5 hingga 19 tahun. 

Menurut penegetua SKJM Zamzuri Abdullah, kanak-kanak disini mempunyai tahap kecerdasan nilai IQ sama dengan murid di sekolah biasa. Ini terbukti apabila empat orang pelajarnya berjaya memasuki ke Pusat Pengajian Tinggi (IPTA) dan seorang ke kolej vokesional. 

Pengetua Zamzuri (Tengah).
Memahami kewujudan sekolah ini, menyedarkan betapa kerajaan mengambil tanggungjawab peting dalam pendidikan dan penjagaan kanak-kanak tanpa mengira status. Tanggungjawab dan kepedulian kerajaan juga menunjukan kesedaran kerajaan dalam memberi ilmu kepada mereka. Sekolah ini lebih kepada usaha menyelamat kanak-kanak malang ini dan melengkapkan mereka dengan ilmu untuk membahterai kehidupan masa depan.

Kunjungan Mentega.

Siang tadi, Menteri Agama di Jabatan Perdana Menteri (Hal Ehwal Agama) Datuk Seri Dr. Na'im Mokhtar mengadakan kunjungan ringkas ke sekolah ini. Dalam kunjungan itu mengenalkan Dr. Na'im dengan lebih dekat lagi perjalanan dan pemasalahan dihadapi sekolah tersebut. Kunjungan itu untuk beramak mesra dengan anak-anak SBJK dan  mahabbah sebagai seorang menteri yang pernah tinggal dan bermain berdekatan sekolah berkenaan. Dr. Na'im anak kampung Baru cukup mengenali kawasan sekolah itu. 

Kunjungan Dr. Na'im itu sangat meruja dan membanggakan warga SBJK terutama pengetuanya kerana menerima kedatangan seorang bertaraf menteri. Apa lagi kunjungan itu diiringi sama oleh Pemangaku Ketua Pegawai Eksekutif MAIWIP, Datuk Mohd Nizam Yahya, Pengarah Pendidikan Wilayah Persekutuan Haji Roslan Abu Bakar,  Timalan Pengarah Pendidikan Wilayah, Zainuddin Mohamad, Timbalan Penolong Pengarah Kanan SPI Mohamad Nor Salleh dan Pengerusi Pertubuhan Kebajikan dan Prihatin Insan KL Selangor (Pekerti), Yusri Maimun.

Sebelum ini Menteri Pendidikan Fadhlina Siddiq juga pernah sampai ke sekolah ini. Bagi warga SBJK dari warga guru dan murid-muridnya, kunjungan Dr Na'im tadi membawa satu sinar dan harapan baru buat mereka, dan tentunya ia sangat bererti apabila mereka disantuni sama seperti mereka di sekolah lain. Apa diharap kenkangan mereka hadapi dapat diatasi.

Ada beberapa masalah dan kenkangan dihadapi sekolah berkenaan. Paling utama menurut pengetuanya ialah masalah ketiadaan dokumen seperti sijil nikah ibubapa, sijil kelahiran dan kad pengenaan kepada pelajar. Masalah ini berangkai apabila dokumen utama ibubapa (sijil nikah) tidak ada menyebabkan proses mendapatkan kad pengenaan terbantut. 

Masalah ini sangat menghantui mereka dan mengharap ia diatasi segera untuk tidak mengencatkan pembelajaran murid. Menurut Zamzuri untuk kemasukan ke sekolah, tidak ada masalah kerana ada kelonggaran, tetapi apabila mereka meningkat ke peringkat lebih tinggi, misalnya untuk ke IPTA mereka memerlukan dokumen lengkap.

Dr Na'im menyantuni anak SBJK.
Tanpa doumen (kad pengenalan atau sijil warganegara) mereka sukar untuk diterima masuk ke IPTA ataupun mendapat apa-apa kemudahan yang layak diterima oleh seseorang warganegara. Sesuatu yang malang dan menyedihkan hal ini kerana ketiadaan dokumen bukan salah mereka, tetapi salah dan onar ibubapa atau orang melahirkan mereka. Paling merumitkan setengah aripada mereka tidak ketahuan dimana ibubapa mereka berada.

Menurut Zamzuri lagi tanpa dokumen seperti kad pengenalan juga menyebabkan mereka tidak mendapat lain-lain kemudahan insuran atau keistimewaan dari hospital dan jika mahu mendapatkan rawatan mereka dikenakan bayaran maksimum tanpa ada diskaun.

