Sunday, December 31, 2023

Harap apa yang saya fikir ini tidak terjadi

SEBELUM MENTARI 23 LENYAP 

Kit Siang apakah ada konspirasi?
SURYA 2023 akan terbenam beberapa jam saja lagi. Sepanjang 365 hari lalu banyak peristiwa
berlaku yang meninggalkan berbagai kesan kepada kita; sedih, gembira, galau, sangsi, waswas dan sebagainya. Sepanjang tahun lalu secara individu ada yang mencapai apa dihajati ada yang gagal untuk memperolehinya. Semua bidang dan lapangan kehidupan mempunyai impak tersendiri.

Begitu juga dalam aspek politik, dunia politik kita bergelora dan berombak sambung menyambung dari tahun sebelumnya hingga ke saat-saat berakhirnya tahun 2023. Parti-parti politik mengalami pasang surut. Agak dramatik dan lucunya ialah projek untuk menumbangkan kerajaan Perpaduan pimpinan Anwar Ibrahim menjadi agenda utama mengisi takwim 2023. 

Seolah-olah sepanjang tahun lalu pembangkang tidak berihat daripada berusaha untuk capai maksud itu. Mereka terus bermimpi disambung dengan igau yang membawa kepada meroyan tanpa tentu fasal tanpa mengetahui dihinggap virus apa.

Tuesday, December 26, 2023

Khawarij: Bertindak sebelum terlambat

SUSUPAN PAGI

KEWUJUDAN kumpulan parti politik disebut berfahaman Khawarij, yang mengambil pendekatan kekerasan dan sombong hendaklah diberi perhatian serius. Kumpulan ini sombong, langsung tidak boleh ditegur dan menganggap mereka sahaja Islamik. 
Persidangan Majlis Raja-Raja. Hiasan.

Kumpulan ini hanya mengakui mereka sahaja yang benar,  manakala yang lain terkeluar dari Islam, pihak lain semuanya kafir dan wajar diperangi.

Paling membahayakan sejarah kumpulan ini menganjurkan pembunuhan kepada pihak yang tidak selari dengan pemikiran mereka. Dizaman selepas kewafatan Rasulullah S.a.w kumpulan yang tidak bersetuju dengan para sahabat melancarkan pembunuhan ke atas pemimpin selepas Rasulullah.

Monday, December 25, 2023

Tindakan ke atas penjenayah Vvip kejayaan besar Anwar

CATATAN AKHIR TAHUN

Anwar - Daim ketika di ambang
krisis.
TINDAKAN penyisatan ke atas pesalah jenayah di negara ini dalam kalangan orang tertentu (Vvip) semasa mereka memegang kuasa sungguh lambat dilakukan. Keadaan ini seolah-olah penajayah, rasuah penyalagunaan kuasa dan wang rakyat terselamat selagi mereka berkuasa. Kuasa menjaji benting kebal melindungi mereka. 

Seuatu tindakan hatta hanya siasatan baru dilakukan selepas mereka tidak berkuasa dan bertukar kepimpinan. Ambil sahaja contoh tindakan SPRM ke atas bekas Menteri Kewangan Daim Zainuddin yang dilkatakan telah menyalahgunakan kuasa, melakukan rasuah ratusan ribu juta ringgit, dikira baru bermula apabila bangunan miliknya Menara Ilham setinggi 60 tingkat telah disita oleh SPRM beberapa hari lepas.

Jika dihitung pada tarikh laporan rasuah dan salah guna dilakukan bekas Menteri Kewangan itu, didedahkan oleh Anwar Ibrahim tahun 1999. Anwar mendedahkan segala butiran itu dalam mahkamah semasa perbicaraan terhadapnya kemudian maklumat itu dilaporkan kepada polis untuk siasatan 30 Julai 1999. 

Tuesday, December 19, 2023

Usah pelihara babi di kawasan Melayu

ULASAN DISEMBER

BEHAVIOUR atau sifat pembangkang di Malaysia adalah menjadi penyerang kerajaan tanpa kira masa dan suatu kelumrahan. Meminjam istilah seorang tok guru, yang memperumpamakan kerajaan hari ini seperti Zionis, maka pembangkang juga boleh disamakan dengan perangai Zionis terhadap Palestin dalam melayani kerajaan hari ini. 

Mereka tidak akan berhenti menyerang Palestin, pantang ada ruang dan sedikit isbab saja akan diserang dan dibom. Nah, begitu juga dengan pembangkang di negara ini terhadap kerajaan.