Warga SBJK bergambar kenangan dengan
Menteri Agama.
Selain itu keperluan melengkap atau menyediakan mereka dengan dokumen juga bagi  kemudahan mereka menjalani kehidupan, mendapat perkerajaan, berniaga atau apa-apa bantuan kerajaan seperti mana diperolehi oleh warga negara ini. 

Itulah dua perkara dikemukakan kepada menteri untuk dibantu dan diatasi. Dr. Na'im sangat memahami dan simati lalu diberikan jaminan untuk membantunya. Selaku menteri yang mempunyai beberapa agensi di bawahnya Dr. Na'im memberi jaminan akan membantu mengatasi masalah awal untuk mendapat dokumen itu dengan cara mencari punca utamnya dan diatasi bersama. 

Bagaimana pun katanya pihak atau agensi lain juga terutamanya yang berada di bawah KDN perlu ikut sama membantu, kerana masalah pendafatran di bawah KDN. Menurutnya pihaknya hanya boleh  berusaha menyediakan dokumen awal seperti sijil nikah ibubapa, atau bantun kebajikan serta panel nasihat untuk urusan itu.

Kesepakatan atau tugasan ini perlu membabitkan KDN dan pihaknya serta pihak KPM yang mengusahakan sekolah tersebut perlu duduk sama bagi mengatasi masalah anak-anak di SBJK.

Penjelasan dan jaminan diberikan Dr. Na'im itu menggembirakan warga SBJK dan ia seakan membawa sinar baru lebih menyakinkan untuk sebahagian daripada 140 anak-anak di SBJK khasnya yang tiada memiliki apa-apa dokumen kenegaraan waktu ini.

Sempena kunjungan itu juga Dr. Na'im mengumumkan sumangan sebanyak RM100,000 dan turut menyampaikan sumbangan berupa beg dan barangan persekolah dan wang saku yang disediakan oleh Pekerti. [wm.kl. 8:58 pm 13/-08/2024]

Monday, August 12, 2024

Setelah 10 hari kempen, PN di hadapan

ULASAN 

Siapa jadi pilihan rakyat Nenggiri
17 Ogos nanti.
PERJALANAN dan kempen pirake Nenggiri sudah masuk hari ke 10. Lebih separuh masa diperuntukan berkempen sudah dilalui. Dengan separuh masa kempen berjalan, sedikit sebanyak dapat dilihat atau diagakkan parti mana yang ke depan atau ke belakang. 

Walaupun masih ada lima hari lagi, namun ia sedikit sebanyak sudah boleh dijadikan pertunjuk awal. Apapun penentuan dalam sesuatu pilihan raya ditentukan dalam tempoh 32 jam terakhir. 

Terus terang, saya tidak turun sendiri ke Nenggiri melainkan memantau dari jauh, dari sumbr-sumber peribadi. Saya berada di Bertam sehari sebelum hari penamaan calon, itu saja. Selebihnya saya melihat perkembangan kempen dalam medsos, khasnya Tiktok yang memaparkan program kempen secara langsung. Pengalaman juga digunakan untuk mencerapi apa yang berlaku di Nenggiri itu. Pilihan raya di Kelantan seperti sudah masak dalam hidup saya.

Dari pemerhatian saya, cara kempen di antara PN dengan PH sedikit berbeza. PN (baca Pas) masih mengekalkan kempen cara lama (konvensional), mengadakan ceramah atau rapat umum, manakala keadaan ini tidak nampak dipihak BN. Apakah BN tidak sedia mengadakan kempen terbuka kerana dibimbangi tiada kunjungan orang ramai atau strategi, walhualam? Ataupun kerana BN menggunakan medos sepenuhnya untuk menerjah pengundi?

Kempen BN lebih secara berkelompok, secara senyap merayap masuk kampung, dari rumah ke rumah berjumpa dengan penngundi. Menggunakan pelbagai agensi kerajaan berjumpa dengan warga mereka. Ini diakui sendiri oleh Setiausaha Agung Umno Dr Asyraf Wajdi Dusuki  yang "bertumas" di Gua Musang. Tektik ini diambil mungkin kerana demografi (taburan) pengundi di Nenggiri sukar untuk dihimpunkan memandangkan jaraknya dari satu kampung ke satu kampung (PDM) jauh. Keluasan Dun Nenggiri sama luas dengan negeri Perlis.

Katanya BN bentuk halaqah untuk menemui pengundi secara langsung. Mereka masuk kampung dan berjumpa dengan pengundi untuk memberi penjelasan berkaitan dengan kerajaan dan juga mematahkan hujah (kempen) PN yang tidak bermoral, bohong dan fitnah oleh pembangkang. Apakh itu strategi atau pun helah kerana jika diadakan ceramah umum ia tidak akan mendapat sambutan. Kalau ada kempen terbuka pun satu dua termasuk di Perasu dimana TPM Zahid Hamidi hadir sendiri.

Berbeza dengan kempen terbuka Pas, mendapat sambutan memuaskan daripada orang ramai. Ini tidak mengharainkan kerana ceramah Pas dari dulu lagi mendapat sambutan. Pas selalunya menang ceramah kalah undi. Orang Kelantan menjadikan kempen (ceramah) sebagai hiburan disamping mendapat ilmu agama daripada penceramahnya. Mereka datang beramai-ramai untuk bertemu di majlis ceramah.

Lazimnya juga dimajlis ceramah Pas akan dijual berbagai barangan daripada pakaian, periuk belanga, peralatan pertanian, pisau golok, kapak kepada buah-buahan, dan sebagainya. Jadi mereka pergi untuk berbelanja, sambil berhibur.

Kerana itu ceramah PN meriah dan ramai. Kehadiran di ceramah Pas juga boleh dikatakan 90 peratus penduduk tempatan, pengundi Nenggiri kerana kali ini orang luar, penyokong luar atau pelancung politik tidak tertumpu sangat ke Nenggiri. Bagi pelancong politik tiada apa-apa menarik di Nenggiri kecuali durian dan ikan air tawar.

Situasi dan kondisi ini nampaknya ia memberi kelebihan kepada PN.

Begitu juga bila dipantau dalam medsos, PN ke hadapan. Diperhatikan kepada live ceramah mereka akan di share oleh ramai pendokongnya. Jumlah yang suka menonton viewers juga memberangsangkan, misalnya malam tadi semasa pelancaran manifesto live di share sampai 1 juta? Nampak BN tidak begitu aktif dan menguasai media sosial untuk menyampaikan maklumat mungkin kerana mereka mengira sudah ada televiseyn dan radio menjadi alat kempen mereka. 

Satu lagi kenapa ceramah terbuka PN mendapat sambutan ialah kerana orang ingin mendengar bari dan cerita daripada mualaf Pas, Annuar Musa. Mereka mahu dengar dan bandingkan cerita Annuar semasa dia dalam Umno dahulu yang kuat menghentam Pas setelah berada dalam Pas. Orang mahu dengar bagaimana Annuar berniaga kata dan menjual diri. Dan apabila dia pakai baju LV berharga belasan ribu menyebabkan orang ramai ingin melihat apa pula aksesori yang akan dia tunjuk dan tonjolkan di Nenggiri selepas itu. Annuar ini memang suka menunjuk dan mempamerkan kekayaannya.

Kempen peribadi calon.

Kelebihan kempen peribadi calon pula, berpihak kepada Rizwadi. Tiktoknya banyak Fyp. Diperhatikan dalam Tiktoknya, cara kemnpennya lebih meneyntuh hati. Beliau banyak mengunjungi orang ramai, di rumah dan juga dikedai-kedai kopi. Beliau nampak merendah dri. Satu ayat powernya ialah merayu, "doakan ambo biar menang" Ayat itu sangat humble dan menyentuh orang mendengarnya. Bagi pengundi dewasa yang kebetulan mengenalinya akan jatuh hati kepadanya.

Berbeza dengan Azmawi walaupun sesekali dia akan menemui pengundi, tetapi keadaanya agak kaku, tidak hidup, tampak dibuat-buat tidak seperti Rizwadi.

Isu.

Isu yang dimainkan di sepanjang pirake Nenggiri adalah isu tempatan di persekitaran hidup penduduk. Isu utama ialah mengenai pembangunan setempat dalam tanah rancangan, (Kesedar dan Felda), dan juga hak milik tanah yang masih belum tuntas sampai sekarang. Berlaku tunding menunding dalam proses memberi geran ini kepada rakyat. Pihak PN mengatakan ia salah kerajaan Pusat, manakala kerajaan Pusat mengatakan salah kerajaan nenegeri.