Mereka akan buat serangan tubi untuk menganggu kerajaan. Mereka tidak akan kompromi langsung dengan kerajaan yang dilihat kerajaan adalah musuh abadi mereka seperti Zionis terhadap Palestin itu. Mereka tidak akan ikhtiraf mandat rakyat kepada pihak yang membentuk kerajaan. Semangat demokrasi mereka ke lautkan. Seolah-olah kalau pembangkang tidak menyerang kerajaan politik negara ini tidak hidup. Paling mendukacitakan serangan itu dibuat dalam keadaan mengigau, tidak waras.

Wednesday, December 13, 2023

Orang Melayu belum mengenal diri sendiri

 PERIHAL LIM KIT SIANG

BAGI mereka yang bersikap terbuka, (open minded) mengenepikan soal sentimen bangsa yang sempit, tidak akan merasa apa-apa salah pun kenyataan dibuat Lim Kit Siang yang mengatakan sesiapa sahaja termasuk bukan Melayu boleh menjadi perdana menteri negara ini.
Kit Siang mengatakan begitu berdasarkan fakta dan tidak bertentangan dengan Perlembagaan negara, sambil memetik frasa berbunyi, "Yang diPertuan Agong boleh melantik sesiapa sahaja jadi perdana menteri asalkan mempunyai majoriti, sokongan," tanpa menyebut syarat-syarat lain dengan jelas.
Bagi Kit Siang kenyataan tanpa sandaran bersyarat itu membawa maksud sesiapa sahaja boleh dilantik menjadi perdana menteri. Beliau mahu memahamikan rakyat ini terhadap roh Perlembagaan.

Tuesday, December 12, 2023

Kabinet mengukuhkan kedudukan bukan kerajaan

ULASAN


Anwar Ibrahim ambil
hati semua pihak.
KIRA-KIRA pukul 11:15 minit pagi tadi Anwar Ibrahim telah menoktahkan persoalan mengenai rombakan kabinetnya yang pertama. Anwar mengumumkan jemaah kabinetnya dengan sedikit perubahan serta penambahan setelah genap setahun kerajaan Perpaduan. 

Rombakan itu dinanti dan ditunggu setelah setahun kerajaan dibentuk apabila disedari ada beberapa kelemahan kerana kegagalan menteri melaksanakan tugas dan tanggungjawabnya. 

Dalam rombakan tadi beliau mengumumkan kemasukan semula bekas anggota kabinet semasa kerajaan PH dan PN lalu ke dalam kabinetnya. Mereka ialah Gobind Singh Deo, Dr Dzulkifli Ahmad, Johari Ghani dan seorang muka baru Amir Hamzah Azizan. 

Friday, December 8, 2023

Penubuhan Perbadanan Kelantan Utara (Utara) satu cadangan bernas

ULASAN

Senator Fatmi Che Salleh
SAYA terpegun dengan cadangan dikemukakan oleh Senator Mohamad Fatmi Che Salleh agar diwujudkan Perbadanan Kemajuan Kelantan Utara (Utara) bagi mengseimbangkan pembangunan sosial ekonomi di negeri Cik Siti Wan Kembang - Kelantan yang relatif agak ketinggalan ketimbang negeri-negeri di Pantai Barat.

Cadangan demikian amat bernas yang lahir dari dhamir seorang anak jati negeri dan tokoh politik Kelantan yang ikhlas mahu melihat negerinya setanding dari segi kemajuan dengan negeri negeri lain. Fatmi tidak gemar bermain politik di Kelantan.

Tuesday, December 5, 2023

Samsuri bukan satu-satunya calon Perdana Menteri

ULASAN LEWAT

 IGAUAN Perikatan Nasional (PN) - Pas dan Bersatu untuk mengambil alih kerajaan sekaligus
menjatuhkan Anwar Ibrahim sebagai perdana menteri menghijau kembali ekoran kemenangan besar Ahmad Samsuri Mokhtar di pilihan raya kecil Kemaman, 2 Disember lalu.
Ahmad Samsuri Mokhtar

Kemenangan itu dijadikan modal untuk terus menyambung mimpi dan igauan PN akan cukup jumlah dan akan membentuk kerajaan dalam kadar segera. Beberapa tarikh atau tempoh mula dijaja untuk membelenggu kepala rakyat.

Walaupun perkara itu jauh dari logikal, tetapi itulah yang sedang digendang palukan oleh puak-puak PN sehari dua ini. Ada yang percaya dan yakin kerajaan Perpaduan akan tumbang. Samsuri juga terhibur sama dengan angan-angan itu, apabila beliau kini sudah dipacang akan jadi PM ke-11.