Kerajaan Pusat kata kelambatan disebabkan birokrasi kerajaan negeri yang tidak mahu melepaskan tanah. Manakala kerajaan negeri pula kata mereka tidak berikan kerana Kesedar tidak bayar peremium.  Walhal kalau kedua pihak khasnya kerajaan negeri ikhlas dan jujur dengan rakyat soal peremium boleh dirundingkan bukan dijadikan syarat. Perihal tanah ini sengaja dilambatkan untuk dijadikan modal politik.

Tawaran.

Semalam PN telah membuat tujuh tawaran kepada pengundi Nenggiri. Tawaran itu tidak menyumbang nilai buat PN kerana orang cerdik tahu akan kemampuan Pas untuk memenuhinya. Mereka yang celit politik mudah menganggap tawaran itu hanya gula-gula atau bungkusan mimpi sahaja.

Sebaliknya kalau tawaran itu diharap akan dilaksanakan, pengundi akan memberi undi kepada BN. Hanya BN yang menjadi sebahagian kerajaan daapat memenuhi tawaran itu. Pada saya, tawaran itu menguntungkan BN bukan PN. Tawaran dibuat oleh PN itu akan terbalik istidraj.  

Sehingga kini belum ada mana-mana badan survey yang mengeluarkan hasil survey masing-masing. Apakah mereka sedang kumpul data atau sedang mengolah data untuk dijadikan bahan kempen, walahu'alam. Tetapi bagi saya yang meninjau dari jauh, secara zahiriah berdasarkan sambutan kempen terbuka, kesungguhanm semangat dan komitmen, memerhati perkembangan suasana lewat medsos, calon PN Zuwardi masih mendahului calon BN, Azamawi.

Kunci kemenangan BN atau PN.

Golongan menjadi kunci kemenangan baik kepada BN dan PN ialah Orang Asli. Sejumlah Orang Asli akan jadi penentu. Dalam pilihan raya lalu kenapa BN kalah disebabkan setengah Orang Asli tidak keluar mengundi, kerana sebab-sebab tidak jelas. Sekiranya dalam pilihan raya 17 Ogos nanti Orang Asli keluar mengundi, ia memberi kelebihan kepada BN. Orang Asli masih lagi ada kepercayaan kepada BN berbanding dengan Pas, terutamanya yang celit maklumat. 

Seperkara yang tidak jelas di mata saya, ialah ke manakah dua orang bekas wakil rakyat Nenggiri daripada Umno, Mat Yusoff Abdul Ghani dan Ab Aziz Yusoff. Di mana mereka berada sekarang ini, saya tidak nampak dan tahu di mana mereka. Kehadiran mereka penting, pernyataan sikap mereka sedikit sebanyak boleh mempengaruhi pengundi kerana mereka ada pengaruh tersendiri. Sekiranya mereka mendokong Azamawi, pengaruh mereka akan condong ke arah BN.

Adapun Tengku Razaleigh Hamzah yang dikatakan menjadi pengarah pilihan raya, anak raja itu sudah tidak ada ummppp lagi. Apabila beliau kalah di kerusi Parlimen Gua Musang sesudah masjid ala-ala masjidi Haram di Makkah dibina, itu menunjukkan pengaruhnya sudah tidak seperti dahulu lagi. Pembinaan masjid terindah di Gua Musang itu tidak diterjemahkan sebagai jasa dan budi besar beliau. Kedudukan majid itu yang berjarak tidak sampai 500 meter dengan masjid buloh binaan Pas, dikalahkan dengan masjid Buloh kerana kedudukannya strategik. 

Maaf dibilang Tengku Razaleigh kini hanya jadi pokok dianggap keramat oleh sesetengah fahaman animisme, bukan kepada golongan muda dan moden yang kini menguasai lebih 70 peratus undi di Nenggiri yang mana mereka tidak terasa dengan budi dan jasa Tengku Razsleigh untuk Gua Musang selama ini.

Justeru keberadaan Tengku Razaleig tidak menjadi faktor kemenangan buat BN.
 [wm.kl.11:17 am 12/08/2024